به گزارش صبح توس؛ گلایه داغ نانوایان از تنور سرد حمایت، آتش خصوصی سازی بر جان آتش نشان ها، گذرگاه خونین در پیچ وعده ها، شهرداری محرمانه ندارد، سودای سیمرغ، رکود به خانه بازگشت، بخشی از مهم‌ترین سرفصل‌های خبری رسانه‌های امروز استان است که در بسته خبری پیش رو نیم نگاهی به مهم‌ترین قسمت‌های آنان شده است.

 

خراسان رضوی؛

گلایه داغ نانوایان از تنور سرد حمایت

هزینه های تولید نان که شامل هزینه های اجاره بهای محل ، دستمزد کارگر ، هزینه های آب  ، برق ،گازو... می شود هر سال افزایش می یابد و نانوایی ها جز آردی که به صورت یارانه ای دریافت می کنند حمایت دیگری از سوی دولت نمی شوند. آخرین باری هم که قیمت نان در کشور افزایش یافت، مربوط به آذر 93 بود که دولت قیمت نان را در استان‌های مختلف با اندکی افزایش تغییر داد. اگرچه طی سه سال گذشته بارها زمزمه های افزایش قیمت نان به گوش رسید اما هر بار به دلیل فشارهای رسانه‌ای و اعتراضات مردم، دولت از تصمیم خود صرف‌نظر کرد. افزایش  هزینه های تولید نان از سویی و عدم امکان افزایش قیمت نان که قوت غالب مردم به ویژه قشرهای ضعیف جامعه است، با گلایه های فعالان این صنف روبه رو بوده است. حرف نانوایان که در سرما و گرما فعالیت خود را از نخستین ساعات روز آغاز می کنند و همیشه نیز به خاطر این تلاش ها مورد احترام و تکریم مردم بوده اند، این است که در این سه سال هزینه‌های ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و دستمزد کارگر و اجاره‌بها، قیمت تمام شده نان را افزایش داده و سود نان را کم کرده است که در برخی موارددیگر اقتصادی نیست؛ تعداد نانوایی ها هم طی 10 سال گذشته چند برابر شده و از طرفی نانوایی های غیر مجاز همچنان فعالیت دارند و با این شرایط ادامه کار دشوار است . بنا به اذعان رئیس اتحادیه نانوایان مشهد حدود سه هزار نانوایی مجاز و غیرمجاز در مشهد فعال اند که 1300 نانوایی دولتی و بقیه آزاد پز هستند. برای شنیدن درد دل های این صنف با تعدادی از آن ها هم صحبت می شویم.

 برای تولید نان از جیبمان هزینه می کنیم 

ساعت 9 صبح است اما گرمای آفتاب به‌گونه‌ای است که تحملش بدون باد کولر ناممکن است؛ در همین هوای گرم و طاقت فرسا صورتش از شدت گرمای تنور برافروخته شده اندکی دست از کار می کشد و می‌گوید: خنده‌دار است که امروز ارزان‌ترین کالا در کشور نان است، درحالی‌که زحمت و مشقت آن بیشتر  است. از سال 93 دولت قیمت نان را ثابت نگه داشته اما هزینه‌ها هرسال و هرروز بیشتر می شود .

او ادامه می دهد : تنها زحمتی که دولت به خودش می‌دهد، این است که سهمیه آرد به ما می‌دهد  اما نانوایی‌ها هم مانند بقیه اصناف ،هزینه های آب و برق و گازشان در این سه سال  بیشتر شده و اجاره‌ها هم صددرصد افزایش پیداکرده است. نانوای دیگری در منطقه بولوار طبرسی می‌گوید: اگر ما هنوز تعطیل نکرده‌ایم به خاطر این است که هرروز صبح وقتی پخت را شروع می‌کنیم کسانی به ما مراجعه می‌کنند که حتی پول یک قرص نان را هم ندارند. ما بیم آن داریم که اگر تعطیل کنیم خداوند ما را نبخشد که این افراد نتوانند همین نان را هم تهیه کنند. او تاکید می کند اگر می گوییم افزایش قیمت نان منظورمان این نیست همین نان سر سفره محرومان هم افزایش قیمت پیدا کند به گونه ای که به دستشان نرسد، حرفمان این است  به نحوی مدیریت شود که نانوا هم به بدبختی دچار نشود.کاری کنند برای تولید نان از جیبمان هزینه نکنیم.

دولت هزینه  تولید را کاهش بدهد

نانوای دیگر هم در منطقه کوهسنگی حرفی شبیه این نانوا مطرح می کند و می‌گوید: دولت اگر در این سه سال هرسال فقط 5 درصد قیمت نان را افرایش می‌داد یا به نحوی هزینه های تولید را کاهش می داد  الآن این وضعیت پیش نمی‌آمد و کسی معترض نمی‌شد؛ از طرفی فشاری هم بر مردم محروم و مستضعف وارد نمی آمد. اما واقعاً در حالی که قیمت همه‌چیز روزانه افزایش می یابد، چطور می‌شود قیمت نان را سه سال ثابت نگه‌داشت؟ یا باید بگوییم قیمت نان سه سال پیش خیلی زیاد بوده یا بگوییم هزینه ها افزایش نیافته یا این که نانوا را متهم کنیم که دنبال سود بیشتر است!

به منطقه دیگر شهر یعنی عبدالمطلب می‌رویم. با یکی از نانواهای این منطقه درباره وضعیت اقتصادی نانوایی‌اش صحبت می‌کنیم. این نانوا می‌گوید: اجاره بهایی که در سال 93 حدود چهار میلیون بوده امروز به 5.5 و 6 میلیون رسیده است کارگری که سال 93 با روزی 50 هزار تومان پای تنور می‌ایستاد، امروز به کمتر از 80 تومان راضی نیست که البته حق دارد . پول قبض آب و برق و گاز را هم اضافه کنید. به خدا قسم این هزینه از سود نان کم می شود و از جیب نانوا می رود انگار که از حق زن و بچه ما برداشته می شود. یکی دیگر از نانواها در یکی دیگر از مناطق شهر مشهد، در بولوار شهید هاشمی نژاد، عرق پیشانی‌اش را خشک می‌کند و با لبخند می‌گوید: کدام منطق و تفکر اقتصادی است که قبول می‌کند قیمت یک محصول سه سال ثابت بماند؟ اگر دولت می‌خواست این قیمت‌ها ثابت بماند، خوب قیمت گاز و برق و آب نانوایی‌ها را هم ثابت نگه می‌داشت یا آرد را ارزان به ما می فروخت. آخر شب که می‌خواهیم دخل را جمع کنیم همه را باید صرف هزینه آب و برق و گاز و کارگر کنیم.

نانوای دیگری در منطقه آبکوه مشهد  می‌گوید: شما ببینید هر صد متری یک نانوایی سبز شده است و همه می‌روند مجوز نانوایی می‌گیرند درواقع بیش از نیاز مشهد ما نانوایی داریم و بیشتر آن‌ها نانوایی‌های آزاد پز هستند. این نانوا ادامه می‌دهد: وقتی نانوایی آزادپز کلی هزینه می‌کند و مغازه‌اش را شیک می‌کند و حتی کیک و کلوچه در واحدش به فروش می رساند، خوب معلوم است مشتری رغبتی به خرید نان از نانوایی دولتی ندارد.وقتی  می‌خواهیم ساختمان نانوایی را نوسازی کنیم دولت حمایتی نمی‌کند فقط می‌گوید حق ندارید نان را گران کنید چون ما به شما سهمیه آرد می‌دهیم. اگرچه دولت به ما آرد سهمیه‌ای می‌دهد  اما هزینه‌ها چند برابر شده است. 

 

آتش خصوصی سازی بر جان آتش نشان ها

روز گذشته تعدادی از آتش نشانان بخش خصوصی در اعتراض به واگذاری ایستگاه های آتش نشانی به بخش خصوصی و مشکلات مربوط به قراردادهای کاری شان مقابل ساختمان مرکزی شهرداری مشهد تجمع کردند.در همین باره یکی از آتش نشانان به خراسان رضوی می گوید: از بین حدود 47 ایستگاه آتش نشانی تا به حال چهار ایستگاه بدون هیچ مجوزی و طی قراردادی پنج ساله به بخش خصوصی واگذار شده است.وی ادامه می دهد: نهادهای زیادی این نوع واگذاری را غیر قانونی اعلام کردند،ضمن این که شورای شهر در دوره گذشته و فعلی هم با این رویه مخالف است. شورا اعلام کرده بود آتش نشانی ها به دلیل حاکمیتی بودن امکان خصوصی سازی ندارد اما معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد به عنوان موافق این طرح بارها بر اجرای این طرح تاکید کرده است.

سختی کار و قراردادهای یک ماهه

وی با بیان این که در بخش خصوصی نه امنیت شغلی داریم و نه حقوق متناسب با بخش 

سازمانی ،ادامه می دهد: بخش خصوصی در همه موارد  به دنبال صرف هزینه کمتر است بنابراین مصرف کمتر آب و استفاده کمتر از تجهیزات به منظور کاهش استهلاک، با روح کار آتش نشانی در تضاد است.این آتش نشان بخش خصوصی ادامه می دهد: مدیران بخش خصوصی با همکاران ما قراردادهای یک ماهه می بندند و با این کار واقعا انگیزه ای برای ما باقی نمی ماند.آن ها شرایط سختی ایجاد کرده اند و به ما می گویند چنان چه در لحظه اعزام به ماموریت راننده آتش نشانی با خودروی دیگری تصادف کند باید تمام خسارت ها را خودش بپردازد. فکرش را بکنید، راننده ما مجبور است به جای سرعت عمل در رسیدن به محل آتش سوزی، برای جلوگیری از تصادفات احتمالی با کمترین سرعت ممکن حرکت کند و این تنها یکی از آسیب های واگذاری آتش نشانی به بخش خصوصی است.او می افزاید: با همه این تفاسیر اگر به هر دلیلی کارکنان ایستگاه های بخش خصوصی اعتصاب کنند، امکان بروز فاجعه در هنگام حادثه یا آتش سوزی وجود دارد.

اعتراض و تهدید به اخراج

یکی دیگر از آتش نشانان حاضر در این اجتماع می گوید: وقتی اعتراض می کنیم، تهدید به اخراج می شویم اما با اخراج هر نیرو یک فرد با تجربه از سیستم آتش نشانی حذف می شود. مسئولان موافق خصوصی سازی پاسخ بدهند آیا می توان جان مردم را با چیز دیگری معامله کرد؟او بیان می کند: این جا اگر یک آتش نشان دچار سانحه شود،  به راحتی اخراج می شود.به سراغ یکی دیگر از معترضان می رویم. او می گوید: شنیده ایم آتش نشانی در بخش خصوصی  قرار است بابت خدماتی که ارائه می دهد از مردم پول دریافت کند و موافقان این طرح می گویند چرا در بخش خدمات شهری از مردم بهای خدمات دریافت شود اما این وجوه در آتش نشانی دریافت نشود؟این آتش نشان می افزاید: چندی پیش برای دفاع از یکی از همکاران به سراغ یکی از مسئولان رفتیم و وی گفت اطمینان می دهم هیچ اخراجی در کار نیست، ولی چند روز است که یکی از همکاران ما را با دو فرزند شیرخواره اخراج کرده اند.به سراغ همسر این آتش نشان می رویم که بعد از هفت سال کار در آتش نشانی تعدیل شده است. وی می گوید: همسرم با 34 سال سن و دو فرزند به کدام اداره مراجعه کند؟ کدام اداره حاضر به استخدام نیرویی با این سن و سال است؟

تامین تجهیزات و نیروی انسانی دلیل اصلی خصوصی سازی 

برای پیگیری دلایل خصوصی سازی مراکز آتش نشانی در مشهد و رسیدگی به مشکلات برخی از آتش نشانان به سراغ آتشپاد «حسن جعفری»، مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد می رویم. وی می گوید: خصوصی سازی در برخی مراکز آتش نشانی مشهد به معنای برون سپاری برخی وظایف است اما فرماندهی عملیات ها همچنان در اختیار سازمان است.وی ادامه می دهد: دلیل خصوصی سازی برخی مراکز به خاطر محدودیت در تهیه نیازهای شهر اعم از تجهیزات و نیروی انسانی است، بنابراین چاره ای جز استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی نداریم.وی می افزاید: کشورهای زیادی به همین رویه عمل می کنند اما در کشور ما خصوصی سازی تنها در آتش نشانی های مستقر در پالایشگاه ها و شهرک های صنعتی وجود دارد، بنابراین در سال 1389بررسی های میدانی صورت گرفت و با توجه به سیاست کلان در شورای سوم، به شهرداری ابلاغ شد به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت برون سپاری به موضوع برون سپاری در حیطه آتش نشانی ها هم ورود کند که در این باره چند ایستگاه به صورت آزمایشی به بخش خصوصی واگذار شد.جعفری بیان می کند: در سال 90 مجوز به کارگیری 200 نیرو برای بخش دولتی را دریافت و آزمون های استخدامی را برگزار کردیم و در همان سال بخش خصوصی نیز برای جذب نیرو ورود کرد و 110 نفر نیز علاوه بر 200 نفر در قالب همان آزمون به استخدام بخش خصوصی درآمدند و این افراد نیز از نوع قرارداد خود در بخش خصوصی آگاه بودند.

شورای شهر مصوب کند، خصوصی سازی متوقف می شود

وی  می گوید: اگر شورای شهر مصوبه ای مبنی بر حفظ یا حذف بخش خصوصی داشته باشد، طبق آن اقدام خواهیم کرد.مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد می گوید: دو سال است که شورای چهارم و پنجم قرار است برای تعیین تکلیف قرارداد آتش نشانی در بخش خصوصی اقدام کنند. وی با بیان این که هنوز این موضوع تعیین تکلیف نشده است، اظهار می کند: شورای پنجم مجوزهایی به صورت مقطعی و در قالب ماهانه به ما ارائه داده تا قراردادها را تمدید کنیم و دلیل این که قراردادهای اخیر یک ماهه بسته شده این است که منتظریم شورای شهر وضعیت خصوصی سازی را مشخص کند تا قراردادها طبق تصمیم شورا بسته شود. به محض ورود شورای شهر برنامه ها را سر و سامان می دهیم.وی همچنین درباره دریافت غرامت از رانندگان خودروهای آتش نشانی که در بخش خصوصی فعالیت می کنند و در حین عملیات دچار خسارت می شوند، می گوید: چنان چه مدعیان این موضوع مدارکی دال بر دریافت غرامت از رانندگان خودروهای آتش نشانی به واسطه تصادف در زمان ماموریت دارند، ارائه دهند تا تمامی مبالغ پرداختی شان به صورت تمام و کمال پرداخت شود زیرا در سازمان آتش نشانی کمیته ای به نام کمیته خسارت داریم که بررسی های مربوط به این موضوعات را بر عهده دارد.جعفری در باره حمایت نکردن از  آتش نشانان بخش خصوصی می گوید: مگر برای آتش نشان های بخش دولتی چه مزایایی در این باره تعریف شده است؟ تنها به آتش نشان هایی که در ماموریت فوت می شوند، حق فوت داده می شود که این قاعده برای آتش نشان های بخش خصوصی نیز اعمال می شود.وی در پاسخ به این سوال که آیا  برون سپاری ایستگاه های آتش نشانی در بخش شهری در دیگر شهرها هم اتفاق می افتد، می گوید: در کشور تنها در مشهد برون سپاری انجام می شود و سیاست مدیران شهرداری حفظ خصوصی سازی است.

 

گذرگاه خونین در پیچ وعده ها

استاندار خراسان رضوی در بهمن ماه سال 95 وعده داد که عملیات دو بانده کردن  16 کیلومتر از محور کاشمر تا سه راهی شادمهر(گذرگاه خونین ) تاپایان سال 96 به اتمام می رسد، سال 96 به پایان رسید و اکنون درماه چهارم  سال 97 هستیم و این وعده هنوز تحقق نیافته است.   

به گزارش خراسان رضوی، جاده پرحادثه کاشمر به سه راهی شادمهر به طول 55 کیلومتر به دلیل حوادث خونبار و جانکاه به گذرگاه خونین لقب یافته است. 

یکی از مصوبات دور  اول سفر ریاست جمهوری دولت نهم به خراسان رضوی در سال 85 دوبانده شدن این محور بود که با وجود پیگیری های چهار نماینده مجلس و شش فرماندار و سرپرست فرمانداری در  دوره های مختلف  و وعده های داده شده از سوی مسئولان در بازدیدها و سرکشی هایی که در مقاطع زمانی داشتند تاکنون  حتی یک متر از این محور دوبانده نشده است!

 اگر چه تا کنون ردیف ملی برای دوبانده کردن گذرگاه خونین اختصاص نیافته است اما در بهمن 94 استاندار خراسان رضوی در جلسه شورای اداری کاشمر با تخصیص اعتبار یک میلیارد تومانی آغاز عملیات اجرایی در این محور را کلید زد و با انتخاب پیمانکار آغاز عملیات اجرایی از پلیس راه کاشمر آغاز شد و معاون عمرانی استاندار در فروردین سال 95 در بازدید از این پروژه وعده داد که 14 کیلومتر از این مسیر در هفته دولت همان سال افتتاح می شود که آن هم عملی نشد. در آذرماه همان سال نیز شاهد امضا و اجرای تفاهم نامه ای بین استانداری خراسان رضوی، شهرداری کاشمر و اداره کل راه و شهرسازی استان برای اجرای باند دوم در 10 کیلومتر ابتدایی این جاده حد فاصل میدان شهید غلامی تا پلیس راه کاشمر بودیم  که بر  اساس آن تفاهم نامه استانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان متعهد پرداخت پنج میلیارد تومان و شهرداری متعهد اجرای عملیات خاکی تا مرحله آسفالت شدند وقرار بود تا مدت شش ماه این پروژه تکمیل شود و به بهره برداری برسد، اما امروز با گذشت 22 ماه از وعده معاون استاندار و 12 ماه از زمان تعهد قرارداد سه جانبه خبری از تکمیل و بهره برداری آن نیست.

رئیس اداره راه و شهرسازی کاشمر در گفت وگو با خراسان رضوی با اشاره به این که عملیات اجرایی در 17 کیلومتر از این جاده طی دو قراردادجداگانه آغاز شده است گفت: در قرارداد نخست که از پلیس راه کاشمر آغاز می شود عملیات اجرایی 7 کیلومتر از این جاده هم اکنون از پیشرفت 70 درصدی برخوردار است و پیمانکار پروژه هم با ارائه صورت وضعیت 48 میلیارد ریالی تا کنون 28 میلیارد ریال دریافت کرده است.

بخشی با اشاره به این که عملیات اجرایی ساخت بانددوم برای حدود 10کیلومتر از این جاده در حد فاصل میدان ورودی شهر تا پلیس راه کاشمر بر اساس تفاهم نامه سه جانبه به شهرداری کاشمر واگذار شده است، یادآور شد: بر اساس این تفاهم نامه اجرای عملیات خاکی، بناهای فنی و زیر سازی به شهرداری سپرده شده و مقررشده است در قبال این تعهد نیز استانداری از محل اعتبارات جرایم رانندگی و اداره کل راه و شهرسازی در قالب تهاتر قیر یا زمین مبلغ پنج میلیارد تومان را به طور مساوی به شهرداری پرداخت کند.

رئیس اداره راه و شهرسازی کاشمر با اشاره به این که عملیات اجرایی این 10 کیلومتر از پروژه از دی ماه سال 95 آغاز شده است، افزود: اگر چه تفاهم نامه منعقد شده برای این بخش ازمسیر 50 میلیارد ریال بوده است اما با ابلاغ کارکردهای اضافی از قبیل احداث سه دهانه پل در مسیر برای تردد اهالی روستاها، هزینه مشاور، آزمایشگاه مکانیک خاک وتحصیل حریم به 62 میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی  خاطر نشان کرد: پیشرفت فیزیکی تا رسیدن به مرحله آسفالت در حد فاصل میدان شهید غلامی تا پلیس راه کاشمر حدود 86 درصد است  و میزان مطالبه شهرداری به عنوان مجری پروژه بر اساس کارکرد ارائه شده 45 میلیارد ریال است.

بخشی با بیان این که بر اساس اعلام شهرداری کاشمر تا کنون مبلغی از سوی استانداری در قبال تعهد 25 میلیاردی که نسبت به این پروژه داشته پرداخت نشده است، بیان کرد: اداره کل راه و شهرسازی نیز برای اجرای تعهد 25 میلیارد ریالی مقدمات اولیه را برای تهاتر زمین از قبیل تعیین زمین ها، مشخص کردن پلاک و برآورد ریالی انجام داده و به شهرداری اعلام کرده است و در خصوص قیر نیز سه هزار تن در سامانه ثبت شده است که در صورت اختصاص یافتن  به شهرداری تحویل می شود.

دلایل در تأخیر اجرای پروژه

وی عبور فیبر نوری، تیرهای برق، نهر کشاورزی، تحصیل حریم و عبور لوله آب کشاورزی و تأمین نشدن اعتبار مورد نیاز را از مهم ترین مشکلات و دلایل در تأخیر اجرای پروژه دانست و اذعان کرد: برای اجرای دو لایه آسفالت، گاردریل، علایم و خط کشی 104 میلیارد ریال برآورد شده موردنیازاست که به زودی از طریق مناقصه به واجدان شرایط واگذار می شود.

رئیس اداره راه و شهرسازی کاشمر با اشاره به بازدید مدیرکل راه و شهرسازی از این پروژه در اردیبهشت ماه امسال افزود: در صورت تأمین اعتبار لازم عملیات آسفالت این پروژه تا پایان تابستان امسال انجام  می شود و شاهد افتتاح و بهره برداری از 10 کیلومتر ابتدای گذرگاه خونین در شهریورماه خواهیم بود.

وی با تأکید بر این که بر اساس فهرست بهای سال 97 برای 40 کیلومتر باقی مانده از گذرگاه خونین به 800 میلیارد ریال اعتبار نیاز است، اظهار کرد: اعتبار چهار میلیارد ریالی اختصاص یافته از محل اعتبارات استانی چشمگیر نیست واگر به پیمانکاران تا این مرحله بدهی نداشته باشیم با این اعتبار تنها کمتر از 250 متر جاده احداث می شود.

بخشی با بیان این که ضرورت احداث باند دوم در مسیر جاده کاشمر به سه راهی شادمهر جزو مطالبات مردم منطقه است، خاطر نشان کرد: تا کنون بودجه دیگری در قالب بودجه های استانی و ملی به این پروژه در سال جاری ابلاغ نشده است.

 

شهرداری محرمانه ندارد

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد گفت: شهروندان، ذی‌نفعان و مالکان شهر هستند و از این‌رو هیچ اطلاعاتی در شهرداری محرمانه تلقی نمی‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمدحسین ودیعی، با بیان این که «شفافیت» یکی از راهبردهای مهم شناخته شده و موثر در زمینه مقابله با فساد و به ویژه فساد مالی و اداری محسوب می‌شود، اظهارکرد: تمامی شهروندان و ذی‌نفعان شهر باید به راحتی بتوانند به اطلاعات مورد نیاز خود در زمینه های مختلف از جمله حوزه مدیریت شهری دسترسی داشته باشند. ودیعی با تاکید بر این که هیچ اطلاعاتی در شهرداری و مجموعه مدیریت شهری محرمانه تلقی نمی‌شود، گفت: سامانه فاش (فضای اطلاع‌رسانی شفاف) شهرداری به همین منظور شکل گرفته است؛ علاوه‌بر این، شورای شهر نیز در جلسات کمیسیون های تخصصی خود برای بررسی طرح‌ها و لوایح مختلف از ذی‌نفعان دعوت و نظرات ایشان را دریافت می کند تا در تصمیم های خود از آن ها استفاده کند.

 

اختصاص ردیف بودجه ملی برای محور تربت حیدریه - خواف

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی ازاختصاص ردیف اعتباری بودجه برای چهار بانده شدن محور تربت حیدریه ،رشتخوار وسنگان خواف خبر داد. محمود نگهبان سلامی در جمع مردم در مسجد جامع شهر جنگل رشتخوارگفت: عملیات خاک برداری و زیرسازی این طرح با 11 میلیارد تومان اعتبار آغاز شده است. وی با اشاره به انجام توافق بین شرکت «ایمیدرو» و وزارت راه و شهرسازی در خصوص تأمین اعتبار لازم برای اجرا و تکمیل این طرح ملی افزود: بیش از 400 میلیارد تومان اعتبار برای چهاربانده کردن محور پرتردد تربت حیدریه، رشتخوار، خواف لازم است که مقررشد 100 میلیارد تومان برای اجرای فاز نخست آن اختصاص یابد. 

نگهبان سلامی نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: عملیات اجرایی این طرح از دو سمت شهرستان های تربت حیدریه و خواف شروع شده است تا مدت زمان اتمام و بهره برداری از طرح کوتاه شود. 

به گفته وی طول محور تربت حیدریه تا سنگان خواف بیش از 100 کیلومتر است که در سال های اخیر به دلیل ترافیک سنگین کامیون های حمل سنگ آهن شاهد بروز سوانح متعددی بودیم.

 

 

شهرآرا؛

سودای سیمرغ

اسم برنامه از همان اول تعجب‌برانگیز بود. مراسم دورهمی اینستاگرامی‌های انقلابی مشهد در حالی جمعه در تالار نور برگزار شد که این روزها شایعه فیلتر شدن اینستاگرام بیش از پیش قوت گرفته است؛ اگرچه وزیر جوان ارتباطات به شدت تکذیب کرده است اما مخالفان وزیر کم نیستند. اما داستان ما بحث فیلتر شدن اینستاگرام نیست و وقتی به چهره‌های حاضر در این نشست نگاه کنیم، خیالمان راحت می‌شود که تا مدت‌ها احتمالا فیلترینگ گریبان اینستاگرام را نخواهد گرفت.
دورهمی مجازی سخنرانان متفاوتی داشته است که یکی از آن‌ها معاون سابق فرهنگی‌اجتماعی شهرداری بود. او در این نشست درباره مسائل مختلفی سخن گفته است و بخشی از آن درباره المان‌های شهری است که یکی از نقاط ضعف دوره قبل بود و بارها هنرمندان مختلف به دخالت‌های گاه و بیگاه در این حوزه اعتراض کرده بودند. اما سخن معاون سابق، نقد مدیریت شهری است. او پای ترامپ و اوباما و سیمرغ را به دورهمی اینستاگرامی باز کرده است و درباره اقدامات فرهنگی مشهد گفته است: «اگر طرفدار هویت شهروندی مردم مشهد هستیم، نباید چنین حماسه‌ای را بایکوت و فیلتر کنیم. اضافه کرد: چرا نباید در چنین روزی یاد شهدای مظلوم واقعه گوهرشاد بر در و دیوار شهر زنده نگه داشته شود؟ این سؤال باید پرسیده شود تا روشن شود چه‌ منطقی پشت این نوع رفتارها و رویکردها وجود دارد.»
رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در بخش دیگری گفته است: «در دوره حضور در شهرداری، ساخت مجسمه سیمرغ که از اسطوره‌های شاهنامه به‌شمار می‌رود به‌یکی از هنرمندان برجسته مشهدی واگذار شد. این مجسمه یکی از بزرگ‌ترین مجسمه‎های کشور است و ١۴ متر طول دارد که اکنون در تپه‌های وفا درحال نصب است. هنرمند مشهدی در پنجه‌های سیمرغ یک پهپاد قرار داده بود، اما دستور دادند، پهپاد را از پنجه‌های سیمرغ بیرون بکشند! اثر هنری را مُثله کردند که مبادا جناب ترامپ ناراحت شود.»
حالا درباره ادبیات این گفته‌ها و بستن نسبت‌های ناروا به مدیریت شهری جای سخن بسیار است که رنگ‌وبوی فرهنگی و دغدغه‌های فرهنگی ندارد و بیشتر نشان جناح‌بندی‌های سیاسی و اختلاف منظر است.آن هم در شرایطی که در این سخنان، هیچ اشاره ای به مشهد دوست داشتنی و هزینه های میلیاردی آن و البته سطح اثرگذاری که داشت، نشده است. به هرحال کسی منکر پهباد یا سیمرغ نیست، سخن درباره این است که می‌توان با تأمل و تعامل با هنرمندان و نه خلط مباحث، مسائل را با آثار هنری به شهروندان منتقل کرد.برای روشن شدن موضوع نصب ناقص مجسمه با محمدحسین مأموریان، سازنده مجسمه سیمرغ، گفت‌وگو می‌کنیم. این مجسمه‌ساز ساکن مشهد با تأکید بر اینکه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری در دوره قبل این سفارش را به او داده است، بیان می‌کند: این سفارش تا زمان مشخص شدن مکان جانمایی و بعضی مسائل مالی یک سال و نیم طول کشید. آن زمان در سفارشی که به من دادند، پهبادی هم در طرح وجود داشت. اکنون نیز کار ساخت مجسمه بر اساس برنامه انجام و در مرحله نصب قرار دارد.

 

رکود به خانه بازگشت

بازار مسکن بعد از پنج سال رکود، از زمستان سال گذشته وارد رونق شد به طوری که براساس آمار رسمی، تعداد خرید و فروش‌های واحدهای مسکونی در کشور افزایش یافت. با این حال، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و آهن آلات به بهانه نوسانات ارزی سبب شده است این بازار دوباره در آستانه رکود قرار گیرد. 

﷯ افزایش ٢٠درصدی قیمت مصالح ساختمانی
‌رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی مشهد درگفت‌وگو با شهرآرا به رکود شدید حاکم بر بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: با گران شدن مصالح ساختمانی در پی نوسانات ارزی، فروش این محصولات به میزان زیادی کاهش یافته است. ولی وکیلی می‌افزاید: با افزایش٢٠‌درصدی کرایه حمل بار، قیمت مصالح ساختمانی نیز افزایشی حداقل ٢٠درصدی داشته است. با این حال، عده‌ای از فعالان این صنف به دلیل کمبود نقدینگی مجبور به عرضه مصالح ساختمانی ‌زیر قیمت کارخانجات می‌شوند. وی ادامه می‌دهد: ادامه این روند موجب ورشکستگی بسیاری از این واحدهای صنفی خواهد شود.

﷯ ارتباط ارز با ساخت‌وساز
عضو هیئت مدیره انبوه‌سازان خراسان رضوی به تأ‌ثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر قیمت بازار مسکن اشاره می‌کند و می‌گوید: نوسانات ارزی اخیر موجب نوسان شدید قیمتی در مصالح ساختمانی و آهن‌آلات شده ‌و سازندگان مسکن را دچار سردرگمی شدیدی کرده است زیرا آن‌ها نمی‌دانند قیمت تمام‌‌شده مسکن چه سقفی دارد. 
غلامعلی ثنایی ادامه می‌دهد: آن عده از تولیدکنندگان مسکن که در وضعیت بحرانی قرار دارند و ناچارند هرچه‌زودتر بدهی‌هایشان را بپردازند واحدهای خود را به قیمت روز می‌فروشند اما کسانی که مشکلات مالی ندارند و فقط به فکر ادامه کار و برنامه‌ریزی برای سرمایه‌ خود هستند واحدهای مسکونی‌شان را نگه می‌دارند به امید اینکه با قیمت بیشتری بفروشند. به گفته وی، قیمت مصالح ساختمانی اکنون حالت نوسانی دارد چنان‌که در مقایسه با بهمن ٩۶ در بعضی اقلام مانند میل‌گرد و آهن‌آلات، لوازم الکتریکی، کابل‌ها و سیم‌های مسی قیمت‌ها تا ١٠٠ درصد افزایش یافته‌است. 
ثنایی با بیان اینکه در صنعت ساختمان همه‌چیز با ارز مرتبط است ادامه می‌دهد: نرخ ارز ‌اواخر اسفند سال گذشته سه هزار و ٨٠٠ تومان بود اما اکنون با ١٠٠ درصد افزایش، به هشت هزار تومان رسیده است. وقتی در یک بازه زمانی چهارماهه نرخ ارز دو‌برابر می‌شود، نباید ثبات و آرامش قیمت‌‌ها را در بازار انتظار داشته باشیم.
وی می گوید: گرانی مصالح ساختمانی کار را برای کسانی‌ که در بخش ساخت‌وساز فعالیت دارند بسیار سخت می‌کند زیرا به هر حال باید فعالیت خود در عرصه ساختمان‌سازی را داشته باشند اما در بسیاری از موارد متضرر می‌شوند. 
وی تأکید می‌کند: ادامه روند گرانی مصالح ساختمانی سبب بازگشت رکود به بازار مسکن می‌شود.

 

وضعیت سفید پارازیت ها در شهر

«اکنون اندازه‌گیری میدان مغناطیسی در ١٠ نقطه از مشهد انجام می‌شود اما برای راه‌اندازی سامانه‌ای که اطلاعات آن به صورت لحظه‌ای در معرض دید عموم گذاشته شود، هنوز هیچ اقدامی انجام نگرفته است»؛ این پاسخ مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شمال شرق کشور به سؤال خبرنگار شهرآراست مبنی بر اینکه آیا مشهد جزو هشت شهری که وزیر ارتباطات وعده راه‌اندازی سامانه پایش امواج رادیویی را در آن‌ها داده است، هست یا خیر؟ به گفته محمد شمسایی طرح راه‌اندازی سامانه پایش تشعشعات امواج رادیویی به صورت پایلوت فعلا در تهران و شیراز راه‌اندازی شده است و در فازهای بعدی این امکان در مشهد هم فراهم خواهد شد.وی تأکید کرد: این طرح، جزو پروژه‌های کشوری است و به همین دلیل نمی‌توان زمان دقیقی برای اجرای آن در مشهد اعلام کرد.
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شمال شرق کشور البته به این نکته نیز اشاره کرد که به صورت فصلی گزارش اندازه‌گیری تشعشعات امواج رادیویی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه می‌شود تا این گزارش پس از تأیید سازمان انرژی اتمی به استاندار ابلاغ شود.شمسایی درباره نتایج این اندازه‌گیری‌ها نیز اظهار کرد: در پنج سال اخیر با هیچ مورد تشعشعی که بیش حد استاندارد باشد، مواجه نشده‌ایم. حتی در برخی موارد، مقادیر تشعشعات بی‌تی‌اس‌های تلفن همراه کمتر از یک‌صدم مقدار استاندارد بوده است و جای هیچ نگرانی نیست.او در پاسخ به این سؤال که چه میزان از تشعشعات میادین مغناطیسی در مشهد مربوط به پارازیت‌های ماهواره‌ای است، گفت: در اندازه‌گیری تشعشعات امواج رادیویی، نوع ارسال‌کننده تشعشع تفکیک نمی‌شود و مجموع میدان مغناطیسی حاصل از امواج پارازیت، تداخل تلفن همراه یا بیسیم‌های اورژانس مورد بررسی قرار می‌گیرد.به گفته وی در صورت لزوم می‌توان فرکانس مربوط به پارازیت‌ها را شناسایی و میزان سیگنال‌های ناخواسته را اندازه‌گیری کرد.وی ادامه داد: میدان‌های مغناطیسی در ١٠ نقطه از مشهد اندازه‌‎گیری می‌شود و طبق بررسی‌ها، در تمام این نقاط، وضعیت تشعشعات پایین‌تر از میانگین استاندارد است.

 

اجرا ٢١۶ کیلومتر خط جدید ریلی در استان

مدیر طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در خراسان رضوی گفت: این شرکت در حال ساخت چهار خط آهن جدید به طول ٢١۶ کیلومتر در خراسان رضوی است.گزارش ایرنا، حسین نازدار افزود: اتصال ریلی خواف در شرق خراسان رضوی به شهر هرات افغانستان نیازمند ساخت ١٩١ کیلومتر خط آهن است که زیرسازی و ریل‌گذاری ٧٧ کیلومتر آن از خواف تا نقطه صفر مرزی به پایان رسیده است.
وی گفت: ساخت ۶۵ کیلومتر از این خط آهن از نقطه صفر مرزی تا ایستگاه جنو در خاک افغانستان نیز به پیمانکار ایرانی سپرده‌ شده که هم‌اکنون زیرسازی آن به اتمام رسیده و ریل‌گذاری ۶٠ کیلومتر از این مسیر نیز انجام‌ شده است.این مقام مسئول اظهار کرد: اتصال سبزوار به شبکه راه‌آهن کشور به طول ۴۵ کیلومتر، قطعه اول طرح اتصال گمرک دوغارون به شبکه سراسری راه‌آهن به طول ۴۴ کیلومتر و عملیات اجرایی مسیر ریلی ایستگاه یونسی-گناباد به طول ۵٠ کیلومتر دیگر طرح‌های شرکت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در استان است. نازدار با بیان اینکه هنوز عملیات اجرایی ساخت راه‌آهن گرگان-بجنورد-مشهد آغاز نشده است، گفت: مطالعات تکمیلی این طرح توسط شرکت در حال انجام است که پس از تکمیل عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

انتهای پیام/