رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/07/07 Saturday - 2024 28 September السبت ، 25 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-03-13 09:14 شماره خبر : 7245 https://sobhtoos.ir/short/V9k8R 0
پنجه‌ای بر تار؛

شهرستان تربت‌جام را علاوه برشهره بودن در وحدت شیعه و اهل سنت با وجود عارف نامدارش شیخ احمد جامی در بین شهرهای مرزنشین به خاطر ساز دلنشین دوتار و استادان نامدارش در این عرصه شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «صبح توس»، دوتار، میراث ماندگاری که درگمنامی خودش با همت استادان بزرگی همچون مرحوم نظرمحمد سلیمانی، مرحوم عبدالله سرور احمدی، مرحوم غلامعلی پورعطایی، وغیره ماندگار و با صدای دلنشین خودش روان هر شنونده ای را به تفکر و تامل وا می‌دارد سازی که با صدای دلنشینش تربت‌جام را شهره‌ای جهانی بخشیده است.

شهرستان تربت‌جام را علاوه برشهره بودن در وحدت شیعه و اهل سنت با وجود عارف نامدارش شیخ احمد جامی در بین شهرهای مرزنشین به خاطر ساز دلنشین دوتار و استادان نامدارش در این عرصه شناخته می‌شود.

استادانی که سال‌هاست تمام حیات خود را صرف ماندگاری این ساز کهن کردند تا سازی که دلنشینی صدایش، عرفان را به دل می‌رساند و هنگام نوازش انگشتان برصفحه دوسیمش، مشتاقانش را به تفکرعمیق وا می‌دارد.

وظیفه حفظ این ساز کهن بر عهده اساتید بزرگ و بی مدعای این دیار که برای تحققش از جان و دل وقت گذاشته و به تربیت شاگردانی پرداخته که شگفتی ساز این عرصه شدند.

شاگردان نوجوانی که با انگشتان کوچک خود آنقدر ماهرانه بر صفحه دوتار می‌نوازند که هر شنونده و بیننده‌ای را به تفکر و تعجب وا می‌دارد.

نوجوانی که فراگیری دوتار را آن چنان ماهرانه فراگرفته است که اکنون بیشتر مقام‌های دوتار را با مهارتی خاص و سبک‌های مختلف می‌نوازد.

دخترنوجوان که نوازندگی دوتار را در برنامه‌های روزمره خود قرار داده و حداقل روزی 3 ساعت به نوازندگی مشغول است در گفتگوبا خبرنگار «صبح توس»، با معرفی خود بیان داشت: مهدیس ابراهیمیان هستم که از 8 سالگی تمرین با دوتار را آغاز کرده و الان 8 سال است که به نوازندگی مشغول می‌باشم.

مهدیس که اکنون به شاگردی ارشد در نزد استاد خودش تبدیل و مهارت در تکنوازی و تکنیک‌های نوازندگی‌اش موجب شهرتش شده و با جثه و دستان کوچک خود چنان ماهرانه و استادانه پنجه بر دوتار می‌زند که نوای برخاسته از دوتارش گویای نواختن چندین و چند ساله را دارد، افزود: من چون علاقه شدیدی به یادگرفتن دوتار داشتم، اولین مقام دوتار که استاد پیمان غمخوار احمدی آموزش داده بود تا در مدت یک هفته تمرین مسلط شوم را یک شبه فرا گرفتم که موجب تعجب استاد شد.

وی ادامه داد: به دلیل اشتیاق و علاقه فراوان به دوتار نوازی برنامه تمرینات روزانه 4 ساعت انجام می‌دادم به طوری که تمام انگشتان دست راستم که پنجه می‌زدم زخم می‌شد و خون می‌ریخت؛ اما باز هم چسب می‌زدم و تمرین می‌کردم.

ابراهیمیان با اشاره به سبک نوازندگی خود، تصریح کرد: سبک نوازندگی‌ام سبک استادان مرحوم نظرمحمد سلیمانی و عبدالله سرور احمدی است و من ادامه دهنده این سبک هستم.

وی با اشاره به علاقه‌مندی خود در دیگر رشته‌های هنری خاطر نشان کرد: در کنار نوازندگی دوتار به نقاشی علاقه‌مندم و در این رشته نیز در سطح خیلی خوبی فعالیت دارم.

وی با اشاره به اهدافش از فراگیری دوتار ابراز داشت: هدفی اصلی من رسیدن به درجه استادی است و بیشتر برای دل خود می‌نوازم.

ابراهیمیان با اشاره به دلایل موفقیتش در نوازندگی گفت: موفقیت در هر رشته هنری در صورتی به دست می‌آید که حتماً به آن رشته علاقه‌مند باشی و شرط اصلی یادگیری هرسازی ابتدا علاقه‌مند بودن به فراگیری آن و توجه والدین و وقت گذاشتن آنها برای فرزندانشان است.

وی با اشاره به حضور در مسابقات شهرستان یادآورشد: تاکنون در مسابقه‌های تکنوازی، گروه نوازی و یک جشنواره موسیقی مقامی شرکت که در همه آن‌ها حائز رتبه برتر شدم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار