ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار کرد: آموزش‌و‌پرورش، کلید فتح آینده است، این حقیقت غیرقابل‌انکار حداقل در حد شعار و حرف مورد اتفاق همه جناح‌های سیاسی است، اما متأسفانه در عمل وزارتخانه آموزش‌وپرورش يکي از پرحاشيه ترين وزارتخانه‌های کشور است.

 

وی تصریح کرد: پیشرفت و انحطاط هر ملت و کشوری نتیجه مستقیم پیشرفت و انحطاط دستگاه تعلیم و تربیت آن کشور است، به‌گونه‌ای که آینده کشور در آینه آموزش‌وپرورش امروز قابل‌مشاهده است.

 

خسروی بیان داشت: چهاردهمین وزیر آموزش‌وپرورش، بعد از انقلاب در نامه‌ای علت استعفای خود را کاندیداتوری برای مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، اقدامی که افکار عمومی جامعه ، جناح‌های مختلف سیاسی آن را دلیل موجه برای کناره‌گیری از وزارت آموزش‌وپرورش ندانستند، بدیهی است و همه می‌دانند که این استدلال قابل‌قبول نیست؛ چراکه جایگاه وزارت به لحاظ خدمت بسیار مهم‌تر است و اگر قرار است جناب بطحایی که تا معاونت پشتیبانی وزارت آموزش پرورش را در کارنامه خوددارند خدمت کند، چه جایی مهم‌تر از وزارت آموزش‌وپرورش؟

 

وی افزود: آقای بطحایی، شخصیت متدینی است و معمولاً سعی می‌کند مسائل را مراعات کند، انتظار این بود که حداقل بخشی از واقعیت مطرح می‌شد، لذا استعفا به علت حضور در انتخابات مجلس منطقی به نظر نمی‌رسد.

 

انتظار می‌رفت وزیر صادقانه دلیل استعفای خود را عنوان کند

نماینده سابق مردم تربت‌حیدریه در مجلس گفت: وزیری برای شرکت در انتخابات مجلس کرسی وزارت آموزش‌وپرورش را رها کند، این استدلال باورکردنی نیست، خوب بود که آقای بطحایی صادقانه حرف می‌زد، زیرا وقتی باور جامعه بر غیر صادقانه بودن این استدلال است،‌ خانواده آموزش‌وپرورش ازجمله معلمان و دانش آموزان یاد می‌گیرند که می‌توان غیر صادقانه هم رفتار کرد که این امر خلاف حکمت است.

 

خسروی اظهار کرد: انتظار می‌رفت اگر وزیر خواسته ها و برنامه هایی داشت که دولت همراهی نکرده،‌آن را عنوان می کرد و حتی اگر باورش این بود که دولت همراهی و همکاری کرده، اما خودش توانایی نداشت، باز هم این موضوع را صادقانه می گفت.

 

وی افزود: استعفای وزیر مبنی بر قصد شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی، آن هم از مدیریت عالی نظام تعلیم و تربیت پیام تربیتی خوبی به همراه ندارد.

 

دلیل استعفای وزیر آموزش‌وپرورش شاید مشابه استعفای وزیر بهداشت باشد

خسروی به بخشی ازاحتمالات رجال و شخصیت های سیاسی مبنی بر این استعفا اشاره کرد و افزود: اختلاف با نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه همان عاملی که باعث استعفای وزیر بهداشت و درمان شد، اختلاف وزیر آموزش‌وپرورش با رئیس جمهور به خاطر عدم همراهی دولت برای تحقق وعده‌ها در برنامه های تصدی پست وزارت و عدم پرداخت به موقع معوقات، افزایش حقوق و حل مشکلات معیشتی فرهنگیان، عدم اجرای رتبه‌بندی معلمان، را می‌توان بخش مهمی از دلایل استعفا یاد کرد.

 

وی از رویارویی وزیر  با مافیای کنکور و شرکت های تجاری گسترش تست زنی و حافظه محوری در آموزش‌وپرورش، فجایعی همچون مدرسه غرب تهران و زاهدان و تاکستان و طراحان پشت پرده سند 2030 و فرار از پاسخگوئی دولت در پرونده بانک سرمایه و صندق ذخیره فرهنگیان، را می‌توان بعنوان بخشی دیگری از دلایل احتمالی استعفا نام برد.

 

عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: احتمال اینکه که گروه های فشار واصلاح‌طلبان افراطی که احساس می کردند، بطحایی حرف گوش‌کن و مطیع صدردصد مطامع سیاسی نیست و در مقدمه چینی های انتخاباتی آینده به آنها کمک نخواهند کرد و ممکن است طبق نظر آن‌ها مهره چینی را انجام ندهد، لذا فشار آوردند که آقای بطحایی وزارت را ترک کند.

 

انتصاب دکتر حسینی بعنوان سرپرست جدید احتمال فشار گروههای سیاسی اصلاحطلب را تقویت می‌کند

خسروی اضافه کرد: انتصاب آقای حسینی به عنوان سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش اگر چه فردی پر تلاش و پر انرژی می باشد ولی چون فردی است که در امور سیاسی و اصلاح طلبی اشتهار بیشتری دارد شائبه دخالت گروه های فشار را تقویت می‌کند.

 

این نماینده سابق مجلس عنوان کرد: در هر دوره‌اي تعليم و تربيت کشور متأثر از فضاي سياسي دولت ها بوده و حتي مديراني که وابستگي سياسي خاصي نداشته‌اند تحت تأثير فضاي سياسي جامعه مجبور به اجراي برنامه‌هاي جهت‌داري در درون آموزش‌وپرورش شده‌اند و سايه انداختن فضاي سياسي‌زدگي بر سر آموزش‌و‌پرورش همواره از بزرگ‌ترين معضلات و مشکلات اين نهاد بوده است.

 

وی بیان کرد: در بسیاری از کشورها نظام آموزش‌وپرورش ازجمله سازمان‌هاي ثابتي است که تغييرات گسترده‌اي در آن با تغيير سران سياسي کشور رخ نمي‌دهد، در نتيجه مديران ارشد و مياني اين نهاد در طي ساليان تجارب ارزشمندي را کسب و ذخيره و اجراء مي‌کنند، اما در کشور ما متأسفانه با وجود تأکيدات فراوان دولت‌هاي مختلف بر عدم تغييرات گسترده در نهادهاي بنيادين جامعه در برخي زمان‌ها شاهد هستيم که با تغيير يک مدير ارشد دامنه اين تغييرات حتي به آبدارچي‌ها و پيش خدمتان آن سازمان نيز مي‌رسد.

 

سنگ بنای غلط تغییرات گسترده در دولت اصلاحات بنا شد و این رویه غلط همچنان ادامه دارد

عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:  متأسفانه سنگ بنای این تغییرات گسترده و بی حساب در دولت اصلاحات گذاشته شد و در دولت احمدی نژاد این مسیر غلط ادامه یافت و در دولت به اصطلاح اعتدال و تدبیر ضمن تغییر بیش از سه هزار مدیر از ستاد تا مدیران استان ها، مناطق، شهرستانها وحتی مدیران مدارس و در مدت حدود 6 سال چهار وزیر یعنی بطور متوسط هر وزیر یک سال و نیم این روند غلط با شدت بیشتر ادامه یافت.

 

خسروی افزود: حال سئوال اینجاست که آیا در آموزش پرورش که برداشت محصولات ارزشمند و حیاتی آن حداقل نیازمند برنامه ریزی بیست ساله است این نحوه عملکرد می‌تواند قابل دفاع و زمینه ساز تعلیم و تربیت اسلامی و نهادینه سبک زندگی اسلامی و خدمت به فرهنگیان باشد؟

 

وی در پایان این بیان حکیمانه رهبر معظم انقلاب در 17 اردیبهشت 93 را یادآوری کرد: نگاه سیاسی، حزبی و جناحی به آموزش‌و‌پرورش سمّ است.

 

انتهای پیام/