به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ از حدود شش سال قبل با توجه به پرتردد بودن محور مواصلاتی بردسکن - خلیل‌آباد و همچنین برای جلوگیری از وقوع تصادفات در این مسیر، پروژه دوبانده کردن این محور مطرح بود.

در سال 91 فرماندار و نماینده  وقت در مجلس از اختصاص 2.5 میلیارد تومان اعتبار برای دوبانده کردن این محور خبر دادند اما پروژه دوبانده کردن این محور همچنان درکش‌وقوس جذب اعتبارات مانده است.

چند روز قبل در پی تصادف خودروی سواری پراید با موتور سیکلت در محور خلیل‌آباد به بردسکن (دو راهی شهر کندر) راکب موتور سوار مجروح شد و ترک نشین آن پس از انتقال به بیمارستان به علت شدت جراحت بعد از چند ساعت فوت کرد.

وقوع تصادفات و پرتردد بودن این مسیر باعث شد تا طی گزارشی به دلایل توقف این پروژه بپردازیم.

سال 91 بود که فرماندار و نماینده وقت در مجلس  اعلام کردند دولت برای اجرای پروژه دوبانده کردن محور بردسکن  تا خلیل‌آباد، مبلغ 2.5 میلیارد تومان اختصاص داده است ولی از آن زمان این پروژه همچنان در کش‌وقوس جذب  اعتبار ماند تا این‌که  در سال قبل در مراسمی با حضور مدیران استانی و شهرستانی کلنگ اجرای این پروژه بزرگ به زمین زده شد و بارقه  امیدی پیرو پیگیری‌های نماینده شهرستان‌های بردسکن، کاشمر و خلیل‌آباد برای تخصیص اعتبار در مردم به وجود آمد.

از هفته دولت سال قبل این طرح حرکت لاک‌پشتی دارد والان سه ماه است این پروژه ملی و استانی رها شده و پیمانکار این پروژه به دنبال جذب هزینه‌های خود از این اعتبار است.

 شایان‌ذکر است   در سفرهای مدیران استان اعم از استاندار خراسان رضوی در دولت قبل ونیز دولت تدبیر وامید اجرای این پروژه یکی از طرح‌های مهم نام برده می شد اما همچنان مردم و رانندگان که چشم امیدشان به تکمیل هرچه سریع‌تر پروژه است فقط نظاره‌گر یک حرکت آهسته هستند.


محور خلیل‌آباد -بردسکن در شاهراه چندین استان و شهرستان کشور واقع‌شده است و روزانه اتوبوس های مختلف و دیگر رانندگان از محورهای استان های یزد، فارس و نیز خراسان جنوبی و سیستان بلوچستان و از طرفی استان خراسان رضوی از شهرهای تربت حیدریه، کاشمر، فیض آباد، گناباد، بجستان و خلیل‌آباد برای عزیمت به استان های سمنان، گرگان و پایتخت کشور از مسیر خلیل‌آباد به بردسکن تردد دارند و از مسیر بردسکن به سبزوار می روند.

محمد امینی یکی از ساکنان این منطقه که از محور کاشمر به سمت بردسکن تردد  داشت، گفت: چندین سال است که دوبانده شدن این محور توسط مسئولان و نمایندگان مجلس مورد تأکید قرار می گیرد  ولی اصلاً خروجی لازم را ندارد.

 

توقف چندماهه اخیر به علت نبود اعتبار است

علیرضا بخشی، رئیس اداره راه و شهرسازی، کاشمر، خلیل آباد و بردسکن در این خصوص اظهار کرد: توقف چند ماه اخیر به علت نبود اعتبار و طلب پیمانکار واژ طرفی هم اجرای فیبر نوری و برداشتن تیرهای برق مسیر بوده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که این پروژه 2.5 میلیارد تومان  اعتبار در محور بردسکن به خلیل‌آباد در سال قبل داشته، آیا هزینه شده است یا خیر؟ افزود: این پروژه مبلغ 2.5 میلیارد  تومان اعتبار داشته  است ولی مهم تخصیص است که در پایان سال فقط 590 میلیون تومان یعنی کمتر از 23 درصد تخصیص اعتبار داشته است.

وی در خصوص باقی‌مانده مبلغ اعتبار اظهار کرد:  پرونده سال قبل بسته‌شده است و مبلغی از اعتبار سال گذشته امسال تخصیص نمی‌یابد. بخشی اعلام کرد: امسال هم مبلغ 12 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته‌شده است که تاکنون تخصیص ندارد ولی برابر پیگیری‌ها این احتمال وجود دارد  50 درصد این اعتبار در اختیار پیمانکار قرار گیرد.

وی دلیل کند بودن این پروژه  را تخصیص نیافتن اعتبار دانست و گفت: اگر اعتبار بدهند از مسیر بردسکن به مسافت 1.5 کیلومتر زیرسازی و آسفالت خواهد شد.  وی به متوقف شدن پروژه اشاره و اظهار کرد: پیمانکار تا حالا بیش از این مبلغ هزینه کرده والان پیگیر است تا طلب خود را دریافت کند. وی از شروع  اجرای پروژه در آینده نزدیک خبر داد.

 

درد دل‌های پیمانکار پروژه

مهندس وکیلی، پیمانکار پروژه دوبانده کردن محور بردسکن تا خلیل‌آباد گفت: بیش از هشت میلیارد ریال هزینه کرده‌ام و تا الآن کمتر از سه میلیارد ریال دریافتی من بوده است که آن‌هم مبلغی اوراق بهادار بوده که با کمتر از 50 درصد از طریق بورس به پول تبدیل شده و دست ما را گرفته است.

وی مشکلات جا به جایی تیرهای برق و اجرای فیبر نوری را هم از دیگر مشکلات طرح ذکر کرد. وکیلی اظهار کرد: در صورت تخصیص اعتبار می‌توانم طرح را در کوتاه‌ترین زمان اجرا کنم و به اتمام برسانم.

دوبانده کردن این محور از ضروریات است

 محسن نصرتی، سرپرست و جانشین فرمانده پلیس‌راه بردسکن گفت: تمام هم‌وغم ما این محور است زیرا تردد زیاد خودروها و از طرفی موتورهای سیکلت هراز گاهی موجب تصادفات شدید در این محور می ‌شود.

وی به حضور پلیس  در این مسیر به صورت محسوس و نا محسوس اشاره کرد و افزود: بیشترین توان ما در این مسیر صرف می‌شود بنابراین دوبانده کردن این محور از ضروریات است واژ آنجا که محورهای منتهی به بردسکن و عمده آن از مسیر خلیل‌آباد تا بردسکن که به سمت تهران و دیگر استان هاست، می طلبد تسریع لازم در دوبانده شدن این محور صورت گیرد.

وی از وقوع تصادفات  در سال های اخیر ونیز امسال در این محور خبر داد و اظهار کرد: امسال و فقط در مسافت 15 کیلومتری بردسکن تا کندر که تحت پوشش پلیس‌راه بردسکن است 11 تصادف داشته‌ایم که به علت روستاهای زیاد  در این مسیر است و بیشتر تصادفات به صورت شاخ‌به‌شاخ صورت می‌گیرد.

وی از اعلام  میزان فوتی‌ها در این مسیر خودداری کرد و افزود: تا زمانی که مسیر دوبانده نشود و تقاطع‌ها هم‌سطح نشود به‌رغم تلاش پلیس که در محور حضور داشته باشد، باز هم تصادفات به علت دوطرفه تردد کردن وسایل نقلیه احتمال دارد.

شایان‌ذکر است  مردم  شهرستان‌های خلیل‌آباد و بردسکن با وجود خدمات شایان مدیران و مسئولان و نمایندگان مجلس در دوره های گذشته و اکنون انتظار دارند، این گونه طرح‌ها که اعتبار و مصوبه سازمان برنامه و بودجه را دارد، در اجرا شتاب بیشتری  به خود بگیرد تا تردد مردم ساکن این مناطق با ایمنی بیشتر  و خطرات کمتری انجام شود.

نویسنده: مجید نوری

انتهای پیام/