به گزارش صبح توس؛ این روزها در حالی که مدارس رو به هوشمند شدن می رود، هنوز هم در گوشه کنارهای شهر مدارسی وجود دارد که دانش آموزان آن از امکانات اولیه تحصیلی محروم هستند و این مساله مشکلات بزرگی برای مدیران و معلمان این مدارس به وجود آورده است.

دبستان توحید، یکی از قدیمی ترین مدارس شهرستان درگز است که از ابتدای تاسیس تاکنون خیل کثیری از مشتاقان علم و معرفت در آن به تحصیل پرداخته اند، دانش آموزانی که اکنون هر کدام از آنها در موقعیت های اجتماعی متفاوت بار مسئولیت شهر را به دوش می کشند.

اما امروز، این دبستان که در شش پایه تحصیلی مشغول به تربیت قریب به 90 دانش آموز می باشد، از برخورداری بسیاری امکانات آموزشی و تربیتی محروم مانده است

افسانه عیدی دلیر در گفتگو با خبرنگار درگز خبر اظهار داشت: به دلیل اینکه این مدرسه در یکی از پایین ترین نقاط شهر قرار گرفته است و دانش آموزان آن عموما از خانواده های با وضعیت اقتصادی پایین هستند، برای تهیه نیازهای اولیه تحصیلی این دانش آموزان همچون کیف، دفتر و کتاب دچار مشکل هستیم.

وی افزود: برخی از مدیران مدارس با توجه به اینکه دولت سرانه هر دانش آموز را چیزی در حدود دو هزار تومان در نظر گرفته معتقدند بدون کمک های نقدی دانش آموزان فعالیت مدارس مختل می شود اما از آنجایی که اعتبارات در نظر گرفته شده کفاف هزینه های جاری مدرسه را نمیدهد مدیران بر اساس قانون نانوشته مجبور هستند دانش آموزان را برای تأمین بخشی از هزینه های مدرسه مجاب کنند.

مدیر دبستان توحید تببین کرد: در مدارس مناطق محروم این مساله تبدیل به یک معضل شده است چرا که خانواده اکثر دانش آموزان از اوضاع مالی خوبی برخودار نیستند و در پاره ای از اوقات توانایی تامین درآمد کافی برای اداره منزل را ندارند و نمی توان انتظار داشت بتوانند در پیشبرد اهداف مدرسه کمکی داشته باشند.

عیدی دلیر تشریح کرد: در این مدرسه با توجه به وضعیت نامطلوب معیشتی خانواده ها هر روز و به طور مستمر در بین دانش آموزان صبحانه توزیع می شود که تمامی مخارج آن و هزینه هایی از قبیل قبوض آب و برق و گاز از محل کمک های همشهریان خیر و نوع دوست شهر می باشد.

وی عنوان کرد: هر ساله با شروع فصل مدارس، خیرین گرانقدر بسته کامل لوازم التحریر و پوشاک دانش آموزان را به فراخور سن آنها تهیه کرده و برای استفاده دانش آموزان در اختیار مدیران مدارس قرار می دهند

مدیر دبستان توحید تاکید کرد: دانش آموزان ابتدایی به دلیل قرار گرفتن در دوره شکل گیری شخصیت فردی و اجتماعی احتیاج زیادی به حضور مشاور و مربی پرورشی در مدرسه دارند اما با توجه به اینکه تعداد دانش آموزان این مدرسه از 100 نفر کمتر می باشد هیچ نیروی انسانی تحت عناوین فوق به مدرسه تعلق نمی گیرد و بار این مسئولیت بر دوش معلمان قرار دارد.

عیدی دلیر توحید اضافه کرد: تمام تلاش یک معلم باید در جهت پرورش و تربیت دانش آموزان باشد ولی به دلیل گستردگی مشکلات مدارس مناطق محروم، پرسنل مدرسه به دنبال رسیدگی و رفع مشکلات اقتصادی هستند و مساله آموزش عملا به فراموشی سپرده شده است

 وی با اشاره به فرسوده بودن بافت فیزیکی و نبود امکانات آزمایشگاهی و کتابخانه ای در مدرسه تاکید کرد: نیاز است با رسیدگی بیشتر و نوسازی مدارس از وقوع خطرات ناگوار جلوگیری کرده و همچنین با تجهیز آن گام موثری در پرورش و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان برداریم.

انتهای پیام/