به گزارش صبح توس؛ جستجویی ساده در میان اخبار حوادث و یا نشستن پای درد و دل آتش نشانان، ما را با دردی به نام "مزاحمت های تلفنی" که بوی حادثه و طعم مرگ دارد آشنا می سازد؛ مزاحمت هایی که ممکن است به قیمت جان یک انسان تمام شود.

 

متاسفانه طی سال های اخیر شاهد افزایش مزاحمت های تلفنی برای سازمان های امدادی و اورژانسی بوده ایم که بررسی آن، هم از نظر قانونی و اجتماعی هم از حیث رفتاری و روانی بسیار تامل برانگیز است.

 

بیش از 50 درصد تماس ها با آتش نشانی، مزاحمی است

 

حسنعلی ولی زاده، رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قوچان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: طی سه ماه اخیر بیش از چهار هزار و 115 تماس با این سازمان انجام گرفته است که بیش از دو هزار تماس مزاحمی بوده است.

 

وی با بیان اینکه تنها 164 مورد تماس عملیاتی شده است، تصریح کرد: از میان این حجم تماس ها، 917 تماس تک زنگ بوده و در بسیاری از موارد به اشتباه و بجای تماس با سایر مراکز خدماتی و امدادی با شماره 125 آتش نشانی تماس گرفته شده است.

 

وی با اشاره به یکی از تماس های مزاحمی گفت: متاسفانه طی هفته های اخیر طی تماس تلفنی با مرکز تماس این سازمان، وقوع حریقی گسترده در یکی از روستاهای این شهرستان گزارش شد و به دلیل اینکه این روستا در محدوده خدمات رسانی نبود با هماهنگی فرمانداری، آتش نشانان به محل اعلام شده اعزام شدند؛ اما هیچگونه حریقی در آن روستا انجام نشده بود و متاسفانه تماس های گرفته شده، مزاحمی بود.

 

مزاحمت هایی با طعم سادیسم

 

براساس پژوهش های انجام شده، بسیاری از متخصصان علوم رفتاری و روانشناسان معتقدند که برخی از اختلالات روانی و ضعف های تربیتی در خانواده ها، نقش موثری در افزایش مزاحمت ها از جمله مزاحمت های تلفنی دارد.

 

گرایش برخی از افراد به مزاحمت و آزار دادن دیگران که از آن با عنوان سادیسم یاد می شود، یکی از علت های اصلی مزاحمت و آزار دادن دیگران است که در این نوع از بیماری و اختلال روانی، فرد از آزاردادن دیگران لذت می برد و به عبارتی، برخی به دلیل اختلال شخصیتی از جمله اختلال شخصیت ضد اجتماعی، درصدد آسیب رساندن به سایر افراد جامعه هستند که در برخی موارد این بیماران از طریق تماس های تلفنی و ایجاد مزاحمت به دنبال رسیدن به اهدافشان هستند.

 

متخصصان علوم رفتاری و روانشناسان معتقدند افرادی که به این اختلال روانی دچار هستند، می بایست تحت درمان قرار بیرند تا از ایجاد دردسر و مشکلاتی که گاهی ممکن است به قیمت از دست رفتن جان یک یا چندین انسان شود، پیشگیری کرد.

 

95 درصد مزاحمان تلفنی، از مشکلات روانی رنج می‌برند

 

طبق پژوهشی که بین سال های ۹۰-۸۹ در پژوهشکده علوم رفتاری انجام شده، بیشتر مزاحمان مراکز خدماتی، امدادی، آتش نشانی، اورژانس، اطلاعات تلفن و غیره کودکان بوده اند که تنها هدف شان از این اقدام فقط بازی و سرگرمی بوده است و از سویی بیشتر مزاحمان حرفه ایی تلفنی، ضعف تربیت داشته و از نگاه آسیب شناسی، در جایگاه افراد هنجارشکن قرار دارند.

 

همچنین مزاحم های تلفنی در کشور ما به طبقه اجتماعی خاصی تعلق ندارند، سن بیشتر آنها زیر ۳۰ سال است و حدود ۹۵ درصد از مزاحمان مراکز خدماتی، امدادی، آتش نشانی، اورژانس، اطلاعات تلفن و غیره درتمام طبقه های اجتماعی وجود دارند و نمی توان بطور خاص به قشر خاصی اشاره کرد وگفت که این افراد از اقشارکم درآمد یا متوسط و یا ثروتمند جامعه هستند.

 

در این پژوهش؛ تنهایی، انزوا، ضعف دربرقراری ارتباط حضوری با دیگران، ناتوانی در گفت وگو با افراد خانواده، عقده های روحی و روانی و نداشتن هم صحبت مناسب هم از جمله دلایل مزاحمت های تلفنی عنوان شده است که 95 درصد از مزاحمان تلفنی از مشکلات رفتاری و روانی رنج می برند و کاستی های فرهنگی باعث بروز این رفتارهای بیمارگونه شده است.

 

نقش تربیت در کاهش ناهنجاری مزاحمت های تلفنی

 

با بررسی آمار و پژوهش های انجام شده در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران، می توان خلع تربیت خانوادگی را نیز در شکل گیری این ناهنجاری و افزایش مزاحمت های تلفنی به وضوح مشاهده کرد.

 

بسیاری از مزاحمان تلفنی که کودکان زیر 12 سال هستند، به دلیل بی توجهی خانواده ها و کمرنگ شدن تربیت اجتماعی، از گوشی های تلفن به عنوان اسباب بازی و سرگرمی استفاده می کنند و به دلیل شماره های کوتاه مراکز خدماتی و امدادی، ناخواسته مزاحمت های تلفنی برای این مراکز به ویژه آتش نشانی ایجاد می شود.

 

عدم توجه والدین به این مساله می تواند در بلند مدت، ایجاد مزاحمت های تلفنی از سوی کودکان را به یک عادت خطرناک و همچنین اختلال روانی تبدیل کند که می تواند آثار و نتایج جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

 

توجه به این نکات تربیتی و آموزشی از سوی والدین در خانه و معلمان و مشاوران در مدارس و تاکید بر رعایت قوانین اجتماعی و احترام به حقوق دیگران در جامعه و گوشزد کردن عواقب اینگونه ناهنجاری ها می تواند نقش موثری در کاهش اینگونه آسیب ها داشته باشد.

 

راهکارهای برون رفت از بحران مزاحمت های  تلفنی

 

برابر ماده 641 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و مجازات های بازدارنده، هرگاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر برای اشخاص حقیقی یا حقوقی ایجاد مزاحمت کند، به مجازات حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد و این در حالیست که  بسیاری از کارشناسان اجتماعی و روانشناسان معتقدند که اجرای مجازات های قانونی نقش موثری در کاهش مزاحمت های تلفنی دارد؛ اما به تنهایی نمی تواند این مشکل را حل کند و برای برون رفت از این بحران می بایست با اقدامات فرهنگی و آموزشی ریشه اینگونه مزاحمت ها را خشکاند.

 

رسانه های ارتباط جمعی همچون صدا و سیما، روزنامه ها، نشریات و به ویژه شبکه های اجتماعی ظرفیت های بسیار خوبی برای آموزش و فرهنگ سازی داشته و بستر کم نظیری برای حل این معضل اجتماعی از طریق افزایش مشارکت های اجتماعی ایجاد کرده است؛ اما متاسفانه این ظرفیت ها بصورت بالقوه باقی مانده و مورد غلفت مسئولین ذیربط واقع شده است.

 

گزارش: جواد غلامی

انتهای پیام/