به گزارش صبح توس؛ معمولاً هر شهر و دیار و آبادی دارای یک یا چند روحانی طراز اول بود. اینان بی‌ریا و به دور از هرگونه حُب و بُغضی به رتق و فتق امور اهالی رسیدگی می‌کردند. ریش سفید و معتمد مردم بودند. اینان آغازگر و مشوق بسیاری از امورخیریه بودند. کافی است به پیرامون خود بنگریم، یاد و خاطره بسیاری از علمای اعلام شهرستان را در نقاط مختلف می‌توان مشاهده کرد. ویژگی عمده این روحانیون ارتباطات گسترده آنان با اقشار مختلف بود. اینان دقت نظر خاصی برای حضور در میان آحاد مردم داشتند و جالب این بود که این مهم را با دقت‏ نظری ستودنی انجام می‌دادند. عُلقه و علاقه اینان به مردم هنوز در خاطرات اهالی شنیده می‌شود.

 

کاشمر مفتخر به پرورش علمای نامدار و درد آشنای بسیاری است که یادشان هنوز در دل و ذهن اهالی، زنده است. هنوز هم در برخی از آبادی‌ها شاهد اشتهار بعضی روحانیون در نزد اهالی هستیم. در شهرهای شهرستان هم برخی از نام‏ها در نزد اهالی ارج و قُربی خاص دارند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و توجه خاص نظام به برگزاری و اقامه نماز جمعه شاهد استقرار یک هویت روحانی در ارکان مدیریتی شهر و شهرستان هستیم. این رکن رکین در این چهار دهه جایگاهی رفیع در هر دیار داشته و دارد. این روزها شاهد هستیم که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر مقوله نقد تأکید مؤکد دارند. امامان جمعه، نمایندگان مقام معظم رهبری محسوب می‌شوند و حرکات و سکنات آنان زیر ذره ‏بین است.

 

مردم خواسته یا ناخواسته مدام در حال رصد آنان هستند. سه گانه اینترنت و تلفن‌های همراه هوشمند و شبکه‌های اجتماعی باعث شده است به راحتی در جریان احوالات ائمه جمعه در نقاط مختلف قرار گیرند. این اخبار هم مثبت و هم منفی است.

 

همه این روزها به لطف سه گانه اینترنت، موبایل و شبکه اجتماعی، درباره امام جمعه مردمی تبریز واگویه دارند. یا از رفتار اجتماعی امام جمعه سر پل ذهاب سخن می‌گویند. به تعبیر برخی از صاحبنظران؛ « در دهه 60 جمعه اولین روز هفته بود! تا یک هفته جامعه متأثر از خطبه‌های نمازجمعه بود و اخبار حول اظهارات و بیانات ائمه جمعه می‌چرخید؛ اما تریبون‌های نمازجمعه سال‌هاست که از دوران اوج خود در دهه شصت فاصله گرفته و غیر از موارد انگشت‌شمار؛ شاهد یک‌ روند ثابت و مواضع مشخص بودیم.

 

اخبار نمازجمعه محدود به دو خطبه عبادی و سیاسی بود و شاید در انتهای نمازجمعه خبر تجمعات و راهپیمایی‌ها نیز به خبر نمازجمعه پیوست می‌شد؛ اما مدتی است که دیگر جمعه روز پایانی هفته نیست! بلکه جمعه‌ها روز ابتدای هفته‌ای است که همه مردم در رسانه و خیابان و شبکه‌های اجتماعی از ائمه جمعه و رفتارهای مردمی‌شان صحبت می‌کنند. امروز ائمه جمعه نه به‌ واسطه گفتار بلکه به ‌واسطه رفتارشان خبرساز شدند و اخبار تنها بوی سیاست نمی‌دهد بلکه از جنس مردم است».

 

افرادی صاحب ذوق از نوع رفتار و سیره امام جمعه تبریز به عنوان «سونامی آل‌هاشم» یاد می‌کنند که به خوبی توسط برخی از ائمه جمعه تقلید شده است. برخی نوشتند این سونامی به سرپل ذهاب رسید و امام جمعه مازندرانی این شهر غرب کشور همچنان در کنار زلزله‌زدگان حضوری مؤثر دارد و همدم آنان است. می‌توان امام‌جمعه تبریز را پیشگام تغییر رویه‌ها دانست. امام‌ جمعه‌ای که نه‌ تنها در ارتباط با شنیدن صدای مردم پیشقدم شد که حتی اهالی فرهنگ را هم غافلگیر کرد. آیت‌ا... سیدمحمدعلی آل‌هاشم، توجه خاصی به اهالی هنر تبریز دارد. حواسش هست به هنرمندان افتخارآفرین دیارش تبریک بگوید و حتی به عیادت هنرمندانی برود که به هر دلیل بستری هستند.

 

امام جمعه تبریز دل به ورزش هم دارد و به تماشای فوتبال تیم مطرح شهرش می‌رود. کارهای وی به عنوان الگو از سوی برخی از ائمه جمعه مورد استقبال قرار گرفته است. مثلاً امام جمعه بابل هم در تمرینات تیم فوتبال دیارش حاضر شد. بحث جمع کردن نرده‌های حائل میان مسئولان و نمازگزاران در قزوین، کرمان، گرگان و مشهد و خیلی جاهای دیگر مطرح و عملیاتی شد. مردم حضور امام جمعه در جمع خود را خواهانند. لذت می‌برند از امام جمعه‌ای که با تاکسی تردد می‌کند. از دیدن تصویر هم سفره شدن یک امام جمعه با افراد مختلف لذت می‌برند. مردم از اینکه امام جمعه‌شان فضای مجازی را رصد می‌کند، کیف می‌کنند.

 

این خیلی مهم است که امام جمعه‌ای با منتقدانش نشست و برخاست داشته باشد. آل‌هاشم در تبریز کاری کارستان کرد. اینک صرفاً شاهد تقلید از ایشان در سایر نقاط کشور نیستیم، ائمه جمعه باذوقی سعی دارند با نوآوری بیش از پیش با مردم همراهی کنند، انگار مسابقه‏ ای برای هر چه بیشتر مردمی شدن در جریان است. آمدن حجت‌الاسلام علی اکبری و رفتار این قبیل ائمه جمعه با ذوق، روحی تازه در کالبد نماز جمعه و جایگاه امامان جمعه دمیده است. علیخانی امام جمعه فرادنبه در استان چهارمحال و بختیاری در مسابقات بسکتبال جام دهه فجر این شهر در کسوت بازیکن با تیم این شهر همراهی و به میدان رفت. تصاویر این رخداد در شبکه‌های اجتماعی موجود است.

 

ابراهیمی امام جمعه بهاباد بشکانی در استان یزد با لباس کار با کارگران همراهی و با آنان هم سفره شد. این رفتار انعکاس گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. تنوع این رفتارها حکایت از آن دارد که این رفتارها نه یک تقلید بلکه یک مشی جدیدی است که به مدد موج تبریز بیشتر از قبل مورد توجه رسانه‌ها قرارگرفته است.

 

در این میان رفتار امام جمعه موقت اهواز تلألو و درخشش خاصی دارد. در یکی از جمعه‌های بهمن امسال حجت‌الاسلام حاجتی در حال ایراد خطبه دوم بود که یکی از کارگران زحمتکش گروه ملی صنعتی فولاد اهواز از عدم دریافت سه ماه حقوق گفت. از اعتراض کارگران معترض در درب استانداری گفت.

 

امام جمعه موقت ایستاده در پشت تریبون به سخنان این کارگر گوش داد، مانع شد که کسی بخواهد این کارگر را دعوت به سکوت کند. خیلی‌ها تصور می‌کردند این اقدام می‌تواند خوراک رسانه‌ای خوبی برای بیگانگان باشد؛ اما رفتار متفاوت امام‌جمعه نه ‌تنها آبی بر آتش نارضایتی کارگران مظلوم بود، بلکه تریبون نمازجمعه را به تریبونی برای دفاع از مردم ارتقاء داد. کارگران همراه با این کارگر با سردادن شعارهایی، اعتراض خود را نسبت به مشکلات به وجود آمده ابراز کردند. در این لحظه امام جمعه موقت اهواز کاری کارستان کرد. حجت‌الاسلام حاجتی از مردم خواست با کارگران هم‌زبان شوند و همه جمعیت مصلا شعار کارگران را تکرار کردند.

 

امام‌جمعه موقت اهواز ضمن همدردی با کارگران از دولت و مسئولان مربوطه خواست هرچه سریع‌تر نسبت به رفع مشکل این کارگران اقدامات لازم را انجام دهند و گفت: « ما بسیار خوشحالیم که برادرانمان برای عرض مشکل و رساندن صدای اعتراضشان به نمازجمعه آمده‌اند، نمازجمعه متعلق به این مردم و محل اصلی طرح مشکلات مردم است. مشکلات را باید خودمان باتدبیر حل کنیم تا به تعبیر رهبر انقلاب، تبدیل به زخمی نشود که مگس بر روی آن بنشیند» .نزدیک شدن به مردم و لمس واقعیات جامعه یکی از انتظاراتی بوده که همواره از مسئولان طلب می‌شد. هرچند معمولًا دفاتر ائمه جمعه محل رجوع مردم برای بیان دغدغه‌ها و مشکلات است ولی تغییر رویه موجود و ملموس‌سازی روابط مردمی از اهمیت فوق‌العاده و مضاعفی برخوردار است.

 

انتهای پیام/