رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
یکشنبه 1403/07/08 Sunday - 2024 29 September الأحد ، 26 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-07-08 17:07 شماره خبر : 8825 https://sobhtoos.ir/short/4xJ7X 0
معاون دانشگاه علوم پزشکی نیشابور خبر داد:

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از 2هزار مورد حیوان‌گزیدگی در این شهرستان تحت مراقبت و انجام خدمات لازم قرار گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس» به نقل از عطارنیوز حامد جزجلالیان اظهار داشت: بیماری هاری نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی است که به طور معمول به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود که از نظر بهداشت عمومی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: حیوانات خانگی شامل سگ‌ها، گربه‌ها و خرگوش‌ها، حیوانات اهلی همچون گاو، گوسفند و شتر و حیوانات وحشی مانند راسو، راکون و خفاش‌ها می‌توانند ویروس هاری را از طریق گزش و خراش به انسان منتقل کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور بیان داشت: هاری توسط ویروسی ایجاد می‌شود که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر گذاشته و در صورت بروز علائم بیماری در انسان،  ۱۰۰ درصد کشنده است اما در صورت انجام تمامی مراحل پیشگیری و درمان از جمله شست‌وشوی صحیح محل گزش، واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

جزجلالیان با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۲۱۰۰ مورد حیوان گزیدگی در این شهرستان تحت مراقبت و انجام خدمات لازم قرار گرفته‌اند، گفت: حدود ۷۳ درصد از این مراجعین به واحد مراقبت درمان هاری در شهر نیشابور مراجعه کرده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت نیشابور با بیان اینکه با وجود شناسایی هاری در تعدادی از حیوانات، خوشبختانه هیچ مورد ابتلاء به بیماری هاری انسانی در سطح دانشگاه گزارش نشده است، افزود:  افراد می‌توانند در صورت حیوان گزیدگی با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز مراقبت و درمان هاری خدمات بهداشتی  به صورت ۲۴ ساعته و رایگان دریافت کنند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار