رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
یکشنبه 1403/07/15 Sunday - 2024 06 October الأحد ، 3 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-04-18 10:55 شماره خبر : 7845 https://sobhtoos.ir/short/4ao6y 0
رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه‌رخ خبر داد:

رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه‌رخ تربت‌حیدریه گفت: طبق برآوردها امسال ۲۲ هزار تن گندم از اراضی این بخش برداشت می‌شود که نسبت به پارسال ۱۵ درصد رشد خواهد داشت.

سید محمد نجفی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ اظهار کرد؛ در سال زراعی جاری بیش از 4 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این بخش  به کشت گندم آبی و بیش از 2 هزار هکتار هم به کشت گندم دیم اختصاص یافته‌ است. 

وی تصریح کرد: بر اساس برآورد انجام شده در منطقه رخ امسال در مجموع بیش از ۲۲ هزار تن گندم  برداشت خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان منطقه توسط مراکز خرید اداره غله و  سازمان تعاون روستایی خرید تضمینی این محصول انجام شود. 

نجفی با بیان اینکه برداشت محصول گندم در بخش رخ از نیمه تیرماه آغاز شده و تا اواسط مردادماه ادامه دارد، افزود: در حال حاضر تعداد ۲۰ دستگاه کمباین غیربومی کار برداشت گندم  در این منطقه را به عهده دارند. 

رئیس مرکز جهاد کشاورزی رخ اضافه کرد: در سال زراعی جاری به دلیل بارش نزولات آسمانی در بهار و پیگیری مستمر کارشناسان در تغذیه مطلوب مزارع، مبارزه با آفات و علف‌های هرز و همکاری بسیار خوب کشاورزان جلگه رخ، اثر قابل‌توجهی بر افزایش تولید داشته‌ است اما قطعی برق چاه‌های کشاورزی در اوج نیاز آبی گندم، اثر مطلوب زحمات کشاورزان را کاهش داد، با این وجود پیش‌بینی می‌شود نسبت به سال زراعی ۱۴۰۲ حدود ۱۵ درصد افزایش تولید داشته‌ باشیم. 

وی اظهار کرد: به‌منظور افزایش تولید و بهره‌وری، بذر مورد نیاز کشاورزان گندم کار در سه طبقه پرورشی، مادری و گواهی شده، تامین و  بالغ‌بر 2 هزار تن کود شیمیایی به ویژه کود اوره در اختیار کشاورزان منطقه قرار داده شده‌ است. 

نجفی طرح جهش تولید در دی‌مزارها را نیز یکی از طرح‌های بسیار مطلوب و اثرگذار در جلگه‌رخ در تولید گندم و جو دیم دانست که این طرح با مشارکت ستاد فرامین حضرت امام (ره) و جهاد کشاورزی انجام می‌شود و با نظارت و پیگیری کارشناسان طرح در تولید اثرگذار است. 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار