به گزارش صبح توس؛ نیشابور دومین شهر بزرگ خراسان رضوی و دومین صادر کننده این استان است که متأسفانه در حوزه حمل و نقل ریلی با مشکلات عدیده ای روبرو است.

 

نیشابور به عنوان منطقه نمونه گردشگری حرف های زیادی برای جذب توریست دارد و سالانه حدود 26 هزار نفر از منطقه دیدن می‌کنند که اکنون حذف شده اند.

 

هاجر چنارانی، نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات ریلی شهرستان نیشابور گفت: بازگشت سهمیه قطار نیشابور- تهران، ارتقای جایگاه ایستگاه قطار نیشابور از  درجه یک به پایانه مسافربری، تبدیل ایستگاه راه آهن نیشابور به بندر خشک از جمله مواردی است که باید به حوزه ریلی نیشابور داده شود.

 

وی بیان کرد: نیشابور فرودگاهی ندارد و اگر همین یک ایستگاه قطار نیز به خوبی مورد بهره برداری قرار نگیرد به حق این شهر جفا شده است.

 

چنارانی در خصوص مشکلات پیش آمده برای کسبه تقاطع خط راه آهن کاشمر گفت: مردم خطه کاشمر بیش از 20 سال در این منطقه زندگی و از آن عبور کرده اند و بالغ بر 12 هزار نفر در آن سوی این تقاطع زندگی می کنند به همین دلیل باید بودجه ای مناسب برای ماشین رو شدن زیرگذر این تقاطع تخصیص داده شود.

 

 

نماینده نیشابور و فیروزه گفت: برای این منطقه بدلیل نارضایتی مردم از عدم ماشین رو شدن زیرگذر جدید این تقاطع تصمیم بر این شد تا مسیر رفت از تقاطع خط کشامر و برگشت نیز از خیابان شاکری به صورت ماشین رو در آید.

 

موسوی، مدیر کل خط و سازه های فنی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: سال گذشته بالغ بر 720 میلیارد تومان برای قطارهای مسافری جریمه پرداخت کرده ایم، قطارهای مسافری زیان ده هستند که تنها با استفاده از یارانه قطارهای باری در حال جبران این زیان هستیم.

 

وی بیان کرد: قطارهای مسافری شخصی هستند و قطار نیشابور- تهران نیز به دلیل عدم به نصاب نرسیدن مسافر از خط خارج شد، شرکت راه آهن نمی تواند با وجود ضرر، شرکتی را اجبار به خدمات دهی کند.

 

موسوی با اشاره به مشکلات تقاطع خط راه آهن منطقه خط کاشمر نیشابور گفت: بنا به تصمیمی که گرفته شد این مسیر به دو طرف در خواهد آمد و باکس هیا گذاشته شده از شمال به جنوب برای مسیر رفت استفاده خواهد شد.

 

وی ادامه داد: عملیات قطار برقی تهران- مشهد با اولویت نیشابور در حال اتمام است و از اوایل سال آینده کار خود را آغاز خواهد کرد که با راه اندازی این قطار زمان مسیر تهران- مشهد به هفت ساعت کاهش پیدا می کند.

 

ضیایی مهر، مدیر کل اداره راه آهن خراسان رضوی نیز گفت: قطار مسافری نیشابور- مشهد تا چندی قبل وجود داشت؛ اما به دلیل عدم استقبال مردم از این قطار مجبور به حذف آن شدیم.

 

وی افزود: قطار مستقیم نیشابور- مشهد وجود ندارد، ولی در مسیر نیشابور به مشهد هفت قطار وجود دارد که ظرفیت جابجایی 680 مسافر بین این دو شهر را دارد و از هفت صبح تا دوازده نیمه شب در حال خدمات دهی هستند.

 

مدیر کل راه آهن خراسان رضوی گفت: در ایستگاه های نیشابور طرح های توسعه و نوسازی سکوهای مسافری، بازسازی زیرگذر و ایجاد پله برقی و آسانسور و احداث ساختمان جدید این اداره را در دست احداث داریم که با بودجه ای معادل چهار میلیارد تومان قبل از نوروز 87 به بهره برداری خواهد رسید.

 

لازم به ذکر است؛ باعبور حداقل چهار قطار در ساعت و راه‌اندازی خط سریع‌السیر تهران-مشهد، شهرداری نیشابور پروژه تقاطع غیر هم‌سطح خیابان کاشمر و ریل قطار را آغاز کرده که با اعتراض کسبه و اهالی منطقه مواجه شده است.

 

براساس این گزارش مسدودشدن خیابان کاشمر و از بین رفتن تعدادی فرصت‌ شغلی، نازضایتی کسبه منطقه را به دنبال داشته است.

 

انتهای پیام/