به گزارش صبح توس؛ نظام استعماری تاکنون سه دوره را برای خود تجربه کرده است، دوره اول به همراه لشکرکشی، تسخیر و برده‌داری در کشور مقصود تعریف می‌شود مثل حمله مغول به ایران که با لشکرکشی و قتل عام همراه بود و یا حمله و تسخیر هندوستان توسط انگلستان که سال‌ها این کشور کهن خود را زیر یوغ چکمه‌های استعمار می‌دید و انگلستان به طور مستقیم بر کشور حکومت می‌کرد.

 

در دوره دوم، استعمار چهره جدیدی به خود دید که در آن نظام استعماری به جای اینکه خود رأسا حکومت را به دست گیرد افرادی دست‌نشانده را در کشور هدف بر سر کار می‌آورد و به وسیله آن‌ها تمامی نقشه‌های خود را عملیاتی می‌ساخت که در بین نظام‌های دست‌نشانده مختلف می‌توان به رژیم پهلوی اشاره کرد که با نقشه انگلیسی‌ها، قاجار سرنگون شد و به جای آن رضا خان میرپنج به کرسی پادشاهی ایران نشست و در سال‌های بعد به دلیل اینکه رضاخان کارکرد خود را برای خدمتگذاری به نظام استعماری از دست داد، فرزند او یعنی محمدرضا پهلوی، این بار به کمک آمریکایی‌ها به تاج و تخت دست یافت.

 

اما این شیوه استعمار هم با چالش جدی روبه‌رو شد به گونه‌ای که مردم با حکومت دست‌نشانده مرکزی همراهی لازم را نداشتند؛ چراکه او را حافظ منافع نظام استعماری در کشور می‌دیدند و برای همین در سال 1357 با او به مخالفت ایستادند.

 

در شیوه سوم، استعمار به این نتیجه رسید که نه به صورت حکومت مستقیم و نه از طریق حکومت دست‌نشانده به اهداف خود نمی‌رسد؛ چراکه مردم سرزمینِ هدف، همراهی لازم را ندارند برای همین اقدام به تولید روشی کردند که طی آن منافع سیستم استعماری تأمین شود و آن روش چیزی جز سبک زندگی نیست.

 

در سبک زندگی منافع جامعه استعماری تأمین می‌شود؛ چراکه در آن نوعی از زندگی جریان دارد که نه‌تنها کشور مستعمره، بلکه تمامی جهان دست‌خوش تغییرات مدنظر آن‌ها قرار می‌گیرند.­­

 

کودکی بهترین سن برای تأثیرپذیری

 

در گزارش قبلی که در این رسانه منتشر شد ب نگاه به موضوع لباس کودکان به این مهم اشاره شد که اصلی‌ترین سن یادگیری و تأثیرپذیری دوران طفولیت است، زیرا سنگ بنای تمامی باورهای انسان در آن دوران گذاشته می‌شود.

 

از بین تمامی تغییرات سبک زندگی موضوع نگهداری حیوانات از جمله مباحث پرحاشیه در عصر حاضر است و از بین تمامی حیوانات، بحث نگهداری سگ، از جمله پربحث‌ترین موضوعات پیش رو می‌باشد که در این گزارش به صورت اختصار پرداخته می‌شود، ولی سوال اصلی اینجا پیش می‌آید که چرا این حیوان که وظیفه نگهبانی و حراست از اموال انسان را به عهده دارد، تبدیل به موجودی تزیینی و به جای نگهبانی در جلوی خانه تبدیل به اسباب بازی کودکان و گاهی اوقات همدم بزرگترها شده است.

 

نکته حائز اهمیت این است، موضوع نگهداری سگ بیشتر در قشری جریان دارد که اولا علاقه‌ای به ازدواج ندارند و دوم اینکه چنانچه ازدواج هم می کنند علاقه‌ای به فرزندآوری ندارند و جالب است که موضوع نگهداری سگ در ایران نیز به همین منوال است.

 

چه اتفاقی می‌افتد که یک نسل به جای ازدیاد و فرزند‌آوری به نگهداری حیوانات روی می‌آورد؟ مسلما جواب این سوال همین است که بشر به عنوان موجودی اجتماعی نمی‌تواند به صورت انفرادی زندگی کند، پس خلاء تنهایی را چه چیزی بهتر از یک موجود زنده با وفا می‌تواند تأمین کند و در نتیجه بسط و گسترش این تفکر در اجتماع، یکی از عناصر قدرت در جهان جمعیت، تحت تأثیر جدی قرار می‌گیرد.

 

برای درک بهتر این موضوع به یکی از کتاب‌های نگارش شده برای کودکان اشاره می‌شود که در آن به موضوع «سگ» پرداخته شده است، البته گفتن این نکته اجباری است که هرکسی از گفته‌های غربی گفت، لزوما نیروی دست‌نشانده و نفوذی غربی نیست، بلکه به صورت ناخودآگاه تحت تعالیم آن‌ها قرار گرفته است، دقیقا مثل تمامی کودکانی که این کتاب را می‌خوانند و از آن به صورت ناخودآگاه تأثیر می‌پذیرند.

 

 

در این کتاب به سگ به چشم موجودی اصطلاحا «ناز و کوچولو» نگاه شده است و آن را خوب، باوفا، دوست خوب برای کودکان، نگهبان خونه‌ها و گله گوسفندان، محافظ آدم، دارای شامه تیز، موجودی که دشمن از آن فراری است و دارای توله‌های با نمک و مهربان است.

 

حال با این همه صفت قشنگ و مثبت برای این حیوان آیا می‌توان کودکان را از نزدیک شدن بی‌دلیل به آن نهی و لزوم نجاست آن را بیان کرد؟

 

اولین سوالی که خط نفوذ استعمار به شدت آن را دنبال می‌کند این است که مگر می‌شود این حیوان باوفا و زیبا را نجس خواند؟ که در کلیپ‌های مختلف تلویزیون‌های خارج‌نشین این سوال بارها و بارها مطرح شده است.

 

حال کودک با خواندن این نوع کتاب‌ها این سوال معروف برای او بیشتر نمایان و یا اینکه چالش عمیق‌تری در ذهن او ایجاد می‌شود و احکام جاری در جامعه را مخالف طبع لطیف خود می‌بیند.

به هر حال مسئولان فرهنگی کشور برای اینکه در مقابل این ناتوی فرهنگی که از اصطلاحات رهبری معظم انقلاب است به درستی ایفای نقش کنند باید برای این موارد دقت بیشتری خرج کنند تا نسلی تربیت شود که مدافع حقوق اسلام باشند و نه اینکه منکران اصلی تعالیم دینی تربیت شوند.

 

انتهای پیام/