به گزارش صبح توس؛ سید محمد بطحایی پیش از ظهر امروز در جمع فرهنگیان و فرهیختگان، مدیران و معاونین مدارس دیار ترشیز بزرگ، روسای ادارات آموزش وپرورش قطب شهید مدرس که در مجتمع فرهنگی هنری سرو کاشمر برگزار شد، اظهار داشت: حضور در جمع همکارانم این انرژی را به ما می دهد که برای حل مشکلات پیچیده و مزمن آموزش و پرورش تنها نیستیم و کمک می کند تا با انرژی این مسیر اصلاحی را ادامه دهیم.

 

تا زمانی که تمرکز روی تشریح مشکلات باشد تحولی حاصل نمی شود

وی با بیان اینکه اگر نگاه جامعه به آموزش و پرورش تغییر نکند، مشکلات آموزش و پرورش قابل حل نخواهد بود و از مشکلات و چالش های پیچیده و مزمن عبور نخواهیم کرد، خاطرنشان کرد: تا زمانی که تمرکز ما روی تشریح حل مسئله باشد نمی توانیم مشکلات را حل کنیم و باید به دنبال راه حل باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه حل مشکلات آموزش و پرورش فقط در توانایی آموزش و پرورش و دولت نیست و باید نقش ذی نفعان و جامعه در حل این مشکلات دیده شود، تصریح کرد: یکی از دلایل پیچیدگی مسائل آموزش پرورش وجود جامعه بزرگ ذی نفعان آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به اینکه مدرسه محل تمرین زندگی برای دانش آموزان است، اذعان کرد: این گزاره نشان می دهد در طول چهل سال گذشته ما به دنبال تبیین و اجرای این گزاره موفق نبوده ایم و مدرسه امروز به محلی برای تمرین زندگی دانش آموزان نشده است.

 

اجرای سند تحول نیازمند معلمی است که دغدغه معیشتی نداشته باشد

بطحایی همچنین در ادامه با بیان اینکه خانواده ها مدرسه را فقط محلی برای انجام حفظیات و کسب رتبه های علمی می دانند و اگر در جایی می گویم آموزش و پرورش ورشکسته است از این بُعد است، عنوان کرد: تا زمانی که اهداف تربیتی در مدرسه طوری به دانش آموزان آموزش داده نشود که زندگی را تمرین کنند ما در اهداف تربیتی موفق نبوده ایم.

وی با تأکید بر اینکه اجرای سند تحول در آموزش و پرورش نیازمند معلمی است که دغدغه های معیشتی نداشته باشد تا معلم بتواند تمرکز اصلی اش را به حل مسائل مدرسه و کلاس اختصاص دهد، تشریح کرد: افراد جامعه با داشتن درجات و جوایز مختلف علمی نمی توانند مشکلات زندگی خود را حل کنند و این مطلب نشان از ضعف در آموزش مهارت های زندگی به این افراد است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: همه اهداف ما در حذف آزمون ها، رقابت های فردی در مدارس ابتدایی و حذف آزمون ورودی مدارس خاص، تمرین زندگی در مدارس و بازگرداندن مدارس به مسیر اصلی تعلیم و تربیت و افزایش مهارت های زندگی است.

 

اصلاح مسیر آموزش و پرورش از عهده وزیر به تنهایی بر نمی آید

وی با بیان اینکه اصلاح مسیر آموزش و پرورش از عهده وزیر آموزش و پرورش به تنهایی یا یک میلیون فرهنگی بر نمی آید و تلقی خانواده ها از اهداف آموزش و پرورش باید تغییر کند، تأکید کرد: برای تبدیل شدن آموزش و پرورش به اولویت اول نظام و جامعه، باید احساس نیاز در جامعه به وجود بیاید و جامعه به این نتیجه برسد که لازم است برای اصلاح امور جامعه آموزش و پرورش به عنوان سنگ بنای اصلی آموزش و تربیت نیروی انسانی باید وظایفش را به خوبی پیگیری کند.

بطحایی با اشاره به اینکه توانایی های مدارس باید دیده شود و مدارس باید بتوانند تصمیم ساز و تصمیم گیرنده باشند و اجازه دهیم تا خلاقیت ها و نوآوری اجازه بروز و ظهور در مدارس پیدا کند، افزود: باید به این باور برسیم از وزیر تا معاونان و همه ارکان اداری در اختیار مدرسه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ۷۰۰ صفحه مصوباتی داریم که بر اساس آن باید مدارس اداره شود و با پیچیدگی های دنیای امروز نمی توان با این نگاه مسائل را حل کرد و باید اجازه داد تا مدیران و معلمان در مدارس با اختیارات بیشتری در مورد اتفاقات و یا برنامه های مدارس تصمیم گیری کنند‌.

انتهای پیام/