جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی تفصیلی با صبح توس؛ به تحلیل مسائل روز منطقه از جمله استعفای نخست وزیر لبنان و همچنین موضوعات استانی مانند تغییر یا ابقای استاندار خراسان رضوی پرداخته است.

 

صبح توس: باتوجه به تغییر و جابجایی استانداران کشور چرا واکنشی جدی در مورد اعلام نظر در این باره از جانب نمایندگان مجلس شاهد نیستیم؟ نظرتان را درباره گزینه های احتمالی نیز بفرمایید.

 

موضوع تغییر استاندار خراسان رضوی و نصب استاندار جدید در فضای طبیعی است که امروز طی انتخاب و تشکیل دولت جدید در سطح کشور وجود دارد؛ چراکه معمولا در دولت جدید مدیران جدید شناسایی و نصب می شوند.

 

دولت دوازدهم تقریبا تمام استانداران را جابجا کرده است، البته در این دوره باتوجه به آشنایی و ارزیابی عملکرد سرعت عمل بیشتری داشته اند، بنابراین جابجایی استانداران جای جنجال آفرینی ندارد.

 

معتقدم مشورت با نمایندگان مجلس توسط وزیر کشور امری است که موفقیت در کار استاندار را افزایش می دهد و نباید به دلیل اهمیت مطالبه گری، امری تحمیل شود.

 

اصلاح طلبان با گزینه پیشنهادی مانند پژمان به مخالفت پرداختند و از طرفی گزینه های اصلاح طلبان به دلیل افراطی بودن مورد قبول نبود، بنابراین بنا بر تثبیت استاندار فعلی گرفتند؛ اما دولت به نظربنده بنا بر تغییر دارد.

 

معمولا افراد انتخاب شده محرمانه است و اطلاع رسانی نمی شود؛ اما می توان گفت استاندار فعلی خراسان رضوی متدین، منظم و پرکار توانسته استان را مدیریت کند و جمعا عملکردی قابل قبول دارد؛ اما انتقاداتی وجود دارد؛ چراکه میدان را به معاون سیاسی می دهد و او استان را به آشوب می کشاند.

 

صبح توس: با توجه به انتقاداتی که گروهی از فعالان سیاسی و اجتماعی نسبت به عملکرد آقای پژمان در حوزه اجرایی دارند، آیا جو عمومی  استان پذیرای چنین فردی که به تعبیری منتسب به جبهه به اصولگرایی بوده، است؟

 

سبک کار پژمان در شهرداری با نقد زیادی مواجه بود و از حواشی مطلع هستم و از دید برخی از جامعه حمایت می شد؛ اما در مورد سیاست های برج سازی و برخی دیگر مسائل انتقاداتی مطرح بود.

 

صبح توس: لطفا نظرتان را در مورد استعفای نخست وزیر لبنان، و تاثیر متقابل اینگونه اقدامات بر محور مقاومت در منطقه بفرمایید.

 

مجموع اتفاقات منطقه به مثابه شُک مصنوعی به جسد تروریست برای استحکام یافتن جای پای آمریکا است. با توجه به نقش گروه های افراطی عربستان در عدم ثبات محور مقاومت، سعد حریری اشتباه راهبردی کرد و این اشتباه فهماند که جوانی بی تجربه، خام و بدون برنامه است.

 

نقش حزب الله لبنان در کمک رسانی برای انجام وظایف قانونی دولت مستقر برجسته است و «سعد حریری» با متهم کردن رابطه ایران و حزب الله در کشوری بیگانه، با استقرار در کشور عربستان فراموش کرده در کجای معادلات قرار گرفته است، بنابراین همه دنیا فهمیده اند که استعفا در عمل تحت نفوذ عربستان صورت گرفته است.

 

رفتار حریری نشان داد که لیاقت مسئولیت کشور را ندارد و با نداشتن تجربه سیاسی به وحدت و استقلال کشورش نیز پای بند نیست و پس از همه پرسی در کردستان عراق داستان استعفای سعد حریری برای ایجاد بحران کاذب در منطقه مطرح شد تا با هدف شعله ور شدن فتنه طایفه گری، آشفتگی هایی را متوجه خط مقاومت و درون کشور لبنان سازند و پایگاه حزب الله را تضعیف کنند.

 

پایگاه حزب الله و مقاومت تنها به لبنان منحصر نمی‌شود

 

دشمنان باید بدانند پایگاه حزب الله و مقاومت تنها به لبنان منحصر نمی شود، ضمن اینکه لبنان از ثبات خوبی برخوردار و موقعیت حزب الله فوق العاده برتر است، قطعا رئیس جمهوری و پارلمان تعیین نخست وزیر را در دستورکار قرار میدهند.

 

حزب الله اجازه نمی دهد این طور بحران های مصنوعی جریان مقاومت را از اهدف خودش که نابودی رژیم صهیونیستی است بازدارد و این موضوع نیز همانند همه پرسی کردستان عراق به نفع جریان مقاومت اسلامی تمام می شود.

 

عوامل دست نشانده دولت های سلطه گر عربستان و آمریکا یکی پس از دیگری دچار فروپاشی می شود و خروجی آن به نفع مقاومت است و قابل ذکر است که این فتنه های مختلف همزمان با پایان کار داعش در حال لو رفتن و خنثی شدن است.

 

 

باتوجه به چنین رخدادهایی و سرعت حوادث یکی پس از دیگری، منطقه به نوعی در حال غربال شدن است و باتوجه به رخدادهای صورت گرفته در عربستان و ریاض، اوضاع منطقه برای کشورهای سلطه گر و صهیونیستی خطرناک شده است.

 

صبح توس: آیا تصویب تحریم های کاتسا به عنوان مادر تحریم ها، نقض برجام محسوب می شود؟ راهکار مقابله جمهوری اسلامی با این موضوع در عرصه بین المللی چیست؟

 

از نظر آمریکا مفاد برجام امروز از انتفاع خارج شده زیرا با واقعیاتی از جمله تعهدات دوجانبه در پیوست های برجام روبرو می شوند و یقین دارند که ایران به تمام تعهدات به عنوان آرمان های آمریکا عمل کرده و حتی باور نمی کردند روزی برسد که مراکز هسته ای را تعطیل و راکتور اراک را بتن ریزی، اورانیوم غنی شده را از کشور خارج کنند، غنی سازی را به 3.5 درصد تقلیل، ذخیره اورانیوم را کاهش دهند، تحقیق و توسعه را متوقف و پروتکل الحاقی را بپذیرند.

 

امروز طبق برجام اقلام دوگانه را باید لیست کنیم و در خریداری محصولات محدود شدیم و اگر تأیید شد اقلام صنعتی تحویل داده می شود؛ ایران به همه تعهداتش پای بند بوده و با جوهره آمریکا، حماقت است که بخواهند به تعهداتشان عمل کنند، در این شرایط پندار غلطی است که آمریکا به برجام بازگردد و به تعهداتش عمل کند و با این منطق دولت یازدهم و دوازدهم تن به اجرای برجام نمی دهند و حتی سعی دارند آنچه دادند پس بگیرند؛ به عنوان نمونه فروش هواپیما متوقف شد و دنبال این هستند تحریم بانک های ایران را به بهانه «کاتسا» برگردانند.

 

به ظاهر دو سوم قانون کاتسا مربوط به سپاه است؛ اما در باطن مربوط به کل اقتصاد ایران است و بانک ها به بهانه های مختلف تحریم می شوند و در آینده بر اساس همین قانون فروش نفت را تحریم می کنند؛ متاسفانه برخی افراد این سند شوم را به ملت تحمیل کردند و امروز نیز در توصیف کاتسا مانند افراد مصیبت زده رفتار می کنند.

 

در همین راستای کوچک جلوه دادن کاتسا، ظریف می گوید «احتمال نمی دهیم اتفاقی بیفتد آن ها می خواهند کاتسا را بزرگ کنند» متاسفانه ظریف به دستور اجرایی رئیس جمهوری آمریکا اشاره نمی کند و در گزارش شماره هفت خودش نمی آورد که همان برخورد با سازمان های تروریستی روز دنیا که اشد مجازات ها آمده در قانون کاتسا به عنوان برخورد با سپاه، مجلس، دولت و نظام جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده است، بنابراین همین افراد زمینه تشدید تحریم ها را فراهم کردند و رسالت دارند که این مصیبت ها را التیام و کوچک جلوه دهند.

 

باتوجه به اهمیت نظارت مجلس متاسفانه مشخص شد گزارشات مجلس و گزارش شماره هفت ظریف که قرائت شد را وزارت خارجه و مشخصا عراقچی می نویسد که خیلی از واقعیات را نیاورده است، بنابراین مجلس نمی تواند نظارت کند.

 

اصلا آمریکایی ها بنا ندارند به ایران امتیاز بدهند، بلکه قصد دارند فشار را بیشتر کنند و همین جسد برجام را برای فضای رسانه ای و برای متهم نشدن به آتش زدن آن، نگاه می دارند.

 

تشدید تحریم ها به رفتار دولت ها برمی گردد، اگر بر اساس قانون مقابله به مثل می کردیم کاتسا تصویب نمی شد و تحریم ها ادامه نمی یافت؛ اما با این منطق باید شاهد مشکلات بیشتری در اقتصاد بود.

 

مقام معظم رهبری از هیئت نظارت برجام گلایه دارند و انتظارات خودشان را مطرح کردند؛ چرا که نتوانستند خواسته های رهبر معظم انقلاب را محقق کنند.

 

همین افراد امروز از مواضع زمان قبل از برجام ما حمایت می کنند، بنابراین اگر اجازه دهند نامه ظریف به موگرینی چاپ شود وقایع روشن می شود حتی اگر نقدی در برجام مطرح شود از جانب روحانی تذکر گرفتند، بنابراین اگر صادقانه تر اعتراف به نفع وحدت ملی داشته باشند، بهتر است.

 

ظریف در جلسات خصوصی می گوید برجام هیچ دستاوردی برای ما نخواهد داشت و با این تیم ترامپ نمی شود تعامل و رابطه ای برقرار کرد؛ ظریف در جلسات خصوصی می گوید خیانت کردیم درب مراکز هسته ای را بستیم و این را می پذیریم؛ چراکه می شد این مراکز را تعطیل نکنیم، بنابراین منطق باید عوض شود.

 

صبح توس: باتوجه به افزایش فشارهای شبکه های اجتماعی ضد انقلاب بر قوه قضاییه از یک سو و همچنین مطالبه گری به حق مردم از این نهاد انقلابی در مبارزه با مفاسد، نظر شما درباره عملکرد این قوه چیست؟

 

قوه قضاییه نقش مهمی در دفع خطر و رسیدن به آرامش برای مقابله با فساد، تهدیدات جاسوسی، امنیتی و اجتماعی دارد و تنها قوه ای که باید بیشترین امید را در برابر جریان برانداز نرم که در ارکان اجرایی کشور نفوذ کرده داشت، همین قوه قضاییه است.

 

امروز به مجلس شورای اسلامی هم امیدی نداریم؛ چراکه از وظایف نظارتی خود عدول کرده است و برخی نمایندگان به واسطه دریافت چند بشکه قیر برای راه روستایی، حق نظارت و سوال خودشان را معاوضه کرده اند.

 

قوه قضاییه بدون اغماض فعالیت و برخورد کرده است و در این راستا قانونی برای علنی کردن در برخورد با مفاسد و دادگاه ها اصلاح شده است. پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان فاجعه است؛ چراکه برای 200 میلیارد تسهیلات 20 میلیون وثیقه گرفته شده است.

 

جریان ضد انقلاب بیش از حد می خواهند سیاه نمایی کنند، دولت باید به وظیفه اش در برابر مردم عمل کند و البته هجمه به قوه قضاییه خبر از فتنه ای سخت دارد؛ جریان های عدالت خواه احساس خستگی نکنند؛ چراکه میدان جنگ و جهاد است و باید محکم در راستای کار فرهنگی تمیز گام بردارند و جریان های انقلابی که مطالبه دارند از مسئولان در برابر مسائل انقلاب باید با اسناد محکم صحبت ارائه شود.

 

صبح توس: در مورد هزینه تراشی برای راهپیمایی اربعین و گران شدن بلیت ها در مراسم اربعین امسال چه توضیحی دارید؟

 

در این فرهنگ عظیم انقلابی حسینی برخی افراد از کشور تاجرانه به قضیه نگاه می کنند و به عنوان فرصتی برای تجارت خانه خود می نگرند لذا همه آنها زیر سوال هستند.

 

بایستی خدمات اربعین در عراق را با خدمات حمل و نقل و فروش خدمات ما برای پذیرایی از زائران حسینی مقایسه کنند و با این کار فرهنگی مسئولان در سال آینده خجالت می کشند این اقدامات را تکرار کنند.

انتهای پیام/