به گزارش صبح توس؛ یکی از اتفاقات اخیر در سطح شهر که اعتراض برخی از مردم را نیز به دنبال داشته است، افزایش مبلغ کرایه ناوگان اتوبوسرانی در شهر مشهد بود که از یکم اردیبهشت ماه سال 97 اجرایی شد.


کرایه هایی که از رقم 350 به 450 و از 400 در ناوگان خصوصی به مبلغ 500 تومان افزایش قیمت پیدا کرده است و علت اعتراضات نیز مواردی همچون سنگینی هزینه ها، عدم توان پرداخت توسط مردم است؛ مورد دیگری که در این افزایش قیمت باعث اعتراض و نارضایتی مردم شده این است که اگر فردی به هر دلیل من کارت همراه نداشته باشد، باید مبلغ 1000 تومان یعنی دو برابر کرایه واقعی و دریافتی از من کارت را به راننده بپردازد.

 

این درحالی است که در بسیاری از شهرهای پیشرفته جهان برای تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا، این خدمات رایگان یا با سوبسید بالا ارائه می‌شود.


برای روشن شدن این موضوع سراغ مسافران مسیر پر تردد وکیل آباد به حرم مطهر یعنی خط 12 رفتیم و با مردم در این خصوص صحبت کردیم.

یکی از مسافران مه محمدعلی برزگر نام داشت در خصوص افزایش کرایه اتوبوس ها در سال 97، اظهار کرد: هرسال بعد از تعطیلات نوروز متاسفانه افزایش نرخ کرایه اتوبوس ها توسط اتوبوسرانی اعلام می شود و بدون هیچ اطلاعی به مردم که این هزینه های اضافه کجا استفاده می شود این اتفاق رخ می دهد.



وی افزود: من سرپرست یک خانواده 5 نفره هستم که دو فرزند دانشجو و یک بچه مدرسه ای دارم، به غیر از همسرم که خانه دار است، جابجایی من و فرزندانم هر روز به وسیله اتوبوس است که با این وضعیت روزانه مبلغی بالغ بر 5 هزارتومان هزینه جابجایی ما می شود.



این شهروند مشهدی با اشاره به شغل خود و وضعیت درآمدی اش، گفت: در آمد خالص ماهیانه من ماهیانه 1 میلیون تومان است که با این اوصاف به صورت میانگین ماهیانه 150 هزارتومان از آن هزینه جابجایی می شود.

 

هزینه های اتوبوسرانی کجا مصرف می شود؟

وی تصریح کرد: یعنی من ماهیانه به شهرداری 150 هزارتومان پول می دهم اما سوال اینجاست که این هزینه ها واقعا صرف چه اموری می شود؟ آیا این هزینه ها صرف گسترش مسیر اتوبوس ها می شود؟
 


به سراغ یک نفر دیگر از مسافران این اتوبوس رفتیم و نظر او را در خصوص افزایش نرخ خدمات اتوبوسرانی جویا شدیم که در این خصوص اظهار کرد: این افزایش قیمت هر ساله اتفاق می افتد اما مهم ترین سوالی که در این خصوص وجود دارد این است که شهرداری هزینه ها را شفاف سازی کند که این نرخ بها به کجا می رود؟

 

1000 تومان ، جریمه نداشتن من کارت به دور از انصاف است

وی افزود: نکته دیگری که در سال جاری متفاوت است، ما بتفاوتی است که در صورت عدم پرداخت کرایه با من کارت به اتوبوسران داده می شود، این 500 تومان اضافه برای چه از مسافران دریافت می شود و طبق کدام قانون این مبلغ دریافت می شود؟

این مصوبه شورای شهر به دور از انصاف است.

 

تکلیف زائران چیست؟

این شهروند مشهدی تصریح کرد: عجیب تر این است که این خدمات برای زائران و افراد غیر مشهدی نیز یکسان است، حال سوال اینجاست که این زائر که من کارت ندارد چرا باید هزینه اضافی بپردازد، اگر من کارت تهیه کند که استفاده نمی کند، من کارت زائر نیز که هزینه ای بیش از قیمت از مسافر دریافت می کند و این ظلمی است که به زائران امام هشتم (ع) می شود.

 

حمل و نقل عمومی رایگان راه حل کاهش آلودگی هوا

این در حالی است که دولت آلمان در نظر دارد برای کاهش آلودگی هوا استفاده از وسایل نقلیه عمومی را رایگان کند.

وزیر حمل و نقل آلمان با اشاره به این موضوع که آلودگی هوا در کلان شهرهای آلمان رو به افزایش است و متعاقبا کاهش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی این تصمیم با حداکثریت آرا تصویب شد.

او افزود که بسیاری از مردم آلمان که خود وسیله نقلیه دارند با رایگان شدن وسایل نقلیه عمومی ترقیب خواهند شد تا با این وسایل سفر کنند.



بعد از شنیدن نظرات و سوالات مردم به سراغ رئیس سازمان اتوبوسرانی مشهد مقدس رفتیم و سوالات مردم را از او پرسیدیم.

اصغر نیشابوری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به افزایش قیمت کرایه اتوبوس ها، اظهار کرد: علت افزایش بهای اتوبوس ها افزایش حقوق و دستمزد، بهره برداری از ناوگان و قطعات یدکی مورد نیاز برای اتوبوس ها است و این اتفاق جدیدی نیست زیرا مصوب شده در هیئت وزیران می باشد لذا هرساله افزایش بهای خدمات حمل و نقل عمومی را داشته ایم.

 

وی افزود: در خصوص پرداخت بهای نقدی خدمات و مابتفاوت 500 تومانی این هزینه، از سال 90 که پرداخت الکترونیکی در مشهد کلید خورد پرداخت نقدی ممنوع بود و اگر راننده ای دریافت نقدی داشت متخلف بود.

 

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد با بیان اینکه عدم دریافت بهای نقدی گاهی اوقات مشکلاتی را از قبیل عدم شارژ من کارت و... همراه داشت، گفت: بعد از این مشکلات پرداخت بهای نقدی مصوب شد که پرداخت هزینه با من کارت 300 تومان و پرداخت نقدی 500 تومان مصوب شد؛ البته در همان وقت نیز ما از شهروندان خواستیم تا پرداخت نقدی نداشته باشند.

 

وی ادامه داد: متاسفانه اتفاقی که افتاد درصد پرداخت الکترونیکی کاهش یافت و شورای شهر نیز با افزایش نرخ بها مثلا 750 یا 800 تومان را نمی پذیرفت زیرا مشکل پول خورد و الباقی پرداخت هزینه توسط اتوبوس را به چالش تبدیل می شد.

نیشابوری با بیان اینکه تاکید سازمان اتوبوسرانی از سال 94 همان مبلغ 1000 تومان بود، بیان کرد: این افزایش بها در برخی شهرها با مبالغی همچون 700 تومان رخ داده بود اما بعد از مدتی مصوبه به شورای شهر مذکور بازگشته و اصلاح شده بود لذا ما از تجربه سایر شهرها استفاده کردیم.

 

شهروندان پرداخت نقدی نداشته باشند

وی تصریح کرد: پرداخت نقدی نه به نفع شهروندان است و نه به نفع سازمان اتوبوسرانی زیرا از طرفی کمک به هزینه خانوار می باشد و از طرف دیگر موجب دقیق تر شدن حساب سازمان اتوبوسرانی و ارائه خدمات بهتر به شهروندان کی شود.

 

گزارش: حسین حقی

انتهای پیام/