به گزارش صبح توس؛ اتوبوس های درون شهری برای حمل و نقل مسافران در مسیرهای درون شهری طراحی شده اند و بر خلاف اتوبوس برون شهری، اتوبوس‌های شهری برای حمل تعداد بیشتری مسافر در مسیرهای کوتاه، ترانزیت بین ایستگاهها و حمل و نقل عمومی محلی طراحی شده اند.

 

از سال 1389 تاکنون اتوبوس جدیدی از سوی دولت به شهرداری نیشابور تحویل داده نشده است و با توجه به قیمت روز هر دستگاه اتوبوس که هم اینک حدود پنج میلیارد ریال است نوسازی و جایگزینی اتوبوس برای شهرداری و بخش خصوصی به امری دشوار تبدیل شده است.

 

این درحالی است که اتوبوس های شهری نیشابور روز به روز در حال زیان زدن به شهر هستند از زیان به محیط زیست گرفته تا ترافیک ها که دشواری شدیدی را برای شهروندان بوجود آورده اند.

 

یکی از شهروندان نیشابور در رابطه با عمر اتوبوس های شهری در گفتگو با خبرنگار صبح توس اظهار کرد: متاسفانه تعدادی از اتوبوس های شهری فعال در شهر فرسوده بوده و نیازمند تعویض است.

 

وی افزود: هر روز شاهد هستیم که اتوبوس های شهر از شهروندان پر است و جایی برای ایستادن در آن ها نیز نیست و نیشابور نیازمند اتوبوس های جدید است.

 

شهردار نیشابور در این رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار« صبح توس» اظهار کرد: 80 دستگاه اتوبوس در سطح شهر نیشابور داریم و همه این دستگاه اتوبوس ها از سن استاندارد شان بیشتر فعالیت کرده اند و متاسفانه هیچ یارانه ای علارغم اینکه دولت باید یارانه بدهد یارانه نیشابور از سوی دولت پرداخت نشده است.

 

علی نجفی افزود: سیستم ناوگان حمل و نقل با توجه به فرسودگی زیان آور برای شهر است و در همین رابطه در حال بررسی هستیم که شاید شرایط معبر و مسافر فراهم شود و اتوبوس پاسخگوی نیاز شهری نباشد.

 

وی ابراز کرد: هر اتوبوس در ماه 7 میلیون و 500 هزار تومان هزنیه نگهداری و نیروی انسانی اش است و ما در خط های معمولی ناوگان شهرداری کار می کند درآمدی که دارد 3 میلیون 500 هزار تومان است و این نشان دهنده آن است که اتوبوس های شهرداری که امروز کار می کنند زیان آور هستند.

 

شهردار نیشابور گفت: سن تردد رسمی اتوبوس های شهرداری نیشابور گذر کرده است و عمر ناوگان اتوبوس رانی شهرداری نیشابور بالا است.

 

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر نیشابور نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار صبح توس اظهار کرد: میانگین سن اتوبوس های شهرداری نیشابور با توجه به استاندارد ۱۳/۸ سال است و سن فرسودگی حدود ۱۰ سال است ، متاسفانه ۸۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی نیشابور فرسوده است.

 

احمد همت آبادی افزود: این در حالی است که نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با توجه به تعهدات دولت وظیفه دولت است که در چند سال اخیر محقق نشده است و طرح های فعلی از جانب دولت بدلیل گران بودن سرانه معرفی شده برای شهرداری ها قابلیت اجرا و خرید اتوبوس نیست.

 

وی ابراز کرد: فرسودگی ناوگان باعث شده است سالیانه ۱۰ درصد هزینه های مالی کل تعمیر نگهداری، مازاد برناوگان وارد شود ، قطعا این فرسودگی  هزینه های اجتماعی شدیدی نیز در نوع ارایه خدمات به شهروندان وارد می کند.

 

عضو شورای اسلامی شهر نیشابور ادامه داد: نوع و کیفیت خدمات با توجه به سن ناوگان و نگهداری و نظافت و زمان بندی با توجه به نظر سنجی مردمی صورت گرفته توسط سازمان تا حدی قابل قبول است.

 

وی بیان کرد: شهرداری و شورا به علت هزینه های بالای نوسازی ناوگان در حال حاضر برنامه خاصی برای این مورد نداشته و تنها مصوبات و تصمیم گیریها در خصوص تبدیل اتوبوسهای گازسوز به دیزل و فروش به صورت مزایده ای بعضی از اتوبوس‌های از رده خارج بوده و جایگزین میدل باس و مینی بوس در مسیر های کم تردد که در صورت انجام ، قسمت کمی از ناوگان نوسازی می شود و قطعا تنها راهکار پیش رو نوسازی پله ای سالیانه ناوگان توسط شهرداری است که نیاز به تامین اعتبار دارد.

انتهای پیام/