به گزارش صبح توس؛ یک میلیون ودویست هزارنفر، آمار حاشیه نشینان شهر مشهد است که معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سرشماری خانه به خانه جمعیتی کسب کرده است.

 

کسب اطلاعات، از سکونت گاه های غیررسمی و به استناد گفته سازمان شهرداری، «منازل بدون پروانه ساخت» حاصل شده؛ اگر چه این تعریف حاشیه شهر، بعضی از نقاط پهنه شهری ازجمله شقایق، منطقه آب وبرق وقلعه آبکوه که در تصورات ذهنی عوام نادیده انگاشته می‌شود را نیز شامل می‌شود بنابراین این بخش باید به حاشیه شرقی شهر  مشهد افزوده شود.

 

براساس فرمایشات وتاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه وخدمت رسانی به حاشیه شهر، نکته حائز اهمیت در خصوص پیشرفت خزنده شهری، ارائه برنامه مطلوب درخصوص ارتقاء سلامت و عمران وامنیت است که همواره در وعده و وعیدهای کاندیدادهای مجلس وشورای اسلامی شهر مشهد جای دارد.

 

بخش عظیمی از حاشیه نشینان همان شرکت کنندگان پرشور در انتخابات هستند که یک سوم از عمده جمعیت کلان شهر مشهد را تشکیل می‌دهند و این جمعیت با امید برآورده شدن مطالبه‌ها، و براساس تامین نیازها وارتقا سطح رفاهشان پای صندوق های رأی حاضر شده و به کاندیدهای مجلس و شورای اسلامی شهر که وعده‌های مکرر در زمینه حاشیه شهر را در تبلیغات انتخاباتی خود جای داده بودند، رای می‌دهند؛ اما چه سود که بیشتر این مسئولان با گذشت زمان و تثبیت شغلی و کسب مقام، تمامی وعده‌هایشان و مطالبات مردم را به فراموشی سپرده و وفای عهد را به جا نمی آورند.

 

نگاه تقابل جویانه شرق به غرب، شباهت شیوه رای‌دهی حاشیه شهر و روستا، تاثیر فزون‌تر سیاست‌های افزایش جمعیتی بر توده شرقی وحتی دلایل قومی ومذهبی، موجب شرکت کردن حاشیه شهرنشین برای اثبات اثرگذاری حاشیه شرقی برابر متن درانتخابات شده است.

 

قسمت عمده ای از بودجه ی شهری مشهد چه درحوزه شهرداری و چه در حوزه دولتی، صرف مشکلات حاشیه شرقی مشهد می‌شود و بودجه های دیگر نیز با عناوین خاص ردیف بودجه حاشیه ی شهر، زیارت و غیره به این منطقه تزریق می‌شود وچنان از تبلیغات اطلاع رسانی شهرداری مشهد پیداست گویی بودجه ی کل شهر به سمت شرق کشیده شده با وجود این سطح رضایت‌مندی ساکنین این بخش حائز اهمیت است زیرا مردم این منطقه بر این باورند که مسئولان با نگاهی تبعیضی و نابرابرانه به آنان و ساکنان غربی  مشهد می‌نگرند و نتیجه این تفکر در مردم حاشیه شرقی مشهد، عدم رضایت آنها از سرعت عمل و نحوه رسیدگی هنگام بروز ‌مشکل در حوزه خدمات شهری است.

 

انواع آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در حاشیه شرقی شهر مشهد آمار بسیار بالایی دارد وافزوده شدن این بخش به متن شهر باعث افت شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی و امنیتی می‌شود این در حالی است که با وجود تلاش‌ نهادهای مختلف اجتماعی و قضایی هیچ‌گونه تغییر وارتقایی دراین شاخص‌ها دیده نمی‌شود.

 

کلانشهر مشهد که در دنیا با نام پایتخت فرهنگی جهان اسلام عنوان می‌شود با مشکلی عمده ای به نام حاشیه شهر مواجه است که با بی مهری مسئولان مربوطه جلوه گری می‌کند.

 

از این رو نگارنده پیشنهاد می کند مسئولان با ایجاد شهری مستقل همچون پاکدشت، پردیس وکرج تهران با سیاست جدایی حاشیه شرقی با پهنه مدیریت شهری از منطقه حاشیه شمالی فرودگاه (شهرک شیرین سابق )تا محدوده ی بلوار طبرسی شمالی (بلواردوم وسوم ) وجاده ی سیمان(شهرک شهید باهنر -قلعه ساختمان- گلشهر والتیمور) را با تقسیم بندی تراکمی بالا به عنوان شهری کوچک مطرح کنند.

 

با توجه به تقسیمات شهری، این شهر جدید می‌تواند خدمات قابل ارائه‌ای چون شهرداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، نمایندگان مجلس، شورای شهر وبودجه مستقل برای بهره مندی از شاخص‌های شهری جداگانه را دارا شود واین تقسیم بندی به دلیل بی‌توجهی و عدم رسیدگی مسئولان مربوطه می‌تواند گامی عملی وموثر درارتقاء ساکنین این مناطق بوده و در خصوص معضلات و مشکلات آنها به صورت جداگانه بررسی واقدام شود.

 

انتهای پیام/