به گزارش صبح توس؛ در آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاهها انتظار داشتیم در بیانات جناب آقای رئیس جمهور به جای کنایه به این و آن و دفاع از برجام و ابراز نگرانی از احضار بعضی افراد توسط قوه قضائیه، برنامه اجرایی و اقدامات امید بخش برای حل مشکلات فرهنگیان و فرهیختگان و دانشجویان وجود داشت.

از اهتمام ویژه نسبت به دانشگاه فرهنگیان و حل عدم تدبیر دولت یازدهم درکاهش پذیرش دانشگاه فرهنگیان از 25 هزار نفر به 5 هزار نفر و بلاتکلیفی چهار ساله مدیریت دانشگاه و بی اعتنایی به جذب هیات علمی از بین فرهنگیان دارای تحصیلات مقطع دکتری و کارشناسی ارشد

در آستانه قرائت نتایج تحقیق و تفحص مجلس از احقاق حقوق معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان، شفاف‌سازی بزرگترین رقم تخلف و سو مدیریت بیش از 8 هزار میلیاردی در این صندوق که متعلق به شریفترین و نجیب ترین قشر جامعه است و علت اصلی این حادثه تلخ که انتصابات حزبی و ورود جریانات سیاسی که بهره ای مدیریت اقتصادی نداشتند بود

جناب آقای رئیس جمهور

زمانی با هشت هزار میلیارد تومان ۲۰ میلیون مترمربع فضای آموزشی در استان های کشوراحداث شد یعنی از مجموع ۶۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی کشور، یک سوم آن معادل 20 میلیون متر مربع) بازسازی و احداث شد. روزانه بیش از ۵۰ کلاس درس ایمن یا مقام سازی شده است، ۲۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی، ۲۸ هزار و ۵۰۰ پروژه در قالب ۱۳۸ هزار کلاس

گزارش از اراده دولت دوازهم بر مشی اعتدال و جلوگیری افراط گرایی در تغییر بیش از سه هزار مدیردر آموزش و پرورش در دولت یازدهم ، اکثریت مدیران ستادی ، تمامی مدیران کل استان ها ، مدیران حتی معاونین719 ادارات و تمامی مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان تغییر یافتند و باعث خسارتی از جمله حادثه تلخ صندوق ذخیره فرهنگیان شد.

آقای رئیس جمهور؛ در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با عملکرد آموزش‌ و پرورش در برنامه پنجم توسعه، عدم اجرای کامل برنامه ذکر شده است «تا سال چهارم برنامه پنجم توسعه در رابطه بندهایی از قانون برنامه که نیازمند نگاه راهبردی، خلاقانه، برنامه‌ای و تاثیرگذار داشته و به هزینه‌های مالی و تخصیص اعتبارات لازم یا استقرارنظام جامع ‌تری نیاز بوده چندان فعالیتی انجام نشده است و به خوبی به مرحله اجرا در نیامده‌اند.» امید است در برنامه ششم توسعه و برنامه‌ریزی دولت دوازهم آموزش و پرورش و دانشگاه ها در اولویت باشند

چالش بزرگ ساماندهی نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش که باعث شده است 50 هزار نيروي مازاد در كلان شهرها و 50 هزار كمبود در مناطق محروم، ایجاد شود.

کاش تدبیری برای بررسی عوامل نگران کننده نرخ بیکاری در بین فارغ التحصبلان دانشگاهی که بیش از دو برابر نرخ عمومی بیکاری کشور است ارائه می شد.

ای کاش تدبیر یا برنامه ای برای بهبود وضعیت اشتغال، ازدواج و مسکن چهار میلیون دانشجوی مشغول به تحصیل ارائه می شد
یا برای تحقق و تولید سالانه 950 هزار شغل که در صورت تداوم وضعیت موجود تا سال ۱۴۰۰ جمعیت فاقد شغل و بیکار کشور به بیش از ۵ میلیون نفر خواهد رسید.راهکار امید بخش ارائه می شد.

یا اولویت به پرداختن حساسترین و اساسی ترین بخش تعالی کشور یعنی اموزش و پرورش بود که یک میلیون معلم فرهیخته به عنوان معماران روح و اندیشه آینده سازان کشور در انتظار اجرای طرح نظام رتبه بندی معلمان هستند.

ای کاش آغاز سال تحصلی مدارس و دانشگاهها، به جای کدورت از هم، لبخند رضایتی بود بر لب های کشاورز سخت کوشی که به دلیل عدم کارشناسی جامع و دقیق در حوزه آبرسانی و خشکسالی مجبور شد از زراعت و روستای پدری اش دست بکشد و وقتی که چنگال بی رحم بیکاری، گلویش را فشرد به آوارگی و حاشیه نشینی در شهر تن داده است.

و ده ها و شاید صدها “ای کاش“ دیگری که مردم در ماه درس ها و عبرت های عاشورا توقع دارند در عملکرد و بیانات دولتمردان ببینند.

ابوالقاسم خسروی عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

انتهای پیام/