به گزارش صبح توس؛ علی اوسط هاشمی عصر امروز در جریان بازدید از مجموعه گلوبال تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: در شرایطی که کشور ایران 85 درصد محصول زعفران یعنی معادل 300 تن را در دنیا تولید می کند و به عنوان قطب تولید این محصول مطرح است؛ اما عملا نمی تواند در برابر سه تن تولید کشور اسپانیا بازارهای جهانی را از آن خود کند.

 

وی تصریح کرد: این بدان معناست که ما در داخل کشور جدای از فعالیت های رقابتی، نیازمند یک وحدت رویه هستیم تا با انباشت و دپوی محصول در داخل و تشنه نگه داشتن بازارهای جهانی بتوانیم روی قیمت آن تاثیر گذار و تصمیم گیرنده باشیم.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: البته این بدان معنا نیست که بلافاصله زعفران را در بازارهای داخلی یا خارجی عرضه کنیم، زیرا رویکرد جدید وزارت کشاورزی کنترل و تثبیت قیمت زعفران به شکلی است که به هیچ یک از عوامل تولید و عرضه زعفران فشار وارد نشود.

 

هاشمی با بیان اینکه نتوانستیم در حوزه ارزش افزوده زعفران به درستی ورود پیدا کنیم، افزود: ما فقط زعفران را به عنوان یک کالای خوراکی و یا مسافرتی تنزل دادیم، کما اینکه این محصول در صنایع مختلف اثر بخش است که می توان با ورود تکنولوژی و مشارکت با شرکت های خارجی این ارز آوری را در داخل کشور حفظ کنیم.

 

وی ضمن رد تاثیر بسته بندی در نحوه فروش زعفران، گفت: زعفران یک کالای مصرفی صرف نیست که فروش آن وابسته به نوع بسته بندی باشد، بلکه یک محصول پایه و مادر است که از قِبَل آن می توان در تولید صنایع غذایی، صنایع دارویی و بهداشتی آرایشی استفاده کرد.

 

رییس سازمان تعان روستایی کثشور در پاسخ به انتقاد برخی زعفرانکاران مبنی بر عدم پرداخت مطالبات خود، گفت: ظرف امروز و فردا 50 درصد میزان زعفران فروخته شده به تعاون روستایی، به کشاورزان پرداخت می شود.

 

انتهای پیام/