به گزارش صبح توس؛ اینکه مدیران شهری؛ تغییر چهره شهر را یک ضرورت می دانند و بودجه های کلانی را با حواشی ای که هرسال بویژه امسال شاهد آن بودیم به آن اختصاص می دهند نگاهی است بالا دستی و مدیریتی؛ اما سوال این است که تا چه اندازه مردم از این تغییرات رضایت دارند و تا چه اندازه آن را برای شهر لازم و ضروری می دانند؛ به هرحال آنچه مسلم است؛ این است که مخاطب این تغییرات مردم شهر هستند و اعمال نظر و سلیقه آن ها مهم به نظر می رسد! البته شاید!

 

اسراف در المان ها

شهروندان مشهدی در ارتباط با المان هایی که تاکنون در سطح شهر قرار گرفته است نظرات خاصی دارند. رضاپور از کسبه خیابان احمدآباد است. او می گوید: اینکه هرسال المان هایی را در شهر می گذارند خیلی خوب است و تنوع ایجاد می کند، ولی اینکه بعد از مدتی معلوم نیست این المان ها به کجا می روند اصلا خوب نیست.

وی ادامه داد: من به عنوان یک شهروندی که هزینه به شهرداری پرداخت می کند این کار را نوعی اسراف می دانم. درست است که المان ها را به پارک های بزرگ می برند؛ اما من خودم بارها دیده ام که دیگر به آن ها رسیدگی نمی شود و در حال تخریب هستند.

 

رضاپور تصریح کرد: مدیریت شهری چنانچه به دنبال تنوع است، المان ها را جابجا کند یا جمع آوری کرده و دوباره در زمانی دیگر آن ها را نمایش دهد. چه ضرورتی دارد که پول مردم اینگونه اصراف شود!

 

مسیر نابینایان را مسدود نکنند

یکی دیگر از انتقادات شدید به المان ها؛ جانمایی نامناسب آن هاست. علی فیض، دانشجوی دانشگاه فردوسی در رشته شهرسازی است. او می گوید: سال پیش چند مورد المان را خودم به چشم دیدم که روبه روی مسیر نابینایان نصب شده بود. حالا درست است که مسیر نابینایان در مشهد چندان درست نیست و ناگهان به جوی آب ختم می شود ولی شهرداری برروی کار خودش که دیگر نباید؛ خراب کاری کند!

 

مگر شهر تغییری هم کرده است

بسیاری هنوز تغییرات شهر به چشم شان نیامده است. میرپور از شهروندان ساکن در بلوار امامت مشهد می گوید: اینکه چهارتا جدول را رنگ کرده اند و حوض های آب را شسته اند که کار چندان بزرگی نیست! مردم از مشهد بیشتر از اینها توقع دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: من هنوز المان های نوروز امسال را ندیده ام؛ اما چندان هم امیدوار به تغییر چهره شهر نیستم و معتقدم قبل از اینکه ما نیاز به المان داشته باشیم به اتوبوس و مترو و فضای سبز نیاز داریم، نمی دانم چه کسی این المان ها را رسم کرد، ولی من با این نوع هزینه کردن ها موافق نیستم.

 

المان هایی برای سلفی گرفتن

نوری از شهروندان دوربین به دست مشهدی است؛ او عکاس است. وقتی نظرش را در مورد المان های شهری جویا می شوم، می گوید: المان های شهر ما تبدیل شده اند به پس زمینه هایی برای عکاسی. مردم می آیند و فقط با آن ها عکس می گیرند و شاید گاهی هم خاطره بازی می کنند، ولی آن اتفاق عمیق هنری و تاثیر روانی که المان های شهری باید داشته باشند در مشهد رخ نمی دهد.

 

وی بیان کرد: به نظر من المانی مفید است که از خشونت شهر بکاهد، مردم را به آرامش دعوت کند و بر فرهنگ عمومی تاثیر بگذارد.


بهار ۹۷ تفاوتی ملموس دارد

گلایه ها و پیشنهادات مردم در حالی است که پیش از این معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد از تفاوتی ملموس در حوزه فرآیند استقبال از بهار ۹۷ نسبت به سال‌های گذشته؛ خبر داده بود.


هادی بختیاری با تاکید بر این که تلاش این است که این طرح و برنامه‌هایی از این دست به نوروز متوقف نشود، خاطرنشان کرده بود: در همین راستا ما خود را در آغاز راه می‌دانیم و معتقد هستیم که باید در این زمینه برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی را داشته باشیم.


وی افزود: امیدواریم شرایطی در این طرح رقم بخورد که ما شاهد تلفیق هنر فاخر و عامه‌پسند باشیم و در کنار آن مردم نیز بتوانند هرچه بهتر و بیشتر در این طرح مشارکت داشته باشند.

 

از زیبایی فضاها غافل نشویم

یک کارشناس ارشد طراحی شهری در گفت و گو با ما در ارتباط با المان های شهری گفت: هر پروژه ای که در شهر اجرا می شود باید منجر به ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان و سرزندگی آنها شود حال چنانچه بپذیریم که بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی شهروندان از طریق امکانات و تمهیدات شهری از ابعاد مختلف و با نگاه به آینده منجر به توسعه پایدار زیبایی می شود در نتیجه باید جهت تحقق بهتر این امر از مقوله زیبایی این فضاها غافل نشویم.

 

محمد ذاکری افزود: متاسفانه احساس می شود که مقوله مهم زیبایی نه تنها از سوی مدیریت شهری کمرنگ دیده شده که از سوی شهروندان به عنوان یک مولفه درجه یک ارزشی در امور زندگی لحاظ نشده است.

 

وی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که بین کلمات «فضا» و «مکان»، از دیدگاه معماری و شهرسازی تفاوت ویژه ای وجود دارد، مکان بر خلاف فضا ناشی از تجربه و تاثیری زودگذر نیست، زیبایی شهر، یا به عبارت بهتر، ایجاد احساس زیبایی شهر در ذهن شهروند، بیشتر منوط به نوع ارتباط و آگاهی شهروند از فضای شهری است و از طریق این پیوند با فضای شهری، فرد به تدریج به ایجاد خاطرات فردی یا جمعی در فضاهای شهر می پردازد و فضا را مطلوب می انگارد و زمانی که این احساس تعلق به فضا شکل می گیرد، فضای شهری به نوعی زیبایی ذاتی می رسد.

 

ذاکری در پایان گفت: باتوجه به این نکات در طراحی المان های شهری، ساختمان ها، مبلمان و غیره باید تمام جوانب در نظر گرفته شود و تنها بعد زیبایی و یا حتی تفننی بودن مدنظر نباشد.

***

هرچند مدیران شهری برای خود دلایلی دارند و در نهایت طی گزارش کاری خواهند گفت که با چه مقدار هزینه به چهره شهر رونق بخشیده اند؛ اما به راستی المان هایی که به ظاهر از دل هنرمندان مشهدی برخواسته اند چرا تاکنون رضایت مردم را در بر نداشته اند!

 

گزارش: لیلا جان قربان

انتهای پیام/