به گزارش صبح توس؛ اصلاحات «الیت »کلید خورد، «شهربازی» کوهستان پارک می‌ماند، کمبود ویتامین «دی» از مرز هشدار گذشته است، بخشی از مهم‌ترین سرفصل‌های خبری رسانه‌های امروز استان است که نیم نگاهی به آنان خالی از لطف نیست.

 

روزنامه خراسان؛

اصلاحات «الیت »کلید خورد

پررنگ شدن حاشیه های پارک حاشیه ای الیت در ماه های اخیر، آن را به یکی از بحث های داغ گروه های مختلف تبدیل کرده است. زیان ده بودن شرکت الیت، صرف شدن درآمدها برای پرداخت حقوق کارکنان به جای هزینه کرد برای ساخت پارکینگ و مصوبه شورای پنجم در زمینه تصفیه بدهی های مردم به الیت در مراکز تعویض پلاک، از جمله حاشیه های اخیر در زمینه پارک حاشیه ای الیت بوده است. این موضوع سبب شد تا شاخه جوانان حزب ندای ایرانیان استان با برگزاری نشست هم اندیشی و نقد و بررسی عملکرد شرکت ترافیک هوشمند الیت، به بررسی آن بپردازد. به گزارش خراسان رضوی این نشست شامگاه یک شنبه در دفتر حزب ندای ایرانیان برگزار شد. «مجتبی بهاروند» رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی در این نشست گفت: هم اکنون پارک‌های حاشیه‌ای، ضرورت مشهد است زیرا به اندازه کافی در این شهر پارکینگ وجود ندارد. وی سپس به وضعیت شرکت ترافیک هوشمند الیت و مشکلات آن اشاره و تصریح کرد: من هم منتقد الیت هستم چرا که بر اساس وضعیت موجود و مشکلات این شرکت، اگر طبق قانون تجارت حساب کنیم، الیت یک شرکت ورشکسته است. وی تصریح کرد: فلسفه اصلی الیت این بود که هم پارک حاشیه‌ای را سامان بدهد و هم با درآمد خود پارکینگ بسازد اما این مهم در چند سال فعالیت این شرکت محقق نشده است.

تعداد نیروهای الیت، 3 برابر چارت سازمانی

وی تصریح کرد: به کارگیری نیروها  در الیت اصلا وضعیت مناسبی ندارد. یکی از علت‌های زیان ده بودن الیت هم تورم نیروی انسانی است که بر اساس نظم و ضرورت جذب نیرو صورت نگرفته است. از هنگامی که ما آمدیم، گفتیم به کار گیری نیرو را متوقف کنند، اکنون الیت سه برابر چارت سازمانی خود نیرو دارد وعلاوه بر الیت مجموعه شهرداری نیز با این تورم نیروی سازمانی مواجه است. وی افزود: حتی اگر الیت اصلاح و از محل درآمدهای آن پارکینگ ساخته شود، میزان پارکینگی که از این محل ساخته خواهد شد، باز هم کفاف شهر مشهد را نمی‌دهد. تازمانی که ساخت پارکینگ را اقتصادی و رقابتی نکنیم، هیچ سرمایه‌گذاری به این حوزه ورود نمی کند و نمی‌توانیم به برنامه ای بلندمدت‌تر برسیم و  برای مشهد پارکینگ بسازیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد تصریح کرد: شورای پنجم می‌توانست در همان قدم اول الیت را تعطیل کند اما اگر این کار را می‌کردیم آیا فکری برای جایگزینی آن شده بود؟ این اصلاح به زمان نیاز دارد که انجام خواهد شد و  شورای پنجم و کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در این زمینه با هیچ کسی مماشات نخواهد داشت. بهاروند ادامه داد: از ابتدای شورای پنجم جلسات مختلفی درباره الیت برگزار شد و در آخرین جلسه ای که داشتیم، قرار شد طرح جدیدی از سوی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری به کمیسیون حمل و نقل داده و بررسی شود. وی با تاکید بر این که اصلاح الیت زمان‌بر است، تصریح کرد: پس از آماده شدن طرح و بررسی آن در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، طرح برای تصویب به شورای شهر ارسال خواهد شد.

حداکثر  تا دو ماه آینده

وی تصریح کرد: حداکثر ظرف یک تا دو ماه آینده الیت اصلاح می شود، طرحی که ممکن است تا فسخ قرارداد با شرکت الیت هم پیش برویم. برای انجام این اصلاح از خود شرکت الیت و دوستان دیگر هم درخواست ارائه طرح کرده ایم. در این زمینه از هر طرحی که با اجرای آن الیت مکانیزه شود و به سوددهی برسد، استقبال می‌کنیم، البته طرحی که می دهیم حداقل باید در یک دوره 10 ساله قابلیت اجرایی داشته باشد.

بررسی معابر فردی، خصوصی سازی و دسترسی ساکنان در طرح جدید

وی همچنین در حاشیه این مراسم درباره جزئیات طرح جدید پارک حاشیه ای در مشهد به خراسان رضوی گفت: یکی از بحث ها این است که این طرح مکانیزه شود و به سود دهی برسد و از طرفی به بخش خصوصی واگذار شود، همچنین بحث های معابر فرعی و تردد خودروهای امدادی و حق ساکنان از شاکله های اصلی طرح جدید است. در طرح جدید رویکرد ما حذف پارک حاشیه ای نیست، ممکن است ما پارکینگ های حاشیه های خیابان ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم، البته تا زمانی که پارکینگ درست شود و میزان آن به حد مطلوب برسد. خواه ناخواه باید پارک حاشیه ای را داشته باشیم. بهاروند افزود: ممکن است سال آینده با برگزاری مناقصه، پارک حاشیه ای از الیت گرفته و به شرکت دیگری واگذار شود که در صورت تصمیم به این کار، واگذاری در قالب مناقصه خواهد بود.

 

روزنامه شهرآرا؛

کوهستان پارک «شهربازی» می ماند

 

شهردار مشهد گفت: کوهستان‌پارک شادی مشهد شهربازی می‌ماند و این مجموعه تفریحی به‌هیچ‌وجه تغییر کاربری پیدا نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار شهرآرا، قاسم تقی‌زاده خامسی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت کوهستان‌پارک شادی اظهار کرد: زمین این شهربازی منابع ملی است اما در سال‌های گذشته به بنیاد شهید و امور ایثارگران واگذار شد.

وی افزود: بنیاد شهید هم در سال‌های اخیر زمین کوهستان‌پارک شادی را به بانک «دی» واگذار کرد. متأسفانه پنج سال است که این مجموعه تفریحی تعطیل شده است و شهروندان از این وضعیت ناراضی هستند.

شهردار مشهد با اشاره به مذاکرات صورت‌گرفته با مدیرعامل بانک «دی» برای راه‌اندازی دوباره کوهستان‌پارک شادی بیان کرد: زمین این مجموعه تفریحی به‌هیچ‌وجه تغییر کاربری پیدا نمی‌کند. حتی کاربری آن به کاربری دیگری در بخش گردشگری نیز تغییر نخواهد کرد. وی ادامه داد: متأسفانه بعد از پنج سال تعطیلی، وسایل کوهستان‌پارک شادی فرسوده است. کسی که بنای خرید این قطعه زمین را دارد باید در نظر داشته باشد که این فضا همچنان یک شهربازی باقی بماند و حتی مدرن‌تر شود.

تقی‌زاده خامسی همچنین درباره تخریب مسجد «صاحب‌الزمان» اظهار کرد: نام این مسجد «صاحب‌الزمان» است اما برای آنکه می‌خواستند این مسجد را تاریخی جلوه دهند، نام «معجردار» را برای آن به کار می‌بردند. وی ادامه داد: در دوره پیشین مدیریت شهری، میراث فرهنگی این مسجد را به ثبت می‌رساند و شهرداری از آن شکایت می‌کند. دادگاه حکم می‌دهد که این مسجد اثر ملی نیست. دوباره میراث فرهنگی شکایت می‌کند و به دادگاه تجدید نظر می‌رود. در آنجا نیز دادگاه تشخیص می‌دهد که این مسجد اثر ملی نیست. تقی‌زاده خامسی تصریح کرد: هنگامی که یک ساختمان یا فضا اثر ملی نیست، برای تعیین تکلیف آن باید به مالک آن مراجعه کرد. دراین‌باره شهرداری مشهد به صاحب آن، یعنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان، مراجعه کرد و توافق شد که برای نمازگزاران، مسجد دیگری در فاصله‌ای نزدیک ساخته شود.

شهردار مشهد بیان کرد: من نمی‌دانم این نظرات شخصی بعد از حکم قانون چه معنایی دارد. قانون حکم دادگاه است. وی افزود: ما به دادگاه مراجعه نکردیم که حکم تخریب این بنا را از آن‌ها بگیریم بلکه ما به دادگاه مراجعه کردیم تا ببینیم این مکان ثبت ملی است یا نه. بعد از اینکه دادگاه اعلام کرد که این اثر ملی نیست، ما به مالک آن مراجعه کردیم و از او اجازه گرفتیم که این بنا را تخریب کنیم.

 

ایرنا خراسان رضوی؛

کمبود ویتامین 'دی' از مرز هشدار گذشته است

به گزارش ایرنا این در حالی است که بر اساس اعلام کارشناسان پزشکی هم اکنون به طور میانگین حدود 85 درصد از ایرانیان دچار کمبود ویتامین دی هستند و کمبود این ویتامین در برخی از استان ها مانند خراسان رضوی شدیدتر نیز هست.

رئیس مرکز علوم پایه یونسکو در حوزه سلامت و تغذیه در ایران معتقد است: کمبود شدید ویتامین دی در بین افراد جامعه ایران هم اکنون از مرز هشدار گذشته و باید چاره اندیشی شود.

 

* 85 درصد ساکنان خراسان رضوی به کمبود ویتامین دی مبتلایند

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ظرف دو دهه اخیر کمبود ویتامین دی در کشور و جهان رو به گسترش بوده و خراسان رضوی یکی از استان های با شیوع بالای کمبود ویتامین دی در سطح کشور شناخته شده است.

دکتر مجید غیور افزود: هم اینک به طور میانگین 85 درصد از مردان و زنان ساکن در استان خراسان رضوی دچار کمبود ویتامین دی هستند که کمبود این ویتامین در برخی از گروههای سنی و جنسی و بعضی از شهرستان ها بالاتر است.

وی تصریح کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته 90 درصد دختران 12 تا 18 ساله مشهدی و نیز 95 درصد دختران شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی واقع در این گروه سنی دچار کمبود ویتامین دی هستند.

وی نور آفتاب را یکی از عوامل مهم در تشکیل ویتامین دی عنوان و بیان کرد: شهرنشینی و زندگی در ساختمان های بلندمرتبه از موانع تابش نور مستقیم آفتاب به بدن افراد در جوامع امروزی است، از سوی دیگر عواملی مانند چاقی و آلودگی هوا جذب ویتامین دی را کاهش می دهد.

این پزشک متخصص تغذیه ادامه داد: کمبود ویتامین دی نقش مهمی در ابتلا به بیماریهای مختلف نظیر بیماریهای استخوانی، سکته مغزی، بیماریهای عصبی، کلیوی، برخی از سرطانها، امراض قلبی و دیابت دارد.

 

تسنیم خراسان رضوی؛

واردات "تیلاپیا" تولیدکنندگان خراسان‌رضوی را تهدید می‌کرد‌

محمدرضا مهدیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: قطعا جلوگیری از واردات تیلاپیا می‌تواند به تولید داخلی به ویژه در استان خراسان رضوی بسیار کمک‌دهنده باشد.

وی بیان کرد: ما شاهد بودیم به علت علاقه مردم به تیلاپیا میزان خرید قزل‌آلا کاهش پیدا کرده و دلالان این محصول را حتی کمتر از قیمت تمام شده از تولیدکننده خریداری می‌کردند.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: البته باید تولیدکنندگان ما نیز به شیوه‌های مدرن تولید مبادرت داشته و قزل آلا را به شکل فیله و بدون استخوان تحویل بازار بدهند تا مردم به خرید آن رغبت بیشتری داشته باشند.

مهدیزاده تأکید کرد: همچنین باید برای ورود قاچاق این ماهی نیز چاره‌ای اندیشیده شود چراکه هم اکنون از کشور عراق و برخی کشورهای دیگر این ماهی وارد شده و باید از آن پیشگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان نیز باید تولید رقابت پذیری را در نظر داشته و فرآوری محصولات خود را در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام/