به گزارش صبح توس؛ توسعه خراسان رضوی به راهکارهای 25 ساله نیاز دارد، 4 بار کلنگ زنی نیروگاه سبزوار!، سایه سنگین دلار بر لوازم خانگی، مطالبات سه‌گانه از آقای معاون اول، توسعه نامتوازن سایراستان‌ها عامل حاشیه‌نشینی مشهد، مطالبات سه‌گانه از آقای معاون اول، بخشی از مهم‌ترین سرفصل‌های خبری رسانه‌های امروز استان است که در بسته خبری پیش رو نیم نگاهی به مهم‌ترین قسمت‌های آنان شده است.

 

خراسان؛

توسعه خراسان رضوی به راهکارهای 25 ساله نیاز دارد

معاون اول ریاست جمهوری با اشاره به این که کلان شهر مشهد بیش از 3.5 میلیون نفر جمعیت دارد و سالانه پذیرای حدود 30 میلیون نفر زائر است، تامین آب شرب در این کلان شهر را موضوعی پراهمیت ارزیابی و اظهار کرد: باید برای مسائل اصلی استان های شرق کشور و به خصوص استان خراسان رضوی تدابیر جدی بیندیشیم و برای توسعه این استان ها راهکارهای بلند مدت 25 ساله تهیه و عملیاتی شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، عصر سه شنبه، جلسه دیدار نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی با معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. اسحاق جهانگیری در این جلسه  به ضرورت تمرکز زدایی از نظام مدیریتی کشور اشاره کرد و افزود: برای اداره کشور بزرگی مثل ایران، اصلاحات جدی در نحوه اداره و مدیریت کشور لازم است و موضوع واگذاری اختیارات به مدیران مناطق باید مورد توجه باشد. جهانگیری در ادامه صحبت هایش مسئله کمبود آب را از اصلی ترین محدودیت های کشور در مسیر توسعه برشمرد و با اشاره به اظهارات نمایندگان مردم استان خراسان رضوی مبنی بر مشکلات کمبود آب در این استان خاطر نشان کرد: متاسفانه امروز مسئله محدودیت منابع آب تقریباً مشکل همه استان ها و مناطق کشور است و باید به دنبال راهکارهایی نظیر انتقال آب از دریا و اجرای طرح هایی در زمینه افزایش بهره وری از منابع آب باشیم. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به انجام برخی سرمایه گذاری های بخش خصوصی در استان های کرمان و یزد برای انتقال آب از خلیج فارس در بخش معادن در این دو استان، تصریح کرد: باید بپذیریم که مسئله کمبود آب می تواند آینده ایران را به خطر بیندازد و در برخی استان ها راهی جز انتقال آب از دریا وجود ندارد. جهانگیری افزود: دولت پروژه برقی کردن قطار تهران ـ مشهد را با جدیت دنبال کرده و تسهیلات مالی این پروژه از طریق فاینانس تامین شده و به زودی وارد مرحله اجرا خواهد شد. 

طرح شرکت سرمایه گذاری عمران استان تهیه می شود 

استاندار خراسان رضوی نیز در این باره گفت :طی این جلسه پیشنهادی مبنی بر راه اندازی صندوق شرکت توسعه عمران استان مشابه آن‌چه در کرمان انجام شده است ، مطرح شد تا با کمک بخش دولتی و خصوصی این شرکت راه اندای شود. وی بیان کرد :با ترکیب و تجمیع ظرفیت این بخش ها در قالب این صندوق، می توان از ظرفیت و توان آن‌ها برای تسریع و تکمیل و اجرای طرح های توسعه ای استان استفاده کرد که مقرر شد طرح آن تهیه ،بررسی و ارائه شود. وی با بیان این‌که در این جلسه مباحث مختلفی از سوی نمایندگان مطرح شد ، افزود: عمده مسائل طرح شده در حوزه آب بود از جمله موضوع انتقال آب از دریای عمان که امری اجتناب ناپذیر است و اجرای آن با مشارکت بخش خصوصی قابل تحقق است. وی گفت : مرمت قنوات، سدها و وضعیت آب های مرزی استان ، چالش های حوزه کشاورزی و افزایش بهره وری آب در این حوزه، ضرورت توسعه انتقال آب با لوله و گسترش شیوه های نوین آبیاری ، اصلاح روش‌ها  و شیوه‌های کشت ،انجام تصفیه خانه های شهری و اصلاح شبکه های پایاب سدها از دیگر موضوعاتی بود که طرح و بررسی شد. وی ادامه داد : موضوع  تقسیمات کشوری و ارتقا ی برخی از بخش ها و شهرها و تبدیل دو منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و سرخس به منطقه آزاد از دیگر حوزه‌هایی بود که مورد پیگیری و طرح در این جلسه قرار گرفت.  رشیدیان افزود: در حوزه کمبود تخت های بیمارستانی و ضرورت حمایت دولت از خیران حوزه های سلامت و آموزش و پرورش به عنوان دو حوزه مهم تاکید شد. رشیدیان تصریح کرد:  موضوع حاشیه نشینی و توسعه اشتغال در روستاها و مسائل روستایی برای جلوگیری از مهاجرت نیز در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آب ، حمل و نقل عمومی مشهد پروژه های ریلی و جاده‌ای استان مهم‌ترین موضوعات جلسه

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که در جلسه مشترک نمایندگان و استاندار با معاون اول رئیس جمهور، 14 نماینده حاضر در دوبخش به بیان نظرات و درخواست‌های خود در باره مسائل کلان استان و موضوعات حوزه های انتخاباتی شان پرداختند، اظهار کرد:در بخش موضوعات کلان استان درباره ضرورت تمرکز زدایی از ساختار اجرایی کشور برای اداره بهتر استان ها ،مسئله بحران آب ،بودجه زیارت ،سهم دولت در حمل و نقل عمومی مشهد ،راه های ریلی و جاده ای استان و مشکلات موجود در طرح جامع صحبت شد .

رضا شیران خراسانی توضیح داد :برای مهار آب های مرزی به خصوص در کلات و سرخس به یک اقدام مشترک و دقیق نیاز داریم چراکه بیش از 85 میلیون متر مکعب از روان آب های استان از کلات و سرخس 

وارد ترکمنستان می شود درحالی که بهره برداری ما از سد دوستی حدود 75 میلیون متر مکعب است همچنین بخش زیادی از آب تولیدی در شبکه توزیع و لوله ها به دلیل فرسودگی هدر می رود . وی ادامه داد:ضرورت استفاده از ظرفیت بازچرخانی آب به ویژه در حوضه آبریز کشف رود نیز مطرح شد که نیازمند تامین مالی از سوی دولت است .این نماینده مجلس با بیان این که افق زیارتی مشهد ورود سالانه 40 میلیون زائر و مسافر در سال است ، افزود:از این منظر نیازمند نگاه ملی به مشهد هستیم و در این مسیر اختصاص بودجه زیارت می تواند موثر واقع شود . البته در همین زمینه نقدی هم بر عملکرد شورای عالی شهرسازی مطرح شد که در طرح جامع از عرض معابر شهری در مشهد کاسته است حال آن که نیاز مشهد به چیزی غیر از این برنامه ریزی است . شیران تاکید کرد :پیگیری پرداخت سهم دولت در حمل و نقل عمومی هم از دیگر مطالب مطرح شده توسط نمایندگان بود و پس از آن هم ضرورت اجرای سریع تر برقی سازی قطار مشهد- تهران ،مشهد- گرگان و مشهد- زاهدان و همچنین توسعه راه های جاده ای استان مطرح شد . وی اضافه کرد :برای اجرای بهتر پروژه های کلان در استان پیشنهاد شد شرکتی مشابه شرکت عمران کرمان در خراسان رضوی نیز با مشارکت فعال بخش خصوصی ایجاد شود. برای شروع نیز بهره برداری از معادن سنگ آهن خواف پیشنهاد شد تا در ادامه پروژه هایی مثل انتقال آب نیز توسط این شرکت اجرایی شود . شیران تاکید کرد: این پیشنهاد با استقبال معاون اول رئیس جمهور مواجه و مقرر شد تا استاندار شالوده اصلی شرکت را طراحی کند و دیگر پیشنهادها نیز در کمیته ای با حضور استاندار ،رئیس مجمع نمایندگان و آقای ویسه دستیارمعاون اول پیگیری شود. 

تشکیل کارگروه پیگیری درخواست های نمایندگان استان

در ادامه برای جویا شدن درخواست های مطرح شده توسط نمایندگان استان و وعده های معاون اول رئیس جمهور، با عبدا... حاتمیان، نماینده مردم درگز و نایب رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت و گو کردیم. حاتمیان در این باره گفت: نمایندگان خراسان رضوی در گفته هایشان مشکلات و مسائل اساسی مربوط به حوزه های خود را بیان کردند و در نهایت نیز جمع بندی از موضوعات کلی استان ارائه شد.

وی ادامه می دهد: موضوعاتی از قبیل حل مشکلات تامین آب استان و مشهد، برقی سازی قطار تهران مشهد و چندی دیگر از مسائل و مشکلات استان مطرح شد. همچنین با توجه به این که سر حلقه اشتغال در روستاهای استان خرید دام است که نیاز است مشکلات در این زمینه به صورت ویژه برطرف شود، یکی دیگر از خواسته های نمایندگان از جهانگیری، تخصیص اعتبارات توسعه روستایی به خرید دام سبک و سنگین بود.

حاتمیان می افزاید: یکی دیگر از موارد مطرح شده در این جلسه، ایجاد خط راه آهن 171 کیلومتری از سلطان آباد سبزوار تا ترکمنستان از مسیر قوچان و درگز و لطف آباد بود که این مسیر دسترسی ترانزیتی را از 470 کیلومتر، به میزان حدود 300 کیلومتر کاهش می دهد.

 

مافیای اقتصادی پشت جنجال سازی های حذف آزمون سمپاد

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: یک مافیای بزرگ اقتصادی پشت جنجال سازی ها به دلیل حذف آزمون سمپاد قرار دارد. به گزارش «خراسان رضوی»، قاسمعلی خدابنده در اولین جلسه شورای انجمن اولیا و مربیان استان که روز گذشته در محل اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، اظهار کرد: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، وزارتخانه تصمیم گرفت آزمون‌های ورودی «سمپاد» را حذف کند و دیدیم که بعد از این اقدام، چه جنجالی در کشور برپا شد و حتی 160 نماینده مجلس در بیانیه ای از رئیس جمهور محترم تقاضا کردند این آزمون دوباره به چرخه آموزش و پرورش برگردد. وی افزود: در این زمینه باید گفت یک مافیای بزرگ اقتصادی پشت این قضیه وجود دارد که کار را بسیار سخت می کند، به همین دلیل است که آموزش و پرورش برای تحقق این سند نیاز به همکاری و همیاری خانواده‌ها دارد.خدابنده در بخش دیگری از این جلسه به نقش خانواده ها در تربیت دانش آموزان اشاره کرد و گفت: این نکته قابل تامل است که آموزش و پرورش برای تربیت بچه ها به کمک خانواده ها آمده و به همین دلیل است که دو نهاد «خانواده» و «آموزش و پرورش» باید همکاری کاملی با هم داشته باشند.وی افزود: باید از کشورهایی که آموزش و پرورش نقش واقعی خود را در آن پیدا کرده است، الگو برداری کنیم و خود را به این موضع نزدیک کنیم و وقتی این موضوع تحقق یافت، می توان گفت آموزش و پرورش نقش خود را در توسعه پایدار کشور ایفا کرده است و این مهم، به همکاری نزدیک آموزش و پرورش و انجمن اولیا و مربیان نیاز دارد.خدابنده همچنین فعالیت بیشتر انجمن های اولیا ومربیان را در گِرو تمرکز زدایی از آموزش و پرورش و کانون و محور قرار دادن مدیران مدارس دانست و گفت: با این اقدام انجمن اولیا و مربیان هم پررنگ تر و محوری تر خواهد شد.

 

ترافیک بولوار جانباز زیر بار وعده ها

تقاطع غیر هم‌سطح جانباز – آزادی که در 20 مهر سال 93 به بهره برداری رسید، قرار بود گره گشای بار ترافیکی بولوار جانباز باشد اما برخلاف انتظار به یکی از گره های کور ترافیکی در این منطقه تبدیل شد. از یک سال قبل بود که میزان ترافیک قابل توجه  این منطقه بالاخره سکوت مسئولان را شکست. 15 دی سال 94 بود که سرهنگ «حمیدرضا گرایلی» رئیس پلیس راهور استان با ارائه طرحی در این خصوص اعلام کرد: «بهترین راه حل برای رفع مشکل ترافیک تقاطع بولوار جانباز و شهیدفرامرز عباسی، برداشتن چراغ و مسدود کردن چهارراه است زیرا خودروهایی که مستقیم تردد می کنند مشکل نخواهند داشت و خودروهایی که از بولوار شهید فرامرزعباسی شمالی می آیند، می توانند از دوربرگردان استفاده کنند و به ادامه بولوار شهیدفرامرزعباسی یا جانباز وارد شوند.»

مهر سال 95 نیز «مهدی امامی میبدی» مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد در گفت وگو با خراسان رضوی اعلام کرد: «هم اکنون و تا سه سال آینده هیچ طرح کوتاه مدتی در این منطقه اجرا نخواهد شد زیرا هر طرح کوتاه مدتی که بخواهد در این منطقه برای رفع ترافیک انجام شود، روی شریان های دیگر بولوارهای جانباز و شهید فرامرز عباسی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

  بنابراین وضعیت موجود تا تصویب و اجرای طرح های بلند مدت ترافیکی در این تقاطع که در حال بررسی است، حفظ خواهد شد.» با این حال به فاصله چند روز بعد و در 23 آبان همان سال، وی در گفت وگوی دیگری با خبرنگار ما از در دستور کار بودن اقداماتی جدید برای کاهش میزان ترافیک در این بولوار خبر داد و اعلام کرد: «برای این مهم از بین چندین گزینه، یکی از دو گزینه  ای را که از نظر امتیاز تخصصی ترافیکی بیشترین احتمال را دارند، اجرایی خواهیم کرد. در اقدام اول می توانیم سه راه ساجدی را به سیستم فرماندهی ترافیکی مجهز و تقاطع فرامرز و بهاران را مسدود کنیم. در مرحله دوم می توانیم مقابل بازار میادین میوه و تره بار در بولوار جانباز دو دوربرگردان ایجاد کنیم تا رانندگانی که از فرامرز تردد می کنند، پس از دور زدن از طریق دور برگردان به بولوارهای ساجدی یا بهاران وارد شوند و رانندگانی که قصد ورود به فرامرز را  از طریق بهاران دارند نیز از طریق دور زدن از زیر پل جانباز وارد بولوار فرامرز شوند.» وی در آن گفت وگو در خصوص زمان تعیین تکلیف وعده های یاد شده نیز بیان کرد: تا یک سال آینده این مسئله تعیین تکلیف می شود. این موضوع در کمیته های تخصصی در دست بررسی است و پس از طرح در شورای فنی ترافیک، طرح نهایی در مرحله دوم تهیه و تکلیف این مسئله در نهایت تا یک سال آینده مشخص می شود.»

تغییری در ترافیک ایجاد نشده

با گذشته شش ماه از پایان وعده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک همچنان مشکل گره ترافیکی تقاطع جانباز – فرامرز حل نشده است و در ساعت های ابتدایی روز، هنگام تعطیلی ادارات و مدارس و در ساعاتی از شب شاهد ترافیک شدید خودروهایی هستیم که اغلب به قصد عبور از تقاطع غیرهم‌سطح جانباز – آزادی، از بولوار جانباز تردد می کنند.

یکی از کسبه تقاطع در این خصوص به گزارشگر ما می گوید: اتفاق خاصی نیفتاد و هنوز هم همان وضعیت سابق است، صبح و ظهر و شب با بار ترافیکی در این منطقه رو به رو هستیم و خبری هم از اصلاح اوضاع نیست.

وی ادامه می دهد: قرار بود چهارراه را مسدود کنند اما فقط روی دوربرگردان قبل از چهارراه دو بلوک بزرگ سیمانی گذاشتند تا خودروهایی که از شهید ساجدی وارد جانباز می شوند و می خواهند از این دوربرگردان عبور کنند و به سمت میدان جانباز بروند، ترافیک را تشدید نکنند اما همین خودروها حالا از سر چهارراه دور می زنند و باز هم اتفاقی در اصل ماجرا نیفتاده است.

پشت ترافیک صبح و در زمان انتظار خودروهایی که از انتهای بولوار ساجدی در انتظار روزنه ای برای ورود به بولوار جانباز هستند، با یکی از راننده های عبوری گفت وگو می کنم. «عباس نیا» می گوید: چاره ای ندارم و باید هر روز سه نوبت رفت و برگشت از این مسیر عبور کنم چون محل کارم در بولوار فرامرز عباسی است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای تسهیل در عبور و مرور و تردد روان تر در این مسیر می گوید: فکر نمی کنم اتفاق خاصی افتاده باشد، اگر هم اقدامی شده باشد من متوجه نشدم چون واقعا ترافیک تغییری نکرده است.

ایجاد تقاطع، مسدودسازی دوربرگردان و اصلاح در شبکه معابر

برای اطلاع از اقدامات انجام شده و برنامه های پیش روی سازمان ترافیک در این خصوص، با مدیرعامل سازمان ترافیک مشهد تماس می گیریم اما موفق به گفت وگو با دکتر امامی نمی شویم. «مجید بخت آزما» سخنگوی این سازمان در پاسخ به پرسش های گزارشگر ما می گوید: یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه ایجاد تقاطع در جانباز 7 است، ضمن این که شبکه معابر ضلع جنوبی بولوار جانباز نیز به هم پیوسته شده است.

وی ادامه می دهد: در ضلع جنوبی بولوار جانباز یک کال قرار داشت که دسترسی دو طرف کال باعث می شد مردم برای تردد وارد بولوار جانباز شوند، برای همین روی کال در دو مسیر پوشانده شد تا مردم به سمت شبکه تردد جانباز کشانده نشوند و از شبکه های فرعی انتخاب مسیر کنند.

وی می گوید: علاوه بر اقدامات انجام شده، در شبکه های دسترسی ضلع جنوبی جانباز هم اصلاحاتی انجام شد تا تردد با سهولت بیشتر انجام شود و نیاز به ورود مردم به بولوار جانباز نباشد.

سخنگوی سازمان ترافیک شهرداری مشهد می افزاید: مسدودسازی دوربرگردان قبل از تقاطع جانباز – فرامز نیز اقدام دیگری بود که در این زمینه انجام شد.

برنامه های گسترده؛ بدون فهرست، بدون اعلام زمان اجرا

بخت آزما در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اقدامات انجام شده همچنان ترافیک سنگین در مسیر یاد شده در جریان است، می گوید: نسخه بولوار جانباز نیز همانند خیابان راهنمایی است، یعنی در گذشته با تعدد مراکز تجاری در این بولوار مواجه نبودیم اما وجود این مراکز هم اکنون باعث افزایش ترددها شده، ضمن این که انتقال ساختمان مرکزی دادگستری استان به انتهای بولوار ساجدی نیز در افزایش بار ترافیکی تقاطع یاد شده موثر بوده است.

وی در خصوص برنامه های پیش رو برای حل مشکل ترافیکی این مسیر نیز اظهار می کند: برنامه های بلندمدتی در این زمینه در حال تدوین و اصلاح است و برای این مهم در حال بررسی گزینه های فراوانی هستیم.وی بدون اشاره به فهرست برنامه های یاد شده می گوید: هم اکنون بررسی برنامه ها توسط مشاور در دست اقدام است و زمان قطعی نهایی شدن برنامه ها هنوز مشخص نیست. 

 

4 بار کلنگ زنی نیروگاه سبزوار!

پروژه نیروگاه 546 مگاواتی سیکل ترکیبی سبزوار  عمری بیش از 10 سال داردو از سال 86 تا 91 به طور متوالی  چهار بار از سوی مسئولان کلنگ زنی شده ولی تاکنون هیچ کدام ازاین کلنگ زنی ها به ثمر ننشسته و قرار است باز هم امسال این پروژه برای پنجمین بار کلنگ‌زنی شود.

 به گزارش خراسان رضوی، زمین نیروگاه 546 مگاواتی در حدود 20 کیلومتری شهرستان سبزوار و 50 کیلومتری شهرستان داورزن قرار دارد که از سال 86 تاکنون فقط یک تابلوی مشخص‌کننده مکان نیروگاه نصب‌شده و هیچ‌گونه اقدام دیگری برای احداث انجام‌نشده است.

 اعلام 2 تاریخ برای کلنگ زنی نیروگاه سبزوار در سال گذشته و دیگر هیچ!

رمضانعلی سبحانی فر، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان سبزوار به مناسبت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی از کلنگ زنی پروژه نیروگاه 546 مگاواتی سبزوار با حضور وزیر نیرو در ایام دهه فجر خبر داده بود که اجرایی نشد. وی همچنین در دیدار با مردم سبزوار در تاریخ 18 اسفندماه سال گذشته تاریخ کلنگ زنی پروژه نیروگاه 546 مگاواتی سبزوار را سه‌شنبه 22 اسفندماه سال گذشته اعلام کرده بود که به دلیل همزمانی با استیضاح سه وزیر لغو شد و به اوایل امسال موکول شد. این دو تاریخ کلنگ زنی در سال گذشته در کانال تلگرامی و اخبار حسین مقصودی دیگر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز اعلام‌شده بود.

سال91 نیروگاه 546 مگاواتی سبزوار در ردیف اولویت‌بندی وزارت نیرو قرارگرفت

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی  بابیان این که پروژه نیروگاه 540 مگاواتی سبزوار از سال 91 به‌صورت جدی پیگیری شده است، افزود: قرارداد راه‌اندازی این نیروگاه در سال 91 میان وزارت نیرو و سرمایه‌گذار منعقد شد و موافقت‌های اولیه با سرمایه‌گذار انجام‌شده بود ولی به دلیل اولویت‌بندی‌ها اجرایی نشد. رمضانعلی سبحانی فر افزود: در سال 94 موضوع نیروگاه سبزوار در ردیف اولویت‌بندی وزارت نیرو قرار گرفت و با پیگیری‌های متعدد در سال 95 موافقت صندوق توسعه ملی برای اختصاص تسهیلات صادر شد. وی بیان کرد: در روزهای پایانی سال گذشته قرار بود که با حضور وزیر نیرو فعالیت نیروگاه سبزوار اجرایی شود ولی به دلیل فشردگی فعالیت‌ها و برگزاری جلسه هیئت دولت امکان سفر وزیر به سبزوار فراهم نشد. نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کلنگ زنی پروژه نیروگاه 546 مگاواتی سبزوار به امسال موکول شد و امیدواریم به‌زودی شرایط سفر وزیر نیرو به این شهرستان فراهم شود. 

سبحانی فر پروژه نیروگاه را یکی از مطالبات چندین ساله مردم سبزوار اعلام کرد و گفت: این نیروگاه با سرمایه‌گذاری حدود 270 میلیون یورو معادل یک هزار و 500 میلیارد تومان و ظرفیت اشتغال‌زایی برای حدود 400 نفر اجرایی می‌شود. وی در خصوص مصرف زیاد آب نیروگاه‌ها و وجود پدیده خشکسالی در سبزوار، افزود: آب موردنیاز نیروگاه 546 مگاواتی به‌وسیله سیستم‌های جدید فناوری پیشرفته و با مصرف کمتر از 30 لیتر آب تأمین می‌شود.

 کلنگ زنی پروژه نیروگاه سبزوار 

تا 2 هفته دیگر!

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز با اشاره به برگزاری نشست اخیر به همراه استاندار خراسان رضوی و دیگر مسئولان استانی با وزیر نیرو در خصوص پیگیری مشکلات کلنگ زنی نیروگاه 546 مگاواتی سبزوار، گفت: در این نشست مقرر شد که تا دو هفته آینده اگر سفر دولت به خراسان رضوی قطعی شود، جزو مصوبات سفر باشد که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نیرو نیروگاه 546 مگاواتی سبزوار کلنگ زنی شود. حسین مقصودی افزود: اگر سفر دولت به خراسان رضوی لغو شود، وزیر نیرو به همراه استاندار خراسان رضوی برای کلنگ زنی نیروگاه حضور می‌یابد.  عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی همچنین در خصوص تأخیر زمان کلنگ زنی این پروژه، بیان کرد: در سال گذشته قرار بود که مراسم کلنگ زنی برگزار شود که به دلیل همزمانی با استیضاح سه وزیر و حضور نمایندگان مردم سبزوار در جلسات استیضاح لغو شد.

وی با بیان این که پروژه نیروگاه 546 مگاواتی سبزوار از سال 86 تا 91  چهار بار از سوی مسئولان دولت های گذشته کلنگ زنی شده است، ادامه داد: این پروژه در دوره مجلس هفتم در منطقه استیر سبزوار کلنگ زنی شد ولی به دلیل اختلاف میان نمایندگان مردم سبزوارتاکنون بی‌نتیجه رهاشده است.

 مشارکت 30 درصدی بخش خصوصی و 70 درصدی دولت در پروژه نیروگاه

فرماندار داورزن نیز دراین‌باره گفت: زمین نیروگاه سیکل ترکیبی 546 مگاواتی سبزوار در محدوده 50 کیلومتری شهرستان داورزن قرارگرفته است. رضا فلاحی بابیان این که هم اکنون اشتغال 70 درصد جمعیت داورزن وابسته به کشاورزی است که با توجه به تغییر اقلیم آب‌وهوا و کمبود آب باید با تأمین بسترهای مناسب به سمت صنعتی شدن منطقه حرکت شود، افزود:  احداث این نیروگاه توسعه منطقه به خصوص توسعه صنعتی شهرستان داورزن را به دنبال دارد. وی ادامه داد: این پروژه قراراست با مشارکت 30 درصدی بخش خصوصی (شرکت افق توسعه انرژی خلیج‌فارس وابسته به بنیاد تعاون ناجا) و 70 درصدی دولت اجرایی شود. فرماندار داورزن بیان کرد: با توجه به این که داورزن در حوزه صنعت توسعه‌نیافته راه‌اندازی این نیروگاه کمک به سزایی در حوزه تأمین زیرساخت‌های توسعه این شهرستان می‌کند. فلاحی تصریح کرد: برق تولیدی این نیروگاه سیکل ترکیبی برای نیاز سبزوار بزرگ و صنایع مختلف در سطح منطقه است و انرژی مازاد به سایر استان‌های کشور منتقل می‌شود.

 

افزایش ارتفاع گنبد حرم مطهر رضوی دردست مطالعه است

معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی گفت: بلندتر شدن گنبد حرم امام رضا (ع) به طور یقین انجام می‌شود  اما انجام آن در دست مطالعه است. به گزارش ایسنا، سید خلیل منبتی با اعلام این خبر گفت: هم اکنون ابعاد انجام این اقدام توسط مهندسان آستان قدس رضوی در دست مطالعه است. 

وی با اشاره به این که حریم منظری حرم به دلیل ساخت و سازهای اطراف آن، تحت شعاع قرار گرفته است، افزود: بلندتر شدن گنبد باید بررسی شود  زیرا با بلندتر شدن آن، هماهنگی گلدسته‌ها نباید از بین برود. منبتی درباره ایجاد سایه‌بان در صحن‌های حرم گفت: تاکنون شرکت‌های زیادی طرح‌های خود را درباره صحن‌های حرم به ویژه صحن جامع ارائه کردند که بعید نیست این موضوع در سال ۹۷ اجرایی شود.

 

شهرآرا؛

سایه سنگین دلار بر لوازم خانگی

در بازار همه می‌نالند، از تولیدکننده و فروشنده گرفته تا مصرف‌کننده. اگر تا پیش از این گلایه‌ها از کاهش قدرت خرید مردم و کسادی بازار و تعطیلی یکی پس از دیگری کارخانه‌های تولیدی بود، امروز شاخ و شانه کشیدن دلار و التهاب مسری آن هم اضافه شده است. 
بازار لوازم خانگی یکی از آن‌هاست که خیلی  زود به تلاطم‌های بازار ارز واکنش نشان داد: رکودی بیش از آنچه بازار لوازم خانگی معمولا در دو ماه ابتدایی سال تجربه می‌کند. شوک ارزی به بازاری که ١٠٠ درصد به قیمت دلار وابسته است، چه آن‌ها که کالای نهایی وارد می‌‌کنند و چه مونتاژکارهایی که قیمت قطعات اولیه محصولاتشان به صورت مستقیم به نرخ دلار وابسته است، قدرت هرگونه تصمیم‌گیری و اقدامی را از آن گرفته است.
تولیدکننده‌ها دست نگه داشته‌اند و خرید مواد  اولیه خود را به تعویق انداخته‌اند، فروشندگان با کم کردن تخفیف‌های قبلی سعی دارند از میزان ضرر خود بکاهند و مصرف‌کنندگان به‌ویژه آن‌ها که قصد دارند تا قبل از ماه رمضان زندگی مشترک خود را شروع کنند تکلیفشان را نمی‌دانند. 
این گزارش میدانی حاصل گشت‌وگذار  خبرنگار شهرآرا در یکی از قدیمی‌ترین بازارهای لوازم خانگی مشهد پس از طوفان دلاری روزهای اخیر است.
� 
کاهش تخفیف‌ها
بازار در خواب بهاری فرو رفته است. مغازه‌ها تازه  کرکره‌ها را بالا زده‌اند و پشت ویترین مغازه‌ها خالی از تماشاچی است. پیش از عید سر‌شب‌ها دو طرف همین خیابان غلغله بود جوری که اگر در پیاده‌روها سوزن می‌انداختی به زمین نمی‌رسید اما حالا خبری از آن شور و هیاهوی خرید نیست. بخشی از آن طبیعی است. علی محمدی فروشنده لوازم خانگی سه برند مشهور خارجی است. پشت دخل مشغول بالا و پایین کردن فاکتورهای شب قبل است. می‌گوید: «همیشه برج ٢ و ٣ بازار خبری نیست ولی امسال دیگر نوبر است. بازار سنگین شده است. پارسال این موقع روزی حداقل ١٠ دستگاه تلویزیون می‌فروختیم. الان خیلی بشود، روزی یکی یا دوتا. مردم می‌آیند نگاه می‌کنند. قصد خرید هم دارند اما نمی‌دانند باید صبر کنند تا قیمت‌ها پایین بیاید یا اینکه زودتر بخرند که از این گران‌تر نشود.» 
او اضافه می‌کند: «افزایش قیمت نداشته‌‌ایم. فقط در  حد ۵ تا ۶ درصد از تخفیف‌های قبل کم کرده‌‌ایم، آن هم برای اینکه چاره‌‌ای نداریم. قیمت‌ها واقعی‌تر شده است اما فروش نداریم.»
� 
افزایش قیمت از ١٠ تا ٣٠ درصد
سعید احمدی‌ مدیر فروش یک فروشگاه بزرگ و لوکس  است. او نمایندگی یک برند کره‌ای را دارد که در داخل مونتاژ می‌شود. دو طرف یخچال‌های سایدبای‌ساید کنار دیوارها جا گرفته‌اند و در وسط، ماشین‌های ظرف‌شویی و لباس‌شویی. احمدی درباره تأثیر نوسانات دلار بر بازار لوازم خانگی می‌گوید: «تأثیر نرخ ارز بیشتر بر میزان فروش بوده‌ است. قیمت‌ها تغییر کرده است ولی نه خیلی، در حد ١٠ درصد، آن هم به این علت که کارخانه جنس نمی‌دهد و دست نگه داشته‌ است. هرچه می‌فروشیم از جنس‌های انبار و ویترین خودمان است. درست است که محصولات ما داخل تولید می‌شوند اما به هر حال قطعات آن‌ها با دلار مبادله‌ای از خارج وارد می‌شوند. البته شرکت هنوز خریدی با دلار جدید نداشته است ولی بالاخره مجبور است با این دلار قطعات بخرد. افزایش قیمت‌ها یکی دو ماه دیگر خودش را نشان می‌دهد.»
علی وکیلی نیز مدیر فروشگاه دیگری در حوزه لوازم  خانگی مونتاژی است. او می‌گوید: «تقریبا ١۵ درصد و در بعضی برندها هم تا  ١٩ درصد افزایش داشته‌ایم. البته این درصد بازاری است. اگر بخواهی بانکی حساب کنی، ٣٠ درصد به قیمت‌ها اضافه شده است. تازه الان خریدهای قبل است. قدرت خرید مردم کمتر شده‌ است. تا قبل از نوسانات دلار فروش بهتر بود. الان بازار خوابیده است.

 

مطالبات سه‌گانه از آقای معاون اول

پس از طرح برخی مسائل درباره مشکلات حوزه‌های انتخابیه از سوی اعضای مجمع نمایندگان خراسان رضوی، معاون اول رئیس‌جمهور نیز در سخنانی ایجاد هماهنگی، همسویی و اراده‌ای واحد در کشور را برای حل مشکلات اصلی ضروری دانست و تأکید کرد: امروز راه‌کارهای فنی برای حل مسائل و مشکلات اصلی کشور راهکارهایی مشخص است و آنچه می‌تواند زمینه حل چالش‌های اصلی کشور را فراهم کند عزم جمعی و وفاق ملی است ضمن آنکه ایران ظرفیت و توانایی‌های فراوانی برای غلبه بر 
مشکلات دارد.
اسحاق جهانگیری همچنین ارتباط بهتر قوای سه‌گانه و به‌خصوص دولت و مجلس را تسهیلگر انجام امور اجرایی کشور برشمرد. ضرورت تمرکززدایی از نظام مدیریتی کشور از دیگر مسائلی بود که وی در این دیدار دو‌ساعته به آن اشاره کرد و افزود: برای اداره کشور بزرگی مثل ایران اصلاحات جدی در نحوه اداره و مدیریت کشور لازم است و موضوع واگذاری اختیارات به مدیران مناطق باید مورد توجه باشد.
﷯ 
آب، اصلی‌ترین محدودیت در مسیر توسعه
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، وی در بخشی از این دیدار مسئله کمبود آب را از اصلی‌ترین محدودیت‌های کشور در مسیر توسعه برشمرد و با اشاره به اظهارات نمایندگان مردم استان خراسان رضوی مبنی بر مشکلات کمبود آب در استان بیان کرد: متأسفانه امروز مسئله محدودیت منابع آب تقریبا مشکل همه استان‌ها و مناطق کشور است و باید به دنبال راهکارهایی نظیر انتقال آب از دریا و اجرای طرح‌هایی در راستای افزایش بهره‌وری از منابع آب باشیم.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به برخی سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از سوی بخش خصوصی در استان‌های کرمان و یزد برای انتقال آب از خلیج فارس در بخش معادن در این دو استان، تصریح کرد: باید بپذیریم که مسئله کمبود آب می‌تواند آینده ایران را به خطر بیندازد و در برخی استان‌ها راهی جز انتقال آب از دریا وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه کلان‌شهر مشهد بیش از ۵/٣ میلیون نفر جمعیت دارد و سالانه پذیرای حدود ٣٠ میلیون نفر زائر است، تأمین آب شرب در این کلان شهر را موضوعی بااهمیت ارزیابی و اظهار کرد: باید برای مسائل اصلی استان‌های شرق کشور و به‌خصوص خراسان رضوی تدابیر جدی بیندیشیم و برای توسعه این استان‌ها راهکارهای بلندمدت بیست‌وپنج‌ساله تهیه و عملیاتی شود.
جهانگیری افزود: دولت پروژه برقی کردن قطار 
تهران-مشهد را با جدیت دنبال کرده و تسهیلات مالی این پروژه از طریق فاینانس تأمین شده است و بزودی وارد فاز اجرا خواهد شد.
وی از استاندار خراسان رضوی و معاون هماهنگی و نظارت خود خواست مطالب مطرح شده از سوی نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی را در جلسه‌ای مورد بررسی قرار دهند و برای حل این مسائل راهکارهای لازم را تهیه و در صورت نیاز موضوعات را به دولت منتقل کنند تا تصمیمات لازم برای حل این مشکلات اتخاذ شود.
در همین رابطه رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در تشریح مهم‌ترین مباحث و دغدغه‌های مطرح شده در جلسه دوساعته با معاول اول رئیس‌جمهور گفت: رفع بحران کم‌آبی، توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی و همچنین ایجاد چند شهرستان و بخش در قالب اصلاح تقسیمات کشوری سه درخواست مهم نمایندگان از آقای جهانگیری بود.

 

توسعه نامتوازن سایراستان‌ها عامل حاشیه‌نشینی مشهد

هر‌چند در دو دهه اخیر توسعه مشهد سبب رشد اقتصادی این شهر شده است، اما به اعتقاد دبیرکل خانه اقتصاد ایران، این موضوع به عاملی برای رشد جمعیت حاشیه‌نشین در این شهر تبدیل شده، به طوری که اکنون مشهد بیش از یک میلیون و ١٠٠هزار حاشیه‌نشین دارد.
دبیرکل خانه اقتصاد ایران درگفت‌وگو با شهرآرا با بیان اینکه مشکلات مشهد مانند حاشیه‌نشینی ناشی از توسعه نامتوازن سایر استان‌های مجاور است افزود: در دو دهه اخیر، مشهد مهم‌ترین مرکز جذب جمعیت جویای کار و زندگی بهتر در شرق کشور بوده‌است. این مسئله سبب شده جمعیت زیادی از استان‌های شرقی کشور مانند خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان و حتی استان‌های مرکزی به مشهد مهاجرت کنند. از این رو، با وجود زائرپذیر بودن این شهر، نرخ رشد جمعیت و نیاز به خدمات بیشتر سبب شده است اشتغال ایجادشده همچنان کمتر از جمعیت متقاضی
کار باشد.
مسعود دانشمند افزود: دردو دهه اخیر زیرساخت‌های شهری و اقتصادی در مشهد مانند هتل‌ها، جاده‌های درون‌شهری و وسایل حمل‌و‌نقل افزایش یافته اما در همین مدت، جمعیت این شهر از یک میلیون به بیش از سه میلیون نفر رسیده است؛ ضمن اینکه روزانه هزاران نفر نیز از شهرهای مختلف به این شهر وارد می‌شوند. همین مسئله سبب شده است امروز فضای کسب‌و‌کار مشهد نتواند جواب‌گوی نیازهای این جمعیت باشد.
وی گفت: توسعه نامتوازن سبب مهاجرت جمعیت جویای کار سایر استان‌های هم‌جوار خراسان رضوی به مشهد تشدید شود. این مسئله منجر به مشکلاتی مانند افزایش نرخ رشد بیکاری، ایجاد مشاغل کاذب، کمبود آب، آسیب به محیط زیست و مشکلات اجتماعی در این کلان‌شهر شده است.
دانشمند گفت: ایجاد توسعه متوازن در سایر استان‌ها مهم‌ترین راهکار برای مهار حاشیه‌نشینی در مشهد است. تا زمانی که زیرساخت‌های اقتصادی در استان‌های هم‌جوار خراسان رضوی تقویت نشود و به میزان جمعیت در این استان‌ها شغل ایجاد نشود، متقاضیان کار برای تأمین حداقل معیشت به مشهد مهاجرت خواهند کردند.
وی با بیان اینکه مشهد از توانایی خوبی برای جذب گردشگر برخوردار است افزود: گردشگری زیارتی و گردشگری سلامت می‌توانند در شکوفایی اقتصاد این شهر و کاهش نرخ بیکاری سهم بسزایی داشته باشند. برای مثال، هزینه‌های درمانی در این شهر برای گردشگران خارجی مناسب است و مشهد می‌تواند به یکی از مراکز گردشگری سلامت کشور بدل شود. دانشمند گفت: سرمایه‌گذاری در بخشی از اقتصاد مشهد مانند گردشگری سلامت هنوز برای سرمایه‌گذاران جذابیت دارد. مدیران شهری مشهد در صورتی که بسترهای لازم را برای ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه فراهم کنند، به طور حتمی می‌توانند سرمایه‌های زیادی را در داخل و خارج کشور جذب و روانه مشهد کنند.

انتهای پیام/