به گزارش صبح توس؛ چندی است که ایستگاه‌هایی به‌ظاهر مفید فضای شهر را پرکرده‌اند و در حداقل‌ترین حالت ممکن، فضای پیاده‌روی عابران را گرفته‌اند؛ ایستگاه‌هایی که درگذشته ظاهری شیک و دل‌فریب داشت ولی امروزه با نگاه به آن، چیزی جز حسرت در دل مشهدی‌ها نمی‌گذارد، از ایستگاه‌های متروکه دوچرخه می‌گویم.

اگرچه از سال 84 احداث و راه‌اندازی این ایستگاه‌ها با واگذاری به بخش خصوصی آغاز شد ولی هم‌اکنون 13 سال از عمر این پروژه شکست‌خورده می‌گذرد و هیچ‌گونه سودی برای شهر نداشته است.
بهره‌گیری از سامانه حمل‌ونقل عمومی و دوچرخه جزو سیاست‌هایی بود که موجب کاهش آلودگی هوای شهر مشهد می‌شد ولی این سیاست‌‌ها در اجرا با مشکل اساسی مواجه شد که نتیجه آن را در دکورهای بی‌رنگ و لعاب ایستگاه‌های دوچرخه شاهدیم.
در سطح شهر مشهد چندین ایستگاه دوچرخه تعبیه‌شده است که در هرکدام بین دو تا 7 دستگاه دوچرخه قرار دارد، علاوه بر هزینه ساخت ایستگاه‌ها، خرید دوچرخه و پرداخت حقوق متصدی ایستگاه، می‌توان به هزینه ساخت راه‌های مختص به دوچرخه در سطح شهر نیز اشاره کرد.


جا انداختن فرهنگ استفاده از دوچرخه!
جا انداختن فرهنگ استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و دوچرخه برای مردم مشهد که فرهنگ غنی داشته و شهرشان سالانه شاهد حضور میلیون‌ها زائر و مجاور است کار سختی نیست ولی نکته مهم اینجاست که آیا فرهنگ استفاده از دوچرخه جا نمی‌افتد یا عده‌ای نمی‌خواهند جا بیفتد؟
شاید عده‌ای بگویند ظاهر دوچرخه‌ها شیک و امروزی نیست، مدارک بسیاری برای کرایه ساعتی دوچرخه اخذ می‌شود، از نظر ایمنی تجهیز نیست، بانوان نمی‌توانند از آن استفاده کنند و یا موارد دیگر ولی حقیقت امر این است که برای این فرهنگ آن‌طور که باید هزینه نشده است.

تبلیغات پررنگ و لعاب یا ایستگاه‌های غبارگرفته؟
برای فرهنگ‌سازی تنها نباید تجهیزات فنی و مهندسی به کار گرفت تا کالا یا مسئله‌ای در میان مردم رواج یابد، چراکه مردم باید با آن رخ داد ارتباط روحی پیدا کنند؛ مشهد در مورد احداث ایستگاه‌های دوچرخه پیشگام در کشور بود ولی حال در رده‌های پایین سیر می‌کند چراکه مردم مشهد برای سوار دوچرخه شدن با مسائل حاشیه‌ای بسیار مواجه می‌شدند از همین رو یا با حسرت به شیشه‌های گرد و غبارگرفته ایستگاه‌ها نگریستند و یا اندکی سرخود را بالابرده و به تبلیغات پررنگ و لعاب نصب‌شده بالای ایستگاه‌ها نگاه کردند.
چند ماه گذشته بود که یکی از ایستگاه‌های دوچرخه در بولوار وکیل‌آباد در اثر سانحه تصادف تخریب شد، باوجوداینکه مدت‌زمان بسیاری از این حادثه گذشته ولی هیچ‌گونه اقدامی برای تعمیر مجدد این مکان صورت نگرفته است ولی نکته قابل‌تأمل اینجاست که تبلیغات این ایستگاه دوچرخه متروکه هر دو هفته تغییر پیدا می‌کند! ایستگاه‌های دوچرخه در مشهد قربانی زرق‌وبرق تبلیغات آگهی‌نماهای شده است که بر کول خمیده آن‌ها سوار است.

خواب آرام بدون متقاضی کرایه دوچرخه

به سراغ یکی از ایستگاه‌های دوچرخه در سطح شهر رفتیم تا با متصدی کرایه دوچرخه‌ها گفت‌و‌گو کنیم ولی او داخل اتاقت خواب بود! با دیدن این صحنه پاسخ تمامی سؤالات خود را دریافت کردم ولی بازهم درصدد دریافت پاسخ قطعی به سؤالات برآمدم و او را بیدار کردم.

انتهای پیام/