به گزارش صبح توس؛ ترکمنستان بازهم سر گردنه را گرفت، بدهی 776 میلیاردی بیمه سلامت استان، محور بایگ -تربت حیدریه در برزخ بی اعتباری، سرویس‌دهی 1600 اتوبوس در شب‌های قدر، چراغ سبز پلیس به پخش جام جهانی در سینما، بخشی از مهم‌ترین سرفصل‌های خبری رسانه‌های امروز استان است که در بسته خبری پیش رو نیم نگاهی به مهم‌ترین قسمت‌های آنان شده است.

 

خراسان؛

ترکمنستان بازهم سر گردنه را گرفت 

ترکمنستان بار دیگر تعرفه ترانزیت را برای کامیون‌های ایرانی 50 درصد افزایش داد.
رئیس انجمن شرکت های حمل ونقل بین المللی استان خراسان با اعلام این خبر به خراسان رضوی گفت: کشور ترکمنستان از سال 95 عوارض ترانزیتی کامیون‌های ایرانی را یک دلار برای هر کیلومتر تعیین کرد و این عوارض فقط و فقط برای کامیون‌های ایر انی تعیین شد و برای کامیون‌های هیچ کشور دیگری این عوارض تعیین نشده بود.
احمدزمانیان اضافه کرد: طی روزهای اخیر متوجه شدیم که کشور ترکمنستان بار دیگر این عوارض را افزایش داده و از یک دلار به یک و نیم دلار رسانده است و این افزایش ،هزینه ترانزیت کامیون‌های ایرانی را از خاک ترکمنستان به مقصد کشورهای آسیای مرکزی تا 600 دلار افزایش خواهد داد.
وی تصریح کرد: این افزایش قرار است از ابتدای ژوئن یعنی 11 خرداد امسال اعمال شود که ضربه سنگینی را به بخش حمل و نقل کشور وارد خواهد کرد.
ترانزیت بار دیگر ضربه سنگینی می خورد
زمانیان افزود: براثر تعرفه یک‌دلاری که کشور ترکمنستان در سال 95 تعیین کرد ما در سال گذشته در بخش حمل و نقل و ترانزیت از کشور ترکمنستان با کاهش حدود 60 درصدی حمل بار توسط کامیون‌های ایرانی مواجه شدیم و متأسفانه دستگاه‌های دیپلماسی ما در این زمینه بسیار ضعیف عمل کردند .
 این هزینه‌بر کامیون‌های ایرانی و بخش حمل‌ونقل ما تحمیل شد و الان هم اگر این افزایش هزینه تثبیت شود و دستگاه دیپلماسی ما و وزارت راه و ترابری با قدرت تمام وارد عرصه نشوند بخش حمل و نقل و ترانزیت ما به کشورهای آسیای مرکزی ضربه سنگینی تری خواهد خورد و باز هم تا 20 درصد حمل بار در این مسیر کاهش پیدا خواهد کرد.
رئیس انجمن شرکت های حمل ونقل بین المللی استان خراسان تصریح کرد: هدف اصلی کشور ترکمنستان بیشتر سیاسی است و می‌خواهد ایران را از بازار کشورهای آسیای مرکزی دور کند و اگر دستگاه‌های دیپلماسی و حاکمیت ما باقدرت وارد نشوند، بخش حمل و نقل ما دیگر تمایلی به ترانزیت کالا به کشورهای آسیای مرکزی از خاک ترکمنستان نخواهد داشت و این موضوع ضربه اقتصادی سنگینی به کشور وارد خواهد کرد.
زمانیان ادامه داد: از زمانی که کشور ترکمنستان این سیاست را اعمال کرده است کشورهای مقصد یعنی کشورهای ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و حتی تاجیکستان  یا روسیه و دیگر کشورهای منطقه به دلیل این که هزینه حمل بار برای آن‌ها گران تمام می‌شد، کامیون‌های دیگر کشورها را که از پرداخت این هزینه معاف هستند جایگزین کامیون‌های ایرانی کرده اند. از سوی دیگر با توجه به این که هم اکنون شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ما قراردادهای خود را با این کشورها چند ماه پیش‌بر اساس نرخ یک دلار منعقد کرده‌اند و کشتی‌های حامل محموله‌های این کشورها هم اکنون در بنادر ایرانی پهلوگرفته‌اند، این تغییر به زیان شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای کشور تمام می شود. لذا مسئولان استانی و کشوری و دیپلماسی باید با اهتمام هرچه بیشتر این موضوع را پیگیری کنند.
موضوع را به تهران اعلام کردیم
 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در این باره  بیان کرد: موضوع به‌صورت رسمی از طریق وزارت خارجه به ما اعلام‌شده است که ما هم به‌صورت آنی موضوع را به تهران اعلام کردیم و حتماً اقدام متقابل را انجام خواهیم داد. البته این که بیان می‌شود این افزایش هزینه را 600 دلار افزایش داده است صحیح نیست برای آن‌که حداکثر فاصله که کامیون‌های ما در کشور ترکمنستان طی می‌کنند حدود 500 کیلومتر است که با احتساب این افزایش هزینه‌ها بین 250 تا 300 دلار افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: این افزایش قیمت به‌صورت یک‌طرفه و بدون اطلاع قبلی توسط کشور ترکمنستان اتخاذشده است و حتماً اقدام متقابل توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور اتخاذ می شود و ما آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
این تصمیم سیاسی نیست
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شمال شرق کشور نیز با تایید این موضوع به خراسان رضوی گفت: نامه افزایش تعرفه روز هفتم خرداد از طرف عشق‌آباد به ما اعلام‌شده است و ما هم روز 8 خرداد موضوع را به تمام نهادهای ذی‌ربط کشور ازجمله استانداری خراسان رضوی و اداره کل حمل و نقل و راهداری استان اعلام کردیم. غلام عباس ارباب خالص بابیان این که کشور ترکمنستان این تعرفه را از یک دلار به یک و نیم دلار افزایش داده است، درباره علت این افزایش نیز اظهار کرد: افزایش تعرفه‌های داخل کشور از اختیارات هر کشوری است و کشور ترکمنستان علت افزایش را مابه‌التفاوت نرخ سوخت در کشور خود اعلام کرده است زیرا قیمت سوخت در کشور ترکمنستان تقریباً صفر است اما این که این افزایش خلاف توافقات قبلی بوده یا خیر باید از متولی امر یعنی اداره کل راهداری پرسیده شود. وی درباره این که چرا این افزایش تعرفه از مدت‌ها قبل اعلام‌نشده بود نیز اظهار کرد: درگذشته کشور ترکمنستان این دست تصمیمات را آنی می‌گرفت امااین بار یک هفته پیش این موضوع را به ما اعلام کرده است هرچند قبول داریم این افزایش ممکن است ضرری را متوجه شرکت‌های حمل و نقل کشوری کند اما این که گفته می‌شود اهداف سیاسی پشت این تصمیمات است به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و صحت ندارد.
سابقه گربه رقصانی ترکمنستان
14 مردادماه 95 نیز ترکمنستان با افزایش یک طرفه و تبعیض آمیز تعرفه تردد کامیون های ترانزیتی ایرانی از خاک این کشور موضوع صادرات ایران و ترانزیت از این مسیر به سمت کشورهای آسیای میانه را با مشکلاتی مواجه کرد اما اقدام قابل توجهی از سوی مسئولان ایرانی صورت نگرفت ؛ مشکلاتی که در گزارش خراسان رضوی با عنوان «گربه رقصانی ترکمنستان » منتشر شد.

 

بدهی 776 میلیاردی بیمه سلامت استان

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی گفت: بازمانده مطالبات سال 96 موسسات طرف قرارداد اداره کل بیمه سلامت خراسان رضوی، 776 میلیارد تومان است. به گزارش خراسان رضوی، دکتر علیرضا رمزی روز گذشته در نشستی خبری افزود: این میزان بدهی تا پایان دی محاسبه شده است. وی همچنین با تاکید بر این که دریافت دفترچه بیمه باید قبل از پذیرش بیمارستانی صورت گیرد، اظهار کرد: متقاضی پوشش بیمه ای قبل از رفتن به پذیرش بیمارستان باید دفترچه بیمه ای داشته باشد تا هزینه ها پرداخت شود و افراد متقاضی بیمه باید قبل از نیاز درمان پوشش بیمه ای داشته باشند، اگر فردی بعد از بستری شدن اقدام به دریافت دفترچه بیمه کند، خدمات بیمه ای از همان روز به او تعلق می گیرد و قبل از آن را شامل نمی شود.
وی افزود: با توجه به شرایط جدیدی که از اردیبهشت ماه آغاز شده است، حتی تاریخ دفترچه افرادی که به اتمام رسیده باشد، امکان تمدید دارد اما باید دفترچه تمدید شده را در زمان پذیرش در اختیار داشته باشد تا از همان تاریخ، پذیرش صورت گیرد و اگر دفترچه دارای اعتبار نباشد با مشکل مواجه می شود.
مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به بحث استحقاق سنجی تصریح کرد: سنجش استحقاق درمان بیمه شدگان در آینده نزدیک در کل کشور کلید خواهد خورد و هم اکنون به صورت پایلوت در چهار استان فارس، مازندران، البرز و کرمان در حال انجام است و تا شش ماهه نخست امسال در سراسر کشور عملیاتی می شود.
وی افزود: از تمام بیمه شدگان تقاضا داریم دفترچه های خود را بررسی کنند و اگر کسی دفترچه فاقد اعتبار دارد و بیمه شده ما نیز تلقی می شود، به تمدید آن اقدام کند. رمزی در خصوص تماس های افرادی سودجو مبنی به ارائه دفترچه بیمه سلامت و دندان پزشکی گفت: این یکی از مشکلاتی است که استان ما نیز به آن دچار شده و افرادی به وسیله تماس تلفنی درخواست مبلغ می کردند، بدون این که آدرس دقیقی را بدهند و اگر مخاطب کمی هوشمند باشد متوجه فریب کاری این افراد می شود.وی تاکید کرد: تمام مواردی که به صورت تماس تلفنی تحت عنوان بیمه تکمیلی سلامت، بیمه عمر مازاد بر بیمه سلامت، بیمه دندان پزشکی متصل بر بیمه سلامتی درخواست وجه می کنند، هیچ کدام ارتباطی با سازمان بیمه سلامت و ادارات کل سازمان بیمه سلامت در سراسر کشور ندارند. مدیرکل بیمه سلامت استان با بیان این که حدود 13 هزار نفر در استان با پرداخت سرانه تحت پوشش هستند، یادآور شد: از آبان ماه سال 96، پذیرش بیمه سلامت همگانی را در بیمارستان های خصوصی نداریم و بحث مراجعه فقط در بیمارستان های دولتی صورت می گیرد و کسانی که خواستار پوشش بیمه سلامت در بخش خصوصی و دولتی هستند، به بیمه ایرانیان راهنمایی شده اند.

 

محور بایگ -تربت حیدریه در برزخ بی اعتباری

وضعیت اسفبار آسفالت محور بایگ به تربت حیدریه ووجود پیچ های حادثه خیز درطول این محوربه داستان پر غصه ای برای مردم این منطقه تبدیل شده است که گذشت زمان روز به روز داستان این قصه را تلخ تر می کند. ازبین رفتن روکش آسفالت ووجود پیچ های حادثه خیز درطول این محور تاکنون حوادث ناگواری را رقم زده وخانواده های بسیاری را داغدار کرده است. این در حالی است که تردد درمحور بایگ با توجه به وجود مناطق گردشگری حصار ورودمعجن وهمچنین معادن مختلف منطقه بسیار زیاد است. چند سالی است که بحث نبود اعتبار در حوزه راهداری شهرستان همیشه به عنوان تابلوی ایستی در مقابل انجام عملیات روکش آسفالت این محور قرار گرفته است وگویی حالا حالاها این تابلونمی خواهد از حالت ایست خارج شود. تعدادی از رانندگان وگردشگران در همین زمینه درگفت وگو با خراسان رضوی با اظهار تاسف از وضعیت این محور مواصلاتی خواهان رسیدگی مسئولان راهداری وحمل ونقل جاده ای به این محور شدند. سید جعفر حسینی یکی از رانندگان مسافربردر محور بایگ به تربت حیدریه می گوید: آسفالت محور بایگ حکم سوهان برای خودروها را دارد که رانندگان این مسیر هر سه یا چهار ماه باید لاستیک های خودرو را تعویض کنند. وی افزود: کاش مسئولان به وضعیت نامناسب آسفالت این محور رسیدگی کنند. جواد نوری از دیگر رانندگان مسافر برنیز می گوید: چند سال است که هرچه بیشتر پیگیری می کنیم کمتر نتیجه می گیریم ومتاسفانه هیچ اتفاقی برای بهبود آسفالت محور بایگ نمی افتد.
مردم توان پرداخت خودیاری را ندارند
وی تصریح کرد: در مراجعاتی که به اداره راه داشتیم مسئولان این اداره درخواست پرداخت خودیاری از مردم منطقه را داشتند اما از مردمی که از وضعیت نامناسب اقتصادی رنج می برند چگونه می توان انتظار پرداخت خودیاری داشت؟ محمد مقدم یکی از شهروندان بایگی نیز می گوید: مردمی که چند سال است در برابر خشکسالی ونوسانات اقتصادی همه توان خودرا ازدست داده اند چگونه قادر به پرداخت خودیاری ومشارکت هستند. وی تصریح کرد: چرا باید سهم مردم بایگ از این همه ثروت خدادادی ومعادن فقط تخریب محیط زیست ، آسفالت وهزار مشکل دیگر باشد وکمترین کمکی ازسوی این معادن برای عمران محور بایگ نشود؟ مقدم افزود: امیدواریم مسئولان ضمن رایزنی با معادنی که از ثروت این منطقه استفاده می کنند مبلغ مشارکتی مورد نیاز اداره راه راجمع آوری کنند. یکی از اهالی بایگ نیز می گوید: با وجود جاذبه های گردشگری در بخش بایگ محورهای مواصلاتی این بخش بسیار کم عرض است و وضعیت آسفالت نامناسبی دارد که این عامل باعث رنجش خاطر مسافران می شود. سید حسین وجدانی دیگر راننده مسافربر در محور بایگ نیز می گوید: رانندگان خودرو که تردد آن ها در طول این محور بیشتر است از پس هزینه های لاستیک وجلوبندی خودروها بر نمی آیند. وی می افزاید: چند نقطه حادثه خیز در طول این محور وجود دارد که تا به حال قربانیان فراوانی داشته است و با  این که تاکنون چندین بار خبر از حذف این نقاط شنیده شده اما متاسفانه اقدامی نشده است.
پیچ گزیدر خطرناک ترین وحادثه خیز ترین نقطه جاده
وجدانی تصریح کرد: پیچ گزیدر به عنوان خطرناک ترین وحادثه خیز ترین نقطه در طول این محور نمونه بارز این مدعاست که اقداماتی برای اصلاح آن از سوی مسئولان محلی انجام شد ولی به سرانجام نرسید. رئیس شورای اسلامی شهر بایگ نیز با انتقاد از عملکرد حوزه راهداری وحمل ونقل جاده ای در توجه به محورهای مواصلاتی بایگ افزود:قسمت هایی از روکش آسفالت محور بایگ به تربت حیدریه حدود چند سال قبل انجام ومتاسفانه ادامه کار متوقف شد .
رضا عیدی گفت: با آغاز فصل بهار به واسطه مناطق گردشگری در بخش بایگ در روزهای تعطیل شاهد حضور روزانه دو تا سه هزار خودروی مسافران وگردشگران در طول محورهای این بخش هستیم که وضعیت نامناسب آسفالت باعث نارضایتی اکثر مسافران شده است.وی تصریح کرد:وجود پیچ گزیدر در طول محور به عنوان یکی از حادثه خیزترین نقاط محور نیز از دیگر مشکلات این محور است که متاسفانه به رغم وقوع حوادث متعدد در این نقطه تاکنون توجهی به این موضوع نشده است. رئیس شورای اسلامی شهر بایگ افزود: به منظور رفع این نقطه حادثه خیزبا همکاری معدن طلای زرمهر اقداماتی در راستای انفجار تپه مجاور پیچ انجام شد اما متاسفانه در نهایت اداره راه حاضر به انجام کار نشد. وی تصریح کرد: انتظار است با توجه به موقعیت گردشگری منطقه وتردد قابل ملاحظه مسافران وگردشگران دراین محور مسئولان اداره راه توجه ویژه ای به حل معضلات این محور کنند.
متاسفانه با توجه به تخصیص نیافتن اعتبار تنها موفق به اجرای روکش چند کیلومتراز طول محور شدیم
رئیس اداره راهداری وحمل ونقل جاده ای شهرستان تربت حیدریه نیز ضمن تایید مشکل روکش آسفالت محور بایگ به تربت حیدریه گفت: با توجه به ازبین رفتن روکش آسفالت این محور، در سال های گذشته عملیات آسفالت در دستور کار این اداره قرار گرفت که متاسفانه با توجه به تخصیص نیافتن اعتبار تنها موفق به اجرای روکش چند کیلومتراز طول محور شدیم.
2.5 میلیارد اعتبار نیاز داریم
رئیس اداره راهداری وحمل ونقل جاده ای تربت حیدریه گفت: کل مسیر بایگ تا تربت حیدریه ۲۰ کیلومتراست که حدود 5 کیلومتر آن روکش آسفالت جدید شده و تاکنون حدود 300 میلیون تومان نیز برای روکش ۵کیلومتر هزینه شده و برای تکمیل روکش 15 کیلومتر باقی مانده هم حدود دو و نیم میلیارد تومان اعتبار نیازاست . مهندس ایمان مقید افزود: هم اکنون تنها راه برون رفت از این مشکل استفاده از سهمیه قیر رایگان مشارکتی وزارت راه است که در اختیار این اداره قرار دارد. وی تصریح کرد: درصورتی که بخش خصوصی ومعادن منطقه به موضوع ورود کنند ومبلغ مشارکتی اجرای کار را بپردازند این آمادگی وجود دارد که روکش آسفالت محور بایگ به طور کامل انجام شود.وی گفت: این مبلغ مشارکت بیشتر صرف آماده سازی قیر وهزینه حمل ونقل می شود. گفتنی است با توجه به شرایط اقتصادی مردم منطقه که براثر خشکسالی های چند سال اخیر دچار خسران فراوانی شده اند انتظار است مسئولان محلی بتوانند از ظرفیت معدنی وخیران منطقه در جهت تامین مشارکت روکش آسفالت محور بایگ استفاده کنند.
 

 سرویس‌دهی 1600 اتوبوس در شب‌های قدر

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد از سرویس دهی 1600 دستگاه اتوبوس به شهروندان همزمان با شب های قدر خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی مشهد، علی اصغر نیشابوری درباره سرویس دهی به شهروندان در شب های قدر اظهار کرد: همزمان با شب های قدر جمع زیادی از شهروندان برای شرکت در این مراسم معنوی به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند که در این زمینه سازمان اتوبوسرانی مشهد برنامه ریزی ویژه ای برای زائران انجام داده است.

 

شهرآرا؛

چراغ سبز پلیس به پخش جام جهانی در سینما

اواخر خرداد٩١ بود که برخي سينماها در تهران و مشهد مسابقات فوتبال يورو٢٠١٢ را به‌صورت زنده در سينماها نمايش دادند. استقبال مردم از اين ايده بسيار گسترده بود. دو سينما در شهر مشهد و تعدادي سينماي ديگر در تهران با پخش زنده اين مسابقات توانستند بليت‌هاي سالن را به‌صورت کامل به دوستداران فوتبال بفروشند تا خانواده‌ها بتوانند به‌صورت جمعي و در يک مکان عمومي فوتبال زنده ببينند. 

 

وعده‌‎های بی پایان برای مسکن مهر

«اگر همه سازمان‌هایی که مسئولیتی در ساخت مسکن مهر دارند به‌موقع عمل کنند، تا اوایل سال ١٣٩٠ همه واحدهای مسکونی این طرح تحویل می‌شوند. اگر همه زنجیره‌های این فرایند درست عمل کنند، برای اتمام این پروژه‌ در خراسان رضوی، به ٢ تا دو سال و نیم زمان نیاز است.» این بخشی از مصاحبه حسن قاسمی علی‌آبادی، مدیرکل وقت تعاون خراسان رضوی، با ایسناست، مصاحبه‌ای که در تیرماه ١٣٨٨ منتشر و در آن وعده داده شد تا دو سال دیگر پروژه مسکن‌‎ مهر به اتمام برسد. از آن زمان ٩ سال می‌گذرد و وعده‌‎ها درباره اتمام مسکن مهر هر سال از سوی متولیان ادامه دارد.
بر این اساس، روز گذشته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی بر لزوم اتمام باقی‌مانده‌‎های مسکن مهر تأکید کرد. این در حالی است که طی سال‌‎های اخیر، تاریخ‌‎های مختلفی برای اتمام این مسکن‌‎ها اعلام شده اما تاکنون هیچ‌کدام محقق نشده است. به عنوان مثال، محمدرضا اخوان، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی، در مهر ١٣٩۵ وعده داد مسکن‌‎های مهر این استان تا نیمه سال ١٣٩۶ به اتمام می‌رسد. همین مسئول بعد از محقق نشدن این وعده، در بهمن ١٣٩۶ باز هم قول داد که مسکن‌‎ مهر استان تا نیمه نخست ١٣٩٧ به اتمام برسند، وعده‌ای که براساس اظهار نظر مسئولان، در تحقق آن تردید‌‎هایی وجود دارد. با این حال، اگر هم وعده اتمام مسکن مهر تا پایان امسال محقق شود، نداشتن متقاضی یکی از مشکلاتی است که همچنان در این نوع مسکن‌‎ها وجود دارد. براساس آمارهای اعلام‌شده، بیش از ١٠ هزار مسکن مهر بدون متقاضی در خراسان رضوی وجود دارد که به رغم در نظر گرفتن شرایط آسان برای واگذاری آن‌‎ها، به دلیل نداشتنِ زیرساخت‌‎های لازم، افراد حاضر نیستند در آن‌ها سکونت کنند.

﷯ میزان پیشرفت مسکن مهر
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در جلسه شورای مسکن مهر استان بر لزوم برنامه‌ریزی برای افتتاح باقی‌مانده واحدهای مسکن مهر استان در سال ٩٧ بر اساس برنامه تأکید کرد.
محمد مقدوری با اشاره به تکمیل بخش عمده مسکن مهر مورد تعهد خراسان رضوی (١١٩ هزار واحد) در دولت تدبیر و امید‌ گفت: نباید تکمیل این پروژه بیش از برنامه زمان‌بندی‌‌شده به طول بینجامد. وی افزود: برای بهره‌برداری از آن، براساس برنامه‌ریزی‌‎های صورت‌گرفته، امسال باید کار به انجام رسد.
مقدوری با اشاره به اینکه حدود ٩۵ هزار واحد به انجام رسیده است اظهار کرد‌: باید تکلیف باقی‌مانده این واحدها سریع‌تر روشن شود. وی با بیان اینکه سال‌‎های متمادی، منابع کشور و آورده متقاضیان و سرمایه‌گذاران اعم از انبوه‌سازان و تعاونی‌‎ها در این پروژه درگیر شده است افزود: برای تعیین تکلیف این موضوع، باید هر‌‌چه زودتر به یک جمع‌بندی قطعی برسیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود انبوه سازان و تعاونی‌‎ها ظرف ٢٠ روز، برنامه اجرایی و جدول زمان‌بندی افتتاحیه‌‎های خود برای سال ٩٧ را تهیه، نهایی و به دبیرخانه شورا اعلام کنند. مقدوری تصریح کرد: به منظور تعیین تکلیف واحدهای مسکونی فاقد متقاضی نیز باید ساز و کار واگذاری آن‌ها به انبوه‌سازان متقاضی تدوین شود. وی تأکید کرد به منظور دستیابی به تصمیم کارشناختی و دقیق، جلسات هفتگی برگزار شود.

﷯ ٢٠ تا ٣٠ میلیون، آورده متقاضی
با این حال، دبیر انجمن انبوه‌‌سازان خراسان رضوی درباره اتمام مسکن مهر به شهرآرا گفت: حدود هشت هزار واحد مسکن مهر نیمه‌تمام در خراسان رضوی هست که در صورت برنامه‌ریزی مناسب، امکان اتمام آن‌‎ها وجود دارد.
نعمت‌ا... ظریف اظهار کرد: از بین واحدهای مسکن‌مهر باقی‌مانده، حدود سه هزار واحد کمتر از ٣٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. مقرر شده در صورتی که امکان تکمیل آن‌‎ها وجود نداشته باشد، از فهرست مسکن مهر خارج شوند. وی افزود: برای مابقی مسکن‌‎مهر نیز مبلغ وام سازنده‌‎ها افزایش یافته است. به این ترتیب، به سازندگان ۴٠ میلیون تومان وام همراه با ١٠ میلیون وام جعاله داده می‌شود تا مسکن‌‎ مهر را تکمیل کنند.
ظریف ادامه داد: با این حال، برای تکمیل واحدهای ناتمام مسکن‌مهر نیاز است متقاضیان برای هر واحد در مجموع ٢٠ تا ٣٠ میلیون تومان آورده ارائه کنند. اگر متقاضیان نتوانند آورده مورد‌نیاز را تأمین کنند، اتمام مسکن مهر تا موعد مقرر ممکن نخواهد بود. 
دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی تأکید کرد: تاکنون چند بار تاریخ‌‎های مختلفی برای اتمام مسکن مهر اعلام شده است اما به دلیل نبود شرایط لازم، هیچ‌کدام محقق نشده است. از این رو، اگر شرایط لازم فراهم نشود، امسال نیز پرونده مسکن مهر بسته نخواهد شد.
وی با بیان اینکه در ابتدای ساخت مسکن مهر قرار بود از هر متقاضی پنج تا شش میلیون تومان دریافت شود افزود: افزایش نرخ دلار و اجرای هدفمندی یارانه‌‎ها سبب شد هزینه اتمام مسکن مهر بیش‌ازحد افزایش یابد. دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی با بیان اینکه سه هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی فقط در شهر جدید بینالود وجود دارد ادامه داد: واحدهای زیادی نیز در مسکن مهر گلبهار بدون متقاضی هستند. از این رو، همراه با اتمام مسکن مهر، باید فکری هم برای حل مشکل سرمایه‌‎های زیادی که در مسکن‌‎ مهر بدون متقاضی مسدود شده است بشود. وی گفت: جانمایی نامناسب مسکن‌های مهر یکی از مهم‌ترین دلایل متقاضی نداشتن آن‌‎هاست.

انتهای پیام/