به گزارش صبح توس؛ حاشیه شهر کلمه‌ای نام آشنا در ادبیات مدیریت شهری که چند سالی است مسئولان را به چاره اندیشی واداشته ولی متأسفانه این چاره اندیشی عمدتا در همان فکرها و دهان‌ها باقی مانده و عملی خاص در راستای آبادانی این مناطق صورت نگرفته است.

داستان از زمانی بسیار زیاد جدی شد که علاوه بر اظهارات مقامات استانی در مورد این پدیده اجتماعی تأکید مقام معظم رهبری نیز در این باره منتشر شد.

از این پس بازار وعده‌ها داغ شد و شدت گرفت به بهانه‌های مختلف وعده می‌دادند از بودجه زیارت تا کال کشف‌رود، همه و همه وعده‌های زیبایی بود که مسئولان کشوری برای حاشیه شهر و خود شهر دادند.

اما متأسفانه از تمامی وعده‌هایی که دولت یازدهم برای شهر مشهد داد به قول سیدمحمد کمال سریها رئیس شورای شهر مشهد فقط «هیچ» نصیب مردم این شهر شد.

این وعده‌ها در خصوص حاشیه شهر، حمل‌ونقل درون شهری، قطار شهری و بسیاری دیگر از وعده‌های ریز و درشت بوده است ولی متأسفانه تحقق دندان گیری مشاهده نشده است.

در همین راستا، علی‌اصغر نخعی راد، عضو شورای اسلامی شهر در خصوص همین پروژه‌ها اظهار کرد: دولت پرداخت ارزش افزوده را که قانون برایش تکلیف کرده را جزء پرداختی‌های خود می‌داند در حالی است که این پرداختی در سایر دولت‌ها نیز صورت می‌گرفت و عملا دولت پولی را مازاد بر تکلیف به شهر نداده است و این وظایف تکلیف دولت در قبال شهر است و نه وعده‌های او.

وی ادامه داد: از مجموع 430 میلیارد تومان وعده دولت برای قطار شهری فقط 200میلیارد تومان نقد شده است.

نخعی راد بیان کرد: سال گذشته هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای قطار شهری هزینه شد که نیمی از این مقدار را باید دولت پرداخت می‌کرد ولی اوراق مشارکتی که فروخته شد و دولت موظف به پرداخت سود برای آن بود، پولی را پرداخت نکرد.

عضو شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: حمل و نقل را برابر با قانون یک‌سوم به عهده دولت بوده که از مبلغ نیز ريالی پرداخت نشده است با قانون یارانه‌ها که افزایش حامل‌های انرژی تصویب شد باید از هزینه افزایش گازوئیل را به شهرداری‌ها می‌دادند و یا به حساب شهروندان می‌ریختند و متأسفانه چهار سال است که این هزینه مصرف می‌شود و ريالی پرداخت نشده است.

وی عنوان کرد: این دولت نه تنها اتوبوس داده نشد بلکه سالی معادل 10 اتوبوس اوراق خزانه دادند که باید 20 درصد برای دریافت آن بدهیم.

عضو شورای شهر مشهد یادآور شد: دولت در قطار شهری 200میلیارد تومان پرداخت ولی در عوض 155میلیارد تومان حقوق گمرکی اخذ کرد.

نخعی راد خاطرنشان کرد: بالاترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس جمهور دولت یازدهم 160 میلیارد تومان برای حاشیه شهر مشهد تعهد کرد ولی یک ريال پرداخت نکرد.

در ادامه حسن قدیری، عضو شورای شهر مشهد نیز با انتقاد از عدم کمک‌های دولت نیز لب به انتقاد گشود و عنوان کرد: در قسمت‌هایی که شهرداری مشهد به طول 20 کیلومتر در حاشیه شهر کار کرده است، تا کنون دولت ریالی پرداخت نکرده است در حالی که ادعای پرداخت هزار و 133 میلیارد تومان هزینه را دارد.

وی در انتقاد به عملکرد ضعیف استانداری در خصوص پرداخت حق مشهد در بودجه گفت: بودجه تخلفات به استان آمده است این بودجه را از استانداری برای شهرداری تقاضا کردیم ولی در جواب آقای مقدوری گفتند که من قانون بالادستی ندارم و قانون منم و هرطور که بخواهم تقسیم می‌کنم.

سیدمحمدکمال سرویها، رئیس شورای شهر مشهد در خصوص وعده های تحقق نیافته دولت، بیان کرد: در هزینه حمل و نقل تعهد دولت بر پرداخت یک‌سوم هزینه است با تلاش شهردار مشهد قرار بر این شد که 15 میلیارد تومان بابت این مهم پرداخت شود ولی واریز نشد و با پیگیری گفتند: ما چیزی گفتیم که خوشتان بیاید.

حجت‌الاسلام حسنعلی‌ اخلاقی امیری، عضو شورای شهر مشهد پیرامون وعده‌های حمل و نقل دولت بریا مشهد، خاطرنشان کرد: از تعداد 5هزار خودرویی که دولت وعده داده بود فقط تعداد 2هزار خودرو محقق شده است و متأسفانه در این بخش آنچه را که دولت باید انجام می‌داد، صورت نگرفته است.

آنچه که از نظرات اعضای شورای شهر بر می‌آید این است که دولت وعده‌های زیادی را به مشهد داده ولی چرا بودجه لازم داده نشده است جای سوال دارد.

بعضی می‌گویند که شورای شهر مشهد به دلیل سیاسی بودن و انتقادهای شدید به دولت به این وضعیت رسیده و دولت یاری خود را از او برداشته است ولی سؤال این است که مگر دولت دولت شورای شهر است و دولت مردم نیست؟

حتی اگر شورای شهر به بدترین شکل ممکن دولت را مورد حجمه قرار دهد که نباید دولت انتقام خود را با بودجه ندادن از مردم بگیرد.

مـدسفانه دولت یازدهم علاوه بر اینه در حوزه اقتصادی کارنامه قوی و قابل دفاعی ندارد در حوزه ساخت و ساز و خدمات شهری نیز مردم را بسیار تحت فشار گذاشته است به نحوی بسیاری از مناطق حاشیه‌ای شهر امکانات در این 4 سال تغییر محسوسی نکرده است.

انتهای پیام/