به گزارش صبح توس؛ اعتکاف، از جمله عبادت‌های مستحب است که در آن، فرد برای مدتی مشخص دست‌کم سه روز در مسجد می‌ماند و روزه می‌گیرد. ارکان این عبادت، اقامت در مسجد و روزه است و هیچ عبادت یا عمل خاص دیگری برای آن تعیین نشده است، با این حال معتکفان بیشتر وقت خود را صرف انجام اعمال عبادی می‌کنند.
اعتکاف سنتی دیرین است که نه تنها در دین اسلام بلکه در سایر ادیان الهی نیز سفارش شده است که در واقع همان گوشه نشینی و دوری از مردم در شهر و خیابان است و خلوتی است که در خانه خدا و برای نزدیکی به خدا است.

اعتکاف زمان مخصوصی نیز ندارد، ولی در روایات بهترین زمان برای اعتکاف ماه رمضان، به‌ویژه دهه سوم آن بیان شده است، در ایران، از سال‌های نخست دهه هشتاد شمسی، گرایش به اعتکاف در ماه رجب گسترش یافته و اکنون در ایام البیض۱۳، ۱۴ و ۱۵این ماه در اکثر شهرها و مساجد بزرگ این کشور مراسم برگزار می‌شود.

بزرگ ترین اعتکاف جمهوری اسلامی ایران نیز در مشهد مقدس و در آستان امام رضا(ع) برگزار می شود و به رسم هر ساله تصمیم گرفتیم تا به حرم مطهر رفته و حال و هوای اعتکاف را برای شما گزارش کنیم.

 

ساعت 18:30دقیقه است، وارد حرم می شویم و به سمت مسجد گوهرشاد حرکت می کنم و زمانی که به مسجد می رسم سیل جوانان در حال عبادت و عده ای نیز گویا تازه از خواب بیدار شده و در حالیکه 30 دقیقه به اذان مانده است در حال آماده شدن برای نماز هستند.

در این محل شاید محدود افراد مسن دیده می شوند و اکثر افراد حاضر در جمع را جوانان 15 تا 25 سال تشکیل می دهند، جوانانی که بیش از افراد مسن تر آماده پذیرش معارف الهی هستند، اما شور و شوق این افراد غیر قابل وصف است.

ندای زیبای اذان بلند می شود و معتکفین بعد از شنیدن اذان به صف می ایستند و برای اقامه نماز آماده می شوند، نماز که تمام می شود غذا در میان معتکفین پخش می شود، عده ای هنوز مشغول عبادت هستند و عده ای افطار می کنند.

افطار که به اتمام می رسد هرکس به گوشه ای می رود تا کمی استراحت کند تا بعد از آن به عبادات شخصی اش بپردازد، از فرصت استفاده کرده و به سراغ یکی از جوانان معتکف رفتیم و به گفتگو با او نشستیم و در خصوص هدف او از شرکت در اعتکاف پرسیدیم.

 

حسام لطیف جوان 19 ساله ای است که با تعدادی از هم کلاسی های دانشگاهش به مراسم اعتکاف آمده است، او در خصوص علت حضورش در اعتکاف اظهار کرد: امسال اولین سالی است که به اعتکاف می آیم و علت حضورم هم تعریفی بود که از سایر دوستانم شنیده بودم و مشتاق حضور در اعتکاف شدم تا برای لحظاتی با پروردگار خود خلوت کنم.

 

وی ادامه می دهد: اعتکاف محلی برای بازیابی انسان است تا با خود و خدای خود خلوت کند و ببیند که در این مدت چکارهایی کرده است، در واقع اعتکاف بهترین محل برای محاسبه نفس و محلی برای تمرین بندگی است.

هنگامی که از او در خصوص اینکه آیا سال دیگر هم به اعتکاف می آید، گفت: تصمیم گرفته ام هرگاه زمان اعتکاف فرا رسید این عبادت شیرین جزو اولویت های زندگی من باشد و تا جایی که بتوانم حتما شرکت می کنم؛ زیرا در اعتکاف انسان از هرچه غیر خدا است فارغ می شود و تنها او است که در مقابل بنده حس می شود.

 

لطیف تاکید می کند: همانطور که مشاهده می کنید اکثر افراد حاضر در این عبادتگاه جوانان هستند در حالیکه جوانان طبق ظاهر اولویت شان باید تفریح و گردش و استفاده از تعطیلات نوروزی باشد اما می بینیم که سیل مشتاقان معتکف همواره و هرساله افزوده می شود.

 

سپس به سراغ نسل دیگری از حاضرین در اعتکاف که اقلیت را تشکیل می دادند رفتیم یعنی ریش سفیدهای حاضر در مسجد گوهرشاد.

در زیر ایوان مسجد پیرمردی با عینک ته استکانی نشسته است و قرآن درشت خطی در دست دارد و با یک پر طاووس در حال قرآن خواندن است، قرآنش که تمام می شود به یکباره به سوی او می روم و سر صحبت را باز می کنم و اسم و رسم و علت حضورش در اعتکاف سوال کردم.

 

حاج عبدالله مشهدی از آن پیرمردهای با صفای قدیم مشهدی بود که به گفته خودش او هم اعتکاف اولی بود اما در خصوص علت حضور او در اعتکاف پرسیدیم که اظهار کرد: من نوه 23 ساله ای دارم که همراه او به اعتکاف آمده ام و در واقع نوه ام رضا مرا به اعتکاف کشانده است و چون سال های قبل به اعتکاف آمده بود مرا هم به اجبار به همراه خود به اعتکاف کشانده است.

حاج عبدالله 68 ساله در پاسخ به سوالی که از او در خصوص اوضاع اعتکاف در دوران حکومت پهلوی پرسیدم، بیان کرد: اصلا ما نمی دانستیم اعتکاف چیست! اصلا آن موقع این عبادات شیرین و معنوی مطرح که نبود هیچ حتی مانع می شدند انسان فریضه نماز خود را در مسجد به صورت جماعت برگزار کند.

 

وی ادامه می دهد: به برکت انقلاب این عبادات و مراسمات معنوی پا گرفته است و همه می توانند آزادانه در این مراسمات معنوی شرکت کنند، در آن زمان حتی نمی توانستیم در منازل شخصی خود به صورت عمومی مراسم عزاداری امام حسین را برپا کنیم اما اکنون انقلاب عامل همه آزادی ها است.

 

انتهای پیام/