به گزارش صبح توس، برات گلثوميان مدرس دانشگاه و گزارشگر روزنامه درگفتگو با تايبادخبر عنوان كرد: درخصوص افت علمی کشور و چرايي بوجودآمدن این افت به مواردی متعددی باید توجه کرد.

وي افزود: کشورجمهوری اسلامی ايران پس از پیروزی انقلاب شاهد شکوفایی علمی بوده ودنیا به پیشرفت های علمی کشور اعتراف دارند و این پیشرفت درعرصه های مختلف حاصل خروجی دانشگاه های کشوراست.

وي ادامه داد: البته ممکن است سطح علمی دانشگاه ها به تبع موقعيت جغرافیایی و وجود اساتید توانمند و ناتوان ، در اقصی نقاط کشورمتفاوت باشد ولی اینکه این نسخه تمام کشور را شامل شود که سطح علمی همه دانشگاه ها پایین آمده وامروز کلید جناب دکتر روحانی باید قفل این مشکل را حل کند ، جای تامل دارد.

وي تصريح كرد: آنچه باید به آن توجه شود، تکیه به توانمندی واستعدادهای بومی ومحلی است و توجه بیشتر به مراکز علمی کشور.

اين مدرس دانشگاه گفت: افت رشد جمعیت وگسترش بی رویه دانشگاهها درسطح کشور وهزینه های مختلف اداره مراکز علمی کشور،گاهاَ دربعضی از نقاط کشورممکن است سبب افت علمي شود.

گلثوميان خاطرنشان كرد: ممكن است مراکزي باشند برای اینکه بتوانند هزینه های جاری خود را تامین نمایند، خیلی به محتوای علمی وسطح علمی دانشجو توجه نشود وبدلیل رقابت جذب دانشجو، ماهیت علمی فدای کمیت جذب شود.

اين گزارشگر روزنامه يادآورشد: یکی از اموری که باید به آن توجه شود این است که دانشگاه ها ومراکز علمی کشور با بخش اجرا وتولید ونیازهای هرجامعه هماهنگ باشند و دانشگاها بهتر است به تناسب نیاز هرمنطقه رشته تحصیلی تعریف نمایند.

وي ضمن اشاره به اينكه باید مراکز آموزش عالی خود را با نیاز روز جامعه ومناطق مختلف هماهنگ نمایند تا متهم به افت بار علمی نشوند، افزود: امروز درسطح کارشناسی وکاردانی خیلی ازصندلی های مراکز دانشگاهی خالی است ولی درآموزش تکمیلی تراكم وجوددارد.

گلثوميان پيشنهاد داد:  به جای کوبیدن به طبل پایین آمدن بار علمی کشور نسبت به چاره اندیشی برای تعریف رشته های مورد نیاز درمناطق مختلف برنامه ریزی شود. بعنوان مثال درمنطقه تایباد بیشترین نیاز در بخش ترانزیت، گمرکات، دامپروری وکشاورزی است تاسایر رشته های نظری .

وي گفت: ازدیگر نیازهای شهرستانهای مرزی وتلفیقی مانند تايباد كه برای حفظ آرامش وامنیت لازم است، ایجاد رشته هايی است که برای تحکیم وحدت درجوامع تلفیقی کمک می کند .

اين مدرس دانشگاه افزود: ایجاد رشته های نظری وفقهی که بتواند موارد وحدت آفرین را برای جامعه معرفی وترویج نماید ونسل جدید درشهرستانهای مرزی و تلفيقي را با دیدگاه های تقربیی آشنا نماید مورد نیاز است تا جلوی تهاجم فرهنگی دشمن و اختلاف افكني درمناطق مرزی گرفته شود اما متاسفانه درعمل،  آموزش عالی وحوزه های علمیه حساسیت چندانی به لزوم ایجاد آن نشان نمی دهند.

انتهاي پيام/