جعفر قنادباشی در گفتگو با صبح توس؛ اظهار داشت: فعالیت‌های دیپلماسی، یکی از کوشش‌های رایج جهت اطلاع‌رسانی وضعیت اقتصادی کشورها و کوشش برای بازاریابی کالاهای تولید داخلی است.

 

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل ادامه داد: در سفارت‌خانه‌هایی که دولت‌ها در کشورهای دیگر دارند، معمولاً بخشی به فعالیت‌ها و رایزنی‌های اقتصادی اختصاص دارد. رایزنان اقتصادی کوشش می‌کنند که زمینه‌هایی را برای همکاری اقتصادی پیدا کنند و پژوهش‌هایی را در این راستا انجام می‌دهند و نتایج آن به کشورشان اطلاع‌رسانی می‌کند.

 

دیپلمات‌های کشورهای وابسته به دنبال واردات‌اند

 

سفیر سابق ایران در لیبی افزود: رایزنان اقتصادی کشورهای وابسته که منافع ملی برایشان اهمیت چندانی ندارد، بیشتر درزمینهٔ خرید کالاهای صادراتی دیگر کشورها فعالیت می‌کنند. این افراد درواقع دلالانی هستند که زمینه ورود خدمات و کالاهای کشورهای خارجی به داخل کشور خودشان را فراهم می‌کنند.

 

وی بیان کرد: در کشورهای مستقل و کشورهایی که می‌خواهند اقتصاد موفقی داشته باشند، طبیعتاً یکی از کوشش‌های وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی، یافتن زمینه‌های همکاری اقتصادی، به‌ویژه، یافتن زمینه‌هایی برای معرفی محصولات و صادرات کالاها است.

 

ادامه حیات برخی کارخانه‌ها به صادرات وابسته است/ دستگاه دیپلماسی فعال‌تر عمل کند

 

قنادباشی گفت: با توجه به این‌که ادامه حیات بسیاری از کارخانه‌های تولیدی ما به صادرات بستگی دارد و درصورتی‌که بتوانند کالاهایشان را صادر کنند، می‌توانند ادامه حیات دهند، انتظار این است که دستگاه دیپلماسی ما فعال‌تر عمل کند و زمینه‌های لازم برای صادرات کالاهای تولید داخل را فراهم کند.

 

وی خاطرنشان کرد: ما کالاهای مرغوبی را در سطح استانداردهای جهانی در داخل تولید می‌کنیم. همچنین می‌توانیم با همکاری‌های و سرمایه‌گذاری مشترک با سایر کشورها به تولیداتی برسیم که منافع آن متوجه کشور ما شود و زمینه‌های تولید داخلی را بالا ببرد.


وزارت خارجه فقط متکفل اجرای برنامه‌های سیاسی نیست

 

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل تصریح کرد: وزارت خارجه تنها متکفل اجرای برنامه‌های سیاسی نیست. در عرصه فرهنگی هم رایزن‌های فرهنگی باید اقداماتی را انجام دهند تا همکاری‌های فرهنگی گسترش پیدا کند. در عرصه اقتصادی نیز همین‌طور است.

 

رایزنان اقتصادی وزارت خارجه زمینه صدور کالاهای ایرانی را فراهم کنند

 

وی با مهم دانستن جهت‌گیری اقتصادی وزارت خارجه، عنوان کرد: جهت‌گیری رایزنان اقتصادی کشورهای وابسته (که بیشتر برای دیکتاتوری‌ها منطقه ما مصداق پیدا می‌کند) عمدتاً به سمتی است که ثروت ملی را جهت خرید کالای خارجی صرف می‌کنند اما در کشوری مثل ایران که تولیداتی با استانداردهای جهانی دارد، طبیعتاً بخش رایزنی اقتصادی در وزارت خارجه باید تقویت و فعال شود؛ نه در چارچوب اسم و عنوان و فعالیت‌های تشریفاتی، بلکه به‌عنوان یک فعالیت واقعی، این افراد باید کوشش کنند تا زمینه‌های مناسبی برای صدور کالاهای ایرانی فراهم آید.

 

برگزاری نمایشگاه‌های کالاهای صادراتی ایران در سایر کشورها

 

سفیر سابق ایران در لیبی در همین راستا عنوان کرد: وزارت خارجه با حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی می‌تواند نقش مفیدی در برگزاری نمایشگاه‌های کالاهای صادراتی ایران در سایر کشورها ایفا کند تا از این طریق زمینه حمایت از کالای ایرانی فراهم شود.

 

انتهای پیام/