به گزارش صبح توس؛ایجاد اشتغال از جمله عوامل بسیار موثر برای عبور یک نظام اقتصادی از مسئله رکود است و در این بین دولت‌ها نقش به سزایی در اجرایی شدن این مهم دارند؛ چراکه از طریق رونق کسب و کار داخلی و جلوگیری و فرهنگ سازی موضوع تولید ملی می‌تواند گام موثری در راستای برقراری رونق در بازار باشد.

 

واردات از چالش‌های همیشگی دولت‌ها به ویژه در سال‌های اخیر بوده؛ چراکه سهم قابل توجهی از خروج ارز و تشدید رکود را به خود اختصاص داده است، برای مثال می‌توان به الگوی پیشرفت ژاپن اشاره کرد که تا سال‌ها استفاده کردن از کالای خارجی در این کشور با ممانعت روبه‌رو بود.

 

واردات ۵۰ هزار میلیارد ریالی خودرو در ۹ ماه

 

با نگاهی به آمار واردات و صادرات به نتیجه می‌رسیم که بدون احتساب میعانات نفتی، سهم واردات از صادرات بیشتر است و متأسفانه واردات در اقلامی در حال انجام است که توان ساخت صددرصدی آن‌ها در کشور وجود دارد.

 

در بین آمار واردات، آمار واردات خودرو عمدتا همیشه برای مردم جالب بوده که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

 

ارزش کل واردات خودردو در ۹ ماهه اخیر ۴۸ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال (البته این قیمت‌ها بر اساس نرخ جهانی و بدون احتساب سهم بازار داخلی است) طبق آمار رسمی گمرک ایران بر آورد شده است که رقمی حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می‌باشد و با این رقم تعداد ۵۶ هزار و ۷۶ دستگاه خودرو وارد کشور شده است.

 

آماری که از سوی گمرک ایران منتشر شده نکات قابل توجهی دارد از جمله اینکه به یکباره حدود چند صد دستگاه خودرو بدون نام تجاری آن‌ها وارد کشور شده است و فقط در مقابل نام آن‌ها کلمه «خودرو» یا «خودرو سواری» و یا «اتومبیل» ثبت شده است و هیچ علامتی از نوع خودرو در محل واردات آن‌ها ثبت نیست.

 

واردات از آمریکا تا سیشل!

 

۷۱ نقطه در دنیا برای ورود خودرو به کشور ثبت شده که از این بین سه منطقه آزاد داخلی بوده و یک منطقه مشخص نیست و به نام «سایر کشورها» نوشته شده است.

 

کشورهایی که در آمار رسمی گمرک ایران ثبت شده است به شرح ذیل می‌باشد:

ردیف کشور ردیف کشور ردیف کشور
۱ بلاروس ۲۵ اسپانیا ۴۹ اندونزی
۲ اتریش ۲۶ استرالیا ۵۰ انگلستان
۳ اتیوپی ۲۷ آفریقای جنوبی ۵۱ اوکراین
۴ آذربایجان ۲۸ افغانستان ۵۲ ایالات متحده آمریکا
۵ آرژانتین ۲۹ اکوادور ۵۳ ایتالیا
۶ ارمنستان ۳۰ آلمان ۵۴ برزیل
۷ ازبکستان ۳۱ امارات متحده عربی ۵۵ بلژیک
۸ بلغارستان ۳۲ پاراگوئه ۵۶ پاکستان
۹ پرتغال ۳۳ تایلند ۵۷ تایوان
۱۰ ترکیه ۳۴ جمهوری کره ۵۸ چین
۱۱ جمهوری چک ۳۵ دانمارک ۵۹ رومانی
۱۲ ژاپن ۳۶ سایر کشورهای خارجی !! ۶۰ سری‌لانکا !!
۱۳ سودان ۳۷ سورینام !! ۶۱ سوئد
۱۴ سوئیس ۳۸ سیشل !! ۶۲ صربستان
۱۵ عمان ۳۹ غنا ۶۳ روسیه
۱۶ فرانسه ۴۰ فیلیپین ۶۴ قرقیزستان
۱۷ قزاقستان ۴۱ قطر ۶۵ کانادا
۱۸ کنیا ۴۲ کویت ۶۶ گرجستان
۱۹ لبنان ۴۳ لهستان ۶۷ لیتوانی
۲۰ مالزی ۴۴ مجارستان ۶۸ مراکش
۲۱ مغولستان ۴۵ منطقه آزاد خرمشهر (اروند) ۶۹ منطقه آزاد کیش
۲۲ نروژ ۴۶ منطقه ویژه اقتصادی حسن رود ۷۰ نیوزلند
۲۳ هنگ کنگ ۴۷ ویتنام ۷۱ یونان
۲۴ هلند ۴۸ هند    

 

جالب‌ترین موضوع، اسامی کشورهایی مثل سورینام و سیشل می‌باشد که حتی از این کشورها نیز واردات خودرو صورت گرفته و متأسفانه با وجود تحریم‌های بسیاری که از سوی آمریکا به جمهوری اسلامی ایران وارد شده است ولی باز هم عده‌ای اقدام به واردات خودرو از این کشور کرده‌اند.

 

سورینام

سیشل

البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که واردات خودرو از ایالات متحده آمریکا نسبت به گذشته کاهش چشم‌گیری داشته است، ولی حتی واردات یک دستگاه خودرو از این کشور هم زیاد است؛ چراکه این دولت چه قبل و چه بعد از انقلاب ضربات شدیدی را به ارکان مختلف نظام وارد کرده است.

 

۵۶ هزار دستگاه خودرو یعنی ۱۶ تا ۴۸ هزار شغل

 

تعداد ۲۵ هزار نفر از هم‌وطنان عزیز ما اقدام به واردات خودرو به صورت فردی و تکی کرده‌اند که هرکدام از آن‌ها بر این باور بوده‌اند یک دستگاه خودرو که «جایی را نمی‌گیرد» ولی به نظر جایی قابل ملاحظه‌ای را به خود اختصاص داده است؛ چراکه ۴۵ درصد سهم واردات را دارا می‌باشد.

 

طبق این آمار ۲۵ هزار و ۱۶۰ دستگاه خودرو به صورت تکی، ۱۱ هزار و ۳۸۱ خودرو نیز به صورت جمعی تا ۱۰ دستگاه خودرو و تعداد ۱۹ هزار و ۵۳۵ دستگاه خودرو نیز به صورت جمعی و بیش از ۱۰ دستگاه وارد کشور شده است.

 

رییس اتاق تعاون ایران در آبان ماه سال جاری هزینه ایجاد هر شغل پایدار صنعتی را ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون برآورد کرده است که با این مقدار واردات می‌توان بین ۱۶ هزار تا  ۴۹ هزار شغل صنعتی پایدار ایجاد کرد.

 

از مجموع واردات انجام شده حدود ۳۶ درصد گمرک شهید باهنر، ۱۰ درصد بندر لنگه، ۹ درصد معاونت واردات و ترانزیت تهران، ۴ درصد از پایانه تجاری مهرآباد و بقیه ۲۴ گمرک کشور سهم واردات ۴۰ درصدی خودرو را به عهده داشته‌اند.

 

ردیف گمرک ردیف گمرک ردیف گمرک
۱ ارومیه ۱۱ بازرگان ۲۱ بندر لنگه
۲ اصفهان ۱۲ پایانه تجاری مهرآباد ۲۲ جلفا
۳ چابهار ۱۳ ساوه ۲۳ سهلان
۴ شهید باهنر ۱۴ معاونت واردات و ترانزیت تهران ۲۴ شیراز
۵ غرب تهران ۱۵ منطقه آزاد اروند (خرمشهر) ۲۵ گناوه
۶ مشهد ۱۶ منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ۲۶ منطقه آزاد چابهار
۷ منطقه آزاد حسن‌رود ۱۷ منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی ۲۷ منطقه ویژه بوشهر۱
۸ منطقه ویژه پیام ۱۸ منطقه ویژه اقتصادی شیراز ۲۸ یزد
۹ منطقه ویژه نوشهر ۱۹ منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم    
۱۰ قشم ۲۰ شهید رجایی    

 

هزینه‌های خودروهای وارداتی به شرح ذیل است:

ردیف قیمت (تومان) تعداد
۱ تا ۱۰۰ میلیون ۴۲۰۶۶
۲ ۱۰۰ تا ۲۰۰ ۳۴۵۵
۳ ۲۰۰ تا ۳۰۰ ۱۶۰۰
۴ ۳۰۰ تا ۴۰۰ ۲۵
  • قیمت‌ها بر اساس نرخ جهانی و بدون احتساب سهم گمرک است

همانطور که در جدول فوق مشخص شده است سهم اصلی واردات خودرو مربوط به خودروهای کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است (البته این قیمت‌ها بر اساس نرخ جهانی و بدون احتساب سهم گمرک است) و خودروهای لاکچری که غالبا قیمتی بالای ۵۰۰ میلیون تومان دارند با احتساب قیمت بازار ردیف ۳ و ۴ را حداقل به خود اختصاص می‌دهند که تعداد ۱۶۲۵ دستگاه خودرو را شامل می‌شود.

 

در سال‌های اخیر بنا به سبک زندگی انتخاب شده از سوی برخی هم‌وطنان ورود خودروهای خاص به شدت افزایش یافته و این در حالی است که برخی دیگر از هم‌میهنان ما حتی نانی برای خوردن ندارند و از دولت انتظار می‌رود تا با برنامه‌ریزی دقیق از هدررفت سرمایه به سمت کالاهای لوکس جلوگیری کند و به جای سرمایه‌گذاری‌های کاذب، سرمایه‌گذاری فعال منجر به ایجاد اشتغال، جایگزین شود.

 

به نظر هنوز شناخت حاصل نشده است

 

شاید برای واردات خودروهای لاکچری نتوان فشار بر دولت آورد؛ چراکه عده‌ای خواهان داشتن خودروهای خاص در کشور هستند که البته بازهم نیاز به بررسی دقیق برای رفع این مهم از عرصه اقتصاد دارد، ولی برای برخی واردات می‌توان از دولت سوال کرد که چرا بر اساس قوانین و معاهداتی که خود بسته است و آن را از دستاوردهای برجام می‌داند، عمل نمی‌کند؟!.

  • به تاریخ مصاحبه زیر توجه کنید:

«هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو مهرماه ۹۳ گفته بود: من شخصاً با واردات خودرو به صورت CBU مخالفم، زیرا واردات هر کالا برخلاف منافع ملی است و فقط برای کشورهای دیگر انتفاع ایجاد می‌کند.

 

وی گفته بود: ما به دنبال واردات خودرو نیستیم و فقط تعداد محدودی برای شناخت بازار، واردات انجام خواهیم داد تا بعد از گذشت حدود یک سال، خط تولید دو محصول جدید رنو در ایران ایجاد شود.

 

مدیر عامل ایران خودرو با بیان اینکه مذاکره برای تولید کلیو و کپچر در ایران در حال انجام است، گفته بود: اگر شرکتی برای تولید خودرو به صورت CKD و با سرمایه‌گذاری مشترک در ایران موافق نباشد، واردات آن را انجام نخواهیم داد.

 

این در حالی است که هم اکنون واردات خانواده کپچر از طریق گمرکات مختلف در حال انجام است و نمونه بارنامه‌های موجود نیز تأییدی بر این مسئله است.»

 

 

 

 

یکی از مسائلی که باید به آن توجه کرد واردات خودروهایی نظیر خانواده رنو است که طبق توافق انجام‌شده قرار بر این بود، این خودروها به صورت CKD (یعنی همان موضوعی که منجر به مونتاژ داخلی می‌شود)، وارد شوند، ولی در حال حاضر به صورت کامل و بدون مونتاژ و اصطلاحا صفر وارد کشور می‌شود.

 

از جمله کارهایی که از دولت انتظار می‌رود که در آن سخت تلاش کند موضوع «اشتغال» است؛ چراکه در مسائل ناامنی که در هفته‌های اخیر به کشور تحمیل شد، بهانه از موضوعات اقتصادی نشأت گرفته بود و این نارضایتی‌ها تا زمانی که فقط منافع عده‌ای خاص در اقتصاد لحاظ شود نه‌تنها کاهش نمی‌یابد، بلکه روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند.

 

گزارش از حسن ضیایی

انتهای پیام/