به گزارش صبح توس، به نقل از پرستوها، سید حسن هاشمی نایب‌رئیس اتحادیه کامپیوتر مشهد در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: طی ۵ سال گذشته با ظهور و رشد بازارهای مجازی و وب‌سایت‌های فروش کالا و قطعات مربوط به کامپیوتر، رفته‌رفته مشتریان فروشگاه‌های فیزیکی کاهش یافت و رونق فروش حضوری از بین رفت و مشتریان به سمت بازارهای مجازی رفتند.   وی ادامه داد: این مسئله می‌تواند به دلیل اعتماد مردم به فروش آنلاین و همچنین راحتی در خرید و نیز قیمت‌های مناسب‌تر در فروشگاه‌های مجازی باشد و صدالبته که با توجه به روند جهانی‌شدن، نمی‌توان جلوی این اتفاق را گرفت؛ اما باکمی هوشمندی می‌توان به‌نوعی این بستر را فضایی برای استفاده مثبت در نظر داشت.   هاشمی بابیان اینکه هم‌اکنون طبق آمارهایی که داریم حدود ۹۰% فروشگاه‌های مجازی قطعات کامپیوتر وابسته به فروشگاه‌های فیزیکی و برندها و اشخاص معتبر و باهوشی است افزود: فروشگاهی‌های فیزیکی به‌محض اینکه شاهد کاهش فروش خود بودند رو به بازار و دنیای مجازی آوردند و با استفاده مناسب از ابزارهای موجود در این بستر، کسب‌وکار خود را به‌جای آنکه ازدست‌رفته ببینند، توسعه داده و توانستند مشتریان بیشتری را برای خود کسب کنند.   بازار مشهد چرا پویایی بازار تهران را ندارد؟ پویایی بازار تهران قبل از هر چیز به دلیل مرکزیت شهر تهران است و همچنین تعداد مشتریان مصرف‌کننده و همچنین همکار در تهران نسبت به سایر شهرها بسیار بیشتر است. این اولین نگاه و ساده‌ترین تحلیل است. اما کمی عمیق‌تر که بنگریم، مشتریان مصرف‌کننده در تهران با توجه به درآمد بالاتری که نسبت به سایر شهرها دارند به همان نسبت توانایی‌شان در خرید بالاتر از مصرف‌کنندگان سایر شهرهاست. مصرف‌کننده‌ای که در شهرستان یک‌میلیون تومان حقوق به‌عنوان یک کارمند دریافت می‌کند، با همان جایگاه شغلی در تهران حدود ۱٫۵ میلیون تومان دریافتی دارد و این در حالی است که قیمت یک جنس خاص در شهرستان و تهران برابر است. لذا قدرت خرید در شهرهای بزرگ‌تر نسبت به شهرهای کوچک‌تر بالاتر است و تهران نسبت به شهرستان‌ها بیشترین قدرت خرید را ازلحاظ مصرف‌کننده داراست. عمده‌فروشان بازار تهران به‌طور قوی وارد فضای مجازی شده‌اند و از این طریق توانسته‌اند پویایی خود را همچنان حفظ کنند اما در شهرستان‌ها عدم ورود به فضای مجازی باعث شده است که تهران گوی رقابت را به‌راحتی از شهرستان‌ها ربوده و جنب‌وجوش خود را حفظ کند. توجه به فضای مجازی در این مورد نیز خودنمایی می‌کند. جمع‌آوری کالای قاچاق در صنف شما چه مشکلاتی رو حل کرده و چه تغییراتی را ایجاد کرده است؟ اصولاً بعد از کاهش تعرفه گمرکی کالاهای کامپیوتری به ۴% ما شاهد کالای قاچاق در صنف کامپیوتر نیستیم و بیشتر کالای قاچاق سمت‌وسوی تلفن همراه و گوشی‌های هوشمند می‌باشند که از حوزه کاری صنف ما خارج است. چرا پنجره واحدی برای فروش محصولات به قیمت مناسب در خراسان رضوی وجود ندارد؟ ما بیشتر فروشنده فنّاوری هستیم و در جای که خودمان تولیدکننده این محصولات نیستیم و شرکت‌های مادر تولیدکننده در این حوزه در ایران به‌صورت مستقیم حضور ندارند، قطعاً این مورد امکان‌پذیر نیست.   این مسئله بحث بسیار مفصل و ریشه‌ای دارد، وقتی ما در خودروسازی موفق نیستیم قطعاً در ساخت قطعات کامپیوتری که وابستگی بیشتری به فنّاوری‌های روز دنیا دارد، هم نخواهیم بود. انتهای پیام/