یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی، تعامل با مخاطب است که بر این اساس "نرخ تعامل" هر شبکه اجتماعی ملاک برتر بودن آن شبکه را در این حوزه نشان می‌دهد.

Engagement Rate یا همان نرخ تعامل در هر شبکه اجتماعی بر اساس تعداد و میزان مشارکت مخاطبین سنجیده می‌شود و به‌جرئت می‌توان گفت که دلیل حضور در این‌گونه شبکه‌های اجتماعی ایجاد تعامل بیشتر با مخاطبان است، تعاملی دو سویه و تعاملی با رویکرد استفاده از نظرات کاربران.

شبکه اجتماعی اینستاگرام بر اساس تعداد پسند شدن‌ها یا همان لایک ها و تعداد نظرات یا همان کامت ها در کنار به اشتراک‌گذاری مطالب سنجیده می‌شود، طبق آخرین تحلیل‌های فضای مجازی شبکه اجتماعی اینستاگرام نسبت به فیس‌بوک و توییتر نرخ تعامل بالاتری دارد به نحوی که به‌صورت کلی اینستاگرام بین 3 تا 6 درصد از مخاطبین را به تعامل وا‌می‌دارد درحالی‌که این نرخ در فیس‌بوک و توییتر بین نیم تا یک درصد از مخاطبین است، البته بر اساس ژانر این میزان متفاوت و متغیر است.

یکی از ویژگی‌های که همگان از قبیل مسئولین و دستگاه‌های دولتی را بر آن داشته است تا به اینستاگرام و البته دیگر شبکه‌های اجتماعی ورود کنند، همین تعامل با مردم و مخاطبین است. متأسفانه شاهد هستیم که برخی از دستگاه‌ها و شخصیت‌های شهرستان نیشابور نه‌تنها اصول استفاده از این شبکه‌های اجتماعی را درک نکرده‌اند بلکه کاربرد آن‌ها را به کمترین سطح ممکن تقلیل داده‌اند.

جالب است بدانید صفحه شورای اسلامی شهر نیشابور پس از حدود دو ماه از آغاز فعالیت در اینستاگرام در کمال ناباوری امکان ارسال نظرات مردمی را بسته و محدود نگاه داشته است، علاوه بر این هادی ترقی یکی از اعضای شورای اسلامی نیز همین محدودیت را بر روی مطالب منتشرشده توسط خود ایجاد کرده است.

البته نگارنده قائل به وجود حریم شخصی در فضای مجازی است ولی باید در نظر داشت زمانی که صفحه‌ای به‌صورت عمومی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، ایجاد محدودیت بر روی آن نشان از نشناختن کاربردها و کارایی‌های فضای مجازی دارد. تقلیل شبکه‌های اجتماعی به رسانه‌ای یک‌سویه نه‌تنها در عصر تکنولوژی شایسته شورای شهر نیشابور نیست بلکه نشان از تفکرات قدیمی در این حوزه دارد که هر از گاهی در کشور با مطرح‌شدن موضوع فیلترینگ بر روی همین شبکه‌های اجتماعی به گوش می‌رسد.

سجاد سلیمی / کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی

انتهای پیام/