به گزارش صبح توس؛ محمود عامری فرد، عضو شورای شهر مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما، پیرامون مشکلات حمل و نقل عمومی شهری، اظهار کرد: از سال ۱۳۶۲ شهرداری‌ها طبق مصوبه مجلس خودکفا اعلام شدند و همان زمان مجلس تصویب نمود که دولت موظف است لایحه کسب درآمدهای پایدار شهرداری ها را ظرف ۶ ماه تهیه و به مجلس ارائه نماید ولی متأسفانه تاکنون چگونگی تامین درآمدهای پایدار شهرداری های کشور مشخص نشده و شهرداری ها بلاتکلیف می باشند.

وی افزود: در آن مصوبه مجلس هزینه‌های زیرساختی حمل و نقل شهرداری‌های به عهده دولت گذاشته شد ولی متأسفانه در این زمینه نیز کمک دولت‌های گذشته و علی‌الخصوص دولت فعلی به طور کامل شامل حال شهرها و به ویژه شهر مشهد مقدس نشده است و زائرانی که برای زیارت به این شهر می‌آیند باید از همین زیرساخت‌های حمل ونقل عمومی شهر استفاده کنند.

وی یادآور شد: در سفر ریاست جمهوری به مشهد مقرر شد که ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی مشهد اضافه شود که از این مبلغ فقط ۲۰ میلیارد تومان محقق شده است.

عضو شورای شهر مشهد گفت: طبق توافقات به عمل آمده مقرر گردیده است یک سوم بهای بلیط اتوبوس توسط شهروند، یک سوم توسط شهرداری و یک سوم نیز توسط دولت پرداخت شود ولی متاسفانه دولت سهم مربوط به خود را پرداخت نکرده و شهرداری مجبور است این مبلغ را نیز از منابع شهری تامین نماید.

عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه نسبت به تناسب جمعیت و استانداردهای حمل و نقل اتوبوسرانی، شهر مشهد با کمبود تعداد ۱۰۰۰دستگاه اتوبوس روبرو بود و از طرفی با توجه به فرسودگی اتوبوس های موجود اگر شهرداری سالانه تعداد ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید را به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می کرد تا سال ۱۳۹۷ همین میزان اتوبوس های موجود ثابت می ماند زیرا سالانه تعدادی از اتوبوسها به اتمام عمر مفید خود رسیده و از سرویس دهی خارج می شدند. وی تصریح کرد: طبق مصوبه سال ۸۶ هیئت وزیران که واگذاری سیستم حمل و نقل عمومی به بخش خصوصی است، برای واگذاری هر دستگاه اتوبوس باید ۵/۸۲ درصد از قیمت اتوبوس را دولت و ۵/۱۷ درصد را شهرداری بپردازد و در سال ۸۹ و ۹۰ طبق همین مصوبه تعدادی از اتوبوس‌ها به بخش خصوصی واگذار شد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری در جهت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از سال ۹۲ تا ۹۵ تعداد ۳۹۳ دستگاه اتوبوس جدید را خریداری و وارد سیستم حمل و نقل عمومی کرده و همچنین ۱۲۴ دستگاه اتوبوس گازسوز نیز در سال ۹۴ به ناوگان افزوده شده است. همچنین تعداد ۱۲۲ دستگاه اتوبوس بازسازی شده که از این بین ۳۲ دستگاه به عنوان سرویس دانش‌آموزان در اختیار مدارس قرار داده شده است.

عضو شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه قرارداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید منعقد شده که به زودی عملیاتی می‌شود، بیان کرد: در سال ۹۱ قریب به ۵۰ درصد از ناوگان عمومی مشکل گرمایش داشتند و در حال حاضر مشکل گرمایش کلیه اتوبوسها صددرصد حل شده و معمولاً به طور طبیعی ۵درصد از اتوبوسها در طول بهره برداری زمستان نیاز به تعمیر پیدا می کنند که این میزان به ۲ درصد رسیده است که امری بسیار جزئی محسوب می شود.

عامری فرد توضیح داد: سال ۹۳ تنها نزدیک به ۵۰ درصد اتوبوسهای موجود دارای کولر بودند که با همت مدیران شهرداری در سال ۹۴ این رقم به ۶۰ درصد افزایش یافت و سال ۹۵ با ۱۰ درصد افزایش به ۷۰ درصد رسید در حال حاضر ۷۱ درصد از ناوگان دارای کولر می باشد و امید داریم تا آخر سال جاری با ورود ۲۳۳ دستگاه اتوبوس جدید این مشکل به طور کامل حل شود.

انتهای پیام/