به گزارش صبح توس؛ فروش جان برای نان، وعده جدید برای باند مورب، ایمن سازی فقط 11 نقطه از 147 نقطه پر حادثه، تفاهم نامه آبفا و اوقاف برای تامین آب، شهــر حال و هوای جشن ندارد، بخشی از مهم‌ترین سرفصل‌های خبری رسانه‌های امروز استان است که در بسته خبری پیش رو نیم نگاهی به مهم‌ترین قسمت‌های آنان شده است.

 

خراسان رضوی؛

وعده جدید برای باند مورب

مدیر کل فرودگاه های  خراسان رضوی گفت:امیدواریم بتوانیم زمین های احداث باند سوم فرودگاه  مشهد را تا پایان سال احصا کنیم.

خرداد ماه امسال بود که کمیته ای برای راه اندازی باند سوم فرودگاه مشهد تعیین شد.  در این کمیته کارگروهی وظیفه پیگیری موضوعات فنی و تخصصی را بر عهده گرفت که از آن جمله برنامه ریزی برای تخصیص 500 هکتار زمین برای توسعه فرودگاه مشهد با هدف ایجاد باند جدید و تغییر مسیر خطوط پروازی برای کاهش آلودگی صوتی و محیط زیستی بود. موضوع احصای این زمین ها از دیگر موضوعاتی بود که دراین کمیته با حضور اعضای هیئت مدیره و معاون شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، معاونان سیاسی،امنیتی و اجتماعی و هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیر کل فرودگاه های استان مطرح و در این باره مقرر شد تا دستگاه های مختلف برای احصای زمین باند سوم فرودگاه همکاری کنند. 

حالا دو ماه پس از این جلسه مدیر کل فرودگاه‌های استان ابزار امیدواری می کند با تلاش های صورت گرفته کار احصای زمین های مورد نیاز برای احداث باند سوم فرودگاه تا پایان سال انجام شود.محمدباقر قاسم زاده  در این باره با بیان این که مشاور پروژه احداث باند سوم فرودگاه مشهد، مسیر احداث این باند را مشخص کرده است، به خراسان رضوی گفت: جلساتی را در استانداری با معاونان استاندار و دیگر نهادها برگزار کردیم و در حال مذاکره برای احصای زمین های احداث باند سوم هستیم، امیدواریم زمین مورد نیاز را به زودی احصا کنیم و کار احداث پروژه شروع شود.

وی در پاسخ به این سوال که احداث  باند سوم فرودگاه چه زمانی شروع می شود، گفت: این موضوع زمان بر است بعضی از زمین های مورد نیاز در اختیار نهادهای مختلف قرار دارد که در حال مذاکره با آن ها هستیم. وی یادآور شد: این زمین ها که در شرق مشهد و در جاده سرخس قرار گرفته به وسعت 500 هکتار است که احصای بخشی از این زمین ها انجام شده است و امیدواریم تا پایان سال تمام زمین  های مورد نیاز را احصا کنیم.

 

ایمن سازی فقط 11 نقطه از 147 نقطه پر حادثه

دادستان عمومی وانقلاب مرکز استان با بیان این مطلب که دستگاه قضایی با قاطعیت و حساسیت با کوتاهی دستگاه های متولی در کار پیشگیری از تصادفات برخورد خواهد کرد، افزود: متاسفانه طی چند روز اخیر شاهد تصادفات فوتی و جرحی در محورهای مواصلاتی استان بوده ایم و نیاز است دستگاه های متولی در کار پیشگیری از تصادفات اهتمام بیشتری از خود نشان دهند . به گزارش روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد غلامعلی صادقی ادامه داد : یکی از محورهای پر تصادف محور شاهرود به سبزوار و سبزوار به نیشابور است که متاسفانه آمار قابل توجهی از فوتی ها و جرحی های تصادفات مربوط به این محور است.وی گفت :

برابر اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در سال 1395 تعداد 147 نقطه پر تصادف و دارای تصادف شناسایی شده است و از این تعداد در سال 96 فقط 11 نقطه ایمن سازی و اصلاح شده است که اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند 10 تا 15 سال طول خواهد کشید تا این نقاط اصلاح شوند .وی گفت: بر همین اساس در شورای راهبردی و سیاست گذاری پیشگیری از تصادفات استان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای موظف شد امسال حداقل 20 نقطه دیگر را اصلاح و ایمن سازی کند. وی گفت : در 147 نقطه حادثه خیزی که در سال 395 شناسایی شده است سه نقطه در محور سبزوار – شاهرود و سبزوار به نیشابور است که تاکنون ایمن سازی و اصلاح نشده است و باید این نقاط در اولویت کار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گیرد و در همین زمینه از دادستان شهرستان سبزوار و همچنین رئیس حوزه قضایی شهرستان داورزن خواسته شده است که به موضوع ورود کنند و چنان چه کوتاهی از سمت دستگاه های مسئول برای رفع این نقاط صورت گرفته است برابر قانون اقدام کنند. 

دبیر شورای راهبردی و سیاست گذاری پیشگیری از تصادفات استان از عملکرد پلیس هم انتقاد کرد و گفت: پلیس راه هم وظیفه دارد تا برای راه اندازی گشت های محسوس و نامحسوس در محورهای پرتصادف استان اقدام کند و با هدف صیانت از جان و مال مردم بدون کوچک ترین اغماضی با متخلفان برخورد و خودروی رانندگان پر خطر را در صحنه حداقل به مدت 72 ساعت توقیف کند .

 

تفاهم نامه آبفا و اوقاف برای تامین آب

شرکت آب و فاضلاب واداره کل اوقاف وامور خیریه خراسان رضوی به منظور ترویج فرهنگ ارزشمند وقف و با نیت تامین آب تفاهم نامه همکاری امضا و مبادله کردند.

بر اساس این تفاهم نامه که در قالب 9 بند به امضای حسین اسماعیلیان مدیرعامل آبفا و محمد احمدزاده قناد مدیرکل اوقاف خراسان رضوی به امضا رسید، یک یا چند پروژه عام المنفعه تامین آب شرب در استان تعریف و از طریق  اوراق  یا گواهی وقف اجرا خواهد شد.

تشویق خیران و ایجاد وقفیات جدید با نیت تامین آب شرب ، جذب سرمایه خیران ایرانی و خارجی با نیت تامین آب شرب بهداشتی و تصفیه آب و فاضلاب، بررسی واحیای آب انبارها و قنوات و چاه های وقفی در قالب اقدام مشترک ، ارائه مشخصات پروژه های سرمایه گذاری آبفا یا دارای قابلیت جذب سرمایه گذار به اداره کل اوقاف استان ، معرفی منابع آبی مازاد(وقف و غیر وقف) بر نیاز موقوفات به آبفا و ایجاد زمینه استفاده اداره کل اوقاف از پساب تصفیه خانه های موجود سطح استان از مفاد این تفاهم نامه است که مقررشد با تشکیل کارگروهی مشترک ، شرایط تبدیل مفاد تفاهم نامه به قرارداد قطعی فراهم شود.

مدیر کل آبفای استان خراسان رضوی  در این مراسم با بیان این که حدود 7 درصد مصرف آب استفاده شربی دارد، افزود: هر آبی برای شرب استانداردهای مناسب را ندارد و معمولا با توجه به این که تامین آب از مناطق دور دست انجام می‌شود، آب شرب با هزینه‌های بسیاری به شهرها می‌رسد.به گزارش ایسنا، حسین اسماعیلیان با اشاره به این که یکی از بهترین وقف‌هایی که در گذشته صورت گرفته فرهنگ وقف آب شرب است، افزود: اولین شبکه آب شرب کشور که حدود 100 سال قدمت دارد در شهر بیرجند بوده که این شبکه آب شرب را خیران احداث کرده اند.

 مدیرکل آبفای استان خراسان رضوی با اشاره به این که مشکل کیفی در آب شرب بعضی از شهرها وجود دارد، بیان کرد: در بعضی از شهرهای استان کیفیت آب شرب از نظر مردم مطلوب نیست، از این رو ما نیاز داریم شبکه مجزایی از آب شرب و آب بهداشت در این شهرها داشته باشیم. نمونه این کار در شهرستان‌های گناباد، جنگل و در چندین شهر دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

اسماعیلیان افزود: به عقیده ما یکی از کارهایی که می‌توان واقفان را به آن تشویق کرد، در حوزه آب است. همچنین ما این آمادگی را داریم که ایستگاه‌های برداشت آب و تاسیسات به اسم واقفان نام‌گذاری شود.وی درباره منابع آبی که در اختیار اداره اوقاف قرار گرفته است، بیان کرد: این منابع مصارف مختلفی چون کشاورزی دارد که می توان آن را با تغییر کاربری برای تامین آب شرب اختصاص داد. از این رو شرکت آب و فاضلاب استان آمادگی دارد مسائل قانونی و مادی را که در این زمینه وجود دارد،  حل کند.

مدیر کل آبفای استان خراسان رضوی افزود: زمینه‌های سرمایه‌گذاری بسیاری در حوزه آب و فاضلاب داریم که این موضوع زمینه بسیار خوبی را برای اداره اوقاف به وجود آورده است، یکی از این طرح‌ها سرمایه‌گذاری در استفاده از پساب فاضلاب است که طی سه سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته است. اکنون بیش از 500 میلیارد تومان پروژه‌های سرمایه گذاری طرح‌های آب‌وفاضلاب استان عملیاتی و اجرایی شده است.

 در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی با بیان این که پیشینه وقف در حوزه آب به طول تاریخ اسلام برمی‌گردد، افزود: در استان خراسان رضوی منابع آبی وقفی بسیاری با قدمت چندصد ساله شناسایی شده است؛ به طوری که اولین آب لوله کشی مشهد به مسجد گوهر شاد بوده که از طریق وقف صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بسیاری از آب سردکن‌هایی که در مناطق مختلف شهر وجود دارد توسط خیران یا از منابع وقف تامین می‌شود.

احمدزاده با بیان این که موقوفاتی که وقف آب شرب است، باید رایگان در خدمت شرب عمومی قرار بگیرد، افزود: از این جهت بنا به استانداردها، شرکت آب‌وفاضلاب استان آمادگی داشت تا این همکاری شکل گیرد.

 

اتصال بولوار مهدیه مشهد به جاده شاندیز معطل حل اختلافات

 

ترافیک سنگینی که سال ها ست در مسیر مشهد به طرقبه شاندیز وجوددارد  مسئولان دو شهرستان مشهد و طرقبه شاندیز را بر آن داشته است تا به فکر افزایش راه های دسترسی زائران و‌مجاوران و‌گردشگران از طریق مشهد به طرقبه شاندیز باشند چرا که به‌گفته فرماندار طرقبه شاندیز در سال گذشته 28.5 میلیون خودرو تنها ازمسیر ارتباطی این دو شهرستان یعنی از طریق بولوار وکیل آباد و پل پرتویی وارد ییلاقات طرقبه شاندیز شده اند.درهمین باره فرمانداری طرقبه شاندیز پیشنهادهایی برای افزایش و بهبود راه های دسترسی به این شهرستان ارائه داده و شهرداری مشهد نیز طرحی  تهیه کرده است. این طرح ها و پیشنهادها در جلسه  شورای ترافیک طرقبه شاندیز با حضور فرماندار و اعضای شوراها و شهرداران ودیگر مسئولان طرقبه شاندیز، دهقان نماینده این شهرستان، حسین نژاد معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد، قاسمی هنری معاون شهرسازی، معماری و برنامه ریزی شهری دفتر فنی استانداری،مهندس پارسا معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان، محبی شهردار منطقه ۱۲ مشهد، سرهنگ رشید آبادی رئیس پلیس راهور طرقبه شاندیز و دیگر مسئولان تشکیل شد. در این جلسه ابتدا طرح شهرداری مشهد به منظورایجاد یک راه دسترسی از انتهای بولوار مهدیه به بولوار فرمانیه و سپس جاده شاندیز مطرح و بررسی شد که این طرح با واکنش فرماندار و اعضای شوراهای طرقبه شاندیز مواجه شد.مهندس حسینی فرماندار طرقبه شاندیز گفت: شهرداری مشهد بدون توجه به مسائل تقسیمات کشوری می‌خواهد چنین طرحی را اجرا کند وبا توجه به این که طرح  در منطقه ای قرار است اجرا شود که جزو حریم و محدوده شهر مشهد نیست‌و در حوزه تقسیمات سیاسی شهرستان طرقبه شاندیز قرار دارد بنا براین شهرداری مشهد هیچ گونه سمت و صلاحیتی در این باره ندارد و اگر طرحی اجرا‌ کند خلاف قانون است ومشاور  شهرداری مشهد نباید در طرح خود از بخش مرکزی مشهد عدول کند ولی متاسفانه این اتفاق رخ داده است.وی افزود: از آن جا که شهرداری مشهد امکانات اجرای چنین طرحی را دارددر این نشست باید بررسی کنیم که چه راهکارهای قانونی را   به کمیته امور زیربنایی استان پیشنهاد بدهیم تا در صورت تصویب بخش مهمی از ترافیک مسیر پل پرتویی رفع شود و بخشی از مردم شمال و غرب مشهد از منطقه قاسم آباد، الهیه و بولوار امام علی(ع) بتوانند از مسیر مهدیه، فرمانیه و سپس جاده شاندیز به شهرستان طرقبه شاندیز سفر کنند.حسینی افزود: ما دو پیشنهاد در این زمینه داریم اول این که راه و شهرسازی استان ورود کند و با استفاده از بودجه دولتی، اوراق و سایر اعتبارات آن هزار متر باقی مانده از مسیر مذکور را آسفالت کند و اصلاح و بازسازی اصولی مسیر را انجام دهد.دوم این که شهرداری مشهد براساس  طرحی که دارد برای تحصیل حریم و آسفالت و آماده سازی مسیر هماهنگ با پروژه آزاد راه  مشهد - چناران اقدام به اجرای طرح کند و این موضوع  تحت نظارت شورای بخش شاندیز و شورای شهرستان طرقبه شاندیز انجام گیرد. ضمن این که با توجه به دغدغه‌های مردم و شوراهای طرقبه شاندیز اجرای این طرح و تفاهمات و تصمیماتی که اتخاذ می شود نباید هیچ تاثیری بر محدوده و حریم مصوب داشته باشد. به عبارت دیگر اگر شهرداری مشهد مسیر یاد شده را تحصیل حریم و آسفالت کرد نباید به منزله الحاق به مشهد تلقی شود تا این که در تقسیمات کشوری در باره آن تصمیم گیری شود.پس از این پیشنهاد، قاسمی هنری از دفتر فنی استانداری گفت: مسیر یاد شده در طرح جامع فریز (بلاتکلیف مانده )شده است و پیشنهاد جدیدی هم برای آن ارائه نشده و سوال این است که شهرداری مشهد بر چه مبنایی طرح مصوب ارائه کرده و می خواهد آن رادر مسیر مربوط اجرا کند؟ضمن این که شورای ترافیک استان هم چنین اجازه ای نداده است و علاوه برآن باید بر اساس مراحل قانونی در طرح تفصیلی بنشینند، هماهنگی با مسیر آزاد راه مشهد- چناران داشته باشند و آن گاه مراحل قانونی تحصیل در کمیسیون ماده ۵ یا شورای ترافیک استان طی شود.در واکنش به اظهارات فرماندار و قاسمی هنری دکتر حسین نژاد معاون شهردار مشهد گفت:درطرحی که شهرداری منطقه ۱۲ با هماهنگی مشاور ارائه داده است اگر بحث فریز مطرح است به لحاظ ساخت و ساز مطرح است و اگر بخواهد مسیری ایجاد شود و در آن خدمات به شهروندان طرقبه شاندیز داده شودبه هیچ ممنوعیتی اشاره نشده است.وی افزود:شهردار مشهد به ما درباره افزایش راه دسترسی مشهد به طرقبه شاندیز فشار می آورد و حتی بحث توسعه پل پرتویی را‌مطرح کرده است.وی افزود: اکنون ما نیز نیامدیم دعوای محدوده کنیم. ما هم معتقدیم هرچه کمیسیون امور زیربنایی استان تصمیم بگیرد بر اساس همان عمل کنیم ضمن این که تابع تصمیمات تقسیمات کشوری هستیم.محبی شهردار منطقه ۱۲مشهد هم در خصوص طرح مذکور گفت: در طرح تفصیلی و جامع محور مذکور دیده شده و آن چه نگران کننده است خرید و فروش زمین در پلاک ۷۶ است که باید جلوی آن گرفته شودو برای اجرای مسیر نیز۴۵ میلیارد تومان برآورد مالی  شده که چون نقدینگی نداریم باید برای تملک اراضی مردم تهاتر کنیم.یکی دیگر از پیشنهادهایی که برای اجرای این مسیر مطرح شد از سوی فرمانداری طرقبه شاندیز بود که با توجه به مخالفت هایی که درباره ورود شهرداری به اجرای این طرح‌وجود دارد از آن جایی که این مسیر یک راه روستایی است راه و شهرسازی به آن ورود کند و در اسرع وقت آن ۱0۰۰ متر خاکی مسیر را آسفالت کند که این موضوع مستلزم ایجاد کد اعتباری برای راه و شهرسازی است که باید در رایزنی ها مشکل حل شود.وقتی صحبت از ورود راه و شهرسازی به میان آمد مهندس پارسا معاون مدیر کل راه و شهرسازی اظهار کرد: اول این که ما را‌وارد این دعواها نکنیددوم این که از طریق راه روستایی نمی توانیم اقدام کنیم و سوم این که تا اول اعتباری به دست‌مان نرسد قادر به انجام هیچ کاری نخواهیم بود.در این میان دکتر دهقان نماینده طرقبه شاندیز هم پیشنهادهایی ارائه کرد از جمله این‌که هر که می خواهد طرح را اجرا کند به جای این‌که مستقل عمل کند کارگزار فرمانداری، شورای شهرستان یا شهرداری های طرقبه و شاندیز باشد.وی افزود: اگر آن محدوده مد نظر به دست شهرداری مشهد بیفتد اطمینان دارم زمین های آن منطقه را  150 متری کرده و پروانه ساخت و ساز می دهد و چیزی برای فضای سبز و گردشگری باقی نخواهد ماند. پیشنهاد دیگر دکتر دهقان انجام مشارکتی پروژه با همکاری شهرداری های مشهد و طرقبه و شاندیز بود.اما در خصوص طرح شهرداری مشهد مهندس نکاحی شهردارشاندیز گفت:اگر محور مهدیه بازگشایی شود باز هم بارترافیکی را‌کاهش نمی دهد.چون مردم مشهد هنوز با منطقه الهیه آشنا نیستند و از آن‌مسیر کمتر تردد خواهند کرد و بنابراین این مسیر در حد 10 درصد به کاهش ترافیک کمک خواهد کرد.شهردار طرقبه نیز گفت: اگر قرار باشد مسیر مهدیه را آسفالت کنیم طی دو ماه اول ترددها این آسفالت تخریب می شود بنا براین نیاز به تعریض و اصلاح هندسی محور است.مهندس خادم پیر افزود: در بحث راهکار کوتاه مدت نیز اجرای اصلاح مسیر پل پرتویی یکی از راهکارهاست .در ادامه این مباحث صاحبی رئیس شورای شهر شاندیز اعلام کرد: با پیشنهاد دکتر دهقان مبنی بر راه حل تعیین کارگزار  برای اجرای مسیر مهدیه- فرمانیه موافق است و ثابت گلستانی رئیس شورای شهرستان طرقبه شاندیز هم به شدت با ورود شهرداری مشهد برای اجرای طرح فوق مخالف اند. صاحبی گفت: همین الان شهرداری منطقه ۱۲ در آن منطقه برای ساخت و سازها اخطار می دهد و مانیز اخطار می دهیم و هنوز اختلافات حل نشده ممکن است ادعای میراث بکنیم.محمد غلامی رئیس شورای شهر طرقبه هم در مخالفت با انجام طرح به وسیله شهرداری مشهد گفت: اگر قرار باشد با دیدگاه شهردار منطقه ۱۲ اقدامی صورت گیرد و قرار شود امتیازی در آن مسیر به مالکان داده شود و تهاتری صورت‌گیرد ما محق تریم چون این منطقه هنوز به مشهد الحاق نشده است.سرهنگ رشید آبادی رئیس پلیس راهور طرقبه شاندیز هم ضمن بیان مخاطرات ترافیکی مسیر پل پرتویی گفت:محور مهدیه- فرما نیه  باید مثل بولوار وکیل آباد اجرا شود که تقاطع و زیر گذر هم داشته باشد تا از حجم ترافیک کاسته شود و متولی آن حد اقل باید یک دور برگردان در ابتدای بولوار فرمانیه اجرا‌کند.در نهایت و پس از اختلافات و‌کش و قوس های فراوان در این‌جلسه فرماندار طرقبه شاندیز دو پیشنهاد ارائه کرد. این دو پیشنهاد برای تصمیم‌گیری باید به کمیته امور زیربنایی استان تقدیم شود اول این‌که به شهرداری مشهد یا طرقبه یا شاندیز اجازه داده شود برای تحصیل حریم برابر طرح مصوب شورای ترافیک اقدام کندو آسفالت و آماده سازی مسیر با نظارت شورای بخش شاندیز یا شورای شهرستان طرقبه شاندیز انجام شود و کلیه توافقات انجام شده برای املاک و... به متولیان بعدی که تقسیمات کشوری معین خواهد کرد منتقل شود و پروژه نیز منطبق بر کال چهل بازه از شرق وهماهنگ با طرح آزاد راه مشهد- چناران باشدو پیشنهاد دیگر این‌که اجرای این طرح با توجه به مسائلی که در جلسه مطرح شد به راه و شهرسازی  استان سپرده شود.

 

شهــر حال و هوای جشن ندارد

«با وجود این که دهه کرامت آغاز شده است، متأسفانه در شهر،چنان که باید و شاید  خبری از فضاسازی شهری متناسب با این ایام نیست. چه خوب بود اگر گزارشی تهیه می کردید و از مسئولان می خواستید پاسخ دهند که چرا با وجود آن که بیش از نیمی از ایام دهه کرامت سپری شده است، اما کار خاصی برای زیباسازی شهر نشده و هنوز روی ستون ها، به جای تبلیغات بزرگداشت دهه کرامت، تبلیغات نمایشگاه مبل وکت و شلوار و آموزشگاه ها به چشم می خورد».

آن چه ذکر شد، پیام ارسالی به گروه پیگیری حرف مردم روزنامه است که در آن، از کم توجهی مسئولان شهری به تبلیغات مناسب محیطی در شهر در ایام دهه کرامت، گلایه دارند. برای بررسی این موضوع، ابتدا به مبادی ورودی شهر و محل ورود زائران به مشهد در بزرگراه شهید کلانتری، بولوار جمهوری اسلامی، میدان استقلال و ... می رویم. بر اساس مشاهدات، از فضاسازی خاص شهری برای دهه کرامت، چیزی به چشم نمی خورد و در وضعیت تبلیغات محیطی در این اماکن، در مقایسه با روزهای دیگر سال، تغییر شاخصی دیده نمی شود. به سمت محل های حضور و اقامت زائران در اطراف حرم مطهر رضوی می رویم. به جز نصب تعداد محدودی تابلوی تبلیغاتی، تعدادی پرچم در مسیرهای ویژه BRT و برخی آذین بندی هایی در برخی نقاط که مدت زمان زیادی از نصب آن می گذرد، باز هم تغییر شاخص و قابل توجهی به چشم نمی خورد و تفاوتی بین تبلیغات محیطی در ایام دهه کرامت با دیگر روزهای سال، وجود ندارد. البته حدفاصل چهار راه شهدا تا حرم مطهر، تعدادی آذین بندی و پرچم تبریک میلاد نصب شده است. اما آن گونه که انتظار می رود، حتی در محدوده حرم مطهر نیز تبلیغات محیطی شاخص و اکران ویژه این ایام، وجود ندارد. در ادامه مسیر خود، به سمت خیابان هایی مانند احمدآباد می رویم که در ایام نوروز، بیشترین حجم گل آرایی ها، المان سازی و تبلیغات شهری را به خود اختصاص داده بودند. در این خیابان نیز به جز نصب یک تابلو با چراغ های نورانی در تبریک فرارسیدن ایام دهه کرامت و چند پارچه نوشته مربوط به یک ایستگاه صلواتی، تغییری دیده نمی شود.

پاسخ مختصر معاون شهردار

برای دریافت پاسخ شهرداری در این زمینه، تلاش کردیم با «هادی بختیاری» معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت وگو کنیم که با وجود تماس با معاون شهردار، امکان پاسخ گویی وی فراهم نشد. به درخواست بختیاری، سوال نیز به صورت پیامکی برای وی ارسال شد تا پاسخ آن را دریافت کنیم .درخواستمان از معاون شهردار را با ارسال این پیامک مطرح کردیم: "در مشهد فضاسازی شهری مناسبی برای دهه کرامت انجام نشده است، علاوه بر گلایه برخی شهروندان، بررسی میدانی ما هم این گفته را تصدیق می کند. لازم است در گزارش، درباره کارهایی که برای زیباسازی شهری در دهه کرامت انجام شده، توضیحات شما را داشته باشیم". بختیاری در پاسخ، به بیان این نکته بسنده کرد که" با تکمیل گزارش مناطق مقدار ریسه 60  هزارمتر مربع است". با این حال، برای رعایت انصاف، با توجه به نشست خبری ویژه دهه کرامت که قبل از شروع این دهه در شهرداری برگزار شد، به برخی از برنامه ها و طرح های شهرداری در دهه کرامت دوباره  اشاره می کنیم. بر اساس آن چه معاون شهردار در نشست خبری اعلام کرده بود، برای این دهه بیش از دو هزار ویژه برنامه پیش بینی شده است. این برنامه‌ها شامل جشنواره‌های مختلف، موسیقی، مسابقات فرهنگی و... است که به صورت مردمی در فرهنگ سراهای شهرداری مشهد، پارک‌ها و نقاط تجمع شهروندان به اجرا در می‌آید. همچنین «جشنواره شهر شاد» از جمله برنامه های شهرداری مشهد در این ایام است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، این جشنواره با هدف افزایش شور و نشاط اجتماعی در بین شهروندان  مشهدی و ایجاد فضاهای شاد و مفرح ویژه بانوان، 31 تیر تا 5 مرداد از ساعت 18 تا 23 در بوستان ملت برگزار می‌شود.

پرنشاط ترین دهه برای مشهد

دهه کرامت برای همه مردم ایران به ویژه مردم مشهد مهم ترین دهه شادمانی و نشاط است. دهه ای که از روز ولادت خواهر گرامی امام رضا(ع) آغاز و به ولادت با سعادت ایشان ختم می شود. تردیدی نیست که این دهه را باید به بهترین نحو ممکن گرامی داشت و جلوه های نشاط و شادی مذهبی را در آن نمایان ساخت. با وجود این، آن چنان که باید و شاید مسئولان ذی ربط به این موضوع توجهی ندارند و همچنان نبود سیاست گذاری و برنامه ریزی ویژه برای تقویت روحیه نشاط اجتماعی احساس می شود.

 

 

شهرآرا؛

فروش جان برای نان​​​​​​​

ناامید از همه جا و خسته از کمک خواستن و جواب رد شنیدن است. قید وام بانکی را هم زده است در دوران تسهیلات میلیاردی با سود چهار درصد؛ هر چند نیاز او در مقابل آن اعداد، پول خرد هم نیست. رسیده است به ته خط، به راه آخر؛ به حراج جان. 
«٣۵‌میلیون‌تومان می‌فروشم، نه کمتر نه بیشتر. کمتر از این قیمت سخت گیرت می‌آید. بدهکارم و دستم خالی است؛ نمی‌توانم کمتر از این بفروشم. ماشین نیست که سرِ قیمت آن با من چانه می‌زنی. از سرِ دلخوشی هم تصمیم به فروش نگرفته‌ام، گرفتارم... .»
این صحبت‌‌های «محمد. ف» است که شماره‌اش را روی کاغذ بر یکی از دیوارهای خیابان پرستار چسبانده؛ او فروشنده کلیه است.
محمد سی‌‌وهفت‌ساله در توضیح تضمین کیفیت جنسی که قصد فروش آن را دارد، می‌گوید: گروه خونی‌ام o‌منفی است. تا‌به‌حال لب به سیگار و مشروب نزده‌ام. بدن و کلیه‌ام سالم ِ سالم است. از این قیمت هم کمتر نمی‌توانم بدهم، چون بدهکارم. جدا از این‌‌ها، اگر چند سال بعد به‌خاطر داشتن تنها یک کلیه بیمار شوم، باید برای خرید آن هزینه زیادی بپردازم. به همین دلیل باید پس‌اندازی داشته باشم. اگر با قیمت مناسب‌تر می‌خواهی، به انجمن کلیه سر بزن.

﷯ نصب هر گونه اطلاعیه 
پیگرد قانونی دارد
دیدن آگهی‌های خرید و فروش کلیه حوالی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها موضوع تازه‌ای نیست. نزدیک کلینیک ویژه بیمارستان امام‌رضا(ع) از این قسم شماره‌ها پیدا می‌شود، اما روی دیوار‌های بیمارستان قائم(عج) خبری از آگهی فروش کلیه نیست؛ چون با جمله «نصب هرگونه اطلاعیه، پوستر یا شعارنویسی ممنوع است و پیگرد قانونی دارد» به فروشندگان و خریداران هشدار داده شده است.
آگهی‌های فروش کلیه روی نرده یا در و دیوار نوشته شده است. با ماژیک یا اسپری و با پیروی از یک فرمول واحد: یک شماره همراه، به اضافه گروه خونی، به اضافه کلمه «فروشنده» یا «خریدار».
در این گزارش با تعدادی از افرادی که به‌عنوان فروشنده کلیه، شماره‌شان را در خیابان پرستار، اطراف بیمارستان امام رضا(ع)، قائم(عج) و منتصریه روی در، دیوار یا هر جایی که در دسترسشان بوده، نوشته‌اند، تماس گرفتیم. البته بعضی از شماره‌ها، خاموش بود. یک نفر سال گذشته، کلیه‌اش را فروخته بود و دو نفر هم پشیمان شده بودند.

﷯ من، محمد، ۵۵‌ساله، بیکار و گرفتارم
شماره‌اش را روی برچسب کوچکی که معمولا مغازه‌ها قیمت اجناس را روی آن می‌نویسند، با خودکار آبی نوشته و روی دیوارهای آجری کنار بیمارستان و نرده‌های آن چسبانده است. برگه کوچک و نوشته کم‌رنگ است و اگر دنبال خرید کلیه نباشی، به احتمال زیاد آن را نمی‌بینی. با شماره‌اش تماس می‌گیرم و شرایط فروش کلیه را می‌پرسم.
- ببین خانم، من اطلاعی از قیمت‌ها ندارم، چون این‌کاره نیستم. فقط به‌خاطر مشکلات و گرفتاری‌های مالی تصمیم گرفته‌ام کلیه‌ام را بفروشم. شما به من پیشنهاد قیمت بده، بعد با هم توافق می‌کنیم. خدا گواه است که من به این کار آشنا نیستم.
- برای فروش کلیه مطمئن‌اید؟
- بچه نیستم که زیر حرفم بزنم. با این سن و سال هنوز مستأجرم و مشکلات مالی زیادی دارم. الان هم اگر تصمیم به فروش کلیه گرفته‌ام، به این دلیل است که برای پول قرض‌کردن نمی‌خواهم گردنم را پیش‌ِ کسی کج کنم. گرفتارو بیکارم، وگر‌نه چه کسی حاضر است عضو سالم بدن خودش را جدا کند! در اینترنت دیدم که بعضی‌ها کلیه‌شان را به فروش می‌گذارند. گفتم پس من هم می‌توانم با یک کلیه زندگی کنم و به‌جای آن، مشکلم حل می‌شود.
«محمد. ا» پنجاه‌و‌پنج‌ساله است و امیدوار که همین روزها مشتری دست‌به‌نقدی پیدا کند؛ چون خودش را اهل معامله می‌داند و تصمیمش هم قطعی است.
محمد می‌گوید: حقیقتش این پول را برای رهن خانه و مقداری هم برای پس‌انداز می‌خواهم که اگر به‌خاطر اهدا بیمار شدم، پول برای مداوا داشته باشم. در اینترنت نوشته بود کلیه را ۴٠، ۵٠ و حتی ٨٠میلیون هم می‌فروشند. برای اینکه مشکل خودم و شما حل بشود، ۴٠‌تومان می‌فروشم.
او هم یک قِران از قیمت فروش پایین نمی‌آید و می‌گوید: کلیه آدمیزاد است. نمی‌توانم قیمت کمتر بدهم. تا الان گوش شیطان کَر، یک آمپول هم برای بیماری نزده‌ام. کلیه‌هایم هم سالم هستند، خیالت راحت. اگر توافق کردیم، آزمایش می‌دهم تا از سلامت کلیه مطمئن شوید. اما من پا به سن گذاشته‌ام. اگر بعد از اهدای کلیه بیمار شدم و پول مداوا را نداشتم، آن‌موقع افسوس می‌خورم. حالا برو فکرهایت را بکن. اگر خریدار بودی، هر جا خواستی، قرار بگذار تا صحبت کنیم؛ بیمارستان یا جلو پاساژ بهتر است. هر ساعتی هم بگویی برایم فرقی نمی‌کند، 
چون بیکارم.

﷯ پول بریزید، ببریدم اتاق عمل
کنار برگه آگهی و توی پرانتز نوشته: «فوری». تلفنش را هم راحت جواب می‌دهد و می‌گوید: بدهکارم و خیلی به این پول نیاز دارم؛ به همین دلیل کنار برگه آگهی نوشته‌ام: «فوری».

 

روند خصوصی‌سازی آتش‌نشانی قانونی است

چهار روز پس از نشست خبری رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر که محوریت آن بررسی حاشیه‌های اخیر در زمینه خصوصی‌سازی ایستگاه‌های آتش‌نشانی مشهد بود، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری هم روز گذشته به جمع خبرنگاران آمد تا موضع این مجموعه و همچنین مدیریت شهری را درباره این مسئله صریح و شفاف به گوش مردم برساند.
آتشپاد حسن جعفری صحبت‌های خود را با پیوست‌نامه‌ها و مدارک مستند هفت سال گذشته در زمینه رفت و برگشت‌هایی که پرونده پر ماجرا به نهادهای مختلف داشته است، آغاز کرد و بر روی پرده دیتای سالن جلسات سازمان آتش‌نشانی، از اسنادی پرده برداشت که حاکی از حمایت و رضایت مجموعه‌های مختلف از خصوصی‌سازی کار آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در سال‌های اخیر است.
وی اظهار کرد: با وجود برخی فضاسازی‌ها مبنی بر غیرقانونی بودن خصوصی‌سازی ایستگاه‌های آتش‌نشانی مشهد، در جریان واگذاری تعدادی از آن‌ها به بخش خصوصی اقدامات به صورت قانونی انجام شده است.
خصوصی‌سازی در آتش‌نشانی مشهد از سال ٩٠ و با واگذاری چهار ایستگاه به بخش خصوصی طی قرارداری پنج‌ساله آغاز شد. آیین‌نامه واگذاری این ایستگاه‌ها به بخش خصوصی در کمیسیون‌های خدمات شهری و برنامه و بودجه سومین دوره شورای شهر مشهد مصوب شده بود. شورای سوم با واگذاری موافقت کرد اما عمر کاری این دوره آنقدر کفاف نداد که این طرح مهم در صحن علنی به تصویب نمایندگان برسد.
به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد با آغاز به کار شورای چهارم، اضافه شدن ۶ ایستگاه آتش‌نشانی جدید به چهار ایستگاه خصوصی قبلی، به یکی از دستورکارهای اعضا تبدیل شد اما در نهایت به دلیل بالاتر بودن رقم قرارداد تعیین شده از سقف ١٠ میلیارد تومانی اختیارات شهردار، در کمیسیون بودجه شورای وقت این واگذاری ابلاغ نشد. این در حالی است که فرآیند مناقصه این مرحله نیز به صورت کامل انجام شده بود.
وی تمدید قرارداد چهار ایستگاه بخش خصوصی تا پایان سال ٩۵ را در زمره آخرین اقدامات شورای قبلی برای این موضوع دانست و گفت: از ابتدای سال ١٣٩۶ تا مهر همان سال ایستگاه‌های خصوصی با نظر هیئت مدیره سازمان آتش‌نشانی مشهد به کار خود ادامه دادند و مهر سال گذشته با موافقت شورای پنجم شهر مشهد ابتدا دو ماه و سپس تا پایان سال با تمدید قرارداد بخش خصوصی موافقت شد.
جعفری ادامه داد: اکنون از سوی فرمانداری مشهد و برخی افراد مطالبی مبنی بر اینکه طبق بند هشت قانون خدمات کشوری آتش‌نشانی از مشاغل حاکمیتی است و نباید خصوصی‎سازی شود مطرح می‌شود. بر اساس این بند «ارتقای بهداشت و آموزش عمومی، کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، مقابله و کاهش اثرات حوادث طبیعی و بحران‌های عمومی» جزو مشاغل حاکمیتی و غیرقابل واگذاری به بخش خصوصی هستند. طبق این قانون بحران‌های عمومی حاکمیتی هستند اما آتش‌نشانی بحران عمومی نیست، بنابراین در ردیف مشاغل حاکمیتی قرار نمی‌گیرد.

﷯ موافقت کمیسیون در روز پنجشنبه 
وی همچنین از موافقت کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد با کلیات واگذاری ایستگاه‌های آتش‌نشانی به بخش خصوصی در روز ٢٨ تیر امسال خبر داد و گفت: با تعیین تکلیف لایحه خصوصی‌سازی در آتش‌نشانی مشهد قراردادهای نیروهای شاغل در بخش خصوصی نیز تعیین تکلیف خواهد شد، با این حال این مجموعه تابع قانون و مصوبات شورای شهر
است. جعفری همچنین به درخواست برخی آتش‌نشانان فعال در بخش خصوصی مبنی بر خروج این ایستگاه‌ها از بخش خصوصی و زیر پوشش شهرداری قرار گرفتن آن‌ها اشاره و بیان کرد: چنانچه شورای شهر با ادامه فعالیت بخش خصوصی موافقت نکند تصمیم‌گیری درباره به‌کارگیری نیروهای شاغل در این بخش با شهردار است. جعفری این نکته را نیز به صورت تلویحی افزود: با حاکمیتی شناخته شدن فعالیت آتش‌نشانی‌ها و خروج از خصوصی‌سازی، امنیت شغلی ١١٢ نیروی شاغل در این بخش با مخاطراتی مواجه 
خواهد شد.

 

انتهای پیام/