به گزارش صبح توس؛ قی‌زاده خامسی صبح امروز در خصوص اقدامات انجام شده شهرداری مشهد طی یکسال گذشته و در مدیریت شهری جدید مشهد با تاکید بر اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه خطوط ریلی افزود: خط دو قطارشهری مشهد به طول 14 کیلومتر با 13 ایستگاه از انتهای بولوار طبرسی شمالی مشهد آغاز و تا جنوب مشهد در بولوار فکوری ادامه خواهد یافت.
وی تصریح کرد: فاز اول این خط قبل از استقرار دوره پنجم شورای اسلامی و مدیریت جدید شهری از انتهای بولوار طبرسی شمالی تا میدان شهدا با نواقصی افتتاح شد و در ابتدای بهره‌برداری نیز سر فاصله زمانی رسیدن قطارها در این خط نیم ساعت بود که با پیگیری‌های مدیریت جدید کاستی‌های مسیر با هزینه‌کرد حدود 4 میلیون یورو و 800 میلیارد ریال در طول یکسال گذشته به حداقل رسیده و ایمنی لازم برای جابجایی مسافران نیز تامین شده است.
شهردار مشهد مقدس گفت: همچنین در این مدت دو ایستگاه سعدی و شریعتی خط دو قطارشهری مشهد تکمیل و خط دو در اردیبهشت ماه امسال با حضور رییس جمهور به خط یک در ایستگاه شریعتی متصل شد.
وی افزود: همچنین در راستای رفاه حال شهروندان سیستم‌های مورد نیاز در خط دو تکمیل و سرفاصله زمانی رسیدن قطارها به ایستگاه به یک سوم کاهش یافت که برای اجرا و تکمیل این موارد در این دوره 5 میلیون یورو و 1000 میلیارد ریال در طول یک سال گذشته هزینه شده است.
شهردار مشهد مقدس به عملیات احداث ایستگاه‌های الندشت و کوهسنگی اشاره و اضافه کرد: همچنین طی این مدت عملیات سازه‌ای ایستگاه‌های الندشت وکوهسنگی آغاز و عملیات اجرایی ایستگاه کاوه مراحل پایانی خود را می‌گذراند که در این راستا مدیریت شهری همه تلاش خود را برای تامین منابع ارزی و ریالی مورد نیاز این 3 ایستگاه و بهره‌برداری از باقی مانده مسیرخط دو قطارشهری مشهد متمرکز که خوشبختانه نتایج قابل توجهی حاصل شده است.
تقی‌زاده خامسی در ادامه به تلاش‌های مدیریت شهری در طول یکسال گذشته برای دریافت مجوز انتشار اوراق مشارکت اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده روزهای پایانی سال 96 به عنوان تنها شهرداری در میان شهرداری‌های کشور موفق به دریافت مجوز انتشار 7000 میلیارد ریال اوراق مشارکت برای توسعه خطوط قطارشهری مشهد شدیم .
شهردار مشهد مقدس افزود: همچنین با پیگیری‌های فراوان، موفق به اخذ تائید وزارت کشور برای انتشار 7000 میلیارد ریال اوراق مشارکت در سال جاری جهت اجرای خط 3 قطارشهری مشهد شده‌ایم که این اوراق تا پایان سال منتشر خواهد شد.
وی ادامه داد: البته این در حالی است که شهرداری مشهد موفق به تعیین تکلیف 12000 میلیارد ریال از اوراق مشارکتی که در گذشته منتشر شده طی یکسال گذشته شده است و با توجه به این موضوع وزارت کشور با انتشار اوراق مشارکت جدید موافقت کرد.
تقی‌زاده خامسی به تامین ناوگان مورد نیاز خط دو قطا شهری اشاره و تصریح کرد: برای ناوگان خط دو در دوره قبل قرارداد خرید 100 واگن منعقد شد که به صورت قطعه از چین وارد بندر عباس و سپس با انتقال به تهران مونتاژ و سپس وارد مشهد می‌شد اما از این تعداد فقط 50 واگن از گمرک ترخیص و 30 واگن مونتاژ و به مشهد منتقل شد.
شهردار مشهد مقدس گفت: در دوره مدیریت شهری جدید با تلاش‌های فراوان 50 واگن باقیمانده از گمرک ترخیص و 35 واگن مونتاژ شده نیز به خط دو قطارشهری مشهد منتقل شد که برای این اقدام در مجموع 3 میلیون یورو و 450 میلیارد ریال هزینه شده است.
تقی‌زاده خامسی ادامه داد: مابقی واگن‌ها نیز اکنون در تهران در حال مونتاژ است و تا پایان سال به مشهد منتقل خواهد شد.
شهردار مشهد مقدس همچنین در ادامه به خط 3 قطارشهری مشهد اشاره و اظهارکرد: خط 3 به طول 28.5 کیلومتر با 24 ایستگاه که از قاسم‌آباد در غرب مشهد آغاز و تا شهرک ابوذر در جنوب شرقی مشهد امتداد دارد و در ابتدای شورای پنجم 3.5 کیلومتر از تونل آن اجرا شده بود که اکنون به 8.5 کیلومتر افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: در کنار پیشرفت 5 کیلومتری در حفر تونل خط 3 عملیات احداث ایستگاه‌های شارستان، دانش، 15خرداد و اتصال خط دو به سه در خیابان توحید آغاز شده و پیشرفت فیزیکی قابل توجهی داشته است که برای این کار تاکنون 1200 میلیارد ریال هزینه شده است.
شهردار مشهد مقدس گفت: آنچه می‌توان در مورد احداث خطوط قطارشهری مشهد خلاصه کرد این است که ظرف یکسال گذشته که عملیات اجرایی غالب شهرهای کشور پیشترفت مطلوب نداشته است، قطارشهری مشهد مطابق زمانبندی کار را جلو برده است و مجموعا 12 میلیون یورو، و 3450 هزار میلیارد ریال برای خطوط قطارشهری مشهد هزینه شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این راه با همین سرعت ادامه یابد که حاصل آن شهری پاک و سیستم حمل و نقلی پیشرفته خواهد بود.

انتهای پیام/