به گزارش صبح توس؛ بیمارستان قائم مشهد در سال ۱۳۲۹ با ۳۰۰ تختخواب افتتاح شد. این بیمارستان در ابتدا «شهناز»، بعد «دکتر مصدق» و سرانجام «حضرت قائم(عج)» نامیده شد.

 

بیمارستان قائم (عج) که قرار بود به عنوان مرکز جایگزین و بیمارستان دوم مشهد کمک بزرگی به تنها بیمارستان موجود، بیمارستان امام رضا (بیمارستان شاه قدیم)؛ اما متاسفانه همچنان با مشکلات فراوان روبرو است.

 

از ابتدای شکل گیری بیمارستان تاکنون تغییرات زیادی صورت گرفته و بخش های مختلفی به آن اضافه شده است به طوریکه درحال حاضر این بیمارستان در همه حوزه‌های بهداشتی و درمانیِ فعال، به استان‌های همجوار نیز خدمات درمانی ارائه می‌کند؛ اما همچنان بیماران، نیازمند توجه هستند.

 

جهت بررسی وضعیت بیمارستان خبرنگار ما طی مراجعه به بیمارستان با چند تن از بیماران به گفت و گو پرداخت


یکی از بیماران که خانمی جوان بود با انتقاد از عدم رسیدگی پرسنل و پرستاران این بیمارستان، گفت: دو روز پیش در حالی که دو قلوهای من به علت کاهش ضربان قلب در بطنم مرده بودند به بیمارستان مراجعه کردم؛ اما پرسنل بیمارستان تنها به تجویز چند قرص بدون هیچگونه آزمایش و سونوگرافی اکتفا کردند و در نهایت بعد از چند روز بلاتکلیفی برای عمل لباس های مخصوص را پوشیدم؛ اما در لحظات آخر به دلیل داشتن کبد چرب جراحی را لغو کردند.


این بیمار با انتقاد از رسیدگی ضعیف و بی اعتنایی پرسنل بیان کرد: چنانچه ابتدا سونوگرافی را تجویز می کردند خطرهای اکنون تشخیص داده می شد حال آنکه بعد از اعتراض های پی‌درپی به عوامل بیمارستان بر اساس آنچه که خود پرسنل گفتند (ما پزشک نیستیم، بلکه دانشجوی دکترای پزشکی هستیم چنانچه جراحی انجام می شد ممکن بود به علت کبد چرب احتمال کما و یا خطر مرگ وجود داشته باشد به همین سبب انجام این جراحی را عهده دار نیستیم).


یکی دیگر از بیماران با انتقاد از عدم نظارت بر عملکرد پرسنل این بیمارستان اظهار کرد: جهت انجام آزمایشات قبل از عمل باید سونوگرافی انجام می شد؛ اما به دلیل خراب بودن دستگاه اقدام به عمل بدون سونوگرافیی قبلی کردند امیدوارم نظارتی از سوی مسئولین جهت رسیدگی پزشکان و عوامل بیمارستان نسبت به بیماران انجام شود تا این مشکل برای بیماران دیگری اتفاق نیفتد.


جوانی که از شهرهای جنوبی استان جهت درمان به این بیمارستان مراجعه کرده بود در گفت و گو با خبرنگار ما از نبود تخصص در این بیمارستان گلایه داشت و افزود: بر اساس شنیده ها گفته می شود که بیمارستانن قائم دارای متخصصین مجرب است؛ اما این در حالی است که با مراجعه به این بیمارستان شاهد رسیدگی ضعیف و بی توجهی پرسنل بودیم.


وی با انتقاد از عدم رسیدگی به موقع پزشکان و تخصص کم آنها بیان کرد: پس از گذشت سه روز از مراجعه و بستری شدن در این بیمارستان در نهایت پزشک مربوطه حضوریافت تا به وضعیت من رسیدگی کند در حالی ههه پزشکان باید نسبت به وضعیت بیمار مسئولیت پذیر باشند و به موقع به مشکل بیمار خود رسیدگی کنند، حقوق بیمار نباید نادیده گرفته شود و این حق بیمار است تا توقع حضور به موقع پزشک را بالای سر خود داشته باشد.


یکی از دیگر از بیماران با انتقاد از وضعیت نامناسب ظرفیت بیمارستان گفت: به دلیل عدم ظرفیت در بخش مغز و اعصاب پس از انجام جراحی جهت بستری و سپری کردن دوران بعد از جراحی مرا به بخش زنانن منتقل کردند.


وی تاکید کرد: چنانچه فضای مورد نیاز جهت دریافت بیمار در بخش مربوطه وجود ندارد چرا بیمار را می پذیرند؟.


عدم رسیدگی به بیماران، انجام کارهای بیمار توسط همراهان به جای پرستاران، نبود نظارت، عدم حضور متخصصین در شبانه روز، بلاتکلیفی بیماران و غیره از جمله انتقاداتی است که بیماران نسبت به دومین بیمارستان بزرگ مشهد دارند.

 

بیمارستانی که در چندین دهه گذشته با هزاران هدف جهت ایجاد فضای مناسب برای بیماران و کمک در درمان آنها ایجاد شد؛ اما اکنون با وجود کمک های خیرین در جهت ایجاد فضاها و بخش های مختلف درمانی باز هم نیازمند درمان است.

 

متأسفانه با پیگیری‌هایی که طی هفته گذشته از مسئولان این بیمارستان انجام شد، هیچ یک از آنان در خصوص این گزارش پاسخگو نبودند.

انتهای پیام/