به گزارش صبح توس؛ حمل و نقل در کشور ما به ویژه پس از انقلاب رشد چشمگیری داشته و در نقاط گوناگون کشور توسعه یافته و با ارز آوری، رشد اقتصادی را منجر شده است، افتتاح و کلنگ زنی بخشی در حوزه جاده‌ای و یا ریلی در مناطق کشور، مردم را روز به روز به انقلاب و آینده رفاهی خود امیدوارتر کرد، به گونه ای که پروژه‌های بزرگی در سخت ترین شرایط در کشور و همچنین مناطق محروم احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت که مردم نیز از این نعمت انقلاب در طول زمان بهره فراوانی بردند.

حمل و نقل یکی از نیازهای اولیه جوامع برای توسعه بوده و به عبارتی شاید هیچ نوع کالا و خدماتی بدون حمل و نقل در اختیار مشتری قرار نمی‌گیرد و هر نوع فعالیت اقتصادی وابسته به آن است؛ ایران نیز پس از انقلاب اسلامی در جهت گسترش عدالت اجتماعی و توسعه کشور، سعی زیادی برای گسترش حمل و نقل در تمام نقاط کشور، به ویژه در مناطق روستایی و محروم داشته است.

مقایسه آماری حمل و نقل پیش و پس از انقلاب

طبق آمار موجود بخش‌های مختلف حوزه حمل و نقل نظیر ریلی، جاده ای، هوایی و توسعه خطوط ارتباطی رشد چند برابری را نسبت به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تجربه کرده بطوری که جابه جایی مسافر با حمل و نقل جاده ای که تا سال 1357 تنها 54 میلیون نفر در سال بود هم اکنون پس از چهار دهه به بیش از 154 میلیون نفر رسیده است.

شمار ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در ایران به 500 هزار دستگاه خودرو افزایش یافته است و میزان جابه جایی مسافر با خطوط ریلی کشور در سال 1357سالیانه حدود پنج و نیم میلیون نفر بود اما هم اکنون این میزان به 24 میلیون نفر رسیده است.

لاهوتی، عضوکمیسیون عمران مجلس اعلام داشته است: وضعیت حمل و نقل کشور در بحث جاده ای با پیشرفت 100 درصدی به ویژه در بخش راه های روستایی و بزرگراه ها روبه رو بوده است این در حالی است که حمل و نقل ریل کشور قبل از انقلاب رشدی 5 درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه تحریم ها نیز نتوانست جلوی رشد صنعت حمل و نقل را بگیرد، گفت: تحریم‌ها خود عاملی برای رشد و پویایی هرچه بیشتر کشور در بحث حمل و نقل شد تا به این ترتیب جذب گردشگر و همچنین مرودات اقتصادی با دنیا متوقف نشود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در بخش صنعت حمل و نقل، کشوری که قبل از انقلاب تقریبا تمام کالاهای صنعتی خود را از خارج وارد می کرده و معدود کالاهای ساخت داخل نیز عموما از کیفیت و مرغوبیت پایینی برخوردار بوده، هم اکنون در بسیاری از زمینه ها به تولیدکننده تبدیل شده و تولیداتش نیز در بسیاری از موارد، از جهت کیفیت و استاندارد، قابل رقابت با مشابه خارجی می باشد.
نکته قابل تامل اینجاست که همچنین با وجود استمرار تحریم‌های ظالمانه استکبار طی 40 سال اخیر صنعت حمل و نقل هوایی ایران نیز توسعه یافته بطوری که تعداد پروازهای داخلی از سالانه 31 هزار مورد در اوایل انقلاب هم اینک به 208 هزار مورد رسیده است و جابه جایی مسافر در پروازهای داخلی از دو میلیون و 800 هزار نفر در سال 57 به 19 میلیون نفر و در پروازهای خارجی از یک میلیون و 400 هزار نفر به 11 میلیون نفر افزایش یافته است.

خراسان رضوی پیشتاز در گسترش راه‌های حمل و نقلی

در این میان خراسان رضوی رضوی از استان‌های پیشتاز در حوزه حمل و نقل است که در حمل و نقل جاده‌ای و ریلی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که فرودگاه بین المللی مشهد پس از فرودگاه مهرآباد تهران دومین فرودگاه پرترافیک کشور است که بطور میانگین روزانه 180 پرواز و در زمان اوج مسافرت‌ها تا 250 پرواز ورودی و خروجی در آن انجام می شود.

راه آهن جنوب به شمال پس از11 سال در سال 1317 خورشیدی به بهره برداری رسید و پس از وقفه ای که جنگ جهانی دوم در این روند بوجود آورد راه اندازی خطوط فرعی و محلی و اتصال آنها به شبکه اصلی راه آهن ادامه یافت.

مسیر راه آهن تهران - مشهد در سال 1336 به بهره برداری رسید و با توجه به اهمیت زیارتی مشهد هم اکنون به عنوان مهمترین مسیر ریلی کشور نقش آفرینی می کند، از این رو بررسی راه آهن منطقه خراسان می تواند به عنوان شاخصی برای نشان دادن سیر تحولات در راه آهن جمهوری اسلامی ایران مد نظر قرار گیرد.

با احتساب دست کم 13 هزار کیلومتر خطوط آهن اصلی، فرعی، مانوری و صنعتی موجود در کشور می توان گفت طی 106 سال گذشته تنها 35 درصد خطوط ریلی موجود پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شده است.

رشد 8 برابری جابجایی مسافران در بخش ریلی

ضیایی مهر، مدیر کل راه آهن خراسان نیز در تشریح دستاورد های انقلاب اسلامی ایران در صنعت حمل و نقل ریلی اظهار کرد: اجرای پروژه ریلی مشهد- سرخس - تجن به طول 200 کیلومتر در راستای برقراری ارتباط ریلی با پنج کشور محصور در خشکی آسیای مرکزی با کشورهای اروپایی و همچنین خلیج همیشه فارس از طریق ایران یکی از طرح های مهم راه آهن کشور بود که در این استان اجرا شد.

وی ادامه داد: با اجرای پروژه بزرگ راه آهن مشهد – بافق به طول 1000 کیلومتر کریدور مهم و ترانزیتی سرخس – بندرعباس 800 کیلومتر کوتاه تر شد و این تغییر نقش مهمی در قیمت حمل کالا و همچنین کاهش قابل توجه مصرف سوخت و آلاینده های زیست محیطی داشت؛ همچنین اتصال پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس و مجتمع فولاد خراسان به شبکه ریلی کشور به عنوان دو طرح جانبی و مهم اقتصادی در استان یاد می‌شود.

ضیایی مهر با بیان اینکه ظرفیت جابجایی مسافر در ایستگاه راه آهن مشهد در سال 1357 سالانه پنج میلیون نفر بود این رقم هم اکنون به 20 میلیون نفر افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: میزان جابجایی مسافر در استان به برکت انقلاب اسلامی ایران از یک میلیون و 600 هزار نفر در سال به 13 میلیون نفر در سال رسیده است که نشانگر رشد دست کم هشت برابری در این بخش است؛ سالانه 42 درصد قطارهای مسافربری کشور به مشهد رفت و آمد می‌کنند.

ابتدای انقلاب 6 پرواز طی یک هفته در فرودگاه مشهد انجام می‌شد ولی هم اکنون روزانه 250 پرواز

احداث و راه ‌اندازی 33 فرودگاه جدید مسافربری، ایجاد و در اختیار داشتن 143 راه هوایی با مجموع 95 هزار کیلومتر، ایجاد چهار راه هوایی بین‌ المللی مستقیم و یک ‌طرفه از حوزه خلیج ‌فارس تا شمال غرب ایران با حداقل یک هزار و 700 کیلومتر طول مسیر برای هر راه هوایی، ایجاد و راه‌ اندازی 26 ایستگاه رادیویی کنترل از راه دور هوا به زمین (RCAG) جهت ارتباط کنترلرها با کلیه ناوگان پروازی بر فراز کشور و نصب و راه‌اندازی 217 دستگاه کمک ناوبری مدرن برای انجام عملیات خدمات هوانوردی و فرودگاهی بخشی از دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در صنعت هوانوردی است و فرودگاه بین المللی مشهد نیز به عنوان دومین فرودگاه پرتردد کشور در مسیر توسعه به شاخص های چشمگیر رسیده است.

قاسم زاده، مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی در مورد دستاوردها طی 40 سال گذشته اظهار کرد: فرودگاه مشهد درسال 1330 احداث شد، درسال 1346 باند جدید فرودگاه مشهد ازنوع بتن و پایگاه پدافند نیروی هوائی مورد بهره برداری قرار گرفت؛ در ابتدای انقلاب حدود شش تا هفت پرواز طی یک هفته در این فرودگاه انجام می شد که در هر پرواز 20 تا 30 مسافر جابجا می شد اما هم اینک در ایام عادی روزانه 180 پرواز و در اوج مسافرتها تا 250 پرواز از آن انجام می شود.

وی اعلام کرد: بطور میانگین سالانه افزون بر 10 میلیون مسافر از طریق فرودگاه مشهد جا به جا می شوند، فرودگاه مشهد در 9 ماه سال جاری از نظر تعداد پرواز، اعزام و پذیرش مسافر دومین فرودگاه پرتردد کشور شد؛ تا 40 سال قبل برای برداشتن اولین قدم در صنعت هوایی نیازمند مستشاران آمریکایی بودیم اما هم اینک با توجه به تحریم ها در بسیاری از موارد به بومی سازی در این حوزه دست یافته ایم.

مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی گفت: فرودگاه مشهد در شاخص اعزام و پذیرش مسافر رتبه 14 خاورمیانه و آفریقا را در سال 2017 کسب کرده است و به عنوان دومین فرودگاه پرتردد کشور سالانه محل نشست و برخاست بیش از 73 هزار پرواز و جابجایی بیش از 10 میلیون و 500 هزار مسافر است.

خراسان رضوی رتبه نخست جابجایی مسافر در بخش جاده‌ای

خراسان رضوی سال گذشته در حوزه حمل و نقل جاده‌ای با جابجایی 19 میلیون و 336 هزار مسافر مقام اول جابجایی مسافر جاده‌‌ای در کشور را کسب کرد این در حالی است که حدود 15 سال قبل میزان جابجایی مسافر در این بخش در استان 17 هزار و 533 نفر بود و به رغم گسترش حمل و نقل ریلی و هوایی هنوز هم حمل و نقل جاده ای مورد استقبال است.

نصری، مدیر کل حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: هم اینک 43 هزار و 956 دستگاه ناوگان جاده ای اعم از باربری و مسافربری در جاده های استان فعال است و از سال 93 تاکنون 22 هزار و 6 دستگاه از این ناوگان نوسازی شده است، همچنین چهار پایانه مرزی در این استان فعال است و در این بخش رتبه دوم کشور را دارا هستیم.

انتهای پیام/