به گزارش صبح توس؛ این روزها سلوک امام جمعه تبریز نظرها را به خود جلب کرده است. رفتار ساده و به دور از ریای حجت الاسلام آل هاشم برای همه جالب است. گاهی می‌شنویم که بخشی از مردم از روحانیت روگردان شده‌اند. علت را در چه مسائلی باید جستجو کرد؟ این سؤال پاسخ های فراوانی دارد، ولی یقین یکی از پاسخ‌ها این است که علت را باید در رفتار برخی از روحانیون جستجو کرد. به نظر شما روحانیت دیارمان به چه میزان در دسترس هستند؟ به چه میزان با اقشار مختلف در ارتباط هستند؟ به چه میزان شاهد حضور این قشر تأثیرگذار جامعه در جاهای مختلف شهر و شهرستان هستیم؟

 

در حافظه مردم کاشمر نام‏ مراجع و مفاخر و مشاهیر روحانی دارای سلوکی شبیه امام جمعه تبریز جاخوش کرده است. همه از صفای مرحوم شریعتی، امام جماعت مسجد جامع خاطره‌ها داریم. لبخند مرحوم حجت‌الاسلام آل طه هنوز در ذهن ما جایگاهی خاص دارد. هنوز مرحوم حجت‌الاسلام واله را استاد اخلاق می‌دانیم. در بسیاری از حرکت‌های خیریه دیارمان رد پای علمای اعلام مشخص است و در این میان مرحوم آیت‌الله سعیدی جایگاهی رفیع دارد. اهالی دینمدار کاشمر و آبادی‌های مختلف شهرستان تعلق خاطر خاصی به خاکی بودن یک روحانی دارند. شیفته مردمداری یک روحانی هستند.

 

امام جمعه تبریز یک کار ساده کرده است، آن هم عمل به سیره آباء و اجدادیش است. وی از خاندانی معظم است که در تاریخ تبریز به دینداری و مردمداری و فروتنی معروف هستند. وی از زمان حضورش در تبریز بسان یک انقلابی وفادار به ارزش‌ها رفتار کرده است. به میان مردم رفته و با آنها به دور از رفتارهای جاری امروزه، صمیمانه دید و بازدید داشته است. مردم، قدردان این خضوع و متانت هستند. به نظر شما خواننده محترم؛ باید از دیدن یک امام جمعه انقلابی در میان مردم تعجب کرد؟ آیا یک امام‏ جمعه نباید با تاکسی در سطح شهر تردد کند؟ نباید سوار اتوبوس شود؟

 

حضور عادی امام جمعه تبریز در بین مردم، ترددش با اتوبوس مثل بقیه مردم و دستورش برای جمع کردن نرده‏های حائل بین مردم و مسئولان در نماز جمعه از جمله رفتارهای حجهت الاسلام آل هاشم است که برای برخی عجیب است. وی با سیره خود افکار عمومی را به چالش گرفته است. وی می‌توانست با محافظ و ماشین‌های مدل بالا در شهر تردد کند. ولی خواست تا بی‌واسطه با نمازگزاران و مردم و اقشار مختلف در ارتباط باشد. رفتار وی بی‌تعارف باعث ارتقاء سطح نماز جمعه و جایگاه یک روحانی در افکار عمومی است. ایشان با این رفتارشان باعث تقویت پیوند روحانیت با مردم می‌شوند.

 

بسیاری از ائمه جمعه کشور شاید قبل از ایشان به این سیره و رفتار تعلق خاطری داشتند و آن را سرلوحه خدمت خودشان کرده بودند، با این همه این حرکت در این چند هفته توسط برخی از ائمه جمعه تقلید شد. بر تقلید کنندگان این روش باید احسن گفت. مردم دوست دارند یک مسئول را به طور خاص و یک امام جمعه را به طور اخص در کنار خود ببینند. لذت خاصی دارد در یک نماز جماعت در یک روستا، نمازگزاران به ناگاه متوجه شوند امام جمعه یا فرماندار یا فلان و بهمان مسئول، کاملاً سرزده در جمع آنان حاضر شده است تا شنونده دردها و آلام آنان باشند.

 

در یادداشتی در باره نوع رفتار امام جمعه تبریز، فردی نوشته بود؛ « اگر امروز در جامعه از مردم پرسیده شود ده مسئول شیاد و دزد را نام ببرید، به درست یا غلط بیش از ده نفر را نام می‌برند! اما اگر از همان مردم پرسیده شود فارغ از جناح‌بندی‏های سیاسی ده نفر مسئول سالم و ساده زیست را نام ببرید که در همه این سال‌ها صادقانه مثل مردم عادی زندگی کرده‌اند، بعید است بتوانند نام بیشتر از پنج نفر را بر زبان بیاورند!». به نظر شما این سؤال را می‌توان در کاشمر مطرح کرد؟ سؤال دو بخش دارد. شاید در باره بخش اول اشارات و شایعاتی وجود داشته باشد، ولی در باره بخش دوم چه گفتنی‌ها و اشاراتی وجود دارد؟

 

اخیراً شاهد تغییراتی در فضای مربوط به نماز جمعه در سطح کشور بودیم. حضور یک روحانی مطلع و دارای سوابق فرهنگی در کسوت رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خبری خوش برای ولایتمداران جامعه بود. آمدن حجه‌الاسلام علی‌اکبری به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فرصت بزرگی در راه اصلاح بسیاری از امور نماز جمعه‌های سراسر کشور است. در این میان وجود ائمه جمعه‌ای نظیر امام جمعه تبریز یک غنیمت است. حضور علی‌اکبری و آل هاشم را در این عرصه باید به فال نیک گرفت. ائمه جمعه گوش شنوای مشکلات مردم هستند. این گوش شنوا باید قوی‌تر و مقتدرتر ایفای نقش نماید.

 

برخی از دلسوزان نظام حرکت امام جمعه تبریز را نوعی رجعت به رفتارهای انقلابی می‌دانند. یادمان نرود که در بحث محراب و نمازجمعه شاهد تلألوی شخصیت‌های ممتازی چون مرحوم طالقانی و شهیدان محراب هستیم. بزرگترین وجه شخصیتی این بزرگواران رفتارهای انقلابی آنان بود. رفتارهای انقلابی هزینه‌ای هم ندارد و یقیناً کلید عبور بسیاری از مشکلات در فضای کنونی است. حجت‌الاسلام آل هاشم از خرداد ماه سال جاری به عنوان نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی جایگزین آیت الله شبستری شد.

 

این روزها در رسانه‌های مکتوب و فضای مجازی شاهد نشر تصاویر و کلیپ‌های آل هاشم که سوار بر تاکسی یا به صورت کاملاً عادی در میان مردم حضور می‌یابد، هستیم. انگار وی یک تابوشکن است و آمده تا مُبلغ رفتارهای انقلابی و روحیه مردمداری باشد. امام جمعه تبریز زندگی مسئولانه را زندگی با مردم و در میان مردم می‌داند. به تعبیر اصحاب رسانه، حجت‌الاسلام آل هاشم یک مسئول و آخوند بدون روتوش است که سبک و سیاق زندگی وی یک مطالبه عمومی از مسئولان است. در کشور قریب 900 تریبون نماز جمعه داریم. آیا همه اینان در دوران حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبری یک آل هاشم هستند؟

 

بد نیست نگاهی به متن حکم انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین آقاى حاج‌على‌اکبرى به ریاست شوراى سیاست‌گذارى ائمه جمعه کشور داشته باشیم. مقام معظم رهبرى(مدظله) فراتر از امور سخت‌افزارى، تأکید ویژه به امور نرم‌افزارى نهاد نمازجمعه با عمق‌بخشى به محتوا و ارتقاء سطح کیفى این نهاد مقدس دارند. تقلید از سبک و سیاق حجت‌الاسلام آل هاشم در جای جای ایران اسلامی یک ضرورت است. چقدر زیباست در بین صلاتین در نماز جمعه شاهد تجلیل از نخبگان باشیم. شاهد پیگیری مسائل اقشار مختلف از کارگر تا خبرنگاران باشیم. چه زیباست اگر یک باره ببینیم امام جمعه یا مسئولی در مسیر تردد ما در تردد است.

 

چه جالب است اگر بشنویم یک امام جمعه به طور سرزده به بیمارستان یا دانشگاه یا زندان و یا یک مکان عمومی برای دیداری سرزده رفته است. حضور یک روحانی دارای مسئولیت در یک مکان ورزشی بسیار ستودنی است. حضور  امام جمعه تبریز در بازی تراکتورسازی و استقلال برای همه جالب بود. حجت‌الاسلام‌ سیدمحمدعلی آل‌هاشم 55 ساله و فرزند روحانی معروف و بنام تبریزی، آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم است. ایشان دارای مدرک تحصیلی سطح 4 حوزه (دکترا)، است و به عنوان یک روحانی محبوب، ولایتمدار، مردمی و ساده‌زیست در جمع نیروهای ارزشی نظام شناخته می‌شود.

 

ایشان از یادگاران دوران دفاع مقدس با سال‌ها حضور در مناطق عملیاتی به شمار می‌روند. 14 سال نیز در درس خارج فقه مقام معظم رهبری شرکت داشته‌اند. سال‌ها ریاست سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشتند. حضور چهره‌ای فرهیخته چون ایشان برای شهری چون تبریز یک نعمت است. امید شاهد ترویج سیره امام جمعه تبریز در نقاط مختلف کشور باشیم. در کاشمر نیز امیدواریم شاهد صمیمت بیشتر مسئولان با مردم باشیم. یاد شادروان حجت‌الاسلام عربی گرامی باد. ایشان هم با روحیه‌ای خاکی و مردمی در سطح شهر تردد می‌کرد. مردم به این ساده زیست بودن نمره بیست می‌دهند.

 

این روزها مردم اهل رصد هستند. اهل مقایسه کاشمر با دیگر جاها هستند. شبکه‌های مجازی و سیستم‌های هوشمند و بانک‌های اطلاعاتی راه‏ و روش این مقایسه را به راحتی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. مردم می‌دانند فلان مقام مسئول در کجا زندگی می‌کند. چه ماشینی سوار می‌شود. با چه افرادی بیشتر رفت و آمد دارد. از چه رانت‌هایی برخوردار است. مردم حتی حواسشان به شایعات هم هست. این تلخ است که مسئولی در ذم پارتی بازی سخنانی مبسوط از این یا آن تریبون ادا کند و خودش در افکار عمومی به عنوان یک دارای تعلق به پارتی بازی شناخته شود. مردم دوست دارند سیره آل هاشم را در میان صاحبان قدرت شهرستان به طور شفاف ببینند.

 

نویسنده: حمیدرضا بی‌تقصیر، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی

انتهای پیام/