به گزارش صبح توس؛ حصر یکی از راه های مقابله با فتنه اندوزی و جلوگیری از آشوب و اغتشاش در حکومت ها خصوصا حکومت و نظام اسلامی است که از آغاز اسلام و در حکومت رسول خدا و امیرالمومنین(ع) نیز نمونه آن وجود دارد.

 

یعنی کسی که بیعت خود را می‌شکند یا در روی نظام حق می‌ایستد یا نظام حق را متهم به خروج از مسیر اسلام می‌کند و براندازی پیشه می‌کند، این‌ها مستحق مقابله و سرکوبی و نابودی هستند، البته این به نظر رهبر زمان حکومت اسلامی وابسته است و رهبر می تواند بنا بر مصلحتی که می بیند، حکم دیگری بدهد.

 

مثلا در ارتباط با فتنه زمان امیرالمومنین علیه السلام، پیامبر اکرم (ص) پیشاپیش این موارد را برای حضرت پیش‌بینی و تکلیف آن بزرگوار را هم روشن کرده و فرموده بود: «یاعلی(ع) تو بعد از من با سه گروه ناکثین، قاسطین و مارقین مواجه می‌شوی و چاره‌ای جز جنگ و سرکوبی آنها را نداری.»

 

حصر الگوی حکومت امام علی(ع)

 

در ماجرای جنگ جمل، پس ازشکست فتنه گران از جمله طلحه و زبیر و عایشه، همسر پیامبر (ص) اسیر شد و او را نزد حضرت امیرالمومنین (ع) آوردند، وقتی امیرالمومنین (ع) او را سرزنش کرد که این چه فتنه‌ای بود؟ خلاف دستور پیغمبر بیرون آمدی و این وضع را پیش آوردی، تقاضای عفو کرد و امیرالمومنین (ع) هم به حرمت جایگاه همسری پیغمبر (ص) و هم اینکه مصالح حکومت اینگونه ایجاب می‌کرد، او را مجازات نکردند.

 

اگرچه حکم و جزای اصلی عایشه همچون طلحه و زبیر کشته شدن بود؛ اما بنا به مصلحت، امیرالمومنین (ع) به چهل زن بصروی دستور داد تا لباس مردانه بپوشند و صورت‌های خود را بپوشانند و او را از بصره به مدینه ببرند و عایشه حق ندارد از آن شهر بیرون بیاید و همانجا باید بماند و تا آخر خلافت امیرالمومنین (ع) ما دیگر تحرکی از عایشه ضد امیرالمومنین(ع) نمی‌بینیم.

 

البته حصر یکی از شیوه هایی است که نه تنها دین اسلام به آن عمل کرده است، بلکه سایر ادیان و حکومت ها برای بقا و منافع خود که این منافع در جمهوری اسلامی حفظ و گسترش اسلام است استفاده می شود.

 

به عنوان مثال شهید سیدحسن مدرس از روحانیون آزادی خواهی بود که در اعتراض به سیاست های ضد دینی رضا شاه در کاشمر محصور و در همانجا به شهادت رسید؛ نمونه دیگر محمد مصدق است که بعد از اعتراض به محمدرضا پهلوی به مدت 11 سال یعنی تا پایان عمر خود در حصر خانگی بود.

 

نمونه های دیگر آن در کشورهای دیگر مهاتما گاندی، رهبر سیاسی و معنوی هند در مبارزه با استعمار انگلیس در دهه ۱۹۴۰ بود که در کاخ آقا خان تحت بازداشت خانگی نگه داشته شده بود.

 

بازخوانی ماجرای فتنه 88

 

 

در سال 88 و در زمان انتخابات، میرحسین موسوی از پیش از آغاز انتخابات که یکی از گزینه های احتمالی ریاست جمهوری بود، در میتینگ های انتخاباتی، خود را از پیروز میدان اعلام و عامل تحرکات و حرکات تنش زا را فراهم کرده بود.

 

در آغازین دقایق شمارش آرا نیز او خود را برنده انتخابات اعلام و گفته بود احتمال تقلب وجود دارد و همین جمله عامل آغاز تنش ها بود، پس از پایان شمارش آرا عده بسیار قلیلی از طرفداران او به خیابان ها ریختند و ماه ها فضای کشور را امنیتی کردند و با کشتار نیروهای نظامی و انتظامی، مردم بی گناه، تخریب اموال عمومی و بی حرمتی به مقدسات اسلامی، سبب اغتشاش و فتنه شدند و سران فتنه که گمان می کردند انقلاب در حال سقوط است از آن ها حمایت می کردند و بر ادامه این اغتشاشات دامن می زدند.

 

اما این پایان ماجرا نبود و این اقدامات نزدیک به یک سال ادامه داشت و هر روز کشور دچار آشوب سیاسی می شد و اراذل و اوباش با حمایت مستقیم سران فتنه یعنی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی هر روز امنیت مردم را سلب و مقدسات را زیر سوال می بردند، با ادامه این وضعیت شورای عالی امنیت ملی در جهت تامین منافع کشور دستور حصر خانگی سران فتنه را صادر کرد تا اوضاع کشور آرام و سامان یابد.

 

در خصوص مبرهن تر شدن این موضوع به گفتگو با حجت الاسلام روانبخش، عضو هیئت علمی موسسه بین المللی امام خمینی(ره) و تحلیلگر سیاسی نشستیم.

 

حجت الاسلام قاسم روانبخش در خصوص تبیین چرایی حصر انجام گرفته توسط جمهوری اسلامی، اظهار کرد: سران حصر به دلیل ایجاد فتنه 88 و جنایتی که کردند در واقع محصور شده اند و در این که این افراد رهبری جریان اغتشاشات سال 88 و 89 را داشتند تردیدی نیست.

 

وی افزود: فتنه ای که علاوه بر آبرو ریزی برای نظام جمهوری اسلامی، تخریب اموال عمومی، مختل کردن امنیت و آرامش مردم را داشت و مهم ترین نکته آن هم این است که هیچ مبنای قانونی هم در آن وجود نداشت و اگر اعتراضی بوده است باید به صورت قانونی پیگیری می شد.

 

حکم اصلی سران فتنه اعدام است

 

عضو هیئت علمی موسسه بین المللی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه در تمام انتخابات جمهوری اسلامی اعتراضات به صورت قانونی پیگیری شده است، عنوان کرد: نمونه آن هم انتخابات اخیر بود که اعتراض به صورت کاملا قانونی انجام شد؛ اما در سال 88 سران فتنه با اغتشاش و رمز تقلب به دنبال براندازی نظام بودند.

 

وی تصریح کرد: حکم حقیقی سران فتنه اعدام بوده است منتها دستگاه قضایی به دلیل مصوبه ای که توسط شورایعالی امنیت ملی تصویب کرده است هنوز وارد بررسی اتهام اینها نشده؛ زیرا ممکن بود با اعدام این ها فتنه دیگری از دل این فتنه متولد شود و به نظام اسلامی ضربه وارد کند، بنابراین حصر بهترین گزینه و به صلاح هر دوطرف بود.

 

گزارش: حسین حقی

 

انتهای پیام/