حسن گیاهی در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ گفت: بناهای تاریخی بواسطه استفاده از شاخصه های زیبایی شناختی،حجمی متناسب و بکارگیری مصالح بومی و…از زیبایی درونی و باطنی برخوردارند.

 

وی گفت: اما در شباهنگام که این آثار احتیاج به روشنایی دارند،استفاده از تکنیک های مختلف نورپردازی و تهیه نورکافی برای آنها می تواند به زیبایی و رسایی بیشتر و بهتر آنها کمک و آن را در ذهن مخاطب ماندگار و دلنشین کند.


گیاهی افزود: یکی از عوامل مهم تعیین عرصه و حریم برای این آثار و جلوگیری از ساخت و سازها در اطراف آنها، اهمیت به زیبایی و عدم خدشه به منظر بناست تا بنابه فرصت آن را داشته باشد تا مثل نگینی بدرخشد،این عامل سبب می شود بتوان از اضلاع مختلف در شب به بنا نور تاباند.


وی ادامه داد: از آنجا که بسیاری از ابنیه تاریخی دارای درگاهی، غرفه، طاق، ایوان، گنبد، طاقنما و غیره بوده که تابش نور به این قسمت ها می تواند جلوه های بسیار زیبایی را خلق کند که مورد توجه واقع شود.


رییس میراث فرهنگی فریمان گفت: اصولا نورپردازی از آنجا که باعث ایجاد حس خوشایند،نمایش مطلوب فضا در شب،زیبایی محیطی،افزایش ضریب ایمنی و غیره می شود در زیباسازی شهری و ساختمان های تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است.


گیاهی در پایان افزود: بسیاری از شهرها که از مرحله ابتدایی شهری(جمع آوری زباله،آسفالت و…)گذشته و به مراحل بالاتری از آن (امور فرهنگی و گردشگری)ارتقاء یافته اند،نورپردازی حرفه ای از امور مهم آنها محسوب می شود.شهرهایی که از روشنایی و نورپردازی مناسبی برخوردار نیستند در شب فضایی مخوف،دلهره آور و کِسلی دارند که انگیزه ای برای حضور شبانه شهروندان بوجود نمی آورند و مولفه امنیت احساس امنیت را کاهش می دهد.

انتهای پیام/