به گزارش صبح توس؛ افشای برقی، دستگیری آقای دلار در مشهد، آغازی برای زردِ قناری‌ها، هفت روز سحر‌خیزی، آغاز حذف تبادل نقدی الیت در مشهد، گامی دیگر برای تحقق شهر هوشمند، بخشی از مهم‌ترین سرفصل‌های خبری رسانه‌های امروز استان است که در بسته خبری پیش رو نیم نگاهی به مهم‌ترین قسمت‌های آنان شده است.

 

خراسان رضوی؛

افشای برقی

صرفه جویی نکردن در مصرف برق در ادارات و نهادهای دولتی، موضوعی است که علاوه بر شرکت توزیع برق، مردم نیز از آن گلایه مندند. یکی از شهروندان با ارسال پیامی به گروه «پیگیری حرف مردم» اعلام کرد:«شرکت توزیع برق مدام به مردم درباره کاهش مصرف برق هشدار می‌دهد در حالی که برخی ادارات و نهادهای فعال در شهر هیچ‌گونه اقدامی برای کمک به‌صرفه جویی در مصرف برق انجام نمی‌دهند و در تمام طول روز با وجود روشنایی کافی در دفاتر محل کارشان، لامپ‌های زیادی را روشن نگه می‌دارند. 

انگار هشدارهای شرکت برق فقط برای مردم است و در ادارات جدی گرفته نمی‌شود». با هماهنگی اداره توزیع برق مشهد و دریافت فهرست ادارات و نهادهای پرمصرف، در گزارشی سرزده در برخی ادارات حضور می یابیم، اداراتی که بر اساس اعلام شرکت توزیع برق مشهد، مصرف برق در آن ها در ساعاتی که باید صرفه جویی داشته باشند، رعایت نمی شود.

اداره گاز استان ساعت 11 صبح

ساعت 11 صبح با در دست داشتن نمودار مصرف برق اداره گاز، در این اداره حضور می یابیم و همراه با نماینده شرکت گاز، مواردی را که در آیین‌نامه ابلاغی شرکت توزیع به آن اشاره ‌شده است، بررسی می کنیم. سیستم سرمایشی یکی از اتاق ها عدد 17 را نشان می‌دهد در صورتی که طبق ابلاغیه باید کولرهای گازی روی دمای 25 تنظیم شود.

 دلیل تنظیم نبودن درجه سیستم را سؤال می‌کنیم که «علوی» مدیر روابط عمومی این اداره می‌گوید: این‌ها کولرگازی نیستند و با برق مستقیم کار نمی‌کنند بلکه به سیستم مرکزی شوفاژخانه وصل‌اند و عددی که شرکت توزیع به ما اعلام کرده برای کولرهای گازی است نه این کولرها. وی می افزاید: نقد ما به اجرای خاموشی‌ها در مشهد، این است که شرکت توزیع برق هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی برای خاموشی‌ها انجام‌ نمی دهد، به عنوان مثال کولر اتاق خود من به دلیل همین قطع و وصل هایی که بدون اطلاع‌رسانی انجام می شود، سوخته است. 

در ادامه برای جویا شدن دلیل بالا بودن مصرف برق در این اداره، به سراغ مدیر منابع انسانی آن می‌رویم. در اتاق این مقام مسئول باوجود نور مناسب اتاق، چند مهتابی روشن است. وقتی دلیل روشن بودن این مهتابی‌ها را می‌پرسیم، می گوید: بیشتر اوقات، این مهتابی‌ها خاموش است و زمانی که مهمان یا ارباب‌رجوع به اتاق ما می آید، آن را روشن می‌کنیم». در حال خروج از اداره گاز، مشاهده می کنیم اجرای دستورالعمل شرکت برق جدی تر از قبل شده و حالا لامپ های غیر ضروری در طبقات خاموش است.

ساعت 12:30 بانک سامان، بولوار سجاد

دومین جایی که در ردیف پرمصرف‌ترین نهادها قرارگرفته، سرپرستی بانک سامان در خیابان سجاد مشهد است. این مرکز هم طبق اطلاعات ارائه‌شده از سوی شرکت توزیع برق، جزو اداراتی است که به آیین‌نامه کاهش 10 ‌درصدی میزان مصرف برق عمل‌نکرده است. به‌ محض ورود با تعداد زیادی لامپ سقفی روشن مواجه می‌شویم که خاموش کردن آن، تاثیر چندانی در نور محیط ندارد. یکی از کارمندان این بانک که ترجیح می دهد خود را معرفی نکند، می‌گوید: به نظر من طرحی که شرکت توزیع برق به سازمان‌ها ابلاغ کرده است، نیاز به بررسی کارشناسانه بیشتری دارد چون در بعضی اماکن مثل بانک، ما کمترین مصرف ممکن را داریم، سیستم سرمایشی مجموعه هم مشترک است و اگر آن را خاموش‌کنیم این ساختمان تبدیل به کوره آدم پزی می‌شود. وی می‌افزاید: یک‌هوا ساز مرکزی داریم و کولر مجزا نداریم. از 5 صبح این دستگاه هواساز روشن می‌شود و تا ساعتی که ما در محل کارمان حضور داریم یکسره باید کار کند. البته شاید ایراد کار در نوع معماری ساختمان باشد و باید با آینده‌نگری بیشتری درباره مصرف انرژی در ساخت و سازها اقدام ‌شود. 

مسئول تعمیر و نگهداری سیستم‌های سرمایشی و برق این سرپرستی هم درباره این موضوع توضیحاتی می دهد و می‌گوید: اگر از تعداد لامپ‌ها کم کنیم از میزان مصرف روزانه بیشتر از 10 درصد هم کم می‌شود. کارشناس سرپرستی این شعبه نیز می‌گوید: ابلاغی را که به دستمان رسیده به تمام شعب تحت نظارت فرستاده‌ایم و آن‌ها را ملزم به اجرای این طرح کرده‌ایم اما در ساختمان سرپرستی بنا به دلایلی که بیان شد امکان کم کردن میزان مصرف را نداریم.

ساعات کاری را تغییر دهند

وی در ادامه می‌افزاید: به نظر من استان خراسان هم باید مثل دیگر استان‌ها اقدام کند. با تغییر ساعت کاری ادارات به 6 صبح و تعطیلی یک ساعت زودتر، می‌توان از این مشکل عبور کرد، فکر می کنم این راه حل مؤثرتر از توصیه برای کم کردن مصرف انرژی است.

 

دستگیری آقای دلار در مشهد

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان خراسان رضوی از تشکیل بزرگ ترین پرونده قاچاق ارز خبر داد.به گزارش روابط عمومی این اداره کل،  حمیدرضا کریم با بیان این خبر  اظهار کرد در پی کشف پلیس راه آهن پرونده متشکله ارزی به میزان 150هزار دلار و 36هزارو 900 یوروی قاچاق در روز چهارشنبه هفته گذشته به تعزیرات حکومتی ارسال و پس از طی مراحل قانونی به شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات ارزی ارجاع شد.

وی ادامه داد :پس از ارجاع پرونده بلافاصله اقدامات قانونی از سوی شعبه انجام گرفت و متهم در تحقیقات اولیه و تفهیم اتهام از سوی شعبه اظهار کرد این مقدار ارز را از محل فروش آپارتمان شخصی خود از بازار آزاد به قصد سود جویی تهیه کرده  است.

کریم افزود :متهم همچنین اعلام کرده که قصد انتقال این میزان ارز را به تهران داشته که توسط نیروی انتظامی دستگیر شده است.

وی ادامه داد :متهم پس از تحقیقات اولیه در پی صدور قرار قانونی به زندان مرکزی مشهد اعزام شد. کریم ادامه داد: توصیه می کنیم که مردم فریب نوسانات کاذب ارزی وبه عبارتی حباب ایجاد شده در خصوص ارز را نخورند و زندگی و سرمایه خودشان را دستاویز حباب ایجادشده نکنند که نتیجه تشکیل این گونه پرونده ها علاوه بر ضبط ارز به نفع دولت، جرایم نقدی در حق صندوق دولت را به دنبال دارد.

 

 

107 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی طی ۳ ماه امسال

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: در سه ماه نخست امسال نیز میزان سرمایه گذاری خارجی انجام شده در این استان با تعداد 9 طرح حدود 107 میلیون دلار است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل با پنج طرح و 5.5 میلیون دلار، رشد قابل توجهی داشته است.

سید مهدی رمضانی در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشترین سرمایه گذاری خارجی مصوب شده امسال از نظر تعداد طرح در حوزه انرژی نیروگاه های بادی و خورشیدی و حوزه خدمات گردشگری و احداث هتل بوده اما از نظر رقم سرمایه گذاری به طرح های حوزه انرژی به ویژه تولید برق اختصاص یافته است. وی اظهار کرد: حوزه های صنعت و کشاورزی در رتبه های بعدی قرار دارند.  رمضانی گفت: کشورهای آلمان و افغانستان از نظر تعداد طرح های سرمایه گذاری خارجی در استان هرکدام با چهار طرح به طور مشترک رتبه نخست را طی سه ماه نخست امسال دارا هستند. وی ادامه داد: در این میان از نظر رقم سرمایه گذاری مصوب، کشور آلمان با سرمایه گذاری 100 میلیون دلار رتبه برتر را به خود اختصاص داده است. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی افزود: با توجه به این که بخشی از سرمایه گذاری خارجی انجام شده در استان بر اساس آورده شرکت های خارجی است و در سه ماه نخست امسال نیز 112شرکت با مالکیت 100 درصد فعالیت اقتصادی خارجی در زمینه هایی از قبیل احداث کارخانه و هتل، خرید ملک، صادرات کالا، احداث رستوران، شرکت حمل و نقل بین المللی، ساخت و ساز و سپرده گذاری در بانک ها در استان به ثبت رسیده است، برآورد می شود 33.6 میلیون دلار نیز از این طریق وارد استان شده باشد.

رمضانی اظهار کرد: خراسان رضوی در سال گذشته با 35 طرح از نظر تعداد طرح های سرمایه گذاری خارجی رتبه اول کشور و با 587 میلیون دلار از نظر مبلغ طرح های سرمایه گذاری خارجی رتبه ششم کشور را کسب کرد.

 

آغازی برای زردِ قناری‌ها

 اگر از تاکسی‌سوارهای قهار هستید که برای رسیدن به کارهای روزانه‌تان باید مدام سوار این وسیله حمل و نقل عمومی شوید، حتما برایتان جالب است که بدانید اصلا بنیان گذار سیستم تاکسیرانی در ایران یک خانم بود.  اشرف الملوک، ملقب به فخرالدوله، نهمین دختر مظفرالدین شاه قاجار؛ به اتکای ارثیه پدری و البته مدیریت خود، پیاده‌ها را سواره کرد. بعدها خودروهای فیات و فورد و بنز با رانندگان اتوکشیده، مسئول حمل و نقل مسافران شدند. البته اوضاع همیشه این طور خوب نبود و «کرایه‌کش»ها آن اوایل فقط به ثروتمندان سواری می‌دادند. خلاصه سال‌ها گذشت تا به سیستم امروز رسیدیم. مشهد هم از جمله شهرهایی بود که چالش‌های زیادی را در تبدیل درشکه‌ها به تاکسی‌ها تجربه کرد و خلاصه ماجراهای زیادی را از سر گذراند که پاره‌ای از آن‌ها را به روایت تاریخ در ادامه مطلب برای شما ذکر خواهیم کرد:

روزگار حکمرانی درشکه ها

روزگاری، خیابان‌های این شهر در قُرق درشکه‌ها بود. درشکه از کلمه «دروژکی» روسی گرفته شده است و نام وسیله نقلیه کوچک و سبکی بود که دو یا چهار چرخ داشت و به وسیله اسب کشیده می‌شد. «درشکه‌چی»، «درشکه خانه» و «درشکه سازی» از جمله مشاغلی بودند که با این وسیله حمل و نقل گره خورده بودند. عصر قاجار، دوران درشکه‌سواری ایرانی‌ها بود و اغلب اعیان به عنوان وسیله شخصی از آن استفاده می‌کردند. درشکه‌ها یک اسبه یا دو اسبه بودند. قبل از این که اتومبیل به‌عنوان وسیله حمل و نقل شهری در بین عموم مردم استفاده شود، درشکه اصلی‌ترین وسیله جابه جایی بود. در دهۀ اول قرن اخیر، در شهر مشهد نیز، به علت کمی وسعت شهر و نزدیک بودن منازل به محل کسب و کار، احتیاج زیادی به وسایل نقلیه احساس نمی‌‌شد و درشکه تنها وسیله حمل برای داخل شهر بود. درشکه‌ها ایستگاه‌های ثابت مشخصی در چند نقطه شهر، ازجمله حمام شاه و بست بالاخیابان داشتند و مردم برای استفاده از آن‌ها به ایستگاه‌های مذکور مراجعه می‌کردند. در ابتدا تعداد درشکه‌ها خیلی محدود بود و در کل شهرمشهد، از چهل دستگاه تجاوز نمی‌کرد. از سال 1310 تا 1320ش. بازهم بهترین وسیله نقلیۀ عمومی داخل شهر را درشکه‌ها تشکیل می‌دادند.[1] به طوری که در سال 1313ش. در شهر مشهد 47 درشکه شخصی و 177 درشکه کرایه‌ای مشغول کار بودند.[2] اسناد تاریخی نشان می‌دهند که این آمار، در سال 1331 به 412 درشکه و یک دهه بعد به 318 درشکه رسیده است. اغلب درشکه چی‌ها از ترکان مهاجری بودند که پس از انقلاب بلشویکی به ایران مهاجرت کرده و در مشهد اسکان داشتند.

ایجاد اولین شرکت تاکسیرانی در مشهد

سال 1318 بود که تعداد ده دستگاه تاکسی به‌وسیلۀ شرکت «درخشان» و «حسین نعیمیان» وارد مشهد شدند و در شهر فعالیت خود را آغاز کردند. مدتی مردم از آن استقبال می‌کردند؛ تا این که در آذرماه سال 1331 و در زمان ریاست شهربانی «سرهنگ وجدانی» و تصدی شهرداری توسط «عبدالوهاب اقبال»، رسماً تاکسیرانی شهر مشهد ایجاد و به‌تدریج و برحسب احتیاج بر شمار تاکسی‌‌‌های شهر افزوده شد.[3] این طور بود که در سال 1340 حدود 400 تاکسی مشغول جابه جایی مسافر در مشهد بودند.

اعتراض درشکه چی ها

اما ورود تاکسی به مشهد، چندان هم آسان و بی سر و صدا نبود. از قضا در آن برهه، درشکه‌چی‌ها که شغل شان را در معرض خطر می‌دیدند نسبت به این موضوع اعتراض ‌کردند.

شب یک شنبه نهم مرداد 1328، عده‌ای (در حدود دویست‌نفر درشکه‌چی‌) در منزل یکی از علمای مشهد جمع شدند و از وی تقاضا کردند نسبت به تقاضای آن‌ها مبنی‌بر جلوگیری از به‌کار افتادن تاکسی در مشهد با مقامات مربوطه مذاکره نمایند؛ زیرا زندگی و معیشت قریب به هزار عائله، صاحبان درشکه‌ها و مهترهای 222 درشکۀ عمومی شهر، در مخاطره قرار داشت. آیت‌ا... ‌زاده خراسانی نیز به ایشان قول داد که با استاندار ملاقات و دربارۀ درخواست آن‌ها مذاکره نماید.[4]

17 مرداد 1328،  مقارن ساعت ده صبح، عده‌ای از درشکه‌چی‌ها و مالکان درشکه به همراه زن و بچه هایشان در استانداری اجتماع نموده و از اینکه قرار است ده دستگاه تاکسی در شهر شروع به کار نمایند و ممکن است آن‌ها بی‌کار شوند، به مقام عالی دولت در استان شکایت کردند. بلافاصله استاندار؛ فرماندار، شهردار و ریاست شهربانی را احضار و به اعتراضات آن‌ها رسیدگی نمود. در نتیجه تصمیم گرفته شد، از آنجایی که اهالی مشهد از وضع درشکه‌ها که اکثراً یک اسبه و فرسوده بودند و اسب‌های آن‌ها نیز ناتوان شده بودند، شکایت داشتند. مقرر گردید، به شرط آنکه این افراد تعهد نمایند اصلاحات لازم را برای تعویض اسب‌ها و تعمیر درشکه‌ها انجام دهند، ده دستگاه تاکسی شروع به کار نکنند ولی هرگاه درشکه‌ای تعمیر لازم داشت و این کار انجام نشد، از کار کردن آن به‌وسیله اداره شهربانی جلوگیری شود. نمایندگان درشکه‌چی‌ها قبول کردند تمامی درشکه‌های فعلی را تعمیر و تبدیل به دواسبه نمایند و تعهدات فوق را انجام دهند.[5]

کرایه‌های پنج ریالی

اما به مرور ایام و به خاطر فزونی جمعیت و همچنین نیاز به وسیله نقلیه درون شهری، تاکسی‌ها راه خودشان را به خیابان‌های شهر پیدا کردند و بر شمار آن‌ها در مسیرهای پررفت و آمد شهر، افزوده شد.

در همین راستا و به‌منظور رفاه اهالی، از دی‌ماه 1334 هر شب از ساعت یازده به بعد، هفت دستگاه تاکسی نگهبانی در مقابل شهربانی و کلانتری‌ها برای استفاده مراجعان مستقر گردید.[6] همچنین، در نتیجۀ مذاکراتی که در بهمن 1344 بین سرگرد منزوی، ریاست دایره راهنمایی و سرگرد تحصنی، فرماندهی گروهان اول ژاندارمری به‌عمل آمد، موافقت شد که از خروج تاکسی به خارج شهر ممانعت به‌عمل آید، بلافاصله مراتب طی بخشنامه‌ای به تمامی پاسگاه‌های ژاندارمری حدود شهر اعلام و این اقدام اجرایی شد.[7] اسناد تاریخی گواهی می‌کنند که در اسفند 1341 تعداد 433دستگاه تاکسی در شهرمشغول کار بوده است. ضمن آنکه حمل و نقل کالاهای تجارتی و خوارو بار و مایحتاج اهالی داخله شهر مشهد به وسیله گاری‌های اسبی و بارکش‌های شهری و موتور سه چرخه انجام می‌شده است. نرخ تاکسی برای یک نفر به هر نقطه شهر 5ریال دو نفر10 ریال و سه نفر 15ریال تعیین شده بود.

 

 

شهرآرا؛

هفت روز سحر‌خیزی​​​​​​​

در ساعات پایانی روز گذشته استاندار خراسان رضوی از تغییر ساعات کاری استان در روزهای‌ پیش‌رو خبر داد. علیرضا رشیدیان گفت: از روز سه‌شنبه ۱۹ تیرماه لغایت ٢۵ تیرماه ساعت شروع به کار ادارات و دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر مؤسسات عمومی غیردولتی در تمامی شهرستان‌های استان یک ساعت جلو کشیده می‌شود و این مراکز از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ١٣:٣٠ به فعالیت خواهند پرداخت.
این تصمیم استاندار بر اساس مصوبه جلسه هیئت دولت در عصر روز گذشته است که به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی برگزار شد و در این جلسه با پیشنهاد وزارت نیرو مبنی بر جابه‌جایی ساعات کار ادارات و دستگاه‌های دولتی موافقت شد. بر اساس مصوبه هیئت دولت ساعات کاری در استان‌های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و سیستان‌و‌بلوچستان به ساعت ۶:٣٠ صبح تا ١٣:٣٠ تغییر داده شد و به سایر استان‌هایی که دمای بالاتر از ۴۵ درجه دارند نیز اجازه داده شد تا با تشخیص شرکت‌های توزیع نیروی برق، ساعات کاری ادارات را در استان‌ها تغییر دهند.

﷯ خاموشی وسایل غیرضروری در ادارات استان
بر همین اساس استاندار خراسان رضوی نیز تغییر ساعات کاری در استان را اعلام کرد و گفت: بر اساس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان در چند روز آینده دمای هوا در اکثر نقاط استان به‌ویژه مناطق گرمسیر افزایش فزاینده‌ای خواهد داشت، لذا بر مبنای مصوبه هیئت وزیران و تقاضای شرکت توزیع نیروی برق تغییر ساعات کار در استان اعمال می‌شود.
علیرضا رشیدیان همچنین به منظور افزایش پایداری شبکه برق در استان تأکید کرد: مدیران در تمامی بخش‌های استان مفاد مندرج در مصوبه هیئت وزیران را برای به حداقل رساندن مصرف برق طی ساعات کاری رعایت کنند. وی افزود: همچنین دستگاه‌های دولتی با از مدار خارج کردن تمامی وسایل سرمایشی و روشنایی غیرضروری بعد از ساعات کاری، و در صورت ضرورت وارد مدار کردن دیزل ژنراتورهای اضطراری، مصرف انرژی را در دستگاه‌های خود کاهش دهند و نظارت‌های لازم را نیز بر اجرای مصوبه هیئت دولت اعمال کنند. استاندار در پایان گفت: تصمیم‌گیری برای ساعات کاری ادارات استان بعد از تاریخ ٢۵ تیرماه موکول به اعلام شرایط جوی از سوی اداره کل هواشناسی و سایر مسائل مربوط به این حوزه است و در صورت تداوم گرمای هوا و ضرورت ادامه این تغییرات، اطلاع‌رسانی‌های لازم پیرامون این موضوع انجام خواهد شد.

 

آغاز حذف تبادل نقدی الیت در مشهد

مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت از حذف تبادل نقدی میان شهروندان و پارکبانان به صورت آزمایشی در منطقه ٩ شهرداری مشهد خبر داد.
محمدمهدی اسدی در گفت‌وگو با شهرآرا، اظهار کرد: طرح حذف تبادلات نقدی شهروندان با پارکبانان شرکت الیت از روز گذشته به صورت آزمایشی در معابر تحت پوشش منطقه ٩ کلید خورد. با اجرای طرح مذکور، از این پس در معابر بولوار هاشمیه، فکوری، پیروزی، شهید صیاد شیرازی، لادن و لاین جنوبی بولوار وکیل‌آباد، افزایش شارژ الیت صرفا از طریق دستگاه پوز یا روش‌های غیرحضوری امکان‌پذیر است.وی با بیان اینکه دستگاه‌های پوز در اختیار پارکبانان الیت در حال تجهیز به قابلیت انجام تراکنش «مشهدکارت» و «کیپاد» است، اظهار کرد: در تلاش هستیم امکان شارژ پلاک خودروها را از طریق دستگاه‌های شارژ «مشهدکارت» که در نقاط مختلف شهر مستقر شده است، فراهم کنیم.
مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت ادامه داد: در یک برنامه زمان‌بندی مشخص، به زودی شاهد حذف کامل تبادل نقدی میان شهروندان و پارکبانان شرکت الیت خواهیم بود.
اسدی اظهار کرد: شهروندانی که در حاشیه معابرمنطقه ٩ تمایل به شارژ پلاک خود دارند، می‌توانند از طریق دستگاه‌های کارتخوان همراه پارکبانان، مراجعه به سایت شرکت ترافیک هوشمند الیت یا نرم‌افزار همراه پارک اقدام کنند. 

 

گامی دیگر برای تحقق شهر هوشمند

شهرداری مشهد برای دسترسی راحت تر مردم به خدمات الکترونیکی این مجموعه قصد دارد بخشی از این خدمات مانند پرداخت عوارض خودرو و نوسازی، ارتباط با سامانه ١٣٧ و تهیه بلیت مترو را بر بستر پیا‌م‌رسان‌های داخلی به شهروندان ارائه کند. به همین منظور روز گذشته سند همکاری بین پیام‌رسان «گپ» و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری به امضا رسید.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری در این نشست به دلایل انتخاب پیام‌رسان «گپ» اشاره کرد و گفت: پس از بررسی پیام‌رسان‌های مختلف فعال در کشور، برنامه «گپ» به دلیل داشتن امکاناتی مانند درگاه‌های پرداخت اینترنتی و ایجاد کیف پول شخصی، به عنوان بستر ارائه الکترونیکی بخشی از خدمات شهرداری انتخاب شد.
شهریار آل‎شیخ درباره بخشی از خدماتی که به‌زودی توسط «گپ» به مردم ارائه می‌شود، اظهار کرد: در گام اول در حال فعال کردن مجموعه‌ای از امکانات مانند سرویس ارتباط با سامانه ١٣٧ شهرداری، درخواست گواهی شهرسازی و پیگیری مراحل آن، پیگیری نامه‌های لیست مناقصات شهرداری، امکان پرداخت عوارض خودرو و نوسازی، خدمات مدیریت پارکینگ و خرید بلیت تک‌سفره مترو در بستر پیام‌رسان «گپ» هستیم.
محمدجواد رجاییان، مدیرعامل فاوای شهرداری مشهد، در حاشیه مراسم امضای این سند همکاری درباره زمان ارائه این خدمات در پیام‌رسان گپ به خبرنگار شهرآرا گفت: حدود ١٣٠ خدمت الکترونیکی شهرداری مشهد بر روی پورتال‌های مختلف سازمان عرضه شده است. در فاز اول ١٠ خدمت پرکاربرد از این تعداد در «گپ» عرضه می‌شود و امیدواریم در برنامه‌ای دوساله تمام خدماتی که قابلیت عرضه در این پیام‌رسان را دارند، ارائه کنیم.
وحید برکچی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد، نیز در این نشست با اشاره به اینکه بخش زیادی از اقدامات انجام شده در حوزه هوشمندسازی ارتباط مستقیمی به بخش حمل‌و‌نقل دارد، بیان کرد: روزانه شش میلیون سفر درون‌شهری در مشهد انجام می‌شود که حدود ۴٠ درصد آن‌ توسط حمل و نقل عمومی است. با ارائه خدمات سازمان‌ها و ادارات به صورت الکترونیکی می‌توان سفرهای درون‌شهری را تا حد زیادی کاهش داد که به تبع آن از ترافیک خیابان‌های مشهد کاسته می‌شود.
احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد، نیز در این نشست با اشاره به راهبرد مدنظر مدیریت شهری برای تحقق شهر هوشمند گفت: مدیریت شهری برای رسیدن به این هدف درصدد کاهش تصدی‌گری در شهرداری و تقویت نهادهای برآمده از مردم برای انجام امور مختلف است. در همین راستا شهرداری مشهد با وجود توانایی ایجاد بستری مانند پیام‌رسان «گپ» ترجیح داد با استفاده از توان متخصصان بخش خصوصی، خدمات مورد نظر خود را بر بستر این برنامه به مردم ارائه کند.

 

انتهای پیام/