رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/04/16 Saturday - 2024 06 July السبت ، 30 ذو الحجة ، 1445
ساعت
با افتتاح طرح انتقال آب انجام شد؛

همت دولت سیزدهم در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و در راستای رفع تنش آبی موجب شد تا با اجرای طرح خط انتقال آب از سد تبارک به تصفیه‌خانه قوچان مردم این شهر از آب پایدار بهره‌مند شوند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «صبح توس»، یکی از اقدامات اساسی دولت‌ها پس از روی کار آمدن تعریف یا تکمیل پروژه‌ها خواهد بود که رشد روزافزون توسعه در کشور را رقم می‌زند. هر دولت بر اساس تشخیص نیازهای منطقه اقدام به تعریف پروژه خواهد داشت و برای شروع و تکمیل آن نیز ردیف‌های بودجه‌ای را به آن‌ها اختصاص می‌دهد.

دولت سیزدهم نیز با شروع به کار خود اهتمام ویژه‌ای در زمینه پروژه‌های جدید داشت؛ اما یکی از بارزترین تفاوت‌های این دولت با گذشته توجه ویژه آن به تکمیل پروژه‌هایی است که از گذشته معطل بودجه مانده و علی‌رغم صرف هزینه هنوز نتوانسته گره‌ای از مشکلات مردم را باز کند.

این روش مدیریتی در دولتی به ریاست شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که به‌عنوان رئیس‌جمهوری مردمی شناخته‌شده است در طول سه سال فعالیت خود خدمات ارزنده‌ای را برای مردم بر جای گذاشت و شهرستان قوچان نیز در این دوران فعالیت از این خدمات بی‌نصیب نماند.

بهره‌برداری و آغاز به کار ۳۳ طرح عمرانی، اقتصادی در قوچان از شاخص‌ترین اقدامات دولت به‌ویژه شهید جمهور بود که با بیش از هزار روز پیگیری مجدانه در زمینه مشکلات مردم توانست آثار بسیار خوبی را از خود برجای بگذارد و در تاریخ جمهوری اسلامی ماندگار شود.

یکی از بارزترین پروژه‌های این شهرستان که به‌عنوان مطالبه‌ای مردمی شناخته می‌شد طرح خط انتقال آب از سد مخزنی تبارک به شهر قوچان بود که طرح مطالعاتی آن در سال ۹۸ انجام شد و به برکت دولت سیزدهم پروژه به مرحله بهره‌برداری رسید تا آرزوی دیرینه مردم این شهر در تأمین آبی پایدار محقق شود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته قرار بود هم‌زمان با ایام دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) دور دوم سفرهای هیئت دولت به خراسان رضوی انجام بگیرد و در کنار افتتاح و آغاز به کار پروژه‌های مختلف در سطح استان، پروژه خط انتقال آب از سد تبارک به شهر قوچان توسط رئیس‌جمهور به بهره‌برداری برسد؛ اما حادثه تلخ پرواز اردیبهشت و شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور دولت سیزدهم و جمعی از یارانش موجب شد این افتتاح به تعویق بیفتد.

۲۴ خرداد سال جاری با حضور مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری و جمعی از وزرای دولت سیزدهم ۱۰۹ پروژه بااعتباری بالغ‌بر ۱۴۲ هزار میلیارد تومان تحت عنوان «یادگار ابراهیم» در استان به بهره‌برداری رسید که یکی از آن‌ها پروژه خط انتقال آب از سد تبارک به شهر قوچان بود تا این خدمت دولت برای این شهر ماندگار شود.

به همت شهید جمهور ۳۳ طرح در قوچان به بهره‌برداری رسید

فرماندار قوچان نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری صبح توس اظهار کرد: به همت دولت سیزدهم بیش از ۳۳ طرح شاخص در حوزه‌های عمرانی و اقتصادی در شهرستان قوچان به بهره‌برداری رسید یا عملیات آن آغاز شد.

عباسعلی صفایی با تأکید بر این موضوع که دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به حوزه‌های زیرساختی در پروژه‌ها داشتند و همین امر موجب تکمیل پیشران‌های اقتصادی شده است، ادامه داد: بازارچه مرزی باجگیران طی سال‌های گذشته تعطیل بود و این تعطیلی بعد از کرونا ادامه داشت و شاید امیدی به بازگشایی نمی‌رفت؛ اما با پیگیری‌های آیت‌الله رئیسی و همت و تلاش شهید امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ارتباط با همسایگان برقرار شد و امروز شاهد رونق و توسعه اقتصادی در مرز محروم باجگیران هستیم.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین پروژه آبی استان قرار بود به دستان این شهید خدمت در قوچان به بهره‌برداری برسد، افزود: اعتبار این پروژه در زمان ریاست‌جمهوری شهید رئیسی ۲۰۰ میلیارد تومان بود و قرار داشتیم در سفر هیئت دولت به خراسان رضوی توسط رئیس‌جمهور افتتاح شود اما مردم از آن محروم شدند.

فرماندار قوچان یادآور شد: بهره‌برداری از پروژه خط انتقال آب از سد تبارک به تصفیه‌خانه این شهر به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه آبی استان و اجرای خط انتقال گاز به منطقه مرزی باجگیران به‌عنوان پروژه‌های زیرساختی از برکات سفر دور اول رئیس‌جمهور شهید به خراسان رضوی بود که امروز به‌عنوان یادگاری از آن شهید خدمت در قوچان به‌جای مانده است.

صفایی با بیان اینکه شهید رئیسی در تمام دوران کاری همیشه دغدغه خدمت داشتند و جز خدمت به مردم به هیچ‌چیز دیگر فکر نمی‌کردند، گفت: صداقت در خدمت به مردم و اجرای پروژه‌ها یکی از بارزترین ویژگی‌های رئیس‌جمهور شهید بود و شیوه خدمتی رئیس‌جمهور در انقلاب اسلامی ماندگار شد

فرماندار قوچان تصریح کرد: خدمتی که آیت‌الله رئیسی در کشور رقم زدند دیگر تکرار نخواهد شد؛ زیرا کسی بود که برای تمام ایام هفته در زمینه خدمت‌رسانی برنامه‌ریزی داشت و دغدغه شبانه‌روزی‌اش رفع محرومیت و خدمت به همه آحاد جامعه خصوصاً محرومان در نقاط دورافتاده بود.

اجرای طرح خط انتقال آب در قوچان مطالبه جدی مردمی بود

سرپرست معاونت طرح و توسعه اداره کل آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز با بیان اینکه یکی از اهداف سد تبارک تأمین نیاز آب شهر قوچان بوده است، گفت: در سال‌های قبل در حوزه خراسان رضوی مشکلات شدیدی را در حوزه آب تجربه کردیم و علی‌رغم بارش‌های خوبی که در سال ۱۴۰۳ داشتیم و در حوزه قوچان ۲۶۰ میلی‌متر بارندگی گزارش‌شده است؛ ولی در مقایسه با درازمدت که ۲۹۶ میلی‌متر بوده است حدود ۱۲ درصد کاهش داشته است.

مهدی حسین‌پور اول اجرای طرح خط انتقال آب از سد تبارک قوچان را یکی از مطالبات مردمی دانست و اظهار کرد: این طرح به دلیل مشکلات کمی و کیفی که در حوزه میانی سد تبارک بود اتفاق افتاده اهمیت داشت و علی‌رغم همه مشکلات اجتماعی با همکاری خوب همه ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌ها این پروژه به اتمام رسید.

وی با اشاره به اجرای طرح خط انتقال آب سد تبارک قوچان از سال ۱۳۹۸، تصریح کرد: در ابتدای شروع دولت سیزدهم در مرداد ۱۴۰۰ پیشرفت فیزیکی این پروژه ۲۰ درصد بوده و در مقطعی به دلیل مشکلات اعتباری این پروژه تعطیل‌شده بود و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه در دولت سیزدهم عملیاتی شد که امیدواریم بتوانیم برنامه پایداری در تأمین آب این شهر داشته باشیم.

معاون آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: طرح آب‌رسانی از سد تبارک به شهر قوچان با هزینه‌ای بالغ‌بر ۴۱۰ میلیارد تومان اعتبار شامل احداث ۲۳ کیلومتر خط انتقال است که اعتبار اجرای این طرح از محل اعتبارات شهرهای دارای تنش آبی و ارتقای کیفی آب تأمین‌شده است.

۲۳ کیلومتر پروژه انتقال آب از سد تبارک به همت دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید

مدیر امور منابع آب قوچان نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری صبح توس اظهار کرد: پروژه خط انتقال آب سد تبارک به تصفیه‌خانه قوچان سال‌ها به دلیل کمبود و عدم تخصیص اعتبارات بلاتکلیف مانده بود؛ اما دولت سیزدهم با اولویت خدمت‌رسانی به مردم و کمک به رفع تنش آبی و تأمین آب شرب موردنیاز برای شهر قوچان تکمیل این پروژه را در اولویت اجرایی خود قرار داد و با تخصیص اعتبار موردنیاز پروژه در بازه‌ای کمتر از ۳ سال به اتمام و بهره‌برداری رساند.

علی فعال با بیان اینکه طرح مطالعاتی این پروژه در سال ۹۸ انجام شد و در دولت سیزدهم پروژه به بهره‌برداری رسید، افزود: طرح آب‌رسانی از سد مخزنی تبارک واقع در فاصله ۲۳ کیلومتری از شهر آغاز و به تصفیه‌خانه شهر قوچان منتهی می‌شود که هدف از اجرای آن تأمین بخشی از نیاز آب شرب و بهداشتی شهر قوچان به میزان ۵ میلیون مترمکعب در سال است.

وی ادامه داد: این پروژه دارای کانال بتنی هوادهی به طول ۴۸۰ متر، خط انتقال آب حوضه میانی سد تا بند انحرافی به طول ۸.۴ کیلومتر با به‌کارگیری لوله‌های فولادی به قطر ۵۰۰ میلی‌متر و ۱۳ باب ابنیه فنی و خط انتقال آب از بند بادخور تا تصفیه‌خانه آب به طول ۱۴.۴ کیلومتر و به‌کارگیری لوله فایبرگلاس به قطر ۵۰۰ میلی‌متر و ۲۵ باب ابنیه فنی است.

فعال تصریح کرد: سد تبارک آباد که از جنس خاکی - سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی است با ارتفاع ۷۴.۵ متر ارتفاع از پی و بستر رودخانه و حجم مخزن ۶۰ میلیون مترمکعبی در تراز نرمال، دارای مساحت حوزه آبریز ۵۶۰ کیلومتر بوده که سالیانه می‌تواند ۳۱.۵ میلیون مترمکعب آورده داشته باشد و همچنین حجم آب تنظیمی اولیه ۲۷ میلیون مترمکعب است.

انتهای پیام /

 

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار