به گزارش خبرنگار صبح توس؛ روستاها اصلی ترین بخش تولید و تامین نیاز کشور را بر عهده دارند و کمبود امکانات این بخش اساسی می تواند باعث مهاجرت و خالی شدن آنان می شود.

 

در میان امکانات رفاهی مسیر دسترسی ایمن به مرکز بخش و شهرستان از اولویت اساسی روستاها می باشد که به عنوانی یکی از مهم ترین خدمات زیر بنایی که نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه مناطق روستایی ایفا و از آن به عنوان شریان حیاتی یاد می کنند.

 

جاده ها علاوه بر حمل تولیدات زراعی، عامل اصلی جابجایی مردم و پیوند دهنده مناطق روستایی به شهرها بوده که به روز و ایمن بودن آن باعث امنیت، کاهش زمان حرکت و قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می شود.

 

نقش و جایگاه ایجاد راه در توسعه کشاورزی و روستایی بر کسی پوشیده نیست؛ اما روستای ملو تربت جام دارای راهی صعب العبور، خطرناک، ناهموار و پر پیچ و خم می باشد که اصلی ترین مشکلات مردم این روستا است.

 

براساس قانون روستاهای بالای ۵۰ خانوار باید دارای جاده آسفالت باشند، ولی این روستای ۹۰خانواری با جمعیت ۴۰۰ نفری در فاصله ۵۰ کیلومتری از شهر تربت جام و ۱۰ کیلومتری مرز با کشور افغانستان از داشتن جاده آسفالت محروم است.

 

روستای ملو  ۳۵ کیلومتر راه آسفالت و ۱۵ کیلومتر راه خاکی پر پیچ و خم، صعب العبور و خطرناک دارد که مشکلات عدیده ای برای مردم پرتلاش و سخت کوش روستا به همراه داشته که می طلبد مسئولان به فریادشان برسند.

جاده خاکی روستای ملوی تربت جام از داخل رودخانه فصلی عبور می کند و به دلیل نداشتن پل مناسب در زمان بارندگی به دلیل جاری شدن آب دسترسی مردم به مرکز بخش و شهرستان قطع می شود.

 

روستای ملو پایین جام به غیر از راه صعب العبور ازکمبودهای عدم گاز رسانی، آب آشامیدنی، بیکاری، مهاجرت، خشکسالی، کمبود فضای آموزشی، عدم آنتن دهی تلفن همراه از جمله مشکلات مردم سخت کوش این روستای مرزی تربت جام که به شغل کشاورزی و دامپروری مشغولند، است.

 

تولیدات این روستا در بخش کشاورزی با استفاده از پنج چشمه آب و قنات با ۱۲ لیتر در ثانیه آبدهی ۴۰۰ هکتار اراضی زیر کشت خربزه، گندم، جو و زعفران است و بخش دامپروری با ۱۱۷ هزار هکتار زمین چرای گوسفندان برای استفاده ۱۰گله و دامداری سنتی فعالیت می کنند.

 

مهمترین مشکل مردم روستا ۱۵ کیلومتر جاده خاکی و صعب العبور است

فریدون اسحاقی، رئیس شورای اسلامی روستای ملو در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مهمترین مشکل روستا گفت: مهمترین مشکل مردم روستا ۱۵ کیلومتر جاده خاکی و صعب العبور است که مشکلات و خسارات زیادی را برای تردد به وجود آورده که از مسئولان تقاضا داریم حداقل مسیر دسترسی مردم به شهر را درست کنند.

 

اسحاقی افزود: شغل مردم روستا کشاورزی و همگی خرده مالک و دامداری دارند که سالانه ۶۰۰ راس دام برای استفاده به چرخه فروش تولید می کند.

وی تصریح کرد: قنات روستای ملو به علت خشکسالی های پی در پی از  ۳۰ لیتر در ثانیه آبدهی در ۱۶ سال پیش به ۱۲ لیتر در ثانیه کاهش یافته و مردم را دچار مشکل کرده است.

 

رئیس شورای اسلامی روستای ملو ادامه داد: توسط دولت چند سال قبل در فاصله ۴ کیلومتری از روستا سدی ساخته شدکه به دلیل کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر فقط در فصل بهار آب دارد که به سفره های زیر زمینی کمک می شود.

 

اسحاقی با اشاره به اینکه آب شرب مصرفی این روستا از قنات تامین می شود، خاطرنشان کرد: آب شرب روستا از محل آب کشاورزی قنات روستا تامین و از طریق اجرای لوله کشی در اختیار اهالی قرار می گیرد که دارای املاح مختلف بوده و مردم را دچار بیماری کرده است.

 

وی عنوان کرد: به علت کمبود منابع آبی برای کشاورزی، دامداری و پایین بودن کیفیت، آب شرب روستا باید جدا سازی و از منبع دیگری تامین شود.

 

مهاجرت به شهر و احداث پل!

در ادامه مجید اسحاقی دهیار این روستا با اشاره به مهاجرت اهالی به شهر گفت: به دلیل بیکاری در روستا و خشکسالی و راه صعب العبور سال گذشته۱۰خانواده از روستا به شهر مهاجرت و حاشیه نشین شدند.

 

اسحاقی افزود: سالانه بالغ بر ۴۰نفر از اهالی به لحاظ تامین معاش زندگی در فصل های مختلف سال به دیگر شهرهای کشور مهاجرت می کنند.

 

وی با اشاره به ضرورت احداث پل در جاده گفت: در مسیر روستا دو رودخانه وجود دارد که در  زمستان و بهار هنگام بارش به دلیل جاری شدن سیل بستر تردد کاملا مسدود می شود و امکان تردد برای اهالی وجود ندارد.

هزینه بالای حمل و نقل به روستا

دهیار روستای ملو در ادامه یاد آور شد: یکی دیگر از مشکلات مردم روستا پرداخت هزینه ایاب و ذهاب است که به دلیل خرابی راه و صعب العبور بودن مسیر خودروها هزینه بیشتری می گیرند که از توان مالی مردم خارج است.

 

اسحاقی با اشاره به هزینه بالای حمل و نقل سوخت به روستا عنوان داشت: با توجه به عدم عملیات گاز رسانی به روستا به خاطر صعب العبور بودن راه هزینه حمل و نقل سوخت بسیار زیاد است و هر بشکه نفت ۲۲۰ لیتری به میزان ۴۲ هزار تومان به فروش می رسد.

 

وی ابراز داشت: هر خانوار در طول سال  باید مبلغ ۶۰۰ هزار تومان پول نفت پرداخت کند و  ماهانه هزینه سه کپسول گاز به مبلغ ۲۷ هزار تومان است که اهالی روستا قادر به پرداخت این هزینه ها نیستند.

 

در ادامه بخشدار پایین جام با اشاره به اقدامات دولت در روستای ملو علیا گفت: چهار مرحله سرانه سوخت مرزنشینان به سرپرست های خانوار در روستای ملو به ارزش یک میلیون ریال واریز می گردد.

 

اسماعیلی با اشاره به عدم آسفالت و صعب العبور بودن راه روستا افزود: تاکنون پیگیری هایی از طریق فرمانداری و نماینده مردم در مجلس  شورای اسلامی انجام شده و هر ساله سه یا چهار مرتبه با هماهنگی اداره راه و ترابری، گریدر جهت تیغ زنی محور مذکور اعزام می شود.

 

وی با اشاره به علت عدم گاز رسانی به روستای ملو تصریح کرد: با توجه به بعد مسافت روستای ملو در پروژه گاز رسانی نیست و تاکنون از طریق فرمانداری و نماینده مجلس مکاتبات و پیگیری های لازمه جهت گاز رسانی صورت گرفته است.

 

بخشدار پایین جام با اشاره به جدا سازی آب شرب روستا از آب کشاورزی، عنوان کرد: با توجه به اینکه آب شرب از قنات روستا تامین می شود با مسئولین آبفای روستایی و آب منطقه ای برای نقطه یابی و حفر چاه آب شرب و اخذ مجوز مربوطه جلساتی برگزار شده و پیگیر تامین آب شرب بهداشتی هستیم.

 

اسماعیلی با اشاره به اقدامات دولت در این روستای مرزی خاطرنشان کرد: احداث ساختمان چند منظوره مدیریت بحران، اخذ مجوز خانه بهداشت و تخصیص زمین به دانشکده علوم پزشکی جهت احداث خانه بهداشت، اعزام ماهیانه پزشک و ماما در قالب دهگردی و ویزیت بیماران، احداث مدرسه در مقطع ابتدایی و اخذ کد دوره متوسطه و احداث سد ملو که باعث زنده شدن چشمه ها و قناتهای زیر دست شده از دیگر اقدامات دولت در روستای ملو می باشد.

 

در خصوص مشکل روستا چندین مرحله از فرماندار تربت جام خواهان وقت شدیم که متاسفانه فرصت در اختیار ما قرار نگرفت و نتوانستیم مطالبات مردم را پیگیری کنیم.

 

امیدواریم مسئولان طوری برنامه ریزی کنند تا خبرنگاران بتوانند پیگیری مطالبات مردمی باشند.

 

انتهای پیام/