به گزارش صبح توس؛ حقوق بشر همواره از موضوعاتی بوده كه كشورهای استعمارگر و صاحب قدرت از آن به عنوان حربه‌ای برای سلطه بر كشورهای دیگر در طول تاریخ استفاده كرده‌اند.

اعلامیه جهانی حقوق بشر از همان ابتدا با رد موضع‌گیری دولت‌های اسلامی و اندیشمندان اسلامی مواجه شد. این اعلامیه در مواردی با احکام اسلامی کاملا مغایر بود، مانند حق آزادی مذهب و حق تغییر آن. مسلمانان تنها اسلام را دین حق می‌دانند و ارتداد را گناهی بزرگ و درخور مجازاتی عظیم می‌شمارند، با این حال پس از مدتی تحت فشار جامعه جهانی و تبلیغات وسیع به نفع حقوق بشر و مقبول افتادن اعلامیه مذکور در سطح دنیا برخی از متفکران جهان اسلام با پذیرش اصول اعلام شده در اعلامیه جهانی درصدد تطبیق آنها با موازین اسلامی برآمدند و کوشیدند ثابت كنند که این اصول و حقوق به نحو کامل‌تر و بهتری در اسلام وجود دارد و بعدها با الگوگیری از اعلامیه حقوق بشر بر آن شدند اصول و قواعد حقوق بشر را از متون اسلامی در آورده و آن را به صورت متنی مدون به جامعه جهانی ارائه دهند.

این اعلامیه در اجلاسی که در 21 ژوئیه تا 5 اوت 1990 میلادی مطابق با 9 تا 14 محرم سال 1411 هجری قمری و 10تا 15 مرداد ماه 1369 در قاهره و طی قطعنامه شماره P19/49 در نوزدهمین اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی به تصویب رسید.

سازمان کنفرانس اسلامی این سند را صرفا به عنوان یک اعلامیه که بیان تلقی مشترک از حقوق بشر اسلامی است و نه یک معاهده‌ای الزام‌آور تصویب می‌كند و به نظر می‌رسد که این اعلامیه به حالت فعلیت نرسیده و بعد از گذشت سال‌ها از زمان تصویب آن هنوز در مراحل ابتدایی اجراست.

زهرا صفاتی یکی از بانوان مجتهده  در رابطه با حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی به  صبح توس گفت: متاسفانه در این حوزه نسبت به هجمه ای که وجود دارد خیلی کم کار شده است.

وی ادامه داد: دنیای امروز  بحث حقوق بشر را مطرح می کنند تا همه حقوق او را در همه عرصه ها و زمینه ها بدهد ولی باید توجه داشت همه این حقوق با دیدگاه و مبانی مادی مطرح می‌کند.

این استاد حوزه با بیان اینکه فرق فاحشی بین حقوق بشرغربی و مادی با حقوق بشر اسلامی وجود دارد اظهار کرد: در حقوق بشر اسلامی هم زندگی مادی مد نظر است وهم به مباحث مبدا و معاد می پردازد.

صفاتی بیان کرد:  چون ما اصالتا متصل به مبدا لایزال الهی هستیم و مبدا و معاد را دو موضوع سرنوشت ساز در زندگیمان می دانیم قاعدتا حقوق بشر اسلامی با موضوع مبدا و معاد گره خورده و بر مبنای انسان شناسی کامل است.

وی ادامه داد: حقوق بشر اسلامی با حفظ مسائل مادی اصالتا مبدا گرا و معاد گرا است وحقوق بشر را یک موضوع ادامه دار می داند نه یک موضوع مقطعی و گذرا، لذا این فرق فاحش بین حقوق بشر اسلامی با حقوق غربی است.

صفاتی با بیان اینکه در داخل کشور در حوزه های مختلف حقوق بشر اسلامی کار شده است اظهار کرد: در بحث حقوق بشری بیشتر به حقوق زن و کودک دست می گذارند که خوشبختانه در داخل کشور ما اسناد بالا دستی بسیار خوبی داریم که مهم ترین آن تصویب منشور حقوق زن و خانواده در مجلس و منشور حقوق کودک است.

وی افزود: در حوزه های فرهنگی اسناد بالا دستی بسیار خوبی داریم که باید اجرایی شوند که راهکارهای برای اجرا این اسناد باز است.

این استاد حوزه با اشاره به سند 2030 بیان کرد: طبق گفته مقام معظم رهبری وقتی ما اسناد بالا دستی یعنی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به تصویب شورای انقلاب فرهنگی و مجلس تصویب رسیده تا بحث نهادینه کردن فرهنگ در همه عرصه ها انجام دهد دیگر چه نیازی به این سند داریم.

صفاتی گفت: بحث فرهنگ باید در همه عرصه ها دیده شود اما آموزش و پرورش در درجه اول به عنوان یک نهاد پایه ای دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه ما با داشتن اسناد بالا دستی نیاز به این سند 2030 نداریم ادامه داد: چطور آمریکایی ها می گویند این سند را نمی خواهیم چون سند بالادستی خودشان را بالاتر از این سند می داند؛ این سند بیشتر برای جهان سوم و به خصوص برای محدود کردن کشورهای اسلامی نوشته شده تا نگاه اسلامی را از ما بگیرند.

این بانو مجتهده ابراز کرد: اگر ادعا داریم که دین ما جامع  و کامل است و باید آن را اجرایی کنیم اما متاسفانه  مشکلمان در اجرا است و باید بگردیم ببینیم نکته مبهم و کور اجرا کجاست.

صفاتی با بیان اینکه حقوق بشر اسلامی ظرفیت بین المللی شدن را دارد، اظهار کرد: برای بین المللی شدن حقوق بشر اسلامی احتیاج به چانه زنه های عجیب و غریب دارد.

وی افزود: حقوق بشر قرار بود از انسانیت دفاع کنند اما در دنیا غرب به اصطلاح متمدن چیزهای می بینیم که با اصل فطرت انسانی و مفاد حقوق بشر متناقض است به عنوان مثال منع برده داری و آزادی برده‌ها از حقوق بین‌المللی در جهان به رسمیت شناخته شده است اما متاسفانه دنیای متمدن امروز برده داری جنسی راه انداخته و کسی هم به این موضوع اعتراض نمی کنند.

این بانو مجتهده تصریح کرد: سند بین المللی حقوق بشر توسط خود غربی ها و کشورهای به اصطلاح متمدن  زیر پا گذاشته می شود و ایران را متهم به نقض حقوق بشر می شود این درحالی است که  اسلام خود بیانیه حقوق بشر دارد و اجازه نمی دهد حقی از افراد جامعه اسلامی پایمال شود.

در این خصوص فائزه عظیم زاده اردبیلی، عضو گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) درگفتوگو با صبح توس عنوان کرد: ما در تعالیم دینی مان بحث توجه حقوق بشر را داریم و قبل از اینکه اعلامیه حقوق بشر در دنیا نوشته شود، رساله حقوق امام سجاد (ع) به این موضوع پرداخته بودند.

عظیم زاده اردبیلی افزود: همچنین نامه 53 امام علی (ع) به مالک اشتر موارد حقوق بشری را به مالک تذکر می دهدند این یعنی قبل از دنیای غرب ما حقوق بشر داشتیم.

وی با بیان اینکه لازم نیست بگویم حقوق بشر اسلامی ما خودمان حقوق بشر داشتیم، ادامه داد: حقوق بشری که غرب از آن یاد می کنند حقوق بشر برای یک صنف یک تفکر و ایده خاص است نه تمام بشر.

عضو گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: من نگرانم  این هستم که نکند این واژه هم ازجمله واژه های مضافی باشد و سر جامعه کلاه گذاشتیم.

عظیم زاده اردبیلی اظهار کرد: من واقعا این کلام« فنینیسم اسلامی» نمی فهم که چگونه چارچوب فمینست که بر تفکر اومانیزم و لیبرالیزم اصالت لذت استوار است با اسلام مبتنی بر خدا باوری  اصالت خداست می تواند در کنار هم ترکیب شوند وقتی که چارچوبها متفاوتی دارند.

وی ادامه داد: چطوری ممکن است یک فرد هم فمینیست باشد و هم اسلامی؟ به نظر من حقوق  بشر اسلامی هم از آن جملات قشنگ است که تنها زیباست.

انتهای پیام/