به گزارش صبح توس؛ شب گذشته ابوالحسن حقیقی در آئین تکریم و معارفه معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کاشمر که در سالن اجتماعات مرکز آموزشی رفاهی فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: کاشمر جزو نخستین شهرستان‌های خراسان رضوی است که دفتر فکر و مطالعه و برنامه‌ریزی استراتژیک مربوط به مقطع ابتدایی را افتتاح و اجرا کرده است.

 

معاون آموزش ابتدایی آموزش وپرورش خراسان رضوی با اشاره به اهمیت سند تحول بنیادین در جهت هموار کردن مسیر حیات طیبه، گفت: تنها رسالت دفتر فکر و مطالعه این است که هر مدرسه با تأکید بر مقطع ابتدایی تبدیل به یک دفتر فکر شود؛ چراکه مدرسه، چشمه‌ی جوشان تحول است.

 

وی بیان داشت: یکی از چالش‌های مسیر این بود که مهمترین انتظار اولیای دانش‌آموزان از مدیران و معلمان مدارس، قبولی فرزندانشان در مدارس تیزهوشان و قبولی در کنکور با رتبه‌ی بسیار خوب بود که با این دیدگاه و تفکر به سایر اهداف سند تحول توجهی نمی‌شد و در واقع قطار آموزش ابتدایی از ریل خارج شده بود.

 

حقیقی ابراز کرد: در آموزش ابتدایی 94 هدف در هشت قسمت اخلاقی، اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، علمی و آموزشی، فرهنگی و هنری و زیستی و اقتصادی تعریف شده است که هفت هدف، علمی و آموزشی و 21 هدف اخلاقی و 16 هدف اعتقادی است و متأسفانه در میان این اهداف تنها به این هفت هدف علمی و آموزشی توجه می‌شد.

 

وی افزود: بنابراین این مهم نیاز به تلنگر داشت که خوشبختانه بعد از سه الی چهار سال کار کارشناسی و برنامه‌ریزی شده و با تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش استان، آزمون‌های تیزهوشان و مدارس نمونه ابتدایی حذف و تشکیل دفتر فکر و مطالعه و برنامه‌ریزی استراتژیک به مدارس ابلاغ شد.

 

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه امروز باید به مهارتهای زندگی در آموزش ابتدایی پرداخته شود گفت: دو کار اساسی در سند تحول بنیادین انجام شد؛ نخست اینکه چرخش‌های تحول آفرین را با توجه به سند تحول بنیادین در قالب بک کتابچه تدوین و تبیین کردیم.

 

وی ادامه داد: دومین کار اساسی چرخش از وضع موجود به وضع مطلوب بود یعنی با این شیوه رقابت‌های فردی و تنش‌‌ زا را به سمت رفاقت‌های جمعی و گروهی سوق می‌دهیم و به عبارتی رقابت‌ها به رفاقت‌ها و کارهای گروهی درون مدرسه‌ای تبدیل می‌شود.

 

حقیقی تصریح کرد: در کل کشور کمتر از 10 درصد و در خراسان رضوی هم تنها سه درصد از دانش آموزان روستایی و عشایری و مناطق محروم خراسان رضوی در مدارس تیزهوشان وارد می‌شدند و در واقع این تصمیم شورای عالی در جهت تحقق عدالت آموزشی و به عبارتی رویکرد سند تحول بنیادین است.

 

وی ابراز داشت: با توجه به اینکه نخبه و نخبه پروری یک درصد بسیار جزئی از جامعه را تشکیل می‌دهد اولویت آموزش و پرورش تمامی کشورهای توسعه یافته و پیشرفته، تربیت شهروند مطلوب است و اینگونه نیست که تنها به نخبه پروری اهمیت دهند بنابراین وظیفه ما تربیت شهروند مطلوب و یا تربیت دانش‌آموزانی در تراز سند تحول بنیادین است.

 

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: مدیران، عامل تحول در مدارس هستند و امید داریم تمامی چالش‌های سند تحول بنیادین با کمک همه مسئولان کشوری و استانی و شهرستانی رفع شود و شاهد جایگاه واقعی آموزش و پرورش کشورمان باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه آموزش ابتدایی کاری بسیار حساس، دقیق و سرنوشت ساز است و دانش‌آموزان باید نشاط داشته باشند، بیان کرد: وقتی مدیران با لبخند وارد مدرسه می‌شوند و تکریم و احترام همکاران خود را می‌بینند معلمان هم یاد می‌گیرند و این برخوردهای گرم و صمیمی در ذهن دانش آموزان نقش می‌بندند.

 

حقیقی یادآور شد: در مدیریت مدرسه، تکریم بسیار مؤثر و تأثیر گذار است و امروز معلمان پرتلاش ما بیش از هر چیز به تکریم نیاز دارند و چنانچه ما معلمان به خودمان تکریم کنیم باید انتظار داشته باشیم که جامعه هم به معلمان تکریم کند.

 

انتهای پیام/