محمدصادق علمی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس، اظهار کرد: امام رضا(ع) ظرفیتی نامحدود برای جامعه امروز ماست و باید از این ظرفیت در ابعاد فردی و اجتماعی استفاده کرد. هر کدام از افراد شایسته است متناسب نیازها و سطوح مختلف شخصیتی از این امکان بی‌نهایت بهره ببرد.
رییس جامعه قاریان قرآن با اشاره به نهاد خانواده به عنوان رکن اساسی جامعه اسلامی، گفت: متأسفانه شاهد هجمه به نهاد خانواده و زیست خانوادگی افراد در سطوح مختلف هستیم. باید برای جلوگیری از تأثیرات منفی آسیب‌هایی که با آن مواجه هستند بر خانواده آنها را با این فرهنگ بیمه کنیم. 
 وی با اشاره به گفتمان‌های خشونت محور در سطح جهان اسلام، خاطرنشان کرد: در بعد بین‌المللی هم لازم است به فرهنگ و معارف و سیره رضوی تأسی شود. ظهور اسلام خشن و داعشی این نیاز است که در جامعه اسلامی امامی مهربان و عطوف محور فهم و عمل دینی باشد و در شرایطی که جهان درگیر مشکلات بزرگی مانند جنگ و قلدری و پایمال شدن حقوق بشر است تعالیم رضوی می‌تواند کمک‌رسان به عدالت، عقلانیت و مهربانی در سطح جهانی برای عموم افراد اعم از مسلمان و غیرمسلمان باشد.
علمی با اشاره به مفهوم «احیا امر اهل‌بیت»، تصریح کرد: نهادهای دنی و تبلیغی نقش مهمی در روایت و بازگویی و رساندن معارف رضوی به عموم مردم در سطوح مختلف دارند. مبلغان این نهادها هم باید بهره‌مند از انواع بایستگی‌ها و شایستگی‌های لازم برای گفتگوی مؤثر با جامعه باشند تا بتوانند پیام‌رسانی مؤثر و مقبول در سطح جامعه داخلی و خارجی باشند.
وی ادامه داد: امام رضا(ع) از ما در کنار احیا امر اهل‌بیت خواسته‌اند که شیعیان کاری نکنند ائمه و فرهنگ دینی در معرض چشم عموم مردم منفور شوند. اگر ما دم از امام رضا(ع) بزنیم اما عمل و رفتار ما رضوی و امام رضاگونه نباشد باعث نفرت و بغض در میان مردم خواهد شد که زدودن آن بسیار پرزحمت خواهد بود. مدیران جامعه بیشتر از آنکه به احیا امر اهل‌بیت بپردازند باید مواظب باشند رفتارشان به گونه‌ای نباشد که باعث نفرت و بغض نسبت به فرهنگ دینی شود. سوءاستفاده‌کنندگان در جامعه بدترین ضربه را به باور عمومی و فرهنگ دینی می‌زنند و از این جهت باید مراقبت بیشتری شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، افزود: به‌طور خلاصه باید اشاعه معارف رضوی کرد و همچنین در عمل الگوی مثبت و جامع از رفتار رضوی را برای همگان ارائه داد.

انتهای پیام/